råd om plassering av høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

råd om plassering av høytalere

hei

jeg er ganske grønn nå det gjelder dette med plassering av høytalere, så jeg kunne trengt noen tips

her er en tegning av rommet mitt på snaue 12,5m2 . Som derre sikkert forstår er det et gutterom det er snakk om

Vedlegg 31476

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det skal selvfølgelig være 3,08m i bredden på romet og 155cm brede på dybden på sofaen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akk, sukk, akk, sukk - den tiden med eget gutterom - å det var tider det......... nå må vi tilpasse oss resten av familien ...................

Men til dancemainia:
    om du bytter om mellom seng/sofa og anlegget - til motsatt side, og snur skapet - så tror jeg du får mere glede av lyden - noe sånn

Vedlegg 31483

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    akk, sukk, akk, sukk - den tiden med eget gutterom - å det var tider det......... nå må vi tilpasse oss resten av familien ...................

Men til dancemainia:
    om du bytter om mellom seng/sofa og anlegget - til motsatt side, og snur skapet - så tror jeg du får mere glede av lyden - noe sånn

Vedlegg 31483

Det går nok ikke dessverre jeg får ikke opp skapet mitt dersom jeg gjør det slik. romet mitt er altå kun 3,08m i bredden og og saofaen er er 155cm lang og senga 80 cm i breden og når jeg opner skapet er det 109, cm tilsammen blir det da 344 i bredden,

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    400
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt ut skapet til ett med skyvedører.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skap er ofte noe "herk" - spesielt hvis de har trådhyller slik at dørene MÅ opp 90 grader - har hatt mye bal med slike ja

Du får flytte skapet til motsatt hjørne og bare sette anlegget litt nærmere vindet:

Vedlegg 31485

Blir speilvendt av det du har i dag, men du har da mere plass å "gå på" på høyre vegg - og kan flytte sofaen litt nærmere døra og senga litt ut fra veggen - så kommer du i sweepspot - så lager du deg en hylle bak senga der hvor det blir et tomrom

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av beiver
    Bytt ut skapet til ett med skyvedører.

det blir også en litt usemetrisk plassering slik, jeg kan ikke ha høytalerne på midten slik som vist på bildet. da får jeg ikke døren min opp, jeg må da ha den ene høytaleren i hjørnet og den andre kun på lang vegg, slik jeg har det nå så får jeg begge høytalerne i hjører pågrunn av skapet, men jeg vurdere og bytte ut skapet mitt til et litt smalere

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skap er ofte noe "herk" - spesielt hvis de har trådhyller slik at dørene MÅ opp 90 grader - har hatt mye bal med slike ja

Du får flytte skapet til motsatt hjørne og bare sette anlegget litt nærmere vindet:

Vedlegg 31485

Blir speilvendt av det du har i dag, men du har da mere plass å "gå på" på høyre vegg - og kan flytte sofaen litt nærmere døra og senga litt ut fra veggen - så kommer du i sweepspot - så lager du deg en hylle bak senga der hvor det blir et tomrom
    oops det feltet med strek igjennom er forøvrig døren min og ikke et vindu jeg får da ikke opp denne dersom jeg gjør det slik. Det jeg forøvrig er mest ute etter er tips om avstand til bakkveg, sidevegg osv

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke vindu det som er nederst til venstre i hjørnet?
    Eller er det døra?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha- normalt så er det vinduer som tegnes slik med strek igjennom.

Da skjønner jeg mye mye mere og har et helt annet forslag til deg:

Vedlegg 31490

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha- normalt så er det vinduer som tegnes slik med strek igjennom.

Da skjønner jeg mye mye mere og har et helt annet forslag til deg:

Vedlegg 31490
    den plasseringen har jeg faktisk prøvd. hadde den i to uker så bytta jeg om. bassen ble altfor slank og lyden ble veldig rotete, dett kan jeg tenke meg er fordi det ble så liten avstand til sweetspot og jeg fikk ikke høytalerne i noen hjørener. men som sakt er det avstand til bakvegg og sidevegg fra høytalerene jeg trenger mest hjelp til

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg ikke noen flere råd, dessverre. Kanskje du må se på type materialer du har i rommet; tepper, vegg osv - det kan bety endel.
    Lykke til

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn det står i dag har du jo ikke plass til å justere dette utfra sidevegger uansett?
    Nå har du begge høyttalerne i hjørner, og det betyr mye ekstra bass, men samtidig roter det til diskant og mellomtone.
    Utfra høyttalervalg og det faktum at du bor på et gutterom, konkluderer jeg med at du ikke akkurat har noe imot mye bass
    Om du fikk plassert høyttalerne bedre, ville dette bety en rettere frekvensgang, og mindre refleksjoner i mellomtone/diskant. MEN jeg er ikke så overbevist om at DU hadde likt lyden noe bedre for det.

Er det plass til skapet mellom døren og vinduet, kan du flytte høyttalerne mot høyre, sett fra sofaen, og dermed komme litt unna hjørnene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Sånn det står i dag har du jo ikke plass til å justere dette utfra sidevegger uansett?
    Nå har du begge høyttalerne i hjørner, og det betyr mye ekstra bass, men samtidig roter det til diskant og mellomtone.
    Utfra høyttalervalg og det faktum at du bor på et gutterom, konkluderer jeg med at du ikke akkurat har noe imot mye bass
    Om du fikk plassert høyttalerne bedre, ville dette bety en rettere frekvensgang, og mindre refleksjoner i mellomtone/diskant. MEN jeg er ikke så overbevist om at DU hadde likt lyden noe bedre for det.

Er det plass til skapet mellom døren og vinduet, kan du flytte høyttalerne mot høyre, sett fra sofaen, og dermed komme litt unna hjørnene.
    jeg er forøvrig ganske så optat av flat frekvensgang. vurderer faktisk og kjøpe en analog equalizer og koble mellom pre og effekt. Men jeg legger ikke skjul på at jeg liker godt og dra på litt innimellom og da krydrer jeg gjerne med litt ekstra bass , jeg vil derfor også helst plasere høytalerene i nærheten av hjørner for og få litt ekstra headroom. men forøvrig slik det står idag så står de for tett til hjørnene så jeg kommer nok til og gå til innkjøp av et smalere skap. Grunnen til at jeg valgte disse høytalerene var for og slippe una subbwoofer og like vel ha høytalere som kan gi et godt trykk og gå dypt, jeg er student med begrenset budsjet som derre sikkert forstår, men når jeg kommer i jobb om et års tid så blir det noke klipsch og svs og da blir det litt enklere og plassere

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalerne dine er nok mer enn store nok for 12m2, for å si det slik. Men som du sier er det nok best resultat ved å spille på langs med rommet.
    I teorien får du en god del room gain ved 40-50hz. Den vil nok være der uansett om du gir høyttalerne litt mer luft rundt seg. Men ved å få de litt unna veggene, og da med forskjellig avstand til bak og sidevegg, kan du få det ryddigere oppover i frekvens, slik at lyden blir noe mer balansert.
    Får du fjernet/flyttet skapet får du også høyttalerne litt lenger fra hverandre, og mer symmetrisk i rommet, slik at stereoperspektivet og romvirkningen i lyden burde kunne bli noe bedre.

PS! Jeg håper du får et større rom når du skal investere i Klipsch og SVS. Så mye enklere å plassere blir det vel ellers ikke?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Høyttalerne dine er nok mer enn store nok for 12m2, for å si det slik. Men som du sier er det nok best resultat ved å spille på langs med rommet.
    I teorien får du en god del room gain ved 40-50hz. Den vil nok være der uansett om du gir høyttalerne litt mer luft rundt seg. Men ved å få de litt unna veggene, og da med forskjellig avstand til bak og sidevegg, kan du få det ryddigere oppover i frekvens, slik at lyden blir noe mer balansert.
    Får du fjernet/flyttet skapet får du også høyttalerne litt lenger fra hverandre, og mer symmetrisk i rommet, slik at stereoperspektivet og romvirkningen i lyden burde kunne bli noe bedre.

PS! Jeg håper du får et større rom når du skal investere i Klipsch og SVS. Så mye enklere å plassere blir det vel ellers ikke?
    det blir kanskje garasjeloft om et års tid som er på ca 20m2 vist jeg får far i huset til og bli med og snekre . det jeg mente med at det vil bli lettere og plassere er at jeg vil dele på ca 80-100 hz og kan dermed plassere suben i et hjørne uten at diskant og mellomtone blir påvirket av det

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et lite rom er du bedre tjent med små satellit høyttalere og en subwoofer, for du må ha høyttalere og lytte posisjon langt ute fra veggene normalt.
    Ellers, her er referensen for høyttaler plasering :
    http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •