Det vanskelige valget (Høyttalere 10 - 15k)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Det vanskelige valget (Høyttalere 10 - 15k)

Er igang med oppgradering av anlegget, men sliter med valg av fronthøyttalere.

Elektronikk er allerede bestemt, og følgende er bestilt:

Receiver: Onkyo TX-SR805
    Effekt: Lyngdorf SDA2175

Når det gjelder høyttalere står det mellom:

B&W 683
    B&W CM7
    Monitor Audio RS8

Alle har sine fordeler og ulemper

Her i huset spilles all mulig musikk, så de må klare å ta seg av rolige kvelder med rødvin og kosemusikk, men ikke minst også tyngre greier som fks Rammstein.

Er ellers allergisk om agresiv / skrikende diskant.

B&W 683:
    Spiller nogenlunde akkurat slik jeg ønsker, men utseendet har ikke fått helt aksept av kona ennå.

B&W CM7:
    Spiller pent, men kanskje ikke noen høyttaler for tung musikk? Utseendet på denne er derimot meget positivt!

MA RS8:
    Ulempen med denne er at jeg ikke har testet den, og jeg vet heller ikke om noe sted i nærheten som selger den. Har tatt den med på grunn av mye positiv omtale her på forumet. Noen som vet om noe sted i nærheten av Fredrikstad hvor de selger denne?

Er det noen som har / har hatt noen av disse og som har noen negative erfaringer? Har søkt på forumet og finner masse skryt av alle tre, så negative erfaringer er til større hjelp.

Newcomer keksen sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke de elektriske komponentene du har bestilt, men jeg anbefaler deg å lytte til dynaudio focus 140 hos hificenter kjeden. De er meget bra, koster 12995... Jeg vurderte de sterkt, men havnet til slutt på hakket over, men da må du ut med 10' ekstra...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keksen
    Jeg kjenner ikke de elektriske komponentene du har bestilt, men jeg anbefaler deg å lytte til dynaudio focus 140 hos hificenter kjeden. De er meget bra, koster 12995... Jeg vurderte de sterkt, men havnet til slutt på hakket over, men da må du ut med 10' ekstra...
    Jeg har vel egentlig slått fra meg stativløsning, da jeg tror jeg kommer til å savne en god del bass. Focus 220 så meget lovende ut, men blir for dyr.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1000 på budsjettet ditt så har du Dali Ikon 8. Fin nok til "taffelmusikk" og den sparker godt i Rammstein-modus :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    +1000 på budsjettet ditt så har du Dali Ikon 8. Fin nok til "taffelmusikk" og den sparker godt i Rammstein-modus :-)
    Er litt redd for diskanten til Dali Ikon. Sitter med Concept 6 i dag, og mye av grunnen til at jeg ønsker en oppgradering er for å få en litt "mykere" diskant.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er iallfall vakker, synes jeg!

Tannoy Revolution Signature DC6T. Koster ca 14.000. Om den behersker Rammstein med sine to 6-tommere i en kompakt kasse aner jeg ikke, men jeg fikk en ørliten lytt forleden, og den ga mersmak. Diskanten og mellomtonen virket iallfall alldeles nydelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Denne er iallfall vakker, synes jeg!

Tannoy Revoution Signature DC6T. Koster ca 14.000. Om den behersker Rammstein med sine to 6-tommere i en kompakt kasse aner jeg ikke, men jeg fikk en ørliten lytt forleden, og den ga mersmak. Diskanten og mellomtonen virket iallfall alldeles nydelig.
    Den så jo bare lekker ut! Noen som vet om noe sted i nærheten av Fredrikstad hvor de har disse?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekre komponenter du har anskaffet deg

...og til de(g) vil jeg anbefale å gå for 683. Med dekslene på har de ihvertfall WAF i orden. Men jeg skal være enig med deg at CM7 ser lekre ut...

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DC6T er utvilsomt noe av det penere jeg har sett, og kanskje særlig i mocca. Om de kan trøkke vet jeg, som sagt, heller ikke. Oppgitt følsomhet i 8 ohm er 89 dB/1w/1m og de tåler maks 87 W - så det er vel kanskje ikke snakk om noen kruttønner, dette. Det vesle jeg hørte indikerte vel heller at de hadde vokset opp i et møblert hjem.

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    DC6T er utvilsomt noe av det penere jeg har sett, og kanskje særlig i mocca. Om de kan trøkke vet jeg, som sagt, heller ikke. Oppgitt følsomhet i 8 ohm er 89 dB/1w/1m og de tåler maks 87 W - så det er vel kanskje ikke snakk om noen kruttønner, dette. Det vesle jeg hørte indikerte vel heller at de hadde vokset opp i et møblert hjem.
    ja disser er utvilsomt pene å se på. Synes Tannoy er et spennende merke, og har aldri blitt skuffet når jeg har hørt Tannoy produkter. DC6T har jeg dessverre ikke hørt enda så kan ikke uttale meg. Men det er masse i trådstarters prisklasse. Et lite tips er demosalget til Golden age der de selger Pmc høyttalere sterkt redusert! Dette er allsidige ht som spiller det meste. Golden Age Music Pro Audio

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en eller annen fra Triangel , pent å se på og spiller meget bra....
    Husker ikke priser men er vel ikke uoverkommelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt innhabil, men...

683 (som jeg har) er døds kule ht. De spiller bra (liker også rolig musikk, men også av den hardere sorten), og ser bra ut - viss du bestiller dem i svart. For ellers ser de ikke helt bra ut. Min "sjef" (aka dama) var også usikker når hun så den lyse varianten på Hifi klubben, men hun er veldig fornøyd idag med mine svarte 683 (heldigvis)!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker som det er mye godsaker i prisklassen! Men, er det noen som har hatt noen negative erfaringer med noen av de nevnte kandidatene? Jeg er ute etter noe ala "CM7 synes jeg ikke hadde nok trykk i bassen" eller lignende. Det er tydlig at alle kandidatene er meget bra da det er vanskelig å finne noen negative erfaringer...

Ser det også som en fordel at de selges i en butikk hvor man kan ta en tur for å lytte og se på.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tylerdurden
    683 (som jeg har) er døds kule ht. De spiller bra (liker også rolig musikk, men også av den hardere sorten), og ser bra ut - viss du bestiller dem i svart. For ellers ser de ikke helt bra ut. Min "sjef" (aka dama) var også usikker når hun så den lyse varianten på Hifi klubben, men hun er veldig fornøyd idag med mine svarte 683 (heldigvis)!
    Om det måtte bli 683, så var det bare fargen "Wenge" som var aktuell her i huset. Mye tyder på at jeg kommer til å ende opp med denne.

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av digidc
    ...Ser det også som en fordel at de selges i en butikk hvor man kan ta en tur for å lytte og se på.
    Hvis du regner oslo som i nærheten av fredrikstad så kunne det virkelig være verdt å sette av en dag der. Det finnes så enormt mye bra i din pris klasse at jeg tror du kunne være tjent med å høre mest mulig. Sier ikke dette for å disse hifiklubben produkter, har selv hørt 683 og synes den spillte bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du vanker en del på hfk så ville jeg også hørt på Mentor, den er en del varmere enn ikon, veldig fin lyd.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor er helt klart en bedre høytaler enn Ikon, noe som naturlig er!

Den har ikke den skrikende diskanten som Ikon serien kan ha på noen typer musikk.
    Ikon8 kan jeg ikke svare for for den har jeg ikke hørt!

Newcomer Frxta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keksen

Den skriver jeg under på. Dynaudio focus 140 låter helt fantastisk, samenlign med B&W 683 så vil du få bakoversveis garantert!!! Ikke vær bekymret for bassen her er det dypbass så det virkelig holder.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt redd for diskanten til Dali Ikon. Sitter med Concept 6 i dag, og mye av grunnen til at jeg ønsker en oppgradering er for å få en litt "mykere" diskant.
    Nettopp, Ikon 8 stiller (og spiller) litt på sidelinjen i forhold til Concept og Ikon-serien generellt. Vet ikke hva Dali har gjort med 8'en i forhold til de andre men forskjellen i diskanten er veldig markant. Anbefaler iallefall en "prøvetur" :-)

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det måtte bli 683, så var det bare fargen "Wenge" som var aktuell her i huset. Mye tyder på at jeg kommer til å ende opp med denne.
    Jeg har ingen personlig erfaring med 683, men erfaringene med andre modeller fra B&W tilsier at de jevnt over har et bra pris-kvalitetsforhold. 683 har fått mye skryt og vil
    neppe være et dårlig valg. Men siden du har så sterkt fokus på diskantkvalitet, vil jeg også gjerne rette oppmerksomheten mot Dynaudio. Dynaudios diskanter er meget gode, og de lager høyttalere jeg har stor sans for. Hva med å sjekke ut de relativt billige golvstående Audience 62 (9.795,-) og Audience 72 (13.995,-)? De krever muligens litt strøm, dog (4 ohms laster og ikke spesielt følsomme), og skjønnheten er ikke helt i klasse med tidligere nevnte kreasjoner fra Tannoy, men glimrende høyttalere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •