Problemer med KEF107 / KUBE

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer TNormann sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Problemer med KEF107 / KUBE

God kveld!

Har et par med KEF Reference 107 som jeg arvet etter min far da han en dag oppdaget de var ødelagte.

Etter litt undersøkelser fikk jeg dem fikset via den lokale hifi-sjappa (nybygde diskant og mellomtone-elementer, samt reperasjon av KUBE)

Dette skjedde vel i årsskiftet 05/06 om ikke jeg husker feil.. Uten plass til å sette dem opp, og med et år i militæret har jeg ikke fått testet høyttalerne skikkelig før i år.

Det som da skjer er at høyre kanal brummer noe intenst (slik mange har beskrevet bl.a med XTZ-subbene). Dette skjer kun når høyre kanal er koblet til KUBEn som hører til høyttalerene (eksternt delefilter av et slag?)

Pr i dag har jeg derfor valgt å koble venstre kanal via KUBEn og høyre utenom, men det er jo veldig kjedelig da det er KUBEn som sparker igang bassen, og lyder blir vesentlig tammere uten denne. Derfor lurer jeg på om det er noen som vet hva dette kan skyldes, hvordan jeg evt. kan fikse det, eller hvor jeg evt kan søke ekspertråd. Dette er jo ganske spesielle høyttalere, så det er kanskje noen steder som er bedre å oppsøke enn andre?

Håper i alle fall på noen svar som kan hjelpe meg å få dette i tipp-topp stand igjen

På forhånd takk!

-Thomas

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jodda...

Ble litt nysgjerrig og sjekket litt. Fjernet alt som var av TV og unødvendige ledninger, og lot det kun gå strøm til anlegget for minst mulig forstyrrelse. Ukontrollert brumming kom med en gang bassen i låta kom.. Og kun på høyre kanal. Sjekket derfor tilkoblingen, koblet til tape out istedet for line out, og unngikk med det problemet.

Men da fant jeg ut at bassen bare skrapte, så jeg åpnet opp kabinettet (puh..) og fant et ikke så herlig syn.. Opphengene hadde råtnet helt.. Pratet med akustikk.no i dag, de kunne fortelle meg at de siste B250 elemente ble sendt ut for et halvt år siden, og at det ikke kom noen flere...

Noen her som vet om et sted som kan fikse på opphengene for meg? Har forsøkt dette tidligere selv. med et annet sett høyttalere og det gikk ikke så bra...

På forhånd takk

-Thomas

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få med kjennskap til disse?

Stakk innom ei sjappe i Trondheim i dag, og de skulle sjekke hva de kunne fikse Det var visst en del rundt om i det ganske land som satt med 107 og ville skifte oppheng / cone.

Bare å komme med ideer, hvis du vet eller bare har forslag

-Thomas

Newcomer jan arild sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en KUBE om du skulle trenge en som er i orden.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få de reparert! Dette er klassiske superhøyttalere som vil vokse med elektronikken din etterhvert som du oppgraderer.

Jeg vet at det fins de i Norge som reparerer elementer, men husker ikke navn. Et spørsmål på www.hifisentralen.no vil kunne gi navn og kontaktinfo. Ellers er det flere i UK som reparerer; det var nevnt noe spesifikt om disse bassene i et nylig HiFi World om jeg ikke husker feil.

KEF sentralt i UK er svært kunnskapsrike, vennlige og imøtekommende; jeg ville ha kontaktet de først og fremst. De er til alt overmål svært interessert i å ivareta eiere av sitt klassiske utstyr, nokså typisk for UK hifiprodusenter, og jeg er sikker på at disse blir up-and-running uten noe problem.

Mvh Vidar P

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ikke noe problem, stå på! Re-coning er ikke noe problem, men du er kanskje litt heldig ikke noe skjedde med din forsterker tror jeg. Jeg ville vært nervøs.
    Trodde egentlig de drivere hadde butyl surround.....
    Kef 102/2, 103/3, 104/2, 107, & 107/2 speaker reconing - eBay (item 160213821903 end time Mar-30-08 13:53:43 PDT)
    KEF 107 woffer refoaming help needed [Archive] - AudioKarma.org Home Audio Stereo Discussion Forums

Jeg overtok et sett Carsson OA50 for noen år siden, all skum i basserne var borte, der var en ring av luft! Fikk nye drivere fra Sverige, samt delefilter, og spiller nå i dette øyeblikk igjen på mine Carlsson OA50.2
    Martin Logan er satt i boden, tror jeg selger de.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!! Har begynt å undersøke litt, men om det er noen som har noen konkrete erfaringer med firmaer som har gjort dette, fortell gjerne!

VidarP: Du nevner at de blir bedre med bedre forsterkere. Pr idag drives de av et sett Nakamichi PA-7 og CA-7 (første utgaven). Har du noen anbefalinger til sterke nok forsterere som kan forbedre disse høyttalerne ytterligere?

Niels: Mellomtonene på disse har butyl, men dessverre ikke bassene.. Mer luft en skum der da jeg åpnet opp, dessverre..

Takk igjen for alle hjelpefulle svar!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TNormann
    VidarP: Du nevner at de blir bedre med bedre forsterkere. Pr idag drives de av et sett Nakamichi PA-7 og CA-7 (første utgaven). Har du noen anbefalinger til sterke nok forsterere som kan forbedre disse høyttalerne ytterligere?
    Ja; en bedre kilde. Jeg sier ikke at de kun blir bedre med bedre forsterkere; jeg sier "elektronikk". Det er ikke bare forsterkeren, men ikke minst også kilden. Det er lite galt med forsterkeren din. Andre forsterkere vil kunne gi deg en annen type lyd; det må du i så fall prøve deg frem med; men kilden vil være avgjørende for hvor godt signal din forsterker har å forsterke.

Mvh Vidar P

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jan Arild:Forutsatt at det er en Kube som er laget for bruk med KEF 107: Hvor mye skal du ha for Kuben, hvis du fortsatt har den?
    mvh
    Geir Bjerkaas. mail: ge-run-b@online.no

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •