Surround med Dali Concept 8 i front

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround med Dali Concept 8 i front

Hei. Vi er på flyttefot inn i nytt hus og har fått med dama på at vi må få på plass surround med en gang. Mye enklere enn å sette opp i ettertid

Vi har fra før Dali Concept 8 i et stereosystem med NAD-218 og 912 (?), disse skal nå tilbake til sin rettmessige eier (CV AL-1000 som skal stå på "kontoret"). Trenger derfor en reciver, har sett på Yamaha RX-V661 primært. Godt valg? Andre forslag? Prisen bør ligge rundt 5000.

Kan jo si litt om bruken først, vi ser vel anslagsvis et par filmer i uka, resten blir musikk og tv. Kilden er en HTPC som også fôrer lyden fra tv'en. Har nå brukt en standard RCA->minijack, ønsker å kjører dette optisk nå for kanskje å forbedre lyden litt. (Skal også få plass et skikkelig lydkort i HTPCen).

Har vært sånn midt på treet fornøyd med Concept 8, men tror kanskje den litt puslete lyden skyldes dårlig forforsterker og kilde. Har ikke råd til å bytte ut frontene heller, så får kjøre videre på Concept serien.

Spørsmålet er om det finnes alternativer til senter i Concept serien og om Concept 1 fungerer greit til bakhøytalere? Andre forslag tas i mot med åpne armer. Bakht + senter bør ikke overstige 5000.

Når det gjelder sub er det vel kanskje det jeg gleder meg mest til, har med spenning lest om SVS subene i lang tid og drømmen er vel en PB-12, men pengene begrenser seg nok til en brukt PB-10. Hvilke andre gode valg har man i prisklassen 2500-4000 kr? Kjøper gjerne brukt hvis noen har noe rask liggende etter oppgraderinger Stua er vel ca. 40 kvm, er 10" litt puslete i enn sånn setting?

En siste ting. Også på jakt etter en stillig mediabenk, bør være mørk, gjerne mørkbeiset, bør ha rette og stramme linjer. Trenger to rom, forsterker og htpc. Gjerne et frosta glass ell. i front. Problemet med benkene ute hos møbelforretningene er at dybden er rundt 40 cm... Kabinettet på HTPC'en strekker seg noen-og-seksti cm bakover. Tv'en skal henges på veggen. Tror jeg må sette i gang å bygge en selv, men hvis det er noen som har noen gode tips rundt dette også så kom med det.

Dette ble et langt innlegg med mye svada, men håper noen kan lese mellom linjene og komme med noen gode tips så vi får den beste surround- og musikk opplevelsen for pengene i den nye stua

Takk.

H.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IKON vocal 2 fungerer bra med Concept 8, det vet jeg.
    Mer effekt til Concept er helt klart viktig, da det er med på å utnytte høytalerens potensiale. Kan vurdere Vincent.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon Vocal var litt kostbar, men veldig pen da Hvordan er egentlig Concept center og Concept 1 til bakhøytalere, noen med førstehåndserfaring? Fungerer det greit med en god sub i tillegg?

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Concept fungerer godt sammen med hverandre. Ingen tvil om at en effekt forsterker vi hjelpe på med hensyn til 8". Men det er slikt jeg har funnet ut etter vært. Lykke til på din egen søken..

Newcomer El_Myrum sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville prøvd Concept 2 bak og Dali suite C0.8 som center.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror mye av det du ikke liker med lyden kommer av for lite effekt, en reciever i 5k klassen vil aldri i verden kunne drive concept 8 som er såpass store tilfredstillende!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For lite effekt med en NAD 218 som jeg har kjørt nå? Da må de i så fall være jævla tungdrevne.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Receiver/forsterker skal jeg ikke uttale meg noe spesielt om, men Concept 8 har godt av å stå sammen med en kraftig forsterker.
    Jeg har Concept 8 og Ikon Vokal 2, med Concept 1 bak, og det fungerer utmerket for meg. Når det er sagt, så har jeg lest at flere anbefaler senterhøyttaler fra suite-serien sammen med concept...

Jeg vurderte Concept 2 til bakhøyttalere, men det ble C1 pga mye mer kurant størrelse.
    Samsung UE55F8005 | Pioneer SC-LX72 | Oppo BDP-103 | Dali Mentor 8 / Mentor Vokal / Concept 1 | Velodyne CHT-10
    Xbox One | aune X1 dac | AKG Q701 | Philips Fidelio X1 | Turtle Beach Stealth 500X | Sennheiser Momentum on-ear | Harmony Ultimate

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henrikm
    For lite effekt med en NAD 218 som jeg har kjørt nå? Da må de i så fall være jævla tungdrevne.
    Nei, nei, nei. Det er ikke et problem. Jeg tror ikke han skjønte at du skulle bruke den som effektforsterker. Forøvrig vil jeg slenge meg i å anbefale Suite-senteren. Den burde passe utmerket!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det nok til at jeg kjører Concept 1 bak og prøver Vokal 1/2 som senter. Hva med sub, gode forslag?

Når det gjelder reciver stemmer det at planen IKKE var å bruke 218 som effekt, disse skal helst tilbake til mine AL-1000. Hva med en Yamaha RX-V861, 7x105w? Kan strekke meg til å legge rundt 6000 på bordet hvis det trengs for å drive Concept 8 skikkelig.

Hvilke reciver kjører du oppsettet ditt med Jahn Kåre?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det nok til at jeg kjører Concept 1 bak og prøver Vokal 1/2 som senter. Hva med sub, gode forslag?

Når det gjelder reciver stemmer det at planen IKKE var å bruke 218 som effekt, disse skal helst tilbake til mine AL-1000. Hva med en Yamaha RX-V861, 7x105w? Kan strekke meg til å legge rundt 6000 på bordet hvis det trengs for å drive Concept 8 skikkelig.

Hvis du ikke skal ha effektforsterker, skal du slite godt med å finne noe som kan drive Concept 8 på en rimlig grei måte i prisklassen opp til kr 6 000. Da må du i såfall ta en tur på bruktmarkedet.

Snakker av erfaring. Hadde en Denon 2807 tidligere og etter bytte til Onkyo 875 ble det et helt annet liv i høytalerene foran.

Ser du snakker om center - concept centeren er ikke så dårlig som mange mener. Jeg synes den sklir godt inn i systemet her hjemme.

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Pioneer vsx-916 (se min hjemmekino), men jeg kommer til å kjøpe meg en effektforsterker i tillegg, forhåpentligvis i løpet av sommeren. Det fungerer meget godt til surround, men til musikk vil jeg ha litt mer kontroll på bassen, og det regner jeg med å kunne oppnå med en kurant effektforsterker.
    Samsung UE55F8005 | Pioneer SC-LX72 | Oppo BDP-103 | Dali Mentor 8 / Mentor Vokal / Concept 1 | Velodyne CHT-10
    Xbox One | aune X1 dac | AKG Q701 | Philips Fidelio X1 | Turtle Beach Stealth 500X | Sennheiser Momentum on-ear | Harmony Ultimate

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, var ikke klar over at Concept 8 var så krevende. Da ønsker jeg et forslag på det beste jeg kan få i klassen rundt 6000 kr, gjerne brukt hvis noen har noe. Så blir det å supplere med effekt senere, eller bruke 218 så lenge.

Takk for hjelpa så langt, er rimelig fersk i dette gamet

(også MÅ jeg jo oppgradere til en PB-12 for pengene jeg sparer på å bruke Concept center )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •