Ustabilt på spikes? Dårligere lyd?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ustabilt på spikes? Dårligere lyd?

Hei! Tenkte jeg skulle prøve å sette spikes på min XTZ sub for å se om det dempet litt av lyden inn til de som bor over og kanskje få litt mer bass-lyd istedenfor jordskjelv - kjøpte da slike spikes på Biltema. Disse er helt ordinære spikes som kan justeres individuelt i høyden, og har til og med parkettskåner, en slik liten metallknott med en liten forsenking som spiken skal stå oppi.

Disse var et mareritt uten like å få på, spesielt så trangt som det er i et hjørne. Men fikk de nå på - men problemet er jo at høyttaleren ikke akkurat står fjellstøtt, den er ganske vinglete. Problemet er at den dobbeltsidige skumgummitapen som man fester spikesene med er flere millimeter tykk - og relativt vibrasjonsdempende. I tillegg til dette er det enda en slik skumgummiknott til å ha under parkettskåneren! Da blir det altså to slike gummiknotter på noen millimeter.

Problemet her er jo at disse gummiknottene lager et noe gyngete fundament for subben. Jeg driter langt oppi parkettgulvet her fordi det ser bedritent ut uansett, men selv uten parkettskånerne er det ganske gyngete, og det er lett å riste på høyttaleren hvis du dytter på den med hånden.

Dette må jo bare påvirke lyden negativt eller? Vil ikke dette si at mesteparten av energien generert av forsterkeren og høyttaleren ikke blir avgitt som lydbølger i rommet - men heller blir brukt til å bevege og riste høyttalerkabinettet? Jeg har spikes på front- og bakhøyttalerne også, og disse er uten parkettskåner, og kun med en tynn lapp med teip som gjør at disse ikke gynger, men står fjellstøtt spikret flere millimeter ned i parkettgulvet. Er ikke dette det beste, dvs. at du har minst mulig kontaktflate mellom gulv og høyttaler - og at det ikke er noen form for absorberende skum mellom spike og HT, slik at høyttaleren står forankret støtt, og kabinettet står dødt?

Til slutt, hvordan ville en høyttaler spille i vektløs tilstand dersom den svevet frtt rundt i rommet? (Bare spør som en kuriositet).

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ikke særlig gunstig ut nei. Elementet på sub'en bør flytte luft ikke basskasse, så hvis den er såpass ustø bør kanskje andre spikes vurderes?

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er "minst bra", er hvertfall når høyttalerene står i direkte kontakt kontakt med gulvet uten noen form for spikes. At det står så ustabilt og gynger som du sier, er nok ikke best for lyden din heller. Det skal jo være et stødig press mot gulvet, uten for mye direkte kontakt. Ble naboen kvitt litt bass da?

Anngående den svevende høyttaleren din , tror jeg den ville spilt dårligere og mindre presist enn en helt lik høyttaler på stødige spikes plassert på gulvet.
    Blir vel litt det samme prinsippet som med suben din som nå står og dingler.
    Kanskje du skulle pillet av en gummiknott og brukt bare slike til å begynne med, og prøvd deg frem fra det. Noen millimeter opp fra gulvet med bare gummi er bedre enn ingenting.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo fjerne den skumgummisak og lime de fast under subben.
    Ved HiFiSentret bl.a. får du spike underlag, noen små runde dingser med et lite hul i midten av stål. Da går selve spikens spiss ned i dette lille hullet og når du da har fundet plaseringen tar du av papiret på baksiden, setter denne på parketten og høyttaleren står fast.
    Se her litt ned på siden : Høyttalertilbehør | Tilbehør | Hi-Fi Center Kjeden
    Eagle underlagsbeskyttere.
    Ellers, vibrasjonsdempning under subben, hvis du ikke vil ha spikes mer, da må du se på Tema Isolator, de er suverene. Jeg sammenliknet med Valhalla VT Feet og de var heller dårlige i sammenlikning med Tema.
    Du må velge de der passer til vekten.
    AudioTech

Newcomer ICE_84 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    214
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har slike biltema spikes selv, men har ikke noe "vingle" problem... bruker de på CV! frontsettet mitt.
    Men bruker egen supertynn dobbeltsidig tape for å montere dem til høyttaleren...
    I mitt tilfelle får jeg fremdeles klager ovenfra til tider, så det hjelper ikke så mye for bassen sin del... mulig jeg har "feil" type spikes!?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema-spikene er ikke særlig spisse i forhold til "vanlige" pigger og borer seg derfor ikke like lett ned i underlaget. Jeg vil ikke ha sagt noe om hvorvidt dette gir dem dårligere funksjon sammenlignet med ordinære pigger - bare påpeke at slik er det. Dette betyr kanskje ikke så mye hvis piggene går ned i parkettbeskyttere, men på den andre siden påvirker antakelig parkettbeskytterne piggenes funksjon. Ellers så er jo en del av poenget med spikes at høyttaleren skal låses fast slik at den ikke rugger fram og tilbake som reaksjon på membranbevegelsene. Det bør i og for seg være mulig å justere biltemaspikene tilstrekkelig til at høyttaleren står fjellstøtt, men tykk tape mellom kasse og spike bør nok unngås. Hvorfor ikke slå i noen passende islagsmuttere og så skru selve konene fast i disse?

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du kan jo fjerne den skumgummisak og lime de fast under subben.
    Ved HiFiSentret bl.a. får du spike underlag, noen små runde dingser med et lite hul i midten av stål. Da går selve spikens spiss ned i dette lille hullet og når du da har fundet plaseringen tar du av papiret på baksiden, setter denne på parketten og høyttaleren står fast.
    Se her litt ned på siden : Høyttalertilbehør | Tilbehør | Hi-Fi Center Kjeden
    Eagle underlagsbeskyttere.
    Ellers, vibrasjonsdempning under subben, hvis du ikke vil ha spikes mer, da må du se på Tema Isolator, de er suverene. Jeg sammenliknet med Valhalla VT Feet og de var heller dårlige i sammenlikning med Tema.
    Du må velge de der passer til vekten.
    AudioTech
    Hei! Fra fabrikken står subben på slike gummiføtter, men disse gjør jo at mye av bassen blir plantet i huset... ?

ICE84: Ja det er vel det som er forskjellen, at du ikke bruker de skumputene som følger med. Idiotisk påfunn det egentlig.

Dharma: Tja, mine Biltema-pigger er iallefall utrolig spisse i forhold til de jeg kjøpte på HFK og dreper parkettgulvet mitt lett som bare det - mens HFK piggene mer står oppå gulvet.

Det beste er nok å slå inn islagsmuttere som du sier ja, men det er jo jobb det og Men jeg har faktisk islagsmuttere liggende som passer til disse, så det hadde jo vært grei jobb det.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke bruke islagsmuttere, det har jeg veldig dårlige erfaringer med.
    Jeg brukte de Tema Isolator under mine 50 kg fronter. Når jeg spilte vibrerte tregulvet, med de under var det mye bedre, de er skikkelig effektive.
    Noe annet er å få en hageflise, sett Tema Isolator under den, plaser subben oppe på flisen da. Husk å beregn vekten til Tema Isolator da om du skal ha med flisen.
    Avhengig av hvilken sub det er, da får du også bedre lyd om den blir hevet noe fra gulvet faktisk.

Intermediate KimSan sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg ville ikke bruke islagsmuttere, det har jeg veldig dårlige erfaringer med.
    Dårlige erfaringer? Hvordan mener du da? -Bruker spikes med islagsmuttere selv (siste på 70 kg ht) og det fungerer utmerket. Eneste forutsetning er at høyttalerkabinettet er kvalitetsmessig kraftig nok bygd så islagsmutteren fester seg.

Newcomer biospawn sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg byttet ut putene på min XTZ 12'er, men jeg kan ikke si at den hjalp så altfor mye. Til å begynne med brukte jeg de DIY-pad'ene på bildet, men nå har jeg fjernet dem. Subben stod altfor høyt, og ble litt ustabil. Den står nå kun på spiksene, og de går langt ned i gulvbelegget, så nå er den ganske stabil.
    Har ikke fått testet naboens reaksjon enda, på grun av at han er på påskeferie, men når han kommer tilbake skal han få komme med meningen sin. Det er ikke det at han klager fra før (veldig tolerant fyr), men jeg tenkte jeg kunne gjøre det litt bedre for han også.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det enkleste for å få det 100% stødig er vel å redusere fra fire til tre spikes per høyttaler, en midt på bak og to forran. Da står det fjellstøtt med mest mulig vekt på færrest mulig punkter.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Det enkleste for å få det 100% stødig er vel å redusere fra fire til tre spikes per høyttaler, en midt på bak og to forran. Da står det fjellstøtt med mest mulig vekt på færrest mulig punkter.
    Men hvis du dulter borti høyttaleren skal det ingenting til for at den velter Har 3 spikes på bakhøyttalerne mine, og de velter lett..

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jcberg
    Men hvis du dulter borti høyttaleren skal det ingenting til for at den velter Har 3 spikes på bakhøyttalerne mine, og de velter lett..
    Det samme er det hos meg på mine M-65. De er veldig stabile i bevegelser forover og bak, men velter lett til siden.
    Jeg har et stort merke i den ene høytaleren etter at den falt over og traff en seksjon. Heldigvis ikke så dyre høyttalere.
    Anbefaler å bruke 4 justerbare spikes på hver høyttaler. Da er de stabile, og kan kompensere for ujevnt gulv

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 3 spikes på min Dali swa 15, og det funker utmerket. Tyngdepunktet blir jo såpass lavt, at det skal mye til å "vippe" den. 4 spikes uten justeringsmuligheter er nærmest ubrukelig, da de færreste gulv er rette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del som er litt på ville veier her ser jeg. Spikes og sub (og forsåvidt de fleste andre høyttaler-konstruksjoner) gir liten mening sammen gitt hva dere prøver å oppnå.

Hensikten med spikes er å koble sub/høyttaler mest mulig til underlaget ved å konsentrere vekten i svært små koblingspunkt. 'Gode' spikes (som da skal være stivest og spissest mulig) vil derfor overføre mest mulig bevegelsesenergi (skapt av membran-utslag) til underlaget. Dersom underlaget ikke er laget av et ekstremt lite påvirkelig materiale vil dette medføre vibrasjoner i underlaget som ikke er positive for lytter, og som definitivt kan være plagsomme for nabo.

Heldigvis er mange spikes ikke i nærheten av teoretisk perfekte- den tiltenkte effekten ødelegges av den type skumputer som beskrevet her, av kopper mot underlaget etc. Hvilket forsåvidt er greit nok, men det er mye mer hensiktsmessig å kutte spikesene helt og satse på best mulig absorbasjon av vibrasjons-energi ved hjelp av puter med materialer og hardhetsgrad tilpasset sub/høyttaler-vekt. Disse demper vibrasjoner i både underlag OG kasse (ikke-absorbert vibrasjon vil koble tilbake til kasse og gi tilleggs-ressonanser), noe som fører til mindre resonanslyder og derfor renere lyd.

Argumentet med at kassen må holdes i ro holder forresten ikke. Tester har vist at effekten av myke underlag på evne til å gjengi transienter ikke er signifikant - membranens masse ift. kassens er så liten at påvirkningen er ubetydelig.

Oppheng fra taket er forresten svært så vanlig innen PA - fungerer helt utmerket. Ingen grunn til at dette ikke skal fungere hjemme, mener faktisk å ha sett en av guruene argumentere for at dette er tilnærmet ideelt fra et akustisk perspektiv. Praktisk sett kan det nok være noe mer problematisk i stua... ;-)

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Afoelges, jeg er enig med deg i at spikes ikke virker lyddempende mot underlaget. Tvert imot er intensjonen å koblet HT mest mulig sammen med dette. Finnes mange alternativer, eller faktisk motsetninger, til spikes som bør velges hvis det er målet.

Men hadde satt pris på noen henvisninger til de testene du nevner. Vil gjerne lese de. Jeg klarer nemlig å få markant dårligere lyd, hovedsakelig i lave frekvenser, med ustabile enn stabile høyttalere. Det kunne derfor vært interessant å lese disse slik at jeg kan se hva annet som påvirker lydbildet mitt under de nevnte omstendighetene, gitt at høyttalernes stabilitet virkelig er irrelevant.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av afoelges
    En del som er litt på ville veier her ser jeg. Spikes og sub (og forsåvidt de fleste andre høyttaler-konstruksjoner) gir liten mening sammen gitt hva dere prøver å oppnå.

Hensikten med spikes er å koble sub/høyttaler mest mulig til underlaget ved å konsentrere vekten i svært små koblingspunkt. 'Gode' spikes (som da skal være stivest og spissest mulig) vil derfor overføre mest mulig bevegelsesenergi (skapt av membran-utslag) til underlaget. Dersom underlaget ikke er laget av et ekstremt lite påvirkelig materiale vil dette medføre vibrasjoner i underlaget som ikke er positive for lytter, og som definitivt kan være plagsomme for nabo.

Heldigvis er mange spikes ikke i nærheten av teoretisk perfekte- den tiltenkte effekten ødelegges av den type skumputer som beskrevet her, av kopper mot underlaget etc. Hvilket forsåvidt er greit nok, men det er mye mer hensiktsmessig å kutte spikesene helt og satse på best mulig absorbasjon av vibrasjons-energi ved hjelp av puter med materialer og hardhetsgrad tilpasset sub/høyttaler-vekt. Disse demper vibrasjoner i både underlag OG kasse (ikke-absorbert vibrasjon vil koble tilbake til kasse og gi tilleggs-ressonanser), noe som fører til mindre resonanslyder og derfor renere lyd.

Argumentet med at kassen må holdes i ro holder forresten ikke. Tester har vist at effekten av myke underlag på evne til å gjengi transienter ikke er signifikant - membranens masse ift. kassens er så liten at påvirkningen er ubetydelig.

Oppheng fra taket er forresten svært så vanlig innen PA - fungerer helt utmerket. Ingen grunn til at dette ikke skal fungere hjemme, mener faktisk å ha sett en av guruene argumentere for at dette er tilnærmet ideelt fra et akustisk perspektiv. Praktisk sett kan det nok være noe mer problematisk i stua... ;-)
    Kan du utdype litt? Ser ut som om spikes da skal være overflødig?

Leser her: Sound Care
    Spesielt spm. #1 og #6

Skal prøve å av med skumputene og rett og slett lime spikene rett på XTZ'n og se åssen det låter kontra gummiføttene, spesielt i leiligheten over Får bruke 3 stykker også, subben står utenfor veltefare kan man si..

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spesielt spm. #1 og #6

Skal prøve å av med skumputene og rett og slett lime spikene rett på XTZ'n og se åssen det låter kontra gummiføttene, spesielt i leiligheten over Får bruke 3 stykker også, subben står utenfor veltefare kan man si..
    Jeg skulle også bare teste dette, så jeg slipte noen skruer skikkelig spisse, og jenget dem opp i skruehullene etter dempeputene med en drill.
    Subben står nå veldig lavt og stabilt, og spiksene er svært godt grep i gulvet.
    Dette er en forløpig løsning for å teste forskjellen. I tillegg en veldig kjapp og billig løsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spesielt spm. #1 og #6
    Ta en kikk på hva som sies i #1 og 6:

1: "By putting equipment on spikes you will have an enourmous weight on a little square area. As you know, it is much more difficult to set a heavy object into movement."

De argumenterer i 1 for at spikes kobler til gulvet og gjør objektet tyngre. Med mindre de mener at gulvet da til en viss grad skal regnes som en del av objektet er dette rent sludder - en CD-spiller eller høyttaler blir IKKE tyngre av mindre kontaktflate. Den vil derimot koble bedre mot underlaget, slik at mer masse settes i bevegelse, og den totale masse kan da regnes som tyngre.

6: "By use of spikes under your speakers you stop much of the vibrations in the speaker from transfering to the floor and this results in much less noise to be transferred to other rooms. "

I 6 sier de så at spikes STOPPER vibrasjoner fra og forplante seg til gulvet. I lys av 1 virker ikke det spesielt troverdig - dette er stikk motsatt logikk.

De må bestemme seg her. Enten får de hevde at spikes demper energi (tvilsomt argument med mindre det brukes materialer i spiksene som er i stand til å absorbere vibrasjonene) eller så får de hevde at spikes overfører energi gjennom kobling til underlaget. Og det gjør de.

Jeg har dessverre ikke tilgang til publiseringene dette bygger på, men det står noen ord på de to linkene under:

Soundcare spikes vs Valhalla Technology VTfeet
    SD Dämpfötter för högtalare

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Afoelges, jeg er enig med deg i at spikes ikke virker lyddempende mot underlaget. Tvert imot er intensjonen å koblet HT mest mulig sammen med dette. Finnes mange alternativer, eller faktisk motsetninger, til spikes som bør velges hvis det er målet.

Men hadde satt pris på noen henvisninger til de testene du nevner. Vil gjerne lese de. Jeg klarer nemlig å få markant dårligere lyd, hovedsakelig i lave frekvenser, med ustabile enn stabile høyttalere. Det kunne derfor vært interessant å lese disse slik at jeg kan se hva annet som påvirker lydbildet mitt under de nevnte omstendighetene, gitt at høyttalernes stabilitet virkelig er irrelevant.
    Hva regner du som stabilt og ustabilt her? Snakker vi om absorberende underlag eller vipping, vingling etc.? Mekanismene vil være svært forskjellige avhengig av om ressonanser dempes eller faktisk forsterkes av kontakt mellom høyttaler og underlag.

Mener testene ble nevnt i en diskusjon på faktisk.se i fjor en gang. Faktisk ser ut til å være nede for øyeblikket dessverre, men en av debattantene var i hvertfall Öhman. Skal se om jeg finner igjen dette når svneskene er oppe å går igjen...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •