qln artech 12 surround!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

qln artech 12 surround!

hei,,

jeg har akkurat kjøpt meg qln artech 12 pakka på hificenteret!

til dette skal jeg bruke en nad t744 forsterker jeg har på center og bak høyttalere + att jeg har en cerwin vega 1,5kw forsterker jeg tenkte å bruke på fronten (artech 12)

spørsmålet mitt da er: blir det bra lyd av å bruke en cv1,5 forsterker på artech 12? cv er vel mest en pa forsterker så vet ikke om det blir fin lyd med den.

burde jeg bruke en annen effekt forsterker enn cv1,5 for og få finere lyd osv eller har ikke effekt forsterkern noe å si på dette.

jeg har alltid trodd att en effektforsterker ga watt og ferdig med det, jo mere dem fikk jo finere ble det, Ikke att dem hadde noen innvirkning på hvor fint det låter i høyttalerene generelt. Det trodde jeg kvaliteten på elementene sto for!

eksempel vis jeg har en nad c272 på 2x150 watt , cv1,5 på 2x260 watt og en Harman/Kardon på 2x70 watt.. vilken vil da gi finest lyd på artech 12?

ble ett litt langt å kanskje uryddig inlegg men håper dere skjønner hva jeg mener og kan hjelpe meg med dette. vil det skal låte pent!

hva er riktig å galt???

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell, den cv forsterkerene er vell noen av de bedre spillendes "pa" forsterker.
    Orginalt er modellen en PA forsterker som leveres av Master-Audio i italia, men CV har fått den opptimert den for hjemmebruk.

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg brukte før selv en pa-forsterker på mine qln, og overgangen var ganske stor da gikk over til embla forsterkerene. så jeg ville sett meg om etter noe brukt effekt.

denne rotelen burde jo passe meget bra

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=30471&cat=13

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

okay.. har vurdert en nad c272 effektforsterker på 2x150watt men er ikke sikker på om det er nok effekt!!hmmm

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ner0
    okay.. har vurdert en nad c272 effektforsterker på 2x150watt men er ikke sikker på om det er nok effekt!!hmmm
    Har en kjenning som hadde to stk 272 brokoblet til bassen og et stykk 372 til mellomtone diskant på QLN Artech 12. Det hadde han i ca. 3 uker før han byttet til en Rotel 1090 effekt med en Rotel 1070 forforsteker, noe som spilte utrolig mye bedre.

Tror ikke NAD passer helt til de QLN høyttalerne.

Har hørt CV forsterker på Dalihøyttalere (mystisk kombo, enig i det ) og det spilte faktisk veldig bra. Tror ikke det var forsterkeren som var begrensningen der iallefall

Gratulerer med høyttalere forresten, de er skikkelig morsomme, har utrolig sansen for dem
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

ja merkelig kombo..

men ossen tror du cv forsterkern er på qln a?? synes det låter bra jeg men lurer på om det blir låtenes bedre med en annen effekt forsterker! hmmm..

har også lyst til og bi ampe,, men da må jeg ha 2 effekt forsterkere og en y splitt til og splitte pre-out'en min ut i to!!

det jeg hadde tenkt var å bruke nad t744 på diskant å cv på bass men det tillater ikke nad t744'n fordi når je tar i bruk pre-out'n å fjerner den porten som sitter over pre-out/main inn..

går ikke dette ann eller er det en måte å få det til på uten en ekstra forsterker å y-splitt!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha en eller annen form for splitter for å få det til, finnes mange OK varianter der.

Det du kan få problemer med CV til bass og NAD til diskant dersom de to forsterkerne har forskjellig forsterkning. Da kan du risikere at den ene av de to spiller høyere enn den andre. I tilfelle kan du jo lage en liten volumkontroll/demping inn til den forsterkeren som har mest forsterkning.

Den CV forsterkeren er sikkert ikke den mest detaljerte, men antakelig med masse krefter. Og dersom du får det til å funke med biamping slik du antyder er kanskje ikke det så viktig.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

på cv'nkan jeg jo justere lyden da så kan jo prøve.. men hva slags kabel/splitt trenger jeg for å få til dette?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Vell, den cv forsterkerene er vell noen av de bedre spillendes "pa" forsterker.
    Orginalt er modellen en PA forsterker som leveres av Master-Audio i italia, men CV har fått den opptimert den for hjemmebruk.
    Eneste de har forandret på er vel at de har satt på "vanlige" høyttalerutganger og Byttet ut XLR inngangene med Phono?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er justeringsmuligheter på CVen vil jeg tro at det ordner seg

En slik splitt Proson Y-kabel 1 hun til 2 han

En han i pre out, en i main in og en kabel fra hun til CV, så skal det ordne seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmm

er jo både rød og hvit (+ og -) både på pre-out og main inn å bak på cv'n er det rød, hvit inn!! ossen blir lyden hvis jeg da bare bruker en inn på cv forsterkern å en ut fra pre-out og hvilken farge skal jeg da bruke?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger en til hver kanal, glemte å si det

Rød er høyre kanal, Hvit er venstre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk frontkanalene til nad t744 til å drive melomtonen og diskanten på artech 12 å kjør cv 1,5kw til bassene til Qln det vil jeg tro blir MEGET bra cv 1,5 kan det med å lage BASS, men fin diskantlyd og mellomtone skal du la naden ta seg av

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eler bare kjør cv1,5kw på artech 12 trur jeg blir bedre med tanken på justeringer osv... trur ikke du får hentet så mye mere på naden uansett

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

ja jeg får kjøpe 2 y-splitter og prøve meg fram tror jeg.. eneste måten å finne ut om det blir bedre eller ikke.. men jeg kommer nok til og kjøpe meg en rotel forsterker og bruke etterhvert.. tror det er finere klang med den..

har også lyst på ny reciever men jeg er avhengig av en som har pre-out på front høyttalera slik att jeg får brukt effektforsterker på artech 12'era..

hadde lyst på harmann & kardonn men dem hadde ikke denne muligheten så får finne noe annet!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

tenkte jeg bare skulle oppdatere litt med att nå har je kjøpt meg de 2 splittene og koblet dem til slik att jeg får bi ampet og det vart faktisk ganske bra,, låter renere å høyere nå enn når jeg kjørte cv forsterkern på alt!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tenkte jeg bare skulle oppdatere litt med att nå har je kjøpt meg de 2 splittene og koblet dem til slik att jeg får bi ampet og det vart faktisk ganske bra,, låter renere å høyere nå enn når jeg kjørte cv forsterkern på alt!
    vis du skal ha ny reciever, vil jeg definitivt anbefale deg yamaha rx-v663. har rx-v661 selv, funker bra det

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.

er det pre-out til frontene på den da???

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det pre-out til frontene på den da???
    det er preout til alle kanaler, inkludert 2 sub utganger.kan bare nevne at den fikk en 6er i hjemmekin

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •