Et lite dumt spørsmål ang sub. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Intermediate buzzlight sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå har jeg drivi å styra litt med innstillinger og hatt nesa i instruksjonsboka i en times tid nå.Stilte front på "large" og bak på "small" og fikk sub on og deling på 40hz, Men.....he he he...fortsatt bedre sånn som jeg hadde det, med alle ht på "small" og deling av frekvens på 80hz.
    Når jeg har ht på "small" så blir alt mye kraftigere enn på "large", synes det blir litt blast å ha de på "large".
    Har også prøvd å justere fasen uten hell.

Så da er jeg dessverre tilbake til start igjen da:evil:

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om du allerede har forsøkt det, men jeg mente Front på Small, med deling på 40hz. Hvis det er mulig på din receiver da.
    En annen ting, når du setter Front til Large, spiller subbene i det hele tatt?
    Har du valg i menyen for hvilke kanaler sub skal spille på, som f.eks LF / LF + Front ?

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd med deling høyere,da, og sett om det gir litt mer trøkk? Ellers så virker det som du muligens mangler litt forsterker kraft.
    Når front står stilt som L, så skal jo forsterkeren sende hele lydspekteret dit, og hvis subene samtidig slår inn et sted rundt 80hz, er det rart om trøkket mangler.
    Men ser trøbbelet.... ikke lett alltid å få elektronikken til å samarbeide

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På min pioneer har jeg mulighet for å sette sub til "PLUS", da bruker den bass-signalet fra både front og LFE kanalen, å da blir det mye bråk!

Når jeg ser film så er sub-volumet ganske høyt, og før var det noe drit, for da hadde jeg fronter som "small" og da spilte den all bassen fra film-musikken og, og det ble unaturlig høyt.
    Nå som jeg har fronter som "LARGE" så kan jeg ha sub-volumet høyt fortsatt, for den spiller jo KUN LFE sporet, så da bråker det jo bare når det skal bråke.

Men om du stiller frontene dine som small, så sendes jo bassen til subben, ikke bare fra front kanalene, men også cente/bak, så det er nok derfor du får "bedre" lyd da. Når du endrer dem til large, så sendes alle bass signaler fra center/bak til frontene, som kanskje spiller litt i motfas med subben, eller rett å slett ikke har forsterkerkraft nok til å sparke liv i.

My advice: Prøv å se om du har en instilling i recieverns sub-meny som heter "PLUS", "main+sub" eller "L+R + Sub".

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten ting til.
    En ting er å kalibrere 2 like subber i en kino, det kan by på problemer mtp plasseringer og slikt, men 2 forskjellige subber kan bli kødd, for de kan ha forskjellig delay og tuning frekvens, så de kan også fase hverandre ut.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For ikke snakke om at det kan bli utfasing hvis du setter på den plus settingen og lar fronter + sub spille helt ned i bunn!!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har du helt rett i pahf! men hos meg gikk det utmerket heldigvis, men jeg har trinnløs justering av fase, så da ordner det seg...

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får prøve meg litt jeg også da:

For å avlaste forsterkeren, ville jeg satt delefrekvensen til 80Hz på receiveren og frontene til Small. Veldig ofte så har forsterkeren til frontene godt av å slippe å spille bassen i tillegg til alt annet. I og med at du har 2 subber, så bør det kunne bli nok bass med bare de. Filteret på subbene settes til max, så de ikke forstyrrer delingen du ønsker på receiveren.

Når du skal kalibrere 2 subber, så bør du uansett ha en Radioshack for å måle hvordan de spiller sammen. Du vil i utgangspunktet få 3 komponenter som kan spille i fase/motfase - Sub 1, Sub 2 og frontene (selv om delefrekvens er satt til 80Hz, så vil frontene og subbene spille sammen rundt delefrekvensen - receivere kutter som regel ikke tvert).

Når du skal kalibrere subbene, så må du starte med en av de (kanskje den kraftigste) og få den til å spille "riktig" i forhold til volum og fase. Deretter må den andre integreres med volum og fase. Litt frustrerende til å begynne med, men hvis du får det til, så kan det låte himmelsk:-D

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så enkelt blir det når en ekspert kommer oss til unsetting

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir kanskje litt utenom temaet, men jeg har også kranglet en del med recieveren om delefrekvens, LFE(+main) og small/large.
    Kom vel til slutt til konklusjonen (ihvertfall på Denon) at om man setter frontene til "small" har det ingen ting å si om man setter suben til LFE, eller LFE + main. Så lenge frontene er "small" så vil suben ta over ved delefrekvensen uansett.
    Men om man setter frontene til "large" er man nødt til å sette sub til LFE+main for at den skal ta hensyn til delefrekvensen. Om man kun setter sub til LFE vil den kun spille LFE, og overlate all bass (uansett delefrekvens) til frontene.
    Med andre ord vil ikke LFE/LFE+main ha noen innvirkning om man setter frontene til "small", men kun om de står som "large".

Skal ikke banne på at dette stemmer, men det er sånn jeg har forstått det ihvertfall. Fint om noen kan avkrefte eller bekrefte teorien min!

Intermediate buzzlight sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Får prøve meg litt jeg også da:

For å avlaste forsterkeren, ville jeg satt delefrekvensen til 80Hz på receiveren og frontene til Small. Veldig ofte så har forsterkeren til frontene godt av å slippe å spille bassen i tillegg til alt annet. I og med at du har 2 subber, så bør det kunne bli nok bass med bare de. Filteret på subbene settes til max, så de ikke forstyrrer delingen du ønsker på receiveren.

Når du skal kalibrere 2 subber, så bør du uansett ha en Radioshack for å måle hvordan de spiller sammen. Du vil i utgangspunktet få 3 komponenter som kan spille i fase/motfase - Sub 1, Sub 2 og frontene (selv om delefrekvens er satt til 80Hz, så vil frontene og subbene spille sammen rundt delefrekvensen - receivere kutter som regel ikke tvert).

Når du skal kalibrere subbene, så må du starte med en av de (kanskje den kraftigste) og få den til å spille "riktig" i forhold til volum og fase. Deretter må den andre integreres med volum og fase. Litt frustrerende til å begynne med, men hvis du får det til, så kan det låte himmelsk:-D

Skulle hatt en sånn Radioshack måler med en expert på kjøpet som fikset det for meg
    Må vel gå til innkjøp av en sånn en etterhvert, men foreløpig så får det vel da holde med hørsel innstilling.
    Har testa litt å justere fasen, men sliter litt med det.På xtz'n så er det trinnøs justering, men synes ikke jeg hører no forskjell når jeg skrur på hjulet.

Får styre litt igjen ikveld og bare bli fornøyd med det inntill vidre:-?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •