To subwoofere eller èn som er dobbelt så dyr?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To subwoofere eller èn som er dobbelt så dyr?

Hei. Hvis plass ikke er noe problem, er det da en fordel å ha to subwoofere framfor èn subwoofer til prisen av to, altså dobbelt så dyr? Det er vel kanskje forskjell alt etter hva slags subwoofere det er snakk om, men la oss si at alternativet er to subwoofere i 6-7000kr klassen som har kommet greit ut i tester, og det andre alternativet er en subwoofer i 12-14000kr. klassen som også har kommet greit ut i tester, altså at de gir grei valutta for pengene begge to. Hva er å fåretrekke?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lettere å integrere 2 stk subwoofere i et system enn en enkelt, med mindre det er en med innebygget romkorreksjon. Men på generelt grunnlag kan man vel si at det er å foretrekke å ha to stk ja...

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han får jo den dyreste SVS-subwooferen da. Da bør man nesten vurdrere èn subwoofer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han får jo den dyreste SVS-subwooferen da. Da bør man nesten vurdrere èn subwoofer.
    Så den dyreste til SVS gir mer for pengene enn to mindre SVSer? Hvor mye like Pb12 på?

Jeg har trodd at en dyr sub gir mest effekt for hvis du legger til det dobbelte av prisen burde du jo få en del igjen, ikke bare lydtrykk, men også lydkvalitet, pressisjon og lydbilde, ikke sant? Ha man to subwoofere får man vel en lydøkning på 6db ellerno? Får man virkelig ikke mer enn dette ved å kjøpe en subwoofer som er dobbelt så dyr?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynnte med 1 SVS PB10, men måtte handle inn en til for å få jevnere bassrespons i rommet. I den ene enden av sofaen var det dødt, og i andre enden var bassen topp. Kan være det er mulig å kalibrere en sub så dette unngås, men jeg antar at det er fordeler med 2 subber om du bryr deg om annet enn sweetspot!

Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Hei. Hvis plass ikke er noe problem, er det da en fordel å ha to subwoofere framfor èn subwoofer til prisen av to, altså dobbelt så dyr? Det er vel kanskje forskjell alt etter hva slags subwoofere det er snakk om, men la oss si at alternativet er to subwoofere i 6-7000kr klassen som har kommet greit ut i tester, og det andre alternativet er en subwoofer i 12-14000kr. klassen som også har kommet greit ut i tester, altså at de gir grei valutta for pengene begge to. Hva er å fåretrekke?
    Har akkurat samme problemstilling som deg.Spørs hvor travelt man har det,da man kan kjøpe en dyr en først og deretter handle en til etterhvert.

Det sies at 2 stk sub`er er lettere å integrere,men bruker man hodet og tiden,så kommer man langt med en også.
    Jeg vil satse på en med kvalitet fremfor 2 middelmådige sub`er.

CookieMonzta

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CookieMonzta
    Jeg vil satse på en med kvalitet fremfor 2 middelmådige sub`er.

CookieMonzta
    Her er det vel mere snakk om to bra kvalitetssuber kontra én meget bra kvalitetssub.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer jo litt ann på hva du er ute etter også da. Men 1 stk 15" av samme kvalitet som 2 stk 10/12" vil generelt spille lavere frekvenser.

Dersom det stå mellom 2 stk 10" mot 1 stk 15" vil 15" flytte mest luft, gitt att de har samme slaglengde. 2 stk 12" vil derimot flytte litt mer luft, men ikke spille like lave frekvenser.

Må også ta i betraktning at lydnivå og frekvensnivå bør matche dine høytalere også for best mulig resultat. Ingenting som høres værre ut en små høytalere med en gigantisk sub som pumper ut alt for mye bass.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vel forsåvidt også av den oppfatning at det er bedre med en god sub enn to middelmådige. Det hjelper ikke med 100 subber som går ned til 30 hvis man ønsker nivå ved 15.

Men som jeg og mange andre gjør; bruk Ole Brum metoden, to gode subber!

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    bruk Ole Brum metoden
    Dette funker alltid

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto

Hei. Hvis plass ikke er noe problem, er det da en fordel å ha to subwoofere framfor èn subwoofer til prisen av to, altså dobbelt så dyr?
    Sats på 2 subber - på hver side

2 subber til 5K for stk. gir deg et bedre resultat enn 1 subb til 10K.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fremkommer jo ikke her hvilken prestanda de påtenkte subene har?

Dersom den minste suben ikke går dypere enn rundt 25/30Hz, men den store går ned til 16/20Hz - da er valget: den største.

1) Dersom det eksempelvis dreier seg om 2 x XTZ kontra 1 x SVS er mitt konkrete svar: 1 x SVS.

2) Dersom det er 2 x SVS PB10/12 kontra 1 x SVS av større størrelse, og han ikke ser for seg å oppgradere til 2 store. er mitt svar: 2 x SVS PB10/12.

3) Dersom han i tilfelle 2 ser for seg å etter hvert oppgradere til 2 store suber, er mitt svar: dersom oppgraderingen skjer innen et år eller to - gå for 1 x SVS (av de store).

På den annen side kan det være enklere å oppnå en solid salgspris på de minste SVS'ene dersom han først kjøper 2 x SVS PB10/12 og senere finner ut at han ønsker å oppgradere til de store.

På den tredje side: 2 x PC 20-39 er jo virkelig en kongeløsning da! :-)
    Anbefales!

Forvirret...?

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Dersom den minste suben ikke går dypere enn rundt 25/30Hz, men den store går ned til 16/20Hz - da er valget: den største.

1) Dersom det eksempelvis dreier seg om 2 x XTZ kontra 1 x SVS er mitt konkrete svar: 1 x SVS.

2) Dersom det er 2 x SVS PB10/12 kontra 1 x SVS av større størrelse, og han ikke ser for seg å oppgradere til 2 store. er mitt svar: 2 x SVS PB10/12.

3) Dersom han i tilfelle 2 ser for seg å etter hvert oppgradere til 2 store suber, er mitt svar: dersom oppgraderingen skjer innen et år eller to - gå for 1 x SVS (av de store).

På den annen side kan det være enklere å oppnå en solid salgspris på de minste SVS'ene dersom han først kjøper 2 x SVS PB10/12 og senere finner ut at han ønsker å oppgradere til de store.

Anbefales!

Forvirret...?
    Enig her. Trenger ikke si noe mer.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Anbefales!

Forvirret...?
    Så trøtt enda at jeg måtte lese et par ganger Men enig, i mitt tilfelle ser jeg for meg 2xpc plus isteden for 1xpc ultra, men vet nå aldri

Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil også ha 2xSVS, da blir det vel pc-plus