Trenger hjelp til å stille inn frekvens på reciever - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Newcomer Elisabeth77 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Litt forvirret her, men jeg skal prøve meg frem i morgen slik at naboene får nattero. Men takk så mye for god hjelp. Det er ikke bare bare å stille inn alle disse "kassene". Stikker kanskje innom her imorgen om jeg er like forvirret. Nå er det natti natti :-)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, Small X-over 60hz, siden det er bass på frontene.

ER lov og eksprimentere og prøve ut forskjellige ting.

Så kan mann begynne og kalibrere når man blir litt varm i trøya :-D

Lyd er morro :-D

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elisabeth77
    Lavere enn 80? Da blir det jo ikke noe lyd fra den. Det laveste jeg kan skru den er 50, og da er det null lyd :shock:
    ...sorry, jeg tenkte feil :shock:
    Sett den et sted mellom 80Hz og 100Hz

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ops, hvor ble det siste jeg skrev sendt hen? Uansett, jeg skal prøve meg litt frem i morgen. Takk så mye for god hjelp :-)

Nå er det natti natti på meg..

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    80-100hz. Det høres bedre ut. Skal prøve det :-)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman/Kardon.. mener du jeg skal sette alle høytalere på small og dele i recieveren på 60hz?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Harman/Kardon.. mener du jeg skal sette alle høytalere på small og dele i recieveren på 60hz?
    Velkommen til forumet!
    Holder med Harman/Kardon her. Sett alle til small og del på enten 60 eller 80 Hz.
    Da kjörer du all informasjon under 60 evnt 80Hz til subwooferen og forsterkeren i subwooferen tar seg av det. Dette medförer at receiveren din bare trenger å konsentrere seg om frekvensene over 60/80Hz, noe som igjen gjör at den spiller lettere og mindre anstrengt.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takker for god velkomst :-) Det er supert å få hjelp av folk som har peiling. Jeg som er er nybegynner i faget har myye å lære, men du så gøy det er

Da gjør jeg som dere sier, setter alle høytalere på small, og deler ved 60-80hz i reciever. Da skal det nok bli bra. Må dessverre vente med prøving til imorgen da naboene mine nok ønsker et par timer til i sengen..

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takker for god velkomst :-) Det er supert å få hjelp av folk som har peiling. Jeg som er er nybegynner i faget har myye å lære, men du så gøy det er

Da gjør jeg som dere sier, setter alle høytalere på small, og deler ved 60-80hz i reciever. Da skal det nok bli bra. Må dessverre vente med prøving til imorgen da naboene mine nok ønsker et par timer til i sengen..
    Bare hyggelig!

I tilfelle du ikke vet det:
    Crossover på subwoofer setter du på fullt.
    Highpass Filter på sub av (filteret kutter all bass under 35 Hz, noe som ikke er önskelig til film).
    EQ öker 7dB ved 50 Hz, denne kan du mest sannsynlig slå av.
    Phase bör du få noen til å hjelpe deg med. Spill av et spor med mye dyyyp bass og få en hjelper til å justere på phasen mens du lytter der du vanligvis vil sitte å se film/höre musikk. Der bassen er höyest skal phase stå.
    Dette kan også gjöres med lydtrykksmåler og sinustoner, hvis du har kjennskap til det.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skrur frequency (crossover)? på sub på max, får jeg en durelyd i sub'en som er bra plagsom

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skrur frequency (crossover)? på sub på max, får jeg en durelyd i sub'en som er bra plagsom
    Dette höres merkelig ut og slik skal det ikke väre.
    Sjekk at strömkabelen står skikkelig i på baksiden, den har en tendens til å väre lös og dure litt på XTZ-suber, ihvertfall de eldre.
    Hjelper ikke dette, synes jeg du skal sende en mail til surround.no og spörre hva problemet kan väre.
    Kanskje du löser problemet selv ved å lese her:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...-xtz-12-a.html

http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...xtz-w-8-a.html

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg sliter med akkurat det samme, men det er kun om jeg setter crossover til over halvveis (drøye 100 Hz?). Crossover i recieveren og crossover på suben gjør akkurat det samme. Det vil si at om du for eksempel deler på 80 i recieveren, så kan suben stå på hva som helst så lenge det er over 80.
    Mitt tips da er at du setter crossover på suben såpass lavt at du ikke hører durelyden. Om duringen gir seg over 80 Hz er det ikke noe problem. Dette funker ihvertfall hos meg.

Om du har kabel-tv bør du få deg et galvanisk skille. Dette står det mer om i trådene som AndreWerdenskrieg linket til. Dette fjernet mye av støyen hos meg.
    For å teste om antennen slår inn er det bare å trekke ut antenneledningen til tv'en. Om duringen gir seg/avtar da, er et galvanisk skille løsningen!

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    harman/kardon vil tydeligvis at du skal prøve å sette alt til small, men jeg ville hatt frontene på Large. Men for all del prøv gjerne begge deler og hør hva som låter best :-)
    Hør jeg ville hatt fronter på large og resten på small......

Men når det gjelder subwoofer..... den ene bryteren på subwooferen skal være på maks når du har den koblet til Naden.

Tror denne bryteren heter frequenz eller noe... Ved at den står på maks hele tiden så sender nemlig NAD ut det den vill av bass til subwooferen dersom det kommer noe lavfrequente actionlyder.

Dermed må sef Frequens være på MAX bak på subwooferen.

See?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det ikke er mulighet for og slå av delefilter på suben så kan du sette subens delefilter til samme frekvens som du har satt på NAD.

Eks: NAD 60hz XTZ 60hz

Andre Werdenskrigen... vet dette da ha har og har hatt XTZ suber

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også XTZ sub
    Jeg har ihvertfall ikke funnet noen mulighet for å skru av delefilter på suben. Jeg ville anbefale å gjøre som harman/kardon sier her og satt delefrekvens på sub og reciever til det samme. Men jeg tror jeg ville valgt 80 Hz isteden. Bare pass på at du ikke setter delefrekvensen lavere i sub enn i reciever. Da vil du ikke få spilt frekvensområdet imellom

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for gode råd alle sammen. Nå låter det bedre i stua :-D

Går litt og lurer på om jeg skal skifte ut høytalerne mine med noe bedre. Sub'en er helt fin, (XTZ 99 w10.16), recieveren er ok, (NAD T 744), men lurer litt på å kjøpe enten Dali Concept 6 eller KLIPSCH RF-62 i front med Dali Concept CT eller KLIPSCH RC-52 i senter.

Stemmer det at NAD passer bra sammen med Dali høytalere? Har lest noe sånt tror jeg?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takk for gode råd alle sammen. Nå låter det bedre i stua :-D

Går litt og lurer på om jeg skal skifte ut høytalerne mine med noe bedre. Sub'en er helt fin, (XTZ 99 w10.16), recieveren er ok, (NAD T 744), men lurer litt på å kjøpe enten Dali Concept 6 eller KLIPSCH RF-62 i front med Dali Concept CT eller KLIPSCH RC-52 i senter.

Stemmer det at NAD passer bra sammen med Dali høytalere? Har lest noe sånt tror jeg?
    Haha, så lang tid tok det altså för du ble bitt av oppgraderingsbasillen.

Klipsch skal väre meget bra til både musikk og ikke minst film.
    Har desverre liten erfaring med Klipsch, så jeg baserer dette mest på hva jeg har lest her på forumet.
    Receiveren din kjenner jeg ikke til, men jeg vet at suben er bra.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjihii.. ja, det er lett å bli litt hekta av å lese for mye her inne. Blir litt småmanisk av det hele

En ting er iallefall sikkert. I sommer skal jeg blåse hue av naboen over meg. Han har plaga meg i ett år nå med techno, som vel er den type musikk jeg desidert liker minst. Nå er det min tur :twisted:

I like :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjihii.. ja, det er lett å bli litt hekta av å lese for mye her inne. Blir litt småmanisk av det hele

En ting er iallefall sikkert. I sommer skal jeg blåse hue av naboen over meg. Han har plaga meg i ett år nå med techno, som vel er den type musikk jeg desidert liker minst. Nå er det min tur :twisted:

I like :-D
    Hehe! Så bra! Akkurat det tenkte jeg også Jeg er ikke naboen som er partybrems og klager. Slår igjen med samme mynt!

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •