Kjøp av høyttalere - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 78
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Håper og at du ikke tror jeg synes B&W ikke er gode høyttalere, tvert i mot. Har ikke hørt 683, men 604 synes jeg er en knall høyttaler

Effekttrinn = effektforsterker ja

Du skal ikke dra på mye før du merker at den vil ha mer krefter, men alt er relativt. Prøv først, og evt. hekte på en effektforsterker er jo absolutt en mulighet.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på nettet nå, og etter det jeg kan se, så har forsterkeren din en strømforsyning på 450W totalt.
    Er ikke noen racer på området, men om du bare kjører 2.1 system så vil vel effekten fordeles på kanalene som er i bruk?
    I tilfelle bør det ikke være noe problem med 683.
    For å være på den sikre siden kan du jo høre om du kan få låne med deg et par hjem. Eventuelt kjøpe med forbehold om at forsterkeren holder. Min erfaring er ihvertfall at HFK pleier å være behjelpelige!

Om du skulle ende opp med 683 kan jeg love deg at du ikke blir skuffet ihvertfall. De har gjort det bra på tester, og HFK bruker dem som referanse i prissjiktet opp til 10k.
    Jeg er veldig fornøyd med mine ihvertfall!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så har jeg lest at effekten på forsterkere ofte kan være missvisende? Marantz leverer jo langt lavere effekt iforhold til hva de koster. Min forrige forsterker kostet rundt 3500 og hadde 6x110w, Marantz med så høy effekt koster 14000....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Effekttrinn = en effektforsterker til frontene eller?

Så B&W 683 vil spille dårligere med en forsterker som er for svak, selv på lavt volum?

effektforsterker ja.. gjør at elememtene kontrolleres bedre. Dvs du kan spille høyere og renere musikk

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akeem
    Har sett litt på nettet nå, og etter det jeg kan se, så har forsterkeren din en strømforsyning på 450W totalt.
    Er ikke noen racer på området, men om du bare kjører 2.1 system så vil vel effekten fordeles på kanalene som er i bruk?
    I tilfelle bør det ikke være noe problem med 683.
    En transistor-forsterker har skjeldent spesielt høy effektivitet, da den bruker å ligge på mellom 50 og 65% effektivitet.. Så om du har 450w max forbruk oppgitt på strømforsyningen, så vil det si at opp til eller rundt 65% av dette går til utgangene som effekt, mens resten går til varme! Om du er heldig da vel og merke..

Og som nevnt er det maks effekt det er snakk om..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så har jeg lest at effekten på forsterkere ofte kan være missvisende? Marantz leverer jo langt lavere effekt iforhold til hva de koster. Min forrige forsterker kostet rundt 3500 og hadde 6x110w, Marantz med så høy effekt koster 14000....

nå er det jo ikke alltid watten har noe å si da.. Regner med den Marantzen har mye ekstra utstyr til den prisen, f.eks nyeste HMDI 1,3 og HD lyd.. dessuten så burde man nesten ha en effektforsterker til en reciever om man skal høre på musikk (min mening da). Mere power på frontene! Du kan jo vuudere bi-ampe

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    En transistor-forsterker har skjeldent spesielt høy effektivitet, da den bruker å ligge på mellom 50 og 65% effektivitet.. Så om du har 450w max forbruk oppgitt på strømforsyningen, så vil det si at opp til eller rundt 65% av dette går til utgangene som effekt, mens resten går til varme! Om du er heldig da vel og merke..

Og som nevnt er det maks effekt det er snakk om..
    Så rett, så rett. Det som vel er mest interessant er å vite hvor mye den klarer i peak output, men det er vel ingen som opplyser om sånt.
    I grunnen er det stort sett ganske misvisende å se på antall watt slik det legges frem i spesifikasjonene. Er vel nesten bare NAD som oppgir nogen lunde reelle tall etter hva jeg har forstått. Derfor mener jeg at å se på output på strømforsyningen i recieveren vil gi et bedre bilde av hvor mye du faktisk får ut av den.
    Nå skal det sies at jeg kan fint lite om dette. Det er stort sett basert på tynne kunnskaper, og personlig logikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men så har jeg lest at effekten på forsterkere ofte kan være missvisende?
    Stemmer bra det. Ser at forsterkeren din er oppgitt til 7*90 watt. Dette blir totalt 630 watt.
    Om det stemmer det jeg så at den har en strømforsyning på 450 watt, så blir det litt vanskelig å levere 630 bare til høyttalerne. :-D

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Så rett, så rett. Det som vel er mest interessant er å vite hvor mye den klarer i peak output, men det er vel ingen som opplyser om sånt.
    I grunnen er det stort sett ganske misvisende å se på antall watt slik det legges frem i spesifikasjonene. Er vel nesten bare NAD som oppgir nogen lunde reelle tall etter hva jeg har forstått. Derfor mener jeg at å se på output på strømforsyningen i recieveren vil gi et bedre bilde av hvor mye du faktisk får ut av den.
    Nå skal det sies at jeg kan fint lite om dette. Det er stort sett basert på tynne kunnskaper, og personlig logikk.
    Er vel bare å lese av hvor mye strømtrekket er på forsterkeren/reciveren, Så fjærne virkningsgraden som er ca 60%. Det du sitter igjen med, deler du på de respektive kanalene. Hvis dette sammsvarer med hva forsterkeren er oppgitt til, så har du en strømsterk forsterker i hendhold til papirene. Det er langt flere enn Nad som oppererer med reelle tall.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har fortsterkeren min 48W pr kanal? Hvordan kommer marantz fram til 90W da? :P Og hvordan er effekten på høytalere, de er vel heller missvisende de også? Har en kamerat som sitter på digre 500W høytalere, men de spiller ikke så veldig mye høyere enn mine 125W.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har fortsterkeren min 48W pr kanal? Hvordan kommer marantz fram til 90W da? :P Og hvordan er effekten på høytalere, de er vel heller missvisende de også? Har en kamerat som sitter på digre 500W høytalere, men de spiller ikke så veldig mye høyere enn mine 125W.
    En høyttaler "har" ikke 500 watt.. De kan eventuelt tåle den oppgitte effekten, men mange takler langt i fra det som står oppført på høyttaleren! :P

Men det kan godt stemme at forsterkeren din ikke klarer mer enn 48w per kanal..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Da er vel det muligens i 4 eller 6 ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke en dritt av dette her, jeg :-D
    Har tydeligvis litt igjen å lære på strømbiten!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Skjønner ikke en dritt av dette her, jeg :-D
    Har tydeligvis litt igjen å lære på strømbiten!
    Forsterkeren kan levere 90 watt i alle kanaler, men da ikke samtidig. Tipper det er 2x90 watt jeg som er det reelle her.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel som regel målt med 2 kanaler i drift ja, og ganget med antall kanaler!

Noe som ikke alltid er like fordelaktig overfor folk som kanskje lett tar sånt for god fisk!

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før man regner for mye på forholdet mellom effekt og strømforbruk, må man være klar over at ikke alle oppgir max forbruk. Hvis det bare står "Power consumption", er det ikke sikkert at dette er max forbruk. Her er et sitat fra Yamaha om hvordan de måler strømforbruk:

Effektforbruk
    Oppgir effektforbruk for valgt produkt.

Dersom produktet er en receiver eller forsterker måles effekten i henhold til følgende norm: Hvor mye effekt drar forsterkeren/receiveren ved 4 ohm belastning når man tar ut 1/8 av maksimal effekt i samtlige kanaler. Med andre ord har denne sifren ingenting å gjøre med maksimal effektforbruk.
    Med andre ord er det umulig å regne ut max effekt utifra det strømforbruket Yamaha oppgir. Dette gjelder nok flere produsenter.

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva syns dere om disse til en nybegynner? har en bror med CerwinVega Cls 215
    og jeg liker de veldig godt!!
    Link:
    Cerwin vega cls15 + nad c372 | FINN torget.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trixx
    hva syns dere om disse til en nybegynner? har en bror med CerwinVega Cls 215
    og jeg liker de veldig godt!!
    Link:
    Cerwin vega cls15 + nad c372 | FINN torget.

Kjøp C372 og styr unna Cerwin Vega. Ta heller å kjøp deg QLN Artech 8, spiller mye bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte til hifiklubben i tønsberg, jeg kan "kjøpe" demohøytalere som de har og bytte dem inn til nye høytalere eller få tilbake pengene innen to dager. De sa også at forsterkeren min vil klare å dra B&W 683 ganske greit, men jeg den ble for spinkel for storebroren :P

Listen min består av disse høytalerne:

Audio Pro Avanti A.90
    Qln Artech 12
    Audio Pro Image Black Diamond V.2
    PSB T65
    DALI Concept 8
    KLIPSCH F-3
    KLIPSCH RF-62
    B&W 683

Hvem skal jeg satse på å teste? Fant en butikk som kunne låne meg avantien så den har jeg veldig lyst å få testet, liker designet :P Så kan jeg dra frem mastercardet og kjøpe Dali Concept 8 og B&W 683 fra hifiklubben. Fler der som er verdt å dra med hjem? Den Black Diamond syns jeg så interesant ut og.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med RF-82?