Nye høyttalere, 5.1 til film, nybegynner

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer jocke sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye høyttalere, 5.1 til film, nybegynner

Hei,

Har nettopp flyttet inn i nytt rom, og har gått til anskaffelse av en 46W3000.
    En slik ting kan jo selvsagt ikke servere meg film alene, og anlegg står derfor for tur.

Saken er at jeg generelt sett har lite peiling på høyttalere. Eneste jeg vet er at jeg skal ha 5.1 surround. Ser i hovedsak mye film og serier, så dette blir hovedbruken til anlegget.

Prislapp inkl. forsterker/reciever opp til kr 20 000,-.

Har hørt at innen denne prisklassen vil aktiv sub låte bedre, da forsterker/reciever kanskje ikkje har nok "futt" til å drive en passiv sub. Stemmer dette?

Dersom dette stemmer, blir det da billigere å kjøpe 5.1 høyttaler-pakke, og "ditche" sub'en for en aktiv sub, fremfor å kjøpe front, bak og center separert?

Ut ifra klapping og test med 2.1 pc-høyttalere, kan det virke som det er en smule dårlig akkustikk i rommet. Vet ikke hva som evt. kan gjøres med dette, men at jeg f.eks. kanskje burde kjøpt 2stk sub'er for å få best lydbilde?

Er det slik at jeg bør finne ut hvilken forsterker/reciever jeg vil ha før jeg ser etter høyttalere, eller er det motsatt? Evt begge deler samtidig?

Og hvordan er det med innspilling/innkjøring av nye høyttalere? Gjelder det alle høyttalere uansett? Hvordan funker dette, hva er de "uskrevne" reglene for innspilling/innkjøring? Gjelder dette også f.eks. aktive sub'er?

Håper det er noen der ute som tar seg tid til å hjelpe, for jeg har null peiling!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pakke

Hei!
    Hva med ett komplett sett SVS SBS-01 til 4990,- (med stativer +1200,-) pluss en pb10-nsd til 4990,-og Yamaha RXV 861T til 4990,-. er du vel sånn ca oppe i litt over 16k, pluss frakt.. Med litt kabler og snacks ca 20k. Det er jo en safe pakke da.. (lsound.no/bmaudio.no)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jocke
    Hei,

1:
    Har hørt at innen denne prisklassen vil aktiv sub låte bedre, da forsterker/reciever kanskje ikkje har nok "futt" til å drive en passiv sub. Stemmer dette?
    2:
    Dersom dette stemmer, blir det da billigere å kjøpe 5.1 høyttaler-pakke, og "ditche" sub'en for en aktiv sub, fremfor å kjøpe front, bak og center separert?
    3:
    Ut ifra klapping og test med 2.1 pc-høyttalere, kan det virke som det er en smule dårlig akkustikk i rommet. Vet ikke hva som evt. kan gjøres med dette, men at jeg f.eks. kanskje burde kjøpt 2stk sub'er for å få best lydbilde?
    4:
    Er det slik at jeg bør finne ut hvilken forsterker/reciever jeg vil ha før jeg ser etter høyttalere, eller er det motsatt? Evt begge deler samtidig?
    5:
    Og hvordan er det med innspilling/innkjøring av nye høyttalere? Gjelder det alle høyttalere uansett? Hvordan funker dette, hva er de "uskrevne" reglene for innspilling/innkjøring? Gjelder dette også f.eks. aktive sub'er?

Håper det er noen der ute som tar seg tid til å hjelpe, for jeg har null peiling!
    1: Kjøp aktiv sub, ikke tenk mer på det.

2: De fleste pakker inneholder aktive subber så sjekk ut dette. Alltid greit å starte med en rimlig høytaler pakke og heller kline til på reciver fronten så er det ingen hindringer i å oppgradere ht senere hvis så skulle være.

3: Ingen erfaring med 2 subr, men det påstås at det er enklere å integrere, hvor stort rom har du? Lyd forbedringer kan gjøres ved å ha myke gjenstander på vegger, myke møbler, bryte rette flater.

4: Se etter en skikkelig forsterker først, bruk litt tid så kanskje det kommer noen tilbud, det er dette som kommer til å bli drivkilden din i flere år fremover. Kjøp en med pre out så er det bankers.

5: Alt skal spilles inn, finnes mange tråder her på forumet.

Håper dette ga litt svar

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halvor_p
    1: Kjøp aktiv sub, ikke tenk mer på det.

2: De fleste pakker inneholder aktive subber så sjekk ut dette. Alltid greit å starte med en rimlig høytaler pakke og heller kline til på reciver fronten så er det ingen hindringer i å oppgradere ht senere hvis så skulle være.
    Da er sub'en i boks hvertfall. Noen spesiell type aktiv sub jeg bør gå for, eller er det bra nok den som evt. befinner seg i en 5.1-pakke?

3: Ingen erfaring med 2 subr, men det påstås at det er enklere å integrere, hvor stort rom har du? Lyd forbedringer kan gjøres ved å ha myke gjenstander på vegger, myke møbler, bryte rette flater.
    Tegnet en kjapp tegning;

Og tversnitt av rommet, veldig ca. mål;

Så er vel faktisk en liten fordel at rommet har skråtak, siden dette bryter lydbølgene?

4: Se etter en skikkelig forsterker først, bruk litt tid så kanskje det kommer noen tilbud, det er dette som kommer til å bli drivkilden din i flere år fremover. Kjøp en med pre out så er det bankers.
    Blir jeg drept om jeg spør om hvilke forsterkere det er å anbefale i denne tråden?

Håper dette ga litt svar
    Definitivt! Godt stykke på vei nå! Takker!

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte følgende;

Front: JBL ES80
    Bak: JBL ES20 på stativ
    Center: JBL ES25C
    Sub: JBL ES150P 10"

Forst./Reciever: Pioneer VSX-LX70

Regner med at jeg ikke har drete på draget med ovenstående produkter?

Ble endel lapper over budsjettet, thou.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0