Et lite dumt spørsmål ang sub.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Intermediate buzzlight sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et lite dumt spørsmål ang sub.

Har jeg forstått det riktig at frekvensen på sub'n skal settes på max og man deler frekvensen i receiveren på f.eks 80hz?
    Leste det her inne et sted.
    Trudde man skulle ha frekvensen på 80hz på sub'n også jeg?
    Men det er kanskje helt feil?

Også lurte jeg på om det er riktig å dele frekvensen på 80hz når front høyttalerne er Cerwin Vega Clsc 215?

Takker for all hjelp:-D

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buzzlight
    Har jeg forstått det riktig at frekvensen på sub'n skal settes på max og man deler frekvensen i receiveren på f.eks 80hz?
    Leste det her inne et sted.
    Trudde man skulle ha frekvensen på 80hz på sub'n også jeg?
    Men det er kanskje helt feil?
    Hvis du deler frekvensen i en receiver ved feks. 80hz så vil ikke høyere frekvenser slippe igjennom til sub'en din, så da er det igrunn helt likegyldig hvilken frekvens du velger på delefilteret i sub'en, så lenge du ikke setter den lavere enn 80Hz naturligvis.

Også lurte jeg på om det er riktig å dele frekvensen på 80hz når front høyttalerne er Cerwin Vega Clsc 215?
    Jeg vet ikke hvor dypt ned dine 215 klarer å henge skikkelig med i svingene. Eksperimenter litt og hør hva du liker best på ditt anlegg. Man prøver ofte å integrere sub'en mest mulig sømløst med resten av anlegget. Det vil si at hvis du ikke hører at det er en subwoofer i anlegget ditt, men allikevel savner den dypt når du kobler den ut... da er alt riktig.

80Hz er vel forøvrig en mye brukt delefrekvens.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV 215 er jo ikke noe å kimse av når det gjelder dypbass og de ruller ikke av før ca 24Hz. Jeg ville forsøkt å bruke sub'en der den låter best, og la 215 ta seg av det de klarer samtidig som de står for mellombassen mens sub'en bidrar i bunn og krysser i området 20-30 Hz, forsøket verdt iallefall. Jeg går ut ifra at 215 sparker godt nok? :-)

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    215 sparker jo fra seg, men de kan sparke enda mere fra seg hvis jeg hadde hatt en effektforsterker også.
    Men det kommer nok en gang i fremtiden.
    Fikk tak i en cv bass booster, og bare den hjalp no sinnsykt på bassen synes jeg
    Får prøve å stille og rote litt mer i hælja, men blir ikke 100% fornøyd med bassen

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel også slik at om du føler du mangler forsterker kraft til å få ut potensiale i CV'ene dine, så har en aktiv sub en egen dedikert forsterker del til å drive suben, så den kan med fordel stilles høyere, men dog ikke så høyt at den skiller seg ut fra lydbildet. Men så er det jo dette med fase også.
    Men still for all del front høyttalerene dine som LARGE i reciever, så cv ikke stopper ved 80HZ, og sub slår inn på feks. 30hz.... da blir det feil...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av emoll76
    Det er vel også slik at om du føler du mangler forsterker kraft til å få ut potensiale i CV'ene dine, så har en aktiv sub en egen dedikert forsterker del til å drive suben, så den kan med fordel stilles høyere, men dog ikke så høyt at den skiller seg ut fra lydbildet. Men så er det jo dette med fase også.
    Men still for all del front høyttalerene dine som LARGE i reciever, så cv ikke stopper ved 80HZ, og sub slår inn på feks. 30hz.... da blir det feil...

Ops! Der har jeg stilt de som "smal", trudde at det er sånn det skulle være for at sub'n skulle fungere optimalt?

Man lærer no nytt hele tidenops:

Da må jeg få endra på det gitt.

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tenkte det lå der, for du skal vel strengt tatt ikke ha problemer med bass i det annlegget ditt Recieveren kutter bass signalet ved den frekvensen du stiller den på, og sender de under til de høyttalerne som er L og til sub.
    Tror det er anbefalt å stille høyttalere med under 15cm bass element som S og de over som L. PS: Du må kanskje endre noe i sub menyen på reciever hvis den skal ha ekstra bass og slikt... Litt fersk på dette, men har prøvd å lese meg i hjel på nettet etter de beste rådene for kalibrering, og mener å huske at det stod nevnt! Si fra hvis det ble bedre ,da

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tenkte det lå der, for du skal vel strengt tatt ikke ha problemer med bass i det annlegget ditt Recieveren kutter bass signalet ved den frekvensen du stiller den på, og sender de under til de høyttalerne som er L og til sub.
    Tror det er anbefalt å stille høyttalere med under 15cm bass element som S og de over som L. PS: Du må kanskje endre noe i sub menyen på reciever hvis den skal ha ekstra bass og slikt... Litt fersk på dette, men har prøvd å lese meg i hjel på nettet etter de beste rådene for kalibrering, og mener å huske at det stod nevnt! Si fra hvis det ble bedre ,da
    Da testa jeg med frontene i "Large", og når jeg spiller musikk så syntes jeg ikke det var no særlig forskjell,men da jeg spilte en film ble det litt mere problemer.
    For det første så var det mye mindre bass enn det pleier.Også fikk jeg ikke stilt på frekvensen i receiveren pga frontene står i "large",Men så fort jeg stilte dem til "small" så ble bassen dobbelt så bra igjen, og jeg kunne stille frekvensen igjen(har den på 80hz).

Så da hjelper det ikke å ha frontene stilt til "large". Da må jeg ha dem på "small", hvis jeg ikke vil miste all bassen da.:-?

Nei, ble ikke no særlig glupere av dette gitt:?

Hvis det ikke er noe jeg har glemt bort å stille på da?
    Trur ikke det, men aldri si aldri:-D

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en Pioneer, og der er det flere muligheter for innstilling av høyttaler/sub opppsett. Jeg kan sitte Front som L og center og bak som s, f.eks, og frekvensen jeg bestemmer meg for blir sendt til L og sub.
    Da har jeg muligheten til å øke lyd styrke og avstand/forsinkelse på sub til jeg føler den integrerer godt nok.
    Hundre prosent føler jeg aldri det blir heller
    Du har ikke alle høyttalerne stilt som LARGE? Det ville da sikkert eliminert muligheten for frekvens og sub innstillinger...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en Pioneer, og der er det flere muligheter for innstilling av høyttaler/sub opppsett. Jeg kan sitte Front som L og center og bak som s, f.eks, og frekvensen jeg bestemmer meg for blir sendt til L og sub.
    Da har jeg muligheten til å øke lyd styrke og avstand/forsinkelse på sub til jeg føler den integrerer godt nok.
    Hundre prosent føler jeg aldri det blir heller
    Du har ikke alle høyttalerne stilt som LARGE? Det ville da sikkert eliminert muligheten for frekvens og sub innstillinger...

Når jeg setter frontene til "large" så blir alle de andre automatisk satt til "large" også.
    Kan ikke si at jeg har lagt merke til no innstilling der jeg kan forandre på dette.
    Trur jeg må ned å sjekke dette nå med en gang.
    Kommer straks tilbake med ny tilbakemelding:-D

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, fikk forandret bakhøyttalerne til "small" og frontene til "large".Fikk også stillt frekvensen,så jeg prøvde på det laveste(40hz), men det syntes jeg ble litt blast.
    Synes også at jeg får bedre bass i sub'ene ved å ha frontene til "small" istedenfor "large" og deling ved 80hz.

Litt synd egentlig, hadde håpet på litt mere drønn.

Trur jeg også skulle hatt litt "profosjonell" hjelp til å kalibrert kinoen min.
    Noen med kalibrerings utstyr som melder seg frivillig? He he

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min receiver kan jeg bruke følgende innstillinger

Front Small = all bass under X Hz sendes til sub
    Front Large = null bass til sub
    Front Large, subwoofer max. Bass deles f.eks 40Hz, det under 40Hz til sub og resten til front

Se om ikke du har ett valg i menyen med f.eks LFE front/sub eller noe i den duren, slik at du får full pupp til både front og sub mens sub deles i øvre frekvens

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    På min receiver kan jeg bruke følgende innstillinger

Front Small = all bass under X Hz sendes til sub
    Front Large = null bass til sub
    Front Large, subwoofer max. Bass deles f.eks 40Hz, det under 40Hz til sub og resten til front

Se om ikke du har ett valg i menyen med f.eks LFE front/sub eller noe i den duren, slik at du får full pupp til både front og sub mens sub deles i øvre frekvens
    Hmmmm!
    Trur jeg skal ha no liknende av det i meny'n på receiveren.
    Får sjekke opp det litt sinere ikveld.

Nå skal guttungen strax få kveldsmat, så da får jeg styre litt med han istedet:-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av buzzlight
    Nå skal guttungen strax få kveldsmat, så da får jeg styre litt med han istedet:-D
    Kan du justere delefrekvens på ham også?

Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet hvertfall at mine er lettdrevne

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Kan du justere delefrekvens på ham også?
    Dessverre, der har nok volumet hengt seg opp på max

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er jo om suben du har er særlig mer kapabel til dypbass enn fronthøyttalerne?
    I såfall burde en lav delefrekvens fungere, f.eks 40-50hz. Hvis bassen blir dårligere med sub er det nok fasejustering som må til. Da må du enten stille fase på sub, hvis den har trinnløs fasejustering. Eller du må prøve å stille på avstand til fronter og sub i receiver.
    Og ikke heng deg opp i eksakt avstand til sub, det blir sjelden rett pga forsinkelser av signalet gjennom delefilter og forsterker som er innebygget i suben.
    En annen ting er plassering av suben, som kan bety utrolig mye fra eller til.
    Et triks er å sette sub i lytteposisjon og selv krabbe rundt og høre hvor det er best bass. Der setter du suben!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Spørsmålet er jo om suben du har er særlig mer kapabel til dypbass enn fronthøyttalerne?
    I såfall burde en lav delefrekvens fungere, f.eks 40-50hz. Hvis bassen blir dårligere med sub er det nok fasejustering som må til. Da må du enten stille fase på sub, hvis den har trinnløs fasejustering. Eller du må prøve å stille på avstand til fronter og sub i receiver.
    Og ikke heng deg opp i eksakt avstand til sub, det blir sjelden rett pga forsinkelser av signalet gjennom delefilter og forsterker som er innebygget i suben.
    En annen ting er plassering av suben, som kan bety utrolig mye fra eller til.
    Et triks er å sette sub i lytteposisjon og selv krabbe rundt og høre hvor det er best bass. Der setter du suben!

De sub'ene jeg har er Sony sa wx900 og XTZ 99 W12. Husker ikke helt hvor dypt de går.
    Når jeg innredet kjellerrommet så satte jeg sub'n i lytteposisjon og gikk rundt i rommet, og lyttet hvor det var mest bass.Sony'n sleit jeg litt med, men den endte opp i høyre hjørne ved sofaen og xtz'n endte opp nesten i venstre hjørne fra lerretet(se gjerne bilder av min hjemmekino).
    Så no særlig flytting på dem går dessverre ikke.
    Men har ikke justert så mye på fasen,det har jeg nesten glemt bort når jeg har holdt på.
    Får prøve å stille inn litt mere seinere ikveld etter at guttungen har lagt seg.
    Det skal tydeligvis ikke være lett å stille inn en sub eller to:evil:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hvis bassen blir dårligere med sub er det nok fasejustering som må til. Da må du enten stille fase på sub, hvis den har trinnløs fasejustering. Eller du må prøve å stille på avstand til fronter og sub i receiver.
    Vil ikke romkorreksjon, feks. av type MCACC, ta seg av fasejustering slik at man lar være å bruke den manuelle kontrollen på sub'en?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Vil ikke romkorreksjon, feks. av type MCACC, ta seg av fasejustering slik at man lar være å bruke den manuelle kontrollen på sub'en?
    Joda, stemmer det. Men har man TO subber blir det fort et problem

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •