Ustabilt på spikes? Dårligere lyd? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg mener også at teorien bak spikes er at de skal koble høyttaleren til underlaget og lede vibrasjonsenergi bort fra kassen, dvs. ikke avkobling. Selv bruker jeg bare myk avkobling under sub, mens jeg foretrekker spikes under andre høyttalere - og særlig mellom høyttalerstativ og golv. Dette er basert på det jeg selv - og naboen - synes fungerer best, i all uvitenskapelighet. Jeg synes generelt at spikes strammer opp bassen, mens myk avkobling best hindrer vibrasjoner i å overføres til underlaget.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av afoelges
    Hva regner du som stabilt og ustabilt her? Snakker vi om absorberende underlag eller vipping, vingling etc.? Mekanismene vil være svært forskjellige avhengig av om ressonanser dempes eller faktisk forsterkes av kontakt mellom høyttaler og underlag.
    Med ustabilt mener jeg at elementets bevegelse får kassa til å flytte på seg. Jo mer så skjer, desto verre blir lyden i mine ører. Mer konkret blir bassen slapp og upresis.

Et illustrerende eksempel er min gamle SVS PB12+/2 som jeg hadde i en blokkleielighet (skikkelig godt valg synes naboene... :twisted: )

Klart dårligste løsning var å la kassa hvile rett mot gulvet. Dette genererte faktisk lyd i seg selv, gnissing og klakking, siden hverken basskasse eller gulv akkurat var planslipt 100%. Det ga også mest rumlebass i rommet, og mye støy til naboen under.

Satte på spikes. Ingen tilleggslyder som i forrige alternativ, markant strammere og rener bass i lytterommet, men enda mere støy hos naboen.

Prøvde meg så med både VT-feet (gummiaktige klosser) og absorberende plate fra auralex. Dette reduserte støyen hos naboen under ganske mye. Han sluttet faktisk å slå i taket etter det. Men de dypeste frekvensene mistet noe av stramheten i prosessen. Nest best hos meg og best hos naboen, så løsningen fikk leve til jeg flyttet til et hus uten naboer i umiddelbar nærhet.

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener personlig at bruken av spikes påvirker lyden til det fulle.
    Ikke bare vibrasjoner påvirkes her.
    Flere understøtter dette, bla produsenter av høyttaler i 100 000.- kr klassen.
    Bruken av spikes kan påvirke høyttaleren i den form den leverer og presterer.

Sitat:
    One of the best bang-for-the-buck tweaks can be found by stopping acoustic feedback from your speakers and separating your amp or other audio components from vibration.

By installing spikes onto speakers you find a result of much better sound with a more tight bass and a clearer middle. By use of spikes under your speakers you stop much of the vibrations in the speaker from transferring to the floor and this results in much less noise to be transferred to other rooms. Put your music in the air, not the floor.

Spiking a speaker does two things:

Holds the speaker stationary. This is done by the spike penetrating the carpet and then sticking into the sub floor… slightly. This holds the speaker rigidly in place. You can get a similar effect using rubber feet, but it's not as rigid and can flex. By holding a speaker stationary you stop the speaker from using its energy to move the enclosure. Sound ridiculous? If you place a micrometer against the side of an enclosure you can measure the back and forth movement. It is very slight and the largest swing I have measured is .0006" at the base. When you consider the amount of energy (HP) required to move this 45 lb speaker .0006" it is significant. This measurement was taken from a speaker without feet and on carpet. This is robbing the speaker of sound potential.

Reduces base to floor contact vibration. Spiking a speaker also reduces the contact surface of the speaker with the floor. Thus reducing the amount of vibration that can pass into the floor. Once the energy from a speaker is transferred into the floor it becomes non-directional. This means is will go wherever it wants, usually into another room or apartment where everyone can enjoy the little thumps thumps. These vibrations also have a negative impact on surrounding components.

There is a reason the high end speaker manufactures use speaker spikes; they add value to the speaker’s performance. The tones will be more focused and tighter and you will have more useable power.

Les selv:

Speaker Spikes Floor Cones Audio Tweaks Stands

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av emoll76
    By use of spikes under your speakers you stop much of the vibrations in the speaker from transferring to the floor and this results in much less noise to be transferred to other rooms. Put your music in the air, not the floor.
    De lærde strides! Her hevdes det altså at spikes hindrer vibrasjoner i å bli overført til golvet. Det virker ikke logisk, synes jeg. Kjenner noen til målinger / forsøk som underbygger dette?

I en artikkel publisert av audioholics.com hevder Jim Lesurf det motsatte: At spikes leder energi videre til underlaget. I samme artikkel vises det til målinger med akselerometer utført av Keith Howard. Resultatene ble publisert i Hi Fi News i Juli og August 2002. Målingene hadde til hensikt å teste effekten av koner mellom høyttalere og stativ. Målingene viste at det var over 100 ganger mer vibrasjon i stativene med koner under høyttalerne, enn hvis disse ble erstattet med gummiføtter. Det blir ikke sagt eksplisitt i artikkelen, men burde ikke selve kraftoverføringen mellom objektene (høyttaler, underlag) fungere likt om underlaget er et golv og ikke et høyttalerstativ?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonic Design (SD), som markedsfører myke dempeføtter, referer til målinger gjort av det svenske "Ljudtekniska Sallskapet". Disse viser at golvet under høyttaleren beveger seg mye mer med spikes mellom høyttaler og golv, enn med myke dempeføtter. SD hevder også at spikes tilfører både målbar og hørbar forvrengning fordi kraftoverføringen går to veier (høyttaler-golv og tilbake igjen).
    (Sonic Design anti-vibration Damping Feet for CD, SACD, DVD, HD-DVD, Blu-Ray & loudspeakers)

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke prøvd SD, men vil bare endda en gang anbefale Tema isolator.
    Jeg har prøvd VT feet, som LTS også anbefaler, men hvorfor de gjør dette er hinsides min fatteevne. Jeg prøvde et sett og det var et veldig skuffende resultat, bra de ikke kostet så mye da.
    Ellers, sett subben på et bildekk, er vi tøffe eller er vi ikke?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •