Romrespons SVS PB-12 Plus/2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Romrespons SVS PB-12 Plus/2

Har kjørt noen målinger etterhvert men etter siste ommøblering sitter jeg med følgende kurve:

Romrespons SVS PB-12 Plus/2-svs2-gif

Gain er ca. kl 11 på SVS og 0dB på receiver, er forsåvidt veldig fornøyd med dypbassen men savner litt av "punchet". Er det dipp'ene ved 63 & 89Hz som er de skyldige?

Jeg er blitt anbefalt diverse EQ'er og tror ikke jeg trenger noe 2x30 bånds men en 5-10 kanaler med de aktuelle frekvensene burde holde lenge. Noen som kan peke i en god retning? Hvordan kobles isåfall en EQ til? Jeg kjører signal til receiver og pre-out til effektforsterker/front og sub-out til SVS.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var litt skarpe dip du har der, men det er jo rommet ja.
    Jeg hadde samme, men vesentlig mindre dipper der, uten sub, bare fronter.
    Du har selvfølgelig prøv andre plaseringer av dine front høyttalere også, og din lytte/måle posisjon ? Tror du har mye å hente her.
    Har du et bilde av hvordan det ser ut nå ?
    På min måling er mine fronter ca 1.20 ute fra bakvegge i et 5.50 meter dybt rom, og forskjellen på de to målinger er ca. 1 meter. Stereo målingen er 1 meter lengere tilbake i rommet enn Film målingen der var nesten i midten av rommet. Vitsen er å plasere seg og høyttalerne slik at du ikke sitter i et "hul" frekvensmessigt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forsøkt flere plasser men får ikke noe store resultater. Tidligere stod anlegget i "bunn" i L-formen og spillte oppover men noenlunde samme lydbilde. Har forsøkt sub i alle tenkelige og utenkelige steder men nåværende plass gir best respons. Det var noe bedre respons i de laveste frekvensene (16-25) Hz da den stod i nedre venstre hjørne på tegningen men merker ikke noe savn her på nåværende plassering.

Skulle vært artig å høre hva en + 8 til 10dB ved 63Hz samt en + 10-12dB ved 89Hz hadde gjort med punchet...

Romrespons SVS PB-12 Plus/2-svs-gif

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ligner litt på rommet jeg hadde egetlig, men mine fronter stod ute imellom hvor du har dine og din lytteposisjon. Min lytteposisjon var da lengere tilbake.
    Har ikke subben en eq innbygget ?
    Kanskje du trenger en sånn : Basabsorbenter

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg har den "simpleste" utgaven av Plus/2 uten PEQ

Vet ikke om bassfeller vil hjelpe noe særlig mot dip'ene. Er på jakt etter en liten, men brukbar, EQ hvor jeg kan (i første omgang) flate ut dip'ene ved 63 og 89 Hz. Skal forsøke å flytte HT lenger ut fra veggen og se hva som skjer da...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •