Tips om høytalerledninger....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Tips om høytalerledninger....

Har prøvd en del forskjellig til høytalerne... sitter idag med argon ledninger fra Hifi klubben.

Nå som jeg biamper er det en fordel med bananplugger så blir til å kjøpe dette også....
    Siden det er veldig dyrt å holde på å bytte slikt hele tiden så lurer jeg på om det er mulig å få noe tips til den beste effektive løsningen for høytalerkabler i et 5.1 sett eller 7.1
    Har selvfølgelig et bugdet, men av erfaring så har lednings kvalitet og kontakter mye å si, så jeg er iallefall villig til å koste på litt ekstra til frontene.

Noe annet jeg lurer på er om det er viktig at alle ledningene er like?
    Ellers kunne jeg feks vært fristet til å legge litt mer kr i kablene til frontene for bedre stereolyd om dere forstår hva jeg mener..... Dessuten er det jo disse som biampes også da....

Så på bananpluggene de hadde på hifi klubben, nå er jeg ikke noen ekspert eller noe men ut ifra min generelle oppfatning så disse pluggene ut som ehm noe skit........
    Det jeg påstår er vel at de har de samme pluggene på clas olsson...

Er det mulig å finne noe bedre, noe mer utført?
    I såfall hva?

Så kan jeg muligens ha dette som mål neste gang jeg gjør noe innkjøp, så slipper jeg å gjøre alt om igjen for nte gang.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4mm OFC kabel fra biltema og Biltema Banan Plugger.
    Men har du faktisk hørt forsjell, altså tatt en blind test?

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk litt på bananplugger på forumet. Det er viktig å få gode kontaktflater. Selv foretrekker jeg skruterminering, men jeg bytter heller ikke kabler noe særlig.

Når det kommer til kabel så er tverrsnitt det viktigste. Jo mer effekt og jo lengre strekk, jo høyere tverrsnitt. 4kvmm skal være overkill i teorien, men erfaringene tilsier at det er det som skal til. Jeg turte i alle fall ikke noe annet! Selv bruker jeg Biltema's kabler, og de er stygge som juling. Legg gjerne litt penger i kabler som ser bedre ut, men husk på tverrsnittet.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema kabelen er sikkert helt grei, men ligg for all del unna de billige banan pluggene. De er laget av samme materiale som i lekebiler. Tinn eller no. Håpløs overførings kapasitet.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Nå har vi kanskje nok kabel-krangletråder inne her?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Nå har vi kanskje nok kabel-krangletråder inne her?
    Å hold snavla på deg din.....din.....fanatiker!

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se om du finner noe du liker her inne: Xtreme-Cable
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Biltema kabelen er sikkert helt grei, men ligg for all del unna de billige banan pluggene. De er laget av samme materiale som i lekebiler. Tinn eller no. Håpløs overførings kapasitet.
    Jeg skal ikke være kranglete - men ser man på formelen for elektrisk ledningsevne så leder det meste bra - så lenge arealet er stort nok....

Med andre ord så trenger ikke en plugg være av kobber så lenge den er kraftig - og biltemapluggen har nok areale i massevis for å lede bra nok!
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jeg skal ikke være kranglete - men ser man på formelen for elektrisk ledningsevne så leder det meste bra - så lenge arealet er stort nok....

Med andre ord så trenger ikke en plugg være av kobber så lenge den er kraftig - og biltemapluggen har nok areale i massevis for å lede bra nok!
    Dessverre er selve pluggen skrudd inn i hylsteret der høyttaler kabelen kommer inn (på mange av dem) og da er det ikke mye kontakt flate igjen når det mer eller mindre er lakken på den som står for overføringen.

Har selv opplevd dramatisk forskjell ved bruk av billig plugger. Man gjør kanskje ikke det på et Dynavoice anlegg med 50watt til rådighet men når man passerer 200watt som i mitt tilfelle gjør man det.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Dessverre er selve pluggen skrudd inn i hylsteret der høyttaler kabelen kommer inn (på mange av dem) og da er det ikke mye kontakt flate igjen når det mer eller mindre er lakken på den som står for overføringen.

Har selv opplevd dramatisk forskjell ved bruk av billig plugger. Man gjør kanskje ikke det på et Dynavoice anlegg med 50watt til rådighet men når man passerer 200watt som i mitt tilfelle gjør man det.
    Jeg har testet både med og uten Biltema pluggene - kan ikke høre forskjell.

Skulle tro at Biltema pluggene uten problemer overfører 3000 - 4000W. Altså nok i massevis for etthvert hifi-anlegg. Men det er vel kanskje mere riktig å snakke om kapasiteten til å overføre strøm. Uansett ser jeg ikke at Biltemas plugger blir en flaskehals her.

Elektrisk ledningsevne er ganske ukomplisert - lett å både teste og beregne.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror du skjer med strømmen hvis du leder den inn i billig støpegods belagt med gull? Dessuten betyr formen på pluggen en del ifht kontaktflatene.

Jeg er enig i at forskjellene uansett knapt er hørbare. Selv er jeg tilhenger av skruterminaler.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pnerbye
    Hva tror du skjer med strømmen hvis du leder den inn i billig støpegods belagt med gull?
    Det vet vi vel egentlig alle sammen?

Jo - fordi det er jo nettopp slik terminalene bak på alle høytalere er utført ;-)

Men det er jo lov til å ha forskjellige erfaringer med dette. Veldig enkelt og billig er det å teste også.

Kjøp et par plugger på Biltema til en femtilapp - prøv med - blir lyden elendig så la vær å bruke de 8-)

Selv har jeg 28 slike i bruk (7.1) som på ingen måte demper mitt lydnirvana

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Jo - fordi det er jo nettopp slik terminalene bak på alle høytalere er utført ;-)
    Hehe... 1-0 til deg!

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    4mm OFC kabel fra biltema og Biltema Banan Plugger.
    Ja jeg har hørt stor forskjell på signalkabler, enorm vil jeg si.

På høytaler kabler har jeg hørt forskjell på bakgrunn av tykkelse og type.. det er også forskjell lydmessig på kvalitet på forskjellige høytaler ledningen ved materiale som blir brukt, og ikke minst materialer og metoder for skjerming.

Egentlig har jeg litt lyst til å lage høytalerledning selv da, derfor lurer jeg på om noe vet om noe bra men rimelig materiale, så kan pluggene godt koste litt mer.

De høytalerledningene man selger for flere tusen kr lages nemlig av kobber og sølvledning som er å få kjøpt for under 20-30-40kr meteren. Jo mer man kjøper jo billigere blir det faktisk.

Det er ca det samme som standard argonledningene koster det, derfor kan det være interresant å prøve å lage noen slike ht ledninger og feste på en forseggjort bananplugg...

Som et lite hyggelig prosjekt

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan søke litt på EKKJ på forumet.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg fra før vet at signalkabler har så ufattelig utrolig mye å si, så finner jeg det naturlig å bedre kvalitet på høytaler ledninger også. Feks har jeg noen bokhylle høytalere som ledning skal strekkes urimelig langt, her er jeg ganske sikker på at passende materiale i ledning vil ha litt å si.

Det å bruke støpegods til å feste høytalerne til er for min del det samme som å banne i kjerka

Til opplysning så leder kobber bedre strøm enn støpegods og pga dette så ville det faktisk vært bedre både for høytaler og forsterker om du skrudde kobberledningene fast uten bananplugg i teorien.

Hva det har å si? I min teori?

Vel dersom du bruker ledninger med mye luft, støpejern og rust hehe som dessuten er dårlig skjermet ellers med metode eller beskyttelse.... og om du da attpåtil skrur disse fast i støpejern plugger så vil...... Forsterkeren bruke mer strøm på å sende signalene fram effektivt...
    Dermed sløser du kanskje også effekt? Særlig når du drar nivå opp.
    Selvfølgelig har ikke dette alt å si, men for helhets bildet så har det vel noe å si.

Når det er sagt så behøver man selvfølgelig ikke legge så mye kr i dette, bare det å gi "litt" vil ha noe å si.

Feks hva gjeder signalkabler brukte jeg før uvitende ordinære rød hvit audioledninger til stereo og receiver.... Før jeg ved en tilfeldighet fikk tak i noen rimelige Qed ledninger fra Hifi klubben for 300kr.
    Har aldri takket en butikk for kjøp av ledninger før men det gjorde jeg nå... for en forskjell!!! Hele anlegget forandret seg.

Jeg kjøpte med en gang en tykk audio jackledning til laptopen typ argon til 250,- Skal si Mp3 låtene fikk en annen lyd..... bevares.

Når det gjelder høytalerledninger så har dette også selvfølgelig med å gjøre at jeg vil det skal se bra ut, samt at det skal være lettere å koble biamp eller biwire, eller rett og slett ta av for å prøve en annen løsning.

Sikkert mange fler enn jeg som har flyttet høytalere, skrudd ledninger i flere timer. Så kanskje kalibrert og endt opp med å flytte ht igjen.......
    Da er det sef greit med plugg, og da kan den godt se ut som den ikke er lagd av en lekebil. Uten at jeg for den saks skyld kaster 1000lapper ut av vinduet.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS Takk for alle tips og inntrykk.....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teori er en ting, praksis noe annet. Har dine høyttalere skrue terminaler trenger du ingen bananer. Da slipper du også bekymre deg om kontakters kvalitet.........
    Ellers, Monster har greie bananer der ikke koster en herregård.
    Har du prøvd å bytte tilbake til dine rca lakrisser ?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale å kjøpe ferdigterminerte kabler.

Har selv Qed XT400 fra hifi klubben, og de ga ett stort løft i lyden i forhold til mine gamle Monster.

Når man får de ferdigterminerte, så er det bedre kontakt mellom kabel og bananplugg. Og de bananpluggene jeg bruker på bakhøytallerene, må skrustil for å sitte skikkelig i høytaller terminalen. Qed sine dytter man bare inn, og man merker at den sitter meget trangs og god (akuratt slik det skal være )

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •