Titusen-kroners spørsmålet: Høytallere, forsterker eller ... ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Titusen-kroners spørsmålet: Høytallere, forsterker eller ... ?

Det er på tide å oppgradere hjemmekinoanlegget mitt, men jeg er litt usikker på hvor det er lurest å gjøre neste investering. Pr nå har jeg en PS3, Yamaha RX-V757 og et SVS SBS-01 5.1 system: http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Sitron

Var nå nettopp på nippet til å kjøpe meg en Onkyo TX-SR805 for å ha kraftoverskudd, HDMI 1.3a, DTS-HD MA (m. fl.) og bedre romkorreksjon. Hadde også sett litt på 705'en, samt Yamaha RX-V1800. Men så skal tilfeldigheten ha det til at det ikke ble noe kjøp, og jeg lurer på om det kanskje var like greit.

For, burde jeg heller skifte ut frontene mine? Til film synes jeg de holder i massevis, men når jeg setter på en CD føler jeg noe mangler. Føler det blir litt grøt, og lite engasjerende.. At jeg alltid hører på en mp3. Og hvis jeg kjøper forsterkeren, så har jeg det fint med DTS-HD MA og TrueHD, men vil jeg få ett oppsett der forsterkeren takler slikt fint, men at høytalleren ikke klarer å videreformidle dette?

Så hva synes dere? Har som sagt ca 10.000,- satt av til dette formålet.

Det må sies at rommet mitt ikke er så stort og høytallerne kan ikke plasseres mye mer enn 20cm ifra veggen.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var jeg deg ville jeg helt klart brukt pengene på en RX-V1800. Denne vil gi deg et godt løft i lyden fra nåverende receiver.
    Skulle du fortsatt savne litt i stereo kan du jo selge 757 og frontene dine, og bruke pengene på et par nye høyttalere.
    Her er noen eksempler:
    HI-FI Huset AS - RS6
    XTZ 99.26 i sort pianolakk
    XTZ 99.36
    HI-FI Huset AS - 714 V
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Suite 1.7 Høyttalere
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI IKON 5 Høyttalere
    Gulvstående | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden

Noe brukt kan lønne seg
    Von Schweikert LCR-15 Reference Monitor
    Tannoy Eyris 2
    Polk Lsi9 cherry selges
    B&W CM4
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Active norcane sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter Devil her..

Et huge oppgradering, RX-V1800 og MA RS6(front)

Bor du innenfor rimelig avstand bør du ta deg en tur pÅ HIFI huset. Der kan du få innbytte på dine gamle komponenter + en sikkert veldig grei deal hvis du kjøper dette samtidig.

Har selv hatt RS6 innom og ble ikke mindre en kjempe imponert. Utrolige bra HT.. Og etter alle toptestene som RX-V1800 har fått kan ikke dette gå feil...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for forslag. Men jeg trodde Onkyo TX-SR805 var rangert foran Yamaha RX-V1800. Siste Lyd & Bilde påstod jo tilogmed at denne var bedre enn deres referanse, RX-V3800.

Derimot skal det jo sies at forsterkeren kommer til å bli et lite møblement i min lille stue og Yamahaen ser jo mye bedre ut. Kanskje jeg skal trå litt varsomt her, men jeg tror jeg kommer til å se større forskjell enn jeg kommer til å høre på de to.. Eller er det mye forskjell på lyden ifra de?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør som meg, kjøp deg "litt for store" fronter for forsterkeren din så skal du se det baller på seg med effektforsterker osv i stua di etterhvert..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sitron
    Takk for forslag. Men jeg trodde Onkyo TX-SR805 var rangert foran Yamaha RX-V1800. Siste Lyd & Bilde påstod jo tilogmed at denne var bedre enn deres referanse, RX-V3800.

Derimot skal det jo sies at forsterkeren kommer til å bli et lite møblement i min lille stue og Yamahaen ser jo mye bedre ut. Kanskje jeg skal trå litt varsomt her, men jeg tror jeg kommer til å se større forskjell enn jeg kommer til å høre på de to.. Eller er det mye forskjell på lyden ifra de?
    Litt delte meninger om dette, men den generelle oppfatningen fra brukere som har testet dette er vel at Onkyo er et lite hakk bedre på 2-kanal (om du bruker Onkyos Dac), mens Yamaha er mye bedre på film. Selv synes jeg Onkyo er litt traust i lyden der Yamaha skaper liv og røre. Dette blir selvfølgelig smak og behag, men ganske mange har gått fra Onkyo til Yamaha har jeg lagt merke til. Har du ikke penger til både elektronikk og fronter i øyeblikket ville jeg absolutt startet på elektronikken. Den vil hente mer ut av det du har i dag, og ingenting er mer frusterende enn å sitte med et par høyttalere du ikke klarer å drive
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til film synes jeg de holder i massevis, men når jeg setter på en CD føler jeg noe mangler. Føler det blir litt grøt, og lite engasjerende.

Kanskje fordi du bruker PS3 til CD-avspilling og ikke en skikkelig CD-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Kanskje fordi du bruker PS3 til CD-avspilling og ikke en skikkelig CD-spiller.
    Ja, tenkte på det. PS3'en er ikke noen god CD-avspiller? Og da regner jeg med at det er heller ingen vits å foreslå FLAC eller WAV ifra HTPC'en med Creative Labs X-Fi lydkort heller? Det er bare en ordentlig stand-alone CD-spiller som duger?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tenkte på det. PS3'en er ikke noen god CD-avspiller? Og da regner jeg med at det er heller ingen vits å foreslå FLAC eller WAV ifra HTPC'en med Creative Labs X-Fi lydkort heller? Det er bare en ordentlig stand-alone CD-spiller som duger?
    En dedikert cd-spiller vil helt klart være den riktige veien å gå på kildesiden for å gi 2-kanals lyden et løft, men det er mange som bruker HTPC med gode komponenter til å ta seg av denne jobben. Sto ingenting om hvorhvidt du brukte pc eller ps3 som kilde tidligere så jeg nevnte ikke dette. Du får veldig bra brukte cd-spillere helt ned i et par tusenlapper om du leter litt på finn eller sentralen
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Litt delte meninger om dette, men den generelle oppfatningen fra brukere som har testet dette er vel at Onkyo er et lite hakk bedre på 2-kanal (om du bruker Onkyos Dac), mens Yamaha er mye bedre på film. Selv synes jeg Onkyo er litt traust i lyden der Yamaha skaper liv og røre. Dette blir selvfølgelig smak og behag, men ganske mange har gått fra Onkyo til Yamaha har jeg lagt merke til. Har du ikke penger til både elektronikk og fronter i øyeblikket ville jeg absolutt startet på elektronikken. Den vil hente mer ut av det du har i dag, og ingenting er mer frusterende enn å sitte med et par høyttalere du ikke klarer å drive
    Hvor bra er disse surroundreceiverne på stereo i forhold til rene stereo-forsterkere i samme prisklasse? Forsto det slik på Hifi-huset at man måtte rimelig høyt i prisklasse for å finne en stereoforsterker som var veldig mye bedre på stereo enn Yamaha RX-V1800. Må man opp på RX-V3800 for å få nettverksfunksjon slik at man kan høre på internettradio? Fungerer det så enkelt som å koble en nettverkskabel til receiveren og så velge blant en "liste" med radiokanaler?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Hvor bra er disse surroundreceiverne på stereo i forhold til rene stereo-forsterkere i samme prisklasse? Forsto det slik på Hifi-huset at man måtte rimelig høyt i prisklasse for å finne en stereoforsterker som var veldig mye bedre på stereo enn Yamaha RX-V1800. Må man opp på RX-V3800 for å få nettverksfunksjon slik at man kan høre på internettradio? Fungerer det så enkelt som å koble en nettverkskabel til receiveren og så velge blant en "liste" med radiokanaler?
    Andre er nok litt vel overentusiastisk iblandt når det kommer til den nye serien fra Yamaha, men den holder helt klart et mye høyere nivå enn tidligere modeller både på både film og musikk. Det var likevel klare forbedringer i stereolyden når jeg koblet på forforsterkeren Arcam C31. Bruker man anlegget kun i stereo ville jeg helt klart heller valgt en stereoforsterker fremfor en receiver.
    Ønsker du å finne en receiver som prioriterer 2-kanals musikk, og i tilleg takler film ville jeg gått for en Arcam Diva 350.
    Når det gjelder nettradio har jeg tilgang på dette på Z11, men aldri testet det. Kan derfor ikke gi noen gode tips på dette området.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Var jeg deg ville jeg helt klart brukt pengene på en RX-V1800. Denne vil gi deg et godt løft i lyden fra nåverende receiver.
    Skulle du fortsatt savne litt i stereo kan du jo selge 757 og frontene dine, og bruke pengene på et par nye høyttalere.
    Her er noen eksempler:
    HI-FI Huset AS - RS6
    XTZ 99.26 i sort pianolakk
    XTZ 99.36
    HI-FI Huset AS - 714 V
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Suite 1.7 Høyttalere
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI IKON 5 Høyttalere
    Gulvstående | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden

Noe brukt kan lønne seg
    Von Schweikert LCR-15 Reference Monitor
    Tannoy Eyris 2
    Polk Lsi9 cherry selges
    B&W CM4

Hei. Jeg har et pent brukt par B&W CM4 til salgs, for under halv nypris. Et godt alternativ som passer fint både til musikk og film.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da regner jeg med at det er heller ingen vits å foreslå FLAC eller WAV ifra HTPC'en med Creative Labs X-Fi lydkort heller?
    Joda, hvis du kjøper usb-DAC så får du nok godlyden fra lossless formater, da kan du jo bruke Creative lydkortet til noe det er mer egnet som... Leirdue f.eks? :wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •