Dårlig lyd på dialog

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig lyd på dialog

Har fått satt opp et 2.1-system som jeg er rimelig fornøyd med nå. Tanken var i utgangspunktet å utvide med et par bak-høyttalere til 4.1, men nå er jeg ikke helt sikker lenger.
    Har merket at når jeg skrur opp volumet på filmer til et "akseptabelt" nivå, virker det som dialogen er et par hakk lavere enn resten av lydbildet.
    Det jeg lurer på da er om dette vil bli bedre med en brukbar center? Eller er det rett og slett tuning av oppsettet jeg har som må til...
    Og er det noen som eventuelt har noen gode tips til gode centere? Er jo en mulighet å holde seg til serien jeg har fra før og gå for en HTM61, men er dette det beste valget?
    Er åpen for alle forslag! Når det gjelder pris er det jo en fordel om den ligger rundt 5k (men budsjettene mine har en tendens til å sprekke...). Det viktigste for meg er at det er noe som matcher resten av oppsettet, og at det er verd prisen.

Magnus

Newcomer Torulv sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil mene at det beste er å holde seg til samme serien høytalere du bruker fra før.. For mest mulig lik lyd .
    Du har jo en knallgod reciver. :-D
    Edit: Kan være at Oppsettet så lenge du bruker sub leter etter centrer'n..
    Du bruker autokalibreringa ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torulv
    Jeg vil mene at det beste er å holde seg til samme serien høytalere du bruker fra før.. For mest mulig lik lyd .
    Du har jo en knallgod reciver. :-D
    Edit: Kan være at Oppsettet så lenge du bruker sub leter etter centrer'n..
    Du bruker autokalibreringa ?
    Har kjørt auto, ja. Men jeg har fikset litt på den etterpå. Var ikke helt fornøyd med autooppsettet til å begynne med. Ikke store endringer jeg har gjort da...
    Er fornøyd med recieveren ja! Angrer ikke på det kjøpet. Er i grunnen fornøyd med det meste :-D

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akeem
    Har kjørt auto, ja. Men jeg har fikset litt på den etterpå. Var ikke helt fornøyd med autooppsettet til å begynne med. Ikke store endringer jeg har gjort da...
    Er fornøyd med recieveren ja! Angrer ikke på det kjøpet. Er i grunnen fornøyd med det meste :-D
    Det som teller er at du er fornøyd selv.

Tror at mye vil falle på plass om du invisterer i en center av samme "familie" som sidehøytalerne dine.
    Så får bakhøytalere komme senere engang da..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...9549&cat=last7
    Kan dette være noe? Sikkert rom for litt pruting og her om den er 5 år gammel
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd å slå på Dolby Pro Logic II Music?

Den gjør underverker med ett vanlig stereo spor, Det kan hende den også hjelper motsatt vei.

Men en god senter gjør nok hele opplevelsen noen hakk bedre. Enkelte hevder at 75% av lyd i filmen, kommer via senter kanalen. Som regel er all dialog der.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok du vil merke god forskjell med egen senter. Jeg kjørte film i 2.1 oppsett en stund, og det var enkelte filmer som hadde lyd med Dolby 2.0 spor som var ok på dialog, mens de fleste ble forskellen på tale og musikk/effekter stor, ofte så stor at jeg måtte skru opp lyden når folk snakket, for så å få "sjokk" når det plutselig ble action i filmen :-)

Etter at jeg fikk egen senter (og bakhøyttalere) ble alt mye bedre på dialog, men også på lydeffekter.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...9549&cat=last7
    Kan dette være noe? Sikkert rom for litt pruting og her om den er 5 år gammel
    Så ikke dum ut den! Men jeg er redd jeg har en samboer som vi sette foten ned... Får ikke ta noe inn i huset med mindre det er sort. Prøver å respektere det for husfredens skyld

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Prøvd å slå på Dolby Pro Logic II Music?

Den gjør underverker med ett vanlig stereo spor, Det kan hende den også hjelper motsatt vei.

Men en god senter gjør nok hele opplevelsen noen hakk bedre. Enkelte hevder at 75% av lyd i filmen, kommer via senter kanalen. Som regel er all dialog der.
    Takk for tipset! Skal testes. Har vært litt skeptisk til å bruke Pro Logic og surround innstillinger siden jeg bare kjører 2.1. Men Denonen er kanskje smart nok til å fordele lyden til de kanalene som faktisk er koblet til...?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Tror nok du vil merke god forskjell med egen senter. Jeg kjørte film i 2.1 oppsett en stund, og det var enkelte filmer som hadde lyd med Dolby 2.0 spor som var ok på dialog, mens de fleste ble forskellen på tale og musikk/effekter stor, ofte så stor at jeg måtte skru opp lyden når folk snakket, for så å få "sjokk" når det plutselig ble action i filmen :-)

Etter at jeg fikk egen senter (og bakhøyttalere) ble alt mye bedre på dialog, men også på lydeffekter.
    Takk! Det var i grunnen akkurat det jeg trengte å høre Høres ut som mye det samme som jeg sliter med. Kan vel se ut til at det blir center på meg da!

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akeem
    Takk! Det var i grunnen akkurat det jeg trengte å høre Høres ut som mye det samme som jeg sliter med. Kan vel se ut til at det blir center på meg da!
    Et lurt valg .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •