Plassering av sub nr 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av sub nr 3

Hei. Jeg har et spm om om plassering og innføring av sub nr 3, men først vil jeg gi litt info om mitt oppsett og bakgrunn for mitt behov for en 3. sub.

Jeg har allerede 2 subber i mitt oppsett i dag. De står på hver side av front høyttalerne (L/R). Jeg bruker oppsettet til kombinert 2 kanal/hjemmekino. Inntil nylig har jeg benyttet subbene både til musikk og film da mine subber har en funksjon som gjør at man kan slå av/bypasse lavpass-filteret med fjernkontrollen. For film har jeg da gjort dette og utført all deling i surround prosessoren.

MEN: jeg har nettopp fått testet ut å koble til subbene ved å bruke høynivå inngang (høyttaler inngang) ved å koble de direkte til høyttaler terminalene på effektforsterkeren. Dette likte jeg veldig godt for musikk. Disse subbene deler jeg da ved 45 Hz. Men jeg kan ikke lenger bypasse lavpass filteret for film med denne tilkoblingen, for da forsterker jeg alt for mye av hovedsignalet til fronthøyttalerne også i og med høynivå tilkoblingen.

Jeg tenker derfor på å benytte front subbene i kinosammenheng kun for å ta seg av bassen for fronthøyttalerne inkl. senterkanalen, men altså ikke for LFE. De tre front høyttalerne er altså satt opp som full range i surround prosessoren, hvor frontsubbene hjelper til under 45 Hz, dvs. tilsvarende som for musikk/2-kanal. Dette funker veldig bra da det faktisk er mye bass i film som ikke er LFE.

Men for LFE signalet ønsker jeg da å innføre en ny sub nr 3. Denne skal i tillegg til å forsterke LFE signalet også håndtere x-over bassen fra mine 4 surroundhøyttalere som vil rutes av surroundprosessoren til Sub utgangen på prosessoren.

Mitt spm er da følgende: Jeg har ikke særlig plass til enda en sub foran i rommet, men vil det da være ok å plassere denne subben lengre bak i rommet. Med tanke på bassen fra surround høyttalerne antar jeg det vil være optimalt, men hva med LFE signalet? Jeg har evt. også mulighet til å plassere subben midt på venstre sidevegg. Noen som har noen tanker om dette og plassering av denne subben?

Hilsen "hobby"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har to subber fra før. Prøv med en av dem. Det finnes ingen fasitsvar når det kommer til sub-plassering.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men da vil jeg samtidig fjerne en av bassene som ellers er i bruk for bass fra front høyttalere også i kinosammenheng. Det ville vel forrykke balansen og spredning av den dypeste bassen noe vil jeg tro, så det er vel strengt tatt ikke helt ideelt i mitt tilfelle. Ellers veier mine subber nesten 70kg per stykk så det å begynne å flytte rundt på de er ikke akkurat noe jeg higer etter... Den subben jeg vil anskaffe for LFE vil nok ikke være fullt så tung (vurderer SVS PC-Ultra), så da satser jeg på å flytte på den i stedet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •