Kaste ut XTZ 99.26/W12s til fordel for JBL TL260?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer stephenm sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kaste ut XTZ 99.26/W12s til fordel for JBL TL260?

Nå trenger jeg noen råd og hjelp til å gjøre det riktige valget her. Pr. dags dato har jeg et oppsett med XTZ 99.26 og W12s left/right drevet av en Parasound/Hypex-kombo. Det jeg sliter med er mellombassen. Jeg får ikke dette trykket i brøstet som man kjenner på konserter. Jeg har hørt betraktelig mindre stereoanlegg, tilsynelatende håpløst plassert som har vært i stand til å formidle dette trykket uten problem, men jeg får det tydeligvis ikke til:S
    Jeg har foretatt noen målinger i rommet og de viser en kraftig dipp i området 70- til litt over 80Hz og generellt en del berg- og dalbane over resten av frekvensspekteret. Jeg har prøvd og kompansere med å stille delefrekvensen på subwooferne høyere, men da låter de bare veldig anstrengt og resultatet blir mer grums i lyden og ikke dette livetrykket som jeg er ute etter.. Jeg har også eksprimentert med forskjellige innstillinger på bassportene og avstand fra bakvegg uten særlige forbedringer. Det meste fører bare til en treg og ulineær bass. Fasejustering har heller ikke hjulpet.
    Når det gjelder plassering i rommet er den veldig begrenset grunnet det øvrige møblement, og siden subwooferne fungerer som stativ for høyttalerne, kan de ikke flyttes.
    Som dere nå sikkert skjønner er det like før XTZ ryker ut til tross for mange gode egenskaper lenger opp i frekvens. Til å erstatte XTZ-komboen er JBL TL260 den mest opplagte kandidaten. Det jeg har hørt av denne har bare vært positiv. Siden den har en egen midbass burde den fungere bedre i mitt rom, eller vil det være like håpløst som med XTZ? Håper dere som har erfaring med denne kan fortelle litt hvordan JBL TL260 fungerer i hos dere Hvordan tror dere disse vil låte sammen med Xindak XA8800MNE? Har nemlig bestilt et sett 8800MNE og får de i løpet av neste uke.
    Det hadde også vært fint med noen innspill angående rommet fra dere som har god peiling på romakustikk Se bildet jeg har lagt ved. Hvilke tiltak kan forbedre lyden? Taket i rommet er senket ned og dempet på en slags måte for å hindre støy fra naboen. Vinduene er også støydempende og har svært lav egenresonnans. Veggene er stort sett solide bortsett fra den skråveggen bak og høyre sidevegg ved høyttalerene. Her er det brukt tynn gips.. Noen som er flink til å beregne stående bølger og slikt som kan hjelpe meg her?

Håper på mange kloke svar

mvh.
    Stephen

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å summere opp det første innlegget kort: Er det en dårlig match mellom XTZ og rommet som skaper problemer, og vil JBL TL260 være svaret for meg?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også hatt litt av det samme (dog med andre høyttalere), og fant ut at midbassen kom når anlegget spilte på tvers av et avlangt rom, i stedet for på langs - om du skjønner hva jeg mener?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Har også hatt litt av det samme (dog med andre høyttalere), og fant ut at midbassen kom når anlegget spilte på tvers av et avlangt rom, i stedet for på langs - om du skjønner hva jeg mener?
    Jeg skjønner, men det blir litt vanskelig her. Da kommer den ene høyttaleren i et hjørne og den andre mitt på langveggen. Og det har jeg ikke gode erfaringer med. Dessuten kommer tv'n framfor et vindu og da synker WAF ganske kraftig:S

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke helt den responsen jeg hadde håpet på her, men jeg prøver meg med noen flere spørsmål. Kan dere som har fått xzt w12 til å spille musikk dele litt erfaring om innstillinger og plassering osv.? Greit å vite før de trolig blir byttet ut i løpet av kort tid

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei

Jeg har xtz w12 i kombo med B&W 604 og 602. Synes dette er sinnsykt bra.
    Ved musikk så blir det optimalt med begge pluggene inne. dette fører jo til en raskere bass.
    Har volum på kl.10 og freq. på halv 3. Fase har jeg ikke testa. syntes det ble bare slik. Til hip-hop/rap blir det best med begge pluggene ute. jeg har subben i hjørnet på et avlangt rom (langside) (35 kvm?). og de andre høytalerne ved sidan av den.( med tv bord imellom da seff)
    Er 99.26 gulvstående? For meg så har dette mye å si. 604'ene har jeg satt highpass til 80/100 Hz.

Til film blir det ubeskrivelig godt. mangler bare senter. savner litt penger til det

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gehe
    hei

Jeg har xtz w12 i kombo med B&W 604 og 602. Synes dette er sinnsykt bra.
    Ved musikk så blir det optimalt med begge pluggene inne. dette fører jo til en raskere bass.
    Har volum på kl.10 og freq. på halv 3. Fase har jeg ikke testa. syntes det ble bare slik. Til hip-hop/rap blir det best med begge pluggene ute. jeg har subben i hjørnet på et avlangt rom (langside) (35 kvm?). og de andre høytalerne ved sidan av den.( med tv bord imellom da seff)
    Er 99.26 gulvstående? For meg så har dette mye å si. 604'ene har jeg satt highpass til 80/100 Hz.

Til film blir det ubeskrivelig godt. mangler bare senter. savner litt penger til det
    hmm, jeg skjønner ikke hvordan du klarer å kjøre delefrekvensen så høyt. Jeg prøver det samme her med en testplate jeg har. Har kun subene på og kjører et bassgitar-spor. Prøver jeg meg på noe over 80HZ hører det ut som subene vrenger...

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefrekvensen på forsterkeren er satt til 80 Hz. altså vil ikke de gulvstående spille lavere enn 80 hz. Sub er vanskelig å si men jeg synes ikke at det mangler noe i spekteret. subben spiller vel ikke toner over 150 Hz eller noe. over 80Hz? på subben da eller? sikker på at det ikke bare er låta som er litt....
    prøv en annen sang. er det i et spesielt område hvor den ikke klarer å holde følge? hva har du gjort med pluggene da?

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har prøvd med mange forskjellige sanger og problemet som går igjen er at suben ikke klarer å spille en del av midbassen. Å ta ut pluggene fører til en mer "boomy" bass og mer nivå.
    Monitorene som jeg bruker er XTZ 99.26 og de har ikke all verdens med midbass. Og når subene ikke vil hjelpe til i dette området, blir det hele ganske tamt på innspillinger som skal låte tøft og hardt:-? Trykket i brøstet eksisterer ikke for å si det slik. Når det gjelder dypbass kan jeg ikke klage, selv om den ikke er helt jevnt fordelt i rommet. Men midbassen som jeg lengter etter eksisterer ikke i det hele tatt. Hverken i lytteposisjon eller noen annen plass i rommet.

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åssen instillinger har du på subben da? jeg ville jo tro at de høytalerne du har ville takle det helt øvre basspekteret. sikker på at det ikke er noen instillinger på amp? jeg kan jo være enig at det ikke trykker skikkelig i brøstet. er ikke som dobbel cls-215 på 4 *2.6kw. Men det skal jo en del til. har du prøvd å flytte litt på høytalerne da? ofte skal det ikke så mye til for at det skal låte bedre

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stephenm
    Jeg har prøvd med mange forskjellige sanger og problemet som går igjen er at suben ikke klarer å spille en del av midbassen. Å ta ut pluggene fører til en mer "boomy" bass og mer nivå.
    Monitorene som jeg bruker er XTZ 99.26 og de har ikke all verdens med midbass. Og når subene ikke vil hjelpe til i dette området, blir det hele ganske tamt på innspillinger som skal låte tøft og hardt:-? Trykket i brøstet eksisterer ikke for å si det slik. Når det gjelder dypbass kan jeg ikke klage, selv om den ikke er helt jevnt fordelt i rommet. Men midbassen som jeg lengter etter eksisterer ikke i det hele tatt. Hverken i lytteposisjon eller noen annen plass i rommet.
    Er du sikker på at du ikke har et faseproblem? Prøvd å bytte om + og - på en av høyttalerne? Høres veldig ut som dette er et problem med faseforskyvning.

Prøv å juster balansen slik at kun venstre HT spiller, så justerer du gradvis inn mot høyre (hvis dette er mulig da).. når du treffer senter skal du få en grei boost i trøkket. Hvis ikke er HT ute av fase.. Hvis du får bedre trøkk da, men fortsatt ikke skikkelig trøkk er det mulig et av elementene inne i kassa er ute av fase.. men det er heller tvilsomt. Da ville nok dippen rundt 70-80hz kommet mer opp mot 2-3khz, og frekvenskurven vært jevn og fin under der..

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt kan du prøve å dele på 70hz i steden? Og få dama til å skru på faseknotten for deg mens du sitter i sweetspot, så roper du stopp når bassen spiller høyest..

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar så langt Det eneste problemet er at jeg har prøvd disse triksene før uten å lykkes.. Ved å justere fase på subene har jeg klart å oppnå et større trykk i hjørnene der subwooferne står, men i lytteposisjon har det ikke gjort det helt store utslaget. Høyttalerene har jeg prøvd og koble i motfase med det resultat at bassen ble tynnere og vokal flyttet seg fra senter og ut i rommet.
    Delefrekvens på rundt 70Hz er det jeg bruker nå. Det funker bra på lettere musikk og bassgitarer får et fint fundament, men trykket fra stortromma merker jeg ikke mye til.
    Jeg har slitt med dette problemet i et halvt år snart, så nå er det på tide og gjøre noe. JBL TL260 Har jeg hørt i alt fra store messelokaler til en trang bås på Hificenteret og de har imponert meg hver gang! De har den stramme og kontante bassen jeg er ute etter, samt et herlig og oppløst lydbilde som det ikke blir slitsomt å lytte til.
    Oj, der dukket det opp et par på avtorget også

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du legge ut 3 kurver? topp+sub-topp-sub.

Å få det trykket i brystet krever en hevning i området 60-120hz

Mvh Roald

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roald
    Kan du legge ut 3 kurver? topp+sub-topp-sub.

Å få det trykket i brystet krever en hevning i området 60-120hz

Mvh Roald

Mulig Jakv her på forumet kan hjelpe meg der. Han var her og målte, men jeg vet ikke om han fremdeles har målingene. Det jeg husker fra målingen var en stor dip mellom 70-litt over 80 Hz.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at de har forduftet

Men det er nok rommet som må ta mye av skylda. Kan hende at JBLene blir litt store i stua di? Ser du har annonse ute allerede, så da er det firmabil til Hokksund neste helg regner jeg med?

Kan komme på prøvelytt jeg, så kan du kanskje få tilbake Yelloplata di og
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Ser ut til at de har forduftet

Men det er nok rommet som må ta mye av skylda. Kan hende at JBLene blir litt store i stua di? Ser du har annonse ute allerede, så da er det firmabil til Hokksund neste helg regner jeg med?

Kan komme på prøvelytt jeg, så kan du kanskje få tilbake Yelloplata di og

Hehe, regnet nesten med at de målingene var borte ja.
    XTZ 99.26 er allerede pakket ned og havner nok i Elnesvågen i morgen Har registrert meg på hificenter.no og da skjønner du nok hva neste steg blir.. Kommer jo noen tunge pakker fra Audiofoni til neste helg også!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du kvitter deg med XTZ99.26 er vanskelig for meg å forstå. Utrolig bra höyttalere som spiller bass ned i 35 Hz hvis plassert riktig. De trenger endel krefter for å spille optimalt, men da spiller de virkelig bra også.
    Fjern skumgummien bak på höyttalerne, dette gjör at du får bedre mellombass.
    Bör plasseres ca en halvmeter ut fra veggen og vinklet noe mot lytter.
    Bruk måleband slik at avstand til vegg og vinkling stemmer perfekt.

Angående subwooferen:
    Highpass filter:
    Pass på at denne er av, ellers kutter den all bass under 35Hz.

EQ:
    Öker 7 dB ved 50hz.

Phase:
    Meget viktig. Her bör du ha en dB-måler (radioshack). Der subben spiller höyest skal phasen stå når du justerer på den. Slikt gjöres enklest med å spille av sinustoner f.eks 50 hz.

Crossover:
    Sett den på fullt på subwoofer og pröv med å dele på 80hz på receiveren.

Slik jeg leser av din problemer bör du jobbe med akustikk, plassering og kalibrering.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stephenm
    Hehe, regnet nesten med at de målingene var borte ja.
    XTZ 99.26 er allerede pakket ned og havner nok i Elnesvågen i morgen Har registrert meg på hificenter.no og da skjønner du nok hva neste steg blir.. Kommer jo noen tunge pakker fra Audiofoni til neste helg også!
    Du har alt for mye penger, det er det som er problemet

Må få komme på en prøvelytt en dag da, hvis du har fri fra jobb på normale tider av døgnet
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    At du kvitter deg med XTZ99.26 er vanskelig for meg å forstå. Utrolig bra höyttalere som spiller bass ned i 35 Hz hvis plassert riktig. De trenger endel krefter for å spille optimalt, men da spiller de virkelig bra også.
    Fjern skumgummien bak på höyttalerne, dette gjör at du får bedre mellombass.
    Bör plasseres ca en halvmeter ut fra veggen og vinklet noe mot lytter.
    Bruk måleband slik at avstand til vegg og vinkling stemmer perfekt.

Angående subwooferen:
    Highpass filter:
    Pass på at denne er av, ellers kutter den all bass under 35Hz.

EQ:
    Öker 7 dB ved 50hz.

Phase:
    Meget viktig. Her bör du ha en dB-måler (radioshack). Der subben spiller höyest skal phasen stå når du justerer på den. Slikt gjöres enklest med å spille av sinustoner f.eks 50 hz.

Crossover:
    Sett den på fullt på subwoofer og pröv med å dele på 80hz på receiveren.

Slik jeg leser av din problemer bör du jobbe med akustikk, plassering og kalibrering.

Jeg har jobbet mye med plassering og oppnådde en god del med tanke på stereoperspektiv og egenskaper litt opp i frekvens Skumgummien har jeg fjernet. Det ga en klar økning i bassen og var tilstrekkelig på rolig musikk, men til Rammstein og lignende funket det ikke. Siden jeg brukte w12s som stativ, var det disse som trengte størst avstand til bakvegg for ikke å låte "boomete". Dette gikk jo utover bassnivået fra 99.26 i seg selv, men var et kompromiss jeg måtte inngå.

Jeg har ikke en receiver, men en Parasound pre med subutgang og delefilter. Jeg har prøvd med deling på sub, deling på pre og en kombinasjon av disse. Sistnevnte fungerte best da delingen ble brattere og en del ulyder fra subwooferne ble rensket ut.

Når det gjelder highpass og eq har disse vært prøvd ut i forskjellige kombinasjoner uten noe særlig overbevisende resultat da de først og fremst påvirker det området i bassen som har fungert bra.

Rommet i seg selv kunne vært optimalisert på mange måter, men siden jeg kun leier leiligheten er det begrenset med tiltak jeg kan sette i verk. Møblene vi har setter også litt begrensninger med tanke på plassering. Men noen akustikkplater skal nok opp etterhvert.

Kort oppsummert var nok ikke denne XTZ-kombinasjonen det rette for meg og dette rommet. Dermed skal JBL TL260 få prøve seg sammen med Xindak XA8800MNE. Jeg gleder meg!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •