SUB: Gale 3090 eller andre alternativer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SUB: Gale 3090 eller andre alternativer?

Kort og grei topic håper jeg.

Jeg er altså ute etter en subwoofer for å supplere min lille "hjemmekino" som sålangt består av Dali Blue 5005 fronter og en Denon AVR-1604 samt en 32" ws TV. Siden forsterkeren min ikke gir så veldig med kraft (helt kraftløs er den heller ikke og den gir veldig FIN lyd) skal jeg gå til innkjøp av en aktiv subwoofer for litt mere bass i både filmer og musikk. Hører forøvrig lite på musikk sammenliknet med hvor mye jeg ser på film, men noe musikk blir det absolutt, om dette skulle ha betydning.
    Jeg vil bruke ca 3000 på en subwoofer og tenker meg nå helst den nye 12" fra Gale, se den her--> http://www.hifiklubben.no/iz.asp?id=2|p|118|118|4963|pdetail

Rommet den skal brukes i er ca 15m² og det er på loftet slik at taket er skrått på den ene siden. Vet ikke helt hva dette har å si på valget, men det har kanskje noe betydning. Noen som har hørt denne? Eller kanskje en annen Gale slik at de kan si om Gale er flinke med sub'er generelt?
    Ellers, er det noen alternativer i denne prisklassen dere kan anbefale?

På forhånd takk, ser frem til å lese svar når jeg er hjemme fra jobb igjen om 4 timer.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker jo som om denne gir mye for pengene.Hvis det er "value for money" du er ute etter, vil den sikkert ikke skuffe deg.

Intermediate Moho sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror den kan være et godt valg ja. Du har Dali frot høytalere, så kanskje en Dali sub kan være av interesse? AV10 er jo innenfor den prisrammen. (Men skal nevnes at jeg kjøpte edn og returnerte den, da jeg ikke syntes den var så bra)

Cerwin Vega har jo også litt i den prisklassen hvis du er ute etter mye bass, men ikke kjempe-god lyd.

Vil anbefale deg å høre på de så godt du kan, og ta valget etter det.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for de svar jeg har fått.

Er vel nesten ute etter det som gir mest for penge ja, siden den ikke kan brukes på høyt nivå så ofte som jeg skulle ønske. Dette kommer av foreldre og naboer....
    Likevel vil jeg ha en som kan gi relativ god bass til de gangene folket er ute av huset og den kan guffes opp, og vil jo at den skal lage fin bass også de gangene jeg ikke kan ha så høyt nivå.

Tror ikke jeg går for noen Dali selv om jeg har slike høyttalere. Dette er siden de subbene fra Dali som er i denne prisklassen desverre ikke virker så veldig gode etter min mening. Og det er ikke aktuelt å legge mer penger inn nettopp siden den ikke kan brukes skikkelig så ofte (skal heller legge litt penger i center (i Blue serien naturligvis) og DVD-spiller mest sannsynlig).
    Denne suben blir jeg sikkert og selge uansett når jeg flytter for meg selv, og skaffer da en ny og bedre. Men dere tror at denne er bra ja? :?:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder de billigste subbene fra dali, da særlig AV8 og AV10, syntes jeg personlig at de ikke ga så mye. Jeg ville ha mulighetten til å skru opp bassen og få gode dunk-dunk selv når jeg spilte lavt, og det klarte ikke de. Da så jeg på Dali AV10 og Gale 3080, og hifi-klubb mannen sa at Dali'n var vesetlig bedre.

Men uansett, jeg returnerte AV10, og kjøpte SWA12. Da ble det mye fart i sakene, og nå kan jeg få mye bass bare jeg skrur opp volumet litt. Så der var det veldig stor forskjell.

Men har aldri hørt på Gale 3090, men med 12" og 150w forsterker virker den rimelig kraftig, og det står at den går ned til 20 Hz (om, eller hvor bra den gjør det er en annen sak), så jeg tror denne kan være et veldig godt alternativ.

Men skal du på hifi-klubben har du jo Cerwin Vega V12s, som kanskje også kan lyttes litt på. Så kan du jo vurdere hvem du synes gir mest bass for pengene, og høres best ut.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det må jeg vel gjøre
    Var å hørte på den Gale 3090W sist fredag, men da hadde jeg ikke så god tid så det ble med å høre kun på den. Den hørtes jo rimelig bra ut, men jeg har ikke så mye å sammenlikne med (bare en 8" på 100W som en kamerat har).
    Men så har jo rommet veldig mye å si, de to jeg har hørt ble hørt i to vidt forskjellige rom. Og igjen er jo rommet mitt helt annerledes fra begge disse to.

Jaja, er jeg heldig kan jeg vel avtale å få levere tilbake en sub, om jeg ikke er fornøyd med den kanskje, sålenge jeg ikke skader den og returnere i original embalasje?

Forresten hvilke kabler vil dere anbefale til denne subben? Blir det mye forskjell å høre fra en hundrekronerskabel fra elkjøp vs en til 400 fra hifi-klubben? Og hva burde jeg bruke under denne subben? er det nok med de føttene som følger med eller burde jeg kjøpe noen andre å legge under der igjen? Eller er det kanskje bedre å legge en steinhelle under om jeg får tak i, og kan jeg da bruke de føttene som følger med?

btw: Takk for så raske svar Moho :wink:

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For noe å ha under subben, sjekk ut anlegget mitt, der ligger det bilder. Steinhelle fungerer ypperlig! Billig er det også..

Min studenthybel er på 17m2, og "stue" delen er på ca 12m2. Dali'n min får alt til å klirre her inne, da den i tilleg står plassert i hjørnet.

Smiler du pent, kan det jo hende du får lov til å låne med hjem og lytte, men når jeg hørte på min dali, måtte jeg jo skru opp litt for å høre om det var mye kabinettressonans og slikt, og da spilte ga jeg så mye bass at bildene på veggen klirret og dinglet. Så du kan sikkert få lov til å utfolde deg litt der også..

Tror ikke type kabel har så mye og si. Jeg kjører monster kabel, noe av det billigste de hade på hifiklubben.. Men jeg har ikke såå mye peil på kabel at det gjør noe.. Men noen hundrelapepr bør du vel legge i..

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moho
    For noe å ha under subben, sjekk ut anlegget mitt, der ligger det bilder. Steinhelle fungerer ypperlig! Billig er det også..

Min studenthybel er på 17m2, og "stue" delen er på ca 12m2. Dali'n min får alt til å klirre her inne, da den i tilleg står plassert i hjørnet.

Smiler du pent, kan det jo hende du får lov til å låne med hjem og lytte, men når jeg hørte på min dali, måtte jeg jo skru opp litt for å høre om det var mye kabinettressonans og slikt, og da spilte ga jeg så mye bass at bildene på veggen klirret og dinglet. Så du kan sikkert få lov til å utfolde deg litt der også..

Tror ikke type kabel har så mye og si. Jeg kjører monster kabel, noe av det billigste de hade på hifiklubben.. Men jeg har ikke såå mye peil på kabel at det gjør noe.. Men noen hundrelapepr bør du vel legge i..

Selger de Monster hos Hi-Fi Klubben?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Sitat Opprinnelig postet av Moho

Selger de Monster hos Hi-Fi Klubben?
    Jepp, hvertfall her i lillehammer...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig du burde sjekke ut Cerwin Vega sine subber også. Eller den billige 15-tommeren til eltax. Det er mye moro for pengene det!

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Mulig du burde sjekke ut Cerwin Vega sine subber også. Eller den billige 15-tommeren til eltax. Det er mye moro for pengene det!
    15" eltax fra komplett da regner jeg med?

Og som jeg nevnte, se og lytt litt på CV når du er hos hifi-klubben også.. De har jo sunket fælt mye i pris nå!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •