Bipol, monopol eller en kombinasjon til side og bakhøytalere i 7.1 oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bipol, monopol eller en kombinasjon til side og bakhøytalere i 7.1 oppsett

Hei,

Driver å ser på muligheten til å hoppe på bluray bølgen da HD krigen endelig er avgjort. Dette fører selvsagt :-D til at jeg har lyst til å oppgradere resten av utstyret til å kunne nyttegjøre 7.1.

Det jeg da lurer på er hva som er veien å gå for side og bakhøytalere. I mitt eksisterende 5.1 oppsett kjører jeg med monopole bakhøytalere i standard oppsett med høytalerne på skrått bak lytteposisjon. Jeg har alltid savnet litt mer fart og effekt i bakhøytalerne og har derfor flere ganger vurdert å bytte til bipol høytalere, men har aldri kommet så langt blant annet på grunn av at system audio ikke har slike høytalere.

Når jeg nå vurderer å bygge ut til 7.1 kommer jeg uansett til å trenge nye høytalere og kan derfor benytte meg av bipole høytalere, men er dette egentlig hensiktsmessig i et 7.1 system?
    Litt av vitsen med å øke antall høytalere er jo for å mer nøyaktig kunne retningsbestemme lyder som kommer fra side og bak. Med 4 bipole høytalere vil vel litt av denne effekten forsvinne, eller er jeg helt på jordet her? En annen mulighet er jo å bruke bipole på sidene og monopole bak, da man også vil få full utbytte av vanlig DD5.1 og DTS 5.1 lydspor uten å bruke prologic IIex og heller droppe bakhøytalerne hvis det er ønskelig.

Jeg har prøvd å finne litt info om akkurat dette, men har ikke klart å funnet noe særlig mer enn manualer fra Klipsch som omhandler dette, og de er ikke
    entydige heller. I manualen for referance serien ser jeg at de i tegningene sine benytter 4 stk. RS-x2 som side og bakhøytalere, men i THX pakken sin leverer de bare dipole høytalere til side og monopole til bakhøytalere. Så jeg blir ikke så mye klokere av klipsch sine manualer.

Er det noen her som har erfaring med dette temaet?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bipol HT sender ut samme lyd i to retninger dette gir spredning av lyden og gjør den mer difus.

Dipol HT sender ut lyd i to retninger som er i motfase, dette vil gi mer romfølelse for bevegelser i lydbilde i lengde retningen. Disse egner seg derfor godt som sidehøytalere til film. Disse har da også definert monteringside(en for høyre og en for venstre side) slik at bevegelsen går i riktig retning.

Bakhøytalerene bør som hovedregel være monpol for å kunne gjenngi riktig plassering av en lyd som kommer bakfra. Bruker man bi eller dipol bak vil lyden bli difus og lite retningsbestemt.

Skal man være forspent for 7.1 lydspor med veldig definerte bevegelser i lydbilde er dipol på sidene og monopol bak som oftest best.
    Men for å kunne få godt utbytte av dette bør man ha god plass bak sitteposisjon. Er sitteposisjon ved bak vegg vil nok monopol og eller bipol være best.

Så riktig valg av side og bakhøytalere er veldig avhengig av rommets størrelse og sitteposisjon.

Til syvende og sist er det veldig få filmer fram til i dag som har behov for annet en difus lyd fra side og bakhøytalere.

Ved flerkanals musikk derimot er mono på sidene best, B&W DS3, som jeg selv har, har derfor en bryter for å velge om høytaleren skal fungere som en monopol eller dipol.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for informativ tilbakemelding. Den B&W høytaleren så veldig spennende ut, skulle ønske SA hadde et slikt alternativ. Tror nok jeg kommer til å prøve ut monopol bak og dipol på sidene hvis jeg finner en høytaler som matcher lydsignaturen i de jeg har fra før.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •