Restaurering av godbit, Cerwin Vega 1215 SE - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 84
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av StianLarsen
    Har du elementer som er helt avstemt til disse kabinettene?
    Kabinettene vil forøvrig legges ut for salg med innmat.
    Du kan jo velge selv om du vil beholde innholdet eller ikke, jeg er redd prisen vil være den samme

SL
    Har:
    15" for 70-130L lukket eller 120-160L portet
    12" for 35-50L lukket eller 50-60 portet
    8,5" for 9-30L lukket
    6,5" for 5-15L lukket (6,5" hvis mellomtone kammeret er under 9L 8,5" hvis det er større)
    28mm dome

80 og 200hz aktivt delt og 3000hz passivt

12" og 15" kammerne kan lukkes om volumet er for smått for bassreflex etter at eventuelle forsterkninger er gjort (12" er nok garantert i lukket kategorien for mitt element uansett)

Har i utgangspunktet tenkt å bygge kabinetter, men disse er kanskje endel penere enn hva mine snekker ferdigeter vil resultere i.
    men du kan jo komme opp med en pris så for vi se om den er akseptabel, det er sikkert noen som vil kjøpe elementer og filtre løst om jeg legger dem ut for salg i ettertid

Legg gjerne ut masse bilder av hvordan kassene er oppbygd

Jeg har nemlig tenkt litt på et lignende design en god stund, da jeg er rimelig svak for utseende på disse
    Blandt alternativene jeg har vurdert med hensyn til hjemme bygg nortsett fra CV`s 15"-12"-6,5"+ diskant, er en 15"-10"-6,5"+ diskant kombo i front og en 12"-8"-5"+diskant kombo bak, i begge alternativene kjøres da den nedover rettede bassdriveren som en ren subbass

Newcomer StianLarsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

det er jo naturligvis ønskelig å beholde dem selv.
    Dersom resultatet blir som ønsket vil jeg selge disse videre til en entusiast.
    Prisen kommer an på resultatet, ikke helt ferdig ennå, så vi får se

Stian

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns nå det er litt for dumt å bruke lang tid på å fikse opp dette parret for å så selge dem til en som river ut alle delene å slenger inn noe totalt uorginalt. Litt av poenget med å restaurerer dem forsvinner lissom..

No offence.

Behold dem du eller selg dem til en som vil ta godt vare på dem. De er som du sa tidligere et av CV beste kreasjoner.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse går til "voksen" entusiast, ikke til en slakter

Målet mitt er å beholde høyttaleren helt original men bruke litt ekstra tid på ferdigstilling.
    Mener da det lille ekstra Dali ikke gjorde, kabler, terminaler, skikkelig tetting rundt elemeter og skruer, som de sikkert sparte mange arbeidstimer på.

Intermediate Keltern sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    559
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som revox sa..

Det høres jo litt dumt ut å herpe en klassiker ved å rive ut orignale komponenter og hive i noe som mest sannsynlig ikke fungerer like bra...

Men godt å se at du tar vare på disse lekre og brutale høyttalerne!

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    disse hadde jeg virkelig kunne tenkt meg men er desverre blakk som fy for tiden

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det at disse høyttalerene er noen av de bedre CV har produsert?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse går til "voksen" entusiast, ikke til en slakter
    Om det er kriteriene for et salg blir du sannsynligvis sittende med dem selv.
    "Voksne" entusiaster kjøper ikke CV,(det er klart det finnes guttunger på min alder også, men de er i mindretall) selv om akkurat 1215 er den absolutt peneste modellen de har produsert.

CV lyd generelt sett vokste jeg fra på slutten av 80 tallet, og tricket med å kombinere en høylydt diskant av tvilsom karakter med et (eller 2) stort men billig bass element tunet for en overdreven bass på bekostning av ekte dypbass biter ikke på meg lengre.
    Faktum er jo tross alt at om ikke CV hadde vært så tidlig på banen med sin merkevare bygging, kunne det like gjerne vært feks Proson, eller Ljudias kasser med MGR elementer vært i CV`s posisjon i dag.

Uansett, som eier er det jo din fulle rett til å selge til hvem du måtte ønske, og min forspørsel var vel mer eller mindre en føler på prisnivået på disse høytalerene, jeg regner nesten med at om jeg legger samme beløpet i neven på innhaveren av det lokale snekkerverkstedet ville jeg bli langt mer fornøyd med resultatet uansett.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sammenligne CV med Proson og av alle ting ljudia sine MGR element sier litt om hva du mener om CV :P.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Å sammenligne CV med Proson og av alle ting ljudia sine MGR element sier litt om hva du mener om CV :P.
    Har du hatt anledningen til å klå litt på en CV bassdriver, så skjønner du nok hva jeg sikter til. de kunne jo vært produsert side om side med de andres elementer i Kina (om de ikke er nettopp det)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tydelig at det er gjort dårlig research her, og det skinner godt igjennom at du ikke har hørt 1215 før.

1215 MKII er ikke designet av CV selv men av Dali. Elemetene er riktignok produsert av CV bortsett fra de små diskantene og mellomtonen.
    Delefilteret er også utviklet av Dali.

1215 er kun laget for det europeiske markedet.
    Dette er et samarbeid mellom Dali og CV i kraft av Dalis nære forbindelser til HIFi-Klubben, som er importør av CV.

Jeg vil anbefale å kontakte det lokale snekkerverkstedet og gi dem nøyaktige mål i fohold til det som er beregnet utifra dataene på elementene dine.
    Dette er uansett ganske enkelt dersom man ikke har 10 tommeltotter.

Å putte kina-elementer i hvilken som helst kasse sier vel heller litt om entusiasmen...

Hvis jeg blir førnøyd med resultatet vil jeg selge disse for 10-15 K.
    Alternativt pakke dem ned for lagring til mine sønner blir eldre.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt pakke dem ned for lagring til mine sønner blir eldre.
    Meget godt forslag! Gud, jeg hadde blitt glad i mine ungdomsdager hvis fatter'n hadde dratt noen 1215 opp av flosshatten:-)

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja tenk på det.
    Helt rått hadde det vært hvis morra mi var HELT enig at dette var et bra forslag

Mulig jeg selv vil angre på å selge dem som å lagre dem til senere

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å putte kina-elementer
    Om det var mine elementer du siktet til så er faktisk opphavslandene USA for 12" og 15" og Israel for resten. begge produsenter er legendariske blandt kjennere

Kina var nevnt fordi det er det mest sannsynlige opphavslandet for MGR og driverne i Proson`s høytalere, det ville heller ikke være noen overaskelse om noen pappkoner med rødt oppheng i all diskresjon blir sendt over til USA fra den kanten av verden i prophittens navn. (forumet lar meg ikke stave dette ordet rett, pga av en sensur funksjon)

i hvilken som helst kasse sier vel heller litt om entusiasme....
    La meg gjette:
    kammeret til 12" er rundt 30-40L merkelig nok er dette midt i blinken for mine 12" som vil ha QTC= 0,71 i 35L. jeg har allerede kjørt disse i lukkede (stygge) kasser på 35liter i lengre tid, og jeg kan love deg at de spiller renere og dypere enn noen CV i orginale blaffrefleks kasser.

15" ser ut til å ha et kammer på godt over 80L som tilfeldigvis er det volumet hvor mine 15" har QTC=0,71 Lukket kan de godt kjøres helt opp til 150L (QTC 0,58 ) uten at det medfører andre konsekvenser enn at de får mere nivå ved 20hz og at en bør vurdere å ikke mate dem med riktig så mye effekt.

Hvilken som helst kasse blir altså rimelig feil, ved å lukke blaffrefleks portene er faktisk 1215 et godt alternativ til mine elementer.

Men siden jeg nå ser at du ender opp med å gjemme dem til dine barnebarn
    Får jeg heller snakke med snekkern

Ps jeg kjenner forresten godt til Dali`s flørt med Cerwin Vega, i tilegg til 1215 fantes Dali`s egne dipoler med CV 12" en ukjent 6" og bånd elementer (er så lenge siden at jeg ikke husker mye av utseende, men jeg mener de var hvitmalte og formet som et slags pyramide formet panel, bass driveren satt iallefall montert i en åpen baffel løsning)
    http://www.dali.dk/admin/previousm/D...YLINE_1000.pdf

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja tenk på det.
    Helt rått hadde det vært hvis morra mi var HELT enig at dette var et bra forslag

Mulig jeg selv vil angre på å selge dem som å lagre dem til senere
    Jeg solgte unna mine DC-12 for noen år siden, og selv om jeg har "vokst fra" den lyden CV leverer, må jeg si at jeg den dag i dag er MEGET bitter. Jeg disponerer et gutte-/hobby-/datarom og her KUNNE jeg ha nytt ACDC - Back In Black på høyttalere som virkelig yter sangen rettferdighet:-) hehe...

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    Om det var mine elementer du siktet til så er faktisk opphavslandene USA for 12" og 15" og Israel for resten. begge produsenter er legendariske blandt kjennere

Kina var nevnt fordi det er det mest sannsynlige opphavslandet for MGR og driverne i Proson`s høytalere, det ville heller ikke være noen overaskelse om noen pappkoner med rødt oppheng i all diskresjon blir sendt over til USA fra den kanten av verden i prophittens navn. (forumet lar meg ikke stave dette ordet rett, pga av en sensur funksjon)

La meg gjette:
    kammeret til 12" er rundt 30-40L merkelig nok er dette midt i blinken for mine 12" som vil ha QTC= 0,71 i 35L. jeg har allerede kjørt disse i lukkede (stygge) kasser på 35liter i lengre tid, og jeg kan love deg at de spiller renere og dypere enn noen CV i orginale blaffrefleks kasser.

15" ser ut til å ha et kammer på godt over 80L som tilfeldigvis er det volumet hvor mine 15" har QTC=0,71 Lukket kan de godt kjøres helt opp til 150L (QTC 0,58 ) uten at det medfører andre konsekvenser enn at de får mere nivå ved 20hz og at en bør vurdere å ikke mate dem med riktig så mye effekt.

Hvilken som helst kasse blir altså rimelig feil, ved å lukke blaffrefleks portene er faktisk 1215 et godt alternativ til mine elementer.

Men siden jeg nå ser at du ender opp med å gjemme dem til dine barnebarn
    Får jeg heller snakke med snekkern

Ps jeg kjenner forresten godt til Dali`s flørt med Cerwin Vega, i tilegg til 1215 fantes Dali`s egne dipoler med CV 12" en ukjent 6" og bånd elementer (er så lenge siden at jeg ikke husker mye av utseende, men jeg mener de var hvitmalte og formet som et slags pyramide formet panel, bass driveren satt iallefall montert i en åpen baffel løsning)
    http://www.dali.dk/admin/previousm/D...YLINE_1000.pdf
    Mulig at jeg missforstår deg litt FE3T, men skjønner ikke helt (slik jeg tolker deg) din ganske nedlatende holdning her til Stian Larsen sitt 1215 restaurerings prosjekt. Liker du ikke CV elementer i en "Dali" kasse, er det jo bare å bruke noe annet og optimaliser til de elementene du vil bruke, så du får de høytalerene du har lyst på å bygge og de lydmessige egenskapene du ønske deg.
    Synes i så måte det er rart at du snakker nedsettende om CV og samtidig hadde tenkt å bruke andre (og kanskje bedre) elementer i en konstruksjon som i sin originale avstmning og utførelse jo er optimalisert for CV elementenes egenskaper.

Når det gjelder Dali skyline høytalerene så brukte de så vidt jeg husker børstede aluminiums profiler på siden av bånddiskanten, og mørk trefiner på resten. Jeg synes de så ganske så lekre ut og likte lydegenskapene de hadde og det vat på nippet at det ikke ble et noen sånne skyline 1000 sist jeg så noen som solgte et brukt parr. Hørte et parr Skyline 2000 modell som blandt annet brukte en 1m båndiskant, en eller to mellomtoner (som jeg ikke husker dataene for) og et 15" CV element, alle i åpen baffel løsning. Den høytaleren hørtes heller ikke ut som noen typisk CV konstruksjon, for å si det sånn, men var som andre dipoler viktig å plassere riktig i rommet for å få frem de ønskede egenskaper.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Synes i så måte det er rart at du snakker nedsettende om CV og samtidig hadde tenkt å bruke andre (og kanskje bedre) elementer i en konstruksjon som i sin originale avstmning og utførelse jo er optimalisert for CV elementenes egenskaper.
    Hvordan orginale kabinetter er avstemt eller hvilken elementer de er optimalisert for ville ikke hatt noen som helst relevans for meg. å optimere et kabinett for et element er faktisk ikke værre en å bygge det solid nok til å ikke spille med, og å gi det et korrekt volum, OG i tilfelle bassrefleks tune det volumet riktig i forhold til elementet egenskaper med et rør.
    Så lenge volumet er optimalt for mine elementer etter at portene er lukket, betyr det nada hva Dali i hadde i tankene da de bygde kabinettene.

Men dette er jo uansett ikke særlig relevant nå da det kommet frem til at de ikke blir solgt

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var ille til kverulering.. tror du burde finne en annen tråd som har med konstruksjon av kabinetter å gjøre.

Gi meg merke og modell på dine elementer så kan jeg snekre noen fine kasser du vil bli fornøyd med for etpar lapper.

1215 får jeg nok solgt, men dessverre ikke til deg.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig prosjekt dette her! stå på!

Virker som om det er folk på dette foraet som sitter å søker fram Cv tråder for så å bare invadere dem med nedlatende utsagn å annen usaklig og kjedelig syting om merket..

[IRONI]
    Klassisk utsagn: "Jeg likte CV før men nå har jeg blitt skikkelig voksen, Jeg har lest på Avforum at CV er fyfy og ingen av tøffingene der inne liker merket, så da gjør jammen ikke jeg det heller, jeg stoler masse mer på de med mange inlegg enn mine egne ører
    [/IRONI]

Kan vi ikke få diskutere det vi liker så godt uten gang på gang få høre at vi er noen prepubertale smågutter? (noe jeg ihertfall ikke er)

F3ST: kan du ikke starte din egen tråd? "Vi som elsker å syte om hvor dårlig Cerwin Vega er, vi har aldri hørt CV men vi syter like vel" hadde vert et passende navn.

Jeg har sagt det før og sier det igjen:
    Om du\dere har hørt et oppsett med cls serien som følger disse kriteriene så kan du\dere rett å slett ikke med hånda på hjertet si at det låter dårlig!

-God avstand til bak og sidevegger (VIKTIG)
    -Strømsterke forsterkere
    -Kalibrert med Denon eller Pioneer Romkorreksjon (har aldri prøvd Yamaha)

Håper jeg ikke blir oppfattet som en sur grinebiter,
    (jeg smiler flere ganger hver dag:-D ) jeg føler bare at jeg må si noe!

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel talt! Er altfor stor prioritet hos enkelte å drive hets mot merker de ikke liker eller har fordommer mot.

Tror det er flere Volvo 240 fans i norge enn Lamborghini.....

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •