To center høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To center høyttalere

Hei !
    Har en NAD T744 forsterker også har jeg hele Cerwin Vega CSL serier med 12" front og 12" sub. Hadde det vært lurt og hatt to av Cerwin Vega CLS 6c (senter høyttaler) har en fra før av. Klarer forsterkeren dette? er kun plass til 1 senter men er vel mulig å kjøre begge på samme plugg?

Link til høyttaler:
    Høyttaler - Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben: CERWIN-VEGA CLS-6C Senterhøyttaler

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kjøpe en til og koble den rett inn på samme plugg som da blir paralellkobling. Det gjør att du får 8 ohm og ikke blir halvert om du seriekobler som da blir 2 ohm. Det må du ikke ha på den forstekeren !
    Den vil nok klare å drive de like bra som den driver de 12" cvene dine. Ville nok kjøpt meg effektforsterker til de 12" cvene og

Edit : Det var serie som var dobling av ohm. Husket feil
    - Bilradiospesialisten

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nexon
    Hei !
    Har en NAD T744 forsterker også har jeg hele Cerwin Vega CSL serier med 12" front og 12" sub. Hadde det vært lurt og hatt to av Cerwin Vega CLS 6c (senter høyttaler) har en fra før av. Klarer forsterkeren dette? er kun plass til 1 senter men er vel mulig å kjøre begge på samme plugg?

Center er den viktigste kanalen i kringlyd.
    2 kan Effektforsterker er et godt tips til og drive to centere.
    Passe på at avstanden fra sweetspot til hver center er like lang så er du i hus

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nexon
    Hei !

Link til høyttaler:
    Hei.

Har du noen effektforsterker i tillegg til NAD 744? Om du ikke har det høres det ut som den har nok å gjøre...

Det går fint å koble to centerkanaler av den typen du har tenkt på til din NAD. 6c har 4ohms motstand, kobler man to i SERIE ender man opp på 8 ohm totalt på centerkanalen. Dette takler forsterkeren i utgangspunktet fint. Dette er jo heller ingen dum ide om man hever den ene centeren over tv / prosjektor, og den andre under. Dette vil gi bedre lydspredning og det blir vanskeligere å lokalisere akkurat hvor lyden kommer fra.

Spørsmålet er kanskje heller om du bør satse på et effektrinn til frontene dine for å få utnytta disse optimalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke effektforsterker enda finnes det en fin å billig av NAD ?
    Så da hadde det ikke vært så dumt å tenke på å kjøpe en senter til etterhvert :-D

Utstyr:
    Forsterker: NAD T744
    DVD-spiller: NAD T515
    Front høyttalere: CERWIN-VEGA CLS-12
    Senter:CERWIN-VEGA CLS-6C
    Bak høyttalere:CERWIN-VEGA CLS-6
    SUB: CERWIN-VEGA CLS-12SX

Newcomer cv-taggis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

....

NEXON, jeg har ett lite spørsmål, kjøpte du det anlegget på Hifi klubben i Drammen på Torsdag den 27/3-08 som var nå i forgje uke? jeg bare lurer for jeg så noen kjøpte en sånn ganske så lik pakke. Stemmer det?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vet jeg hvor mye motstand forsterkeren klarer? Kobler man to centere i parallell blir vel motstanden halvert? Går dette bra for forsterkeren? Det må jo være kjempekult om man får plassert høytalerne sånn at det høres ut som lyden kommer fra midt på lerretet

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Hvordan vet jeg hvor mye motstand forsterkeren klarer? Kobler man to centere i parallell blir vel motstanden halvert? Går dette bra for forsterkeren? Det må jo være kjempekult om man får plassert høytalerne sånn at det høres ut som lyden kommer fra midt på lerretet
    De aller fleste klarer laster ned til 2 ohm, men det varierer. Uansett bør en slik kobling være i serie som tidligere nevnt. Med de HT som er nevnt ender man opp med 8 ohm med en seriekobling. har lagt med et bilde som jeg laga kjapt i paint, ser ut som det ble ødelagt da jeg lasta det opp???

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil ikke en dobling av motstand føre til halvert lydstyrke? Hva hvis jeg parallellkobler og i tilegg legger til en motstand slik at ikke motstanden i kretsen blir endret?

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vil ikke en dobling av motstand føre til halvert lydstyrke? Hva hvis jeg parallellkobler og i tilegg legger til en motstand slik at ikke motstanden i kretsen blir endret?
    Jeg er ingen elektriker så jeg kan ikke svare deg så veldig uttdypende.

Om du paralellkobler med en effektmotstand vil jo denne nødvendigvis stjele noe effekt og man er vel like langt. 2 HT krever selvfølgelig 2x effekt for å spille like bra som en enkelt. Men for å unngå en overhetet forsterker bør man alltid seriekoble HT på 4 ohm og ned.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får gjøre et forsøk Men på spesifikasjonene på mine høytalere står det 4/8ohm, hva skal det bety?

Er det forresten noe galt man gjøre ved dette annet enn å kortslutte? Hvis jeg f.eks. seriekobler 10 høytalere, vil jeg bare få mindre effekt eller er det skadelig for høytalerne? Jeg har nemlig to små dynavoice S-4 til overs etter at jeg kjøper meg nye fronter så ta tenkte jeg om det kan være mulig å seriekoble 3 høytalere, to s-4 over lerretet og centeren nederst. Men ved bruk av flere høytalere vil jo lydstyrken gå opp, vil det ikke det? Men dette er vel kanskje ikke så mye som går tapt...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får gjøre et forsøk Men på spesifikasjonene på mine høytalere står det 4/8ohm, hva skal det bety?

Er det forresten noe galt man gjøre ved dette annet enn å kortslutte? Hvis jeg f.eks. seriekobler 10 høytalere, vil jeg bare få mindre effekt eller er det skadelig for høytalerne? Jeg har nemlig to små dynavoice S-4 til overs etter at jeg kjøper meg nye fronter så ta tenkte jeg om det kan være mulig å seriekoble 3 høytalere, to s-4 over lerretet og centeren nederst. Men ved bruk av flere høytalere vil jo lydstyrken gå opp, vil det ikke det? Men dette er vel kanskje ikke så mye som går tapt...
    At det står 4/8 ohm bakpå HT er jeg ikke helt sikker på. Men det betyr vel at de kan brukes på forsterkere som er optimalisert både for 8 og 4 ohm. De aller fleste nye forsterkere har feedback kretser som hele tiden forteller forsterkeren hvilken last den har slik at den kan jobbe optimalt. Dette utelukker vel klasse A uten at jeg skal skrive under på det.

Hvor mange HT du kan koble på forsterkeren din kommer helt ann på dens spesifikasjoner. De fleste har et optimalt arbeidsområde på Nominelt 4-8 ohm.

Dette er noe jeg ikke er helt 100% sikker på, så du bør vente til du får svar fra noen som har skikkelig peil før du kobler til et lass med HT.

Er HT dine 4 ohm og du kobler to i serie ender du opp på 8 ohm totalt, og dette takler alle forsterkere, som jeg har vært borti i allefall

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en effekt til front Nad c272 for eks. Siden 744 har main inn/pre out kan du splitte signalet fra center utgangen og bruke 2 utganger til center.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •