Høyttalerplassering - Grøtbass :(

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerplassering - Grøtbass :(

Hei!

Jeg har et stereoanlegg bestående av:

- NAD T753
    - System One H-388 (relativt stor og billig 3,5 veis-konstruksjon (B8B8M8T1))

Ekstrautstyr og spesiell info: Kjører lyd digitalt (S/PDIF) fra pcen med M-Audio Revolution 5.1 lydkort, Har store, tunge (ca. 10-15kg) steinheller under begge høyttalere, bruker hjemmeflettede høyttalerkabler av cat5.

Som dere kanskje forstår av recieveren min har jeg også senter og bakhøyttalere koblet opp, men velger å hoppe glatt forbi det da dette handler om et stereoproblem.

Endelig kommer jeg omsider til problemet:

Har prøvd meg fram litt med høyttalerplassering for bedre stereoperspektiv og mellomtone+diskant gjengivelse. Beste resultat fikk jeg med høyttalerene lengre fra hverandre, litt lengre fra bakvegg men dessverre også litt nærmere sidevegg (og da også hjørne)

Hva mellomtone, stereoperspektiv, og diskant gjelder, opplevde jeg en fantastisk forbedring. Hvorfor jeg sier dessverre og tar opp dette med hjørne er at bassen ble veldig grumsete, buldrende, og upresis, og jeg frykter at hjørnet har mye av skylden for det.

Det jeg lurer på er hva jeg kan gjøre for bedre og mer presis bassgjengivelse uten å tømme lommeboka eller skaffe meg spikes (har ikke veldig lyst til det med mindre det blir siste utvei)

Harald

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du prøvd å sette høyttalerene likt på begge sider?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener du med likt? Altså like langt fram, like langt vendt inn mot sitteposisjon osv?

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke vil ha spikes så kan du jo teste Tema Isolator.De gjorde underverker med lyden her hos meg og koster ikke stort heller.
    Jeg hadde en litt ullen og upresis bass,men disse gjorde susen.

AudioTech

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forresten prøvd å sette de opp etter "likesidet trekant" prinsippet?

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Hva mener du med likt? Altså like langt fram, like langt vendt inn mot sitteposisjon osv?
    Jepp, mulig det hjelper.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mål på rommet og nåværende plassering? Kan kjøre en kjapp simulering og se hva det kan være. Har du muligheter for å måle frekvensrespons, eventuelt decay/waterfall/impuls?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange bra svar

Vel. Jeg har naturligvis satt opp anlegget etter "likebent trekant prinsippet". Ganske nøyaktig likesidet også, faktisk Har etter noen lytterunder funnet ut at det er så godt som eneste måte å få noenlunde ok lyd på.

Problemet med rommet mitt, for øvrig er dårlig audiofil plassering av dør/skap på rommet mitt. Jeg har et avlangt rom med to skap i hvert sitt hjørne på den ene kortsiden. Hvis man ser mot skapene er inngangsdøra rett til venstre for skapet mot venstre (døra er på langsiden) Rommet er ca. *øyemål* 3 ganger 5 meter stort. Det jeg har funnnet som beste løsning er å ha hele anlegget bortenfor alle skap og dører. Det står da igjen med *tårer i øynene* 3*2,5 meter, hvor 3 meter er lengderetning fra sweetspot og 2,5 er bredderetning. Problemet forøvrig ligger (ifølge mine ultranøyaktige kalkulasjoner og beregninger) i at venstre høyttaler (frontrekka på samme side som døra) står alt for nærme sidevegg (kortvegg i rommet)

Håper dere forstår hva jeg mener.

Jeg har dessverre ikke hardwaren som skal til for å måle frekvensrespons.

kunne det ha hjulpet å stappe deler av en gammel madrass bak høyttalerene? (ser at noen her på forumet har gjort det) Har flere gamle madrasser hvis det kunne ha vært en løsning

Skal tenke litt på de Tema isolatorene fra AudioTech

Hvis jeg klarer å fikse en gratis løsning blir det en pakke av de på meg

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kunne det ha hjulpet å stappe deler av en gammel madrass bak høyttalerene? (ser at noen her på forumet har gjort det) Har flere gamle madrasser hvis det kunne ha vært en løsning
    Fult mulig at dette kan virke positivt. Ta madrassen å lag noen bassfeller. Så kan du prøve litt forskjellige plasseringer av bassfellene. Begynn med hjørnene da det oftest er der de virker mest effektivt. Hvis du synes dette ser ut til å fungere kan du jo kjøpe noen skikkelige bassfeller etterhvert

Newcomer AV-Marius sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Høyttalere skal idéelt sett stå under 33% till sideveggen som bakveggen. Altså om høyttalerene står 200 cm fra bakvegg, så skal det ikke være mer enn 66cm til sideveggen. Mål fra kabinett. En høyttaler bør heller aldri stå nermere enn 60cm fra vegg og massive møbler e.l. (p.g.a. bassresonans).

Hva gjelder bassfeller, så vil neppe madrasser gjøre susen, men det er jo bare å prøve så klart. Mest sansynlig vil madrassene dempe en høyere frekvens enn du er på jakt etter, og da blir ditt problem mer utpreget.
    Bassfeller er avanserte saker og jeg vil anbefale på det sterkeste å kjøpe noen ferdige. Noen som ikke koster det hvite ut av øyet er Wave Panels Corner trap fra Prolyd AS (995,- for et par). Prøv disse og om det ikke hjelper 100%, er det nødvendig med en eller to Wave Panels Bass Trap panel (1695,-).
    Jeg har forsøkt disse panelene i jobbsammeheng før, og det er overaskende hvor mye utslag noe "hi-tek skumplast" kan gi. Wave Panels leveres også i flere farger.

Alt i alt, lykke til !

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis han setter en solid plate foran madrassen, og litt luft/åpent rom imellom madrass og vegg så tror jeg nok at de fint kan fungere som en bassfelle.
    Selvølgelig ikke optimalt, men bedre enn ingenting.
    Og hvis man er redd for at den harde plata skal virke negativt på høyere frekvenser, setter man bare et tynt madrasslag foran den også. En nesten gratis og helt grei løsning som man kan forske litt med til man oppnår ønsket resultat.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •