De villeste bassfrekvensene jeg har hørt; Hvem har utstyr som takler dem? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 83
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Syns også den Stinglåta ver litt 'merkelig'. Låta var forsåvidt grei nok, men hvorfor den rumlingen i det partiet? Spilte relativt lavt, og så at lysene på EQ'en kom på, men hørte ingenting. Gikk bort til subbene og konstaterte flere mm utsving, men svært lite lyd. Når jeg skrudde opp litt kjente jeg at det vibrerte i sofaen og slikt, men det gav meg liksom ingenting i forhold til låta. Kan ikke tro at fryktelig mange får meg seg hele grunntonestrukturen her heller.
    Når det gjelder den andre låta var det bare helt herlig musikk! Disse 'drønnene' var litt rare. De hørtes nesten ut som om naboen spilte grisehøyt samme sang, eller noe. Antar det var den totale mangelen på overtonestruktur i lydene som gjørde det. Men tøft var det, og trøkket orntlig. Og ja, kråka var kul!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Gikk bort til subbene og konstaterte flere mm utsving, men svært lite lyd.
    Flere mm du liksom... jaja... ;-)

Ja, nei - har du ikke subkraft nok - så har du ikke subkraft nok. Egentlig ikke spesielt mer å si om dét. Sting-låta har nemlig power så det holder i bunnen. Trykket ligger jo ved 16Hz, så... da så... :-)

En skikkelig sub skal derfor ha flere centimeter utsving - ikke millimeter.

Den andre låta er jo bare sær og slitsom i forhold... :-|

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, jeg spilte ikke spesielt høyt. MV var på -25, så det er 20dB under det jeg spiller film på. Tipper det flytter seg mer når det skal spille 20db høyere. Med en 13,3Hz tuning, xmax på 27mm hver vei, og xmech på godt over det så skulle det være potensiale for greie lyddtrykk, også på 16Hz.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt meningsløst å spille vesentlig lavere enn normalt når man skal sjekke ut noe slikt da, eller? ;-)

Klart at dette området i melodien ikke tilfører noe "helt spesielt" ifht. låta, men likevel - det er jo ikke akkurat dét som er poenget her.

Poenget er at dette går svært lavt, og 16Hz ligger akkurat i grenseland mellom hva man hører, og hva man føler. Det trengs power og lavt spekkede suber (samt et rom som kan spille med) for å fremkalle alt som ligger her.

De fleste får ikke med seg nær sagt noe av det som skjer i dette området av melodien.

Godt å høre at du gjør det da! :-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel lavfrekvens det helt motsatte av høyfrekvens - ikke bare rent "formelt" men også slik at man kan føle lavere frekvenser enn øret kan høre - man føler at magen og huset rister på lave frekvenser, mens høye frekvenser kan man ikke føle.
    Er det ikke slik?
    Mennesker kan oppfatte frekvenser fra ca. 30 Hz og helt opp mot 15-20 000 Hz. (wikipedia)
    Et voksent menneske oppfatter lyd med frekvenser mellom 20 og 20 000 svingninger pr. sek. (Caplex)

Jeg gidder ikke prøve på den Sting låta engang. Proson sine sub'er går ikke lavere enn 22hZ uansett. Kanskje jeg går glipp av noe viktig her i livet, men uansett unner jeg dere den "eksklusiviteten".

Videre fra Caplex:
    .....mens f.eks. tamduer kan oppfatte lyd ned til 0,05 svingninger pr. s.

Det er VILT!!!!! 0,05hZ - herregud - naturen har mange overraskelser gitt - tamduer!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Kanskje litt meningsløst å spille vesentlig lavere enn normalt når man skal sjekke ut noe slikt da, eller? ;-)

Klart at dette området i melodien ikke tilfører noe "helt spesielt" ifht. låta, men likevel - det er jo ikke akkurat dét som er poenget her.

Poenget er at dette går svært lavt, og 16Hz ligger akkurat i grenseland mellom hva man hører, og hva man føler. Det trengs power og lavt spekkede suber (samt et rom som kan spille med) for å fremkalle alt som ligger her.

De fleste får ikke med seg nær sagt noe av det som skjer i dette området av melodien.

Godt å høre at du gjør det da! :-D
    Hadde akkurat ENDELIG fått minstemann til å sove etter 3-timers kamp, så jeg gadd ikke dra på for mye. Du kan jo tro jeg skal dra på 'litt' mer i dag etter jobb?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan også med slike lavfrekvent testing være litt lurt å bevege seg rundt i lytterommet for å eventuellt oppdage max/min lydtrykk pga eventuelle stående bølger.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    'Been there, done that'. Jeg er heldig, og har absolutt best lyd der jeg har sofaen. Tilfeldig? Neppe..

Edit: Nå har jeg prøvd begge sangene. Sting var bare tullete, synes jeg. Litt mere utsving, sofaen, veggene, subbene og milten svaiet i sakte valsetakt ved ca 16Hz eller deromkring, men hvorfor, liksom? Var jo tøft, for all del, men virket litt 'overflødig'

Den andre sangen var bare utrolig tøff. Selv med volumet på en million var det lite utsving på subbene, men et vannvittig trykk! Frontene likte det mindre. Ved 50Hz har de fremdeles en god del jobb, så de prtesterte en del med MV på +7. Vanlig høyt filmnivå er -5..

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt vi har forskjellige meninger.

Den første låten er jo bare kjedelig synes jeg. Suben er jo nesten ikke i bruk, og frontene mine tar seg av det meste her.

Sting sangen derimot synes jeg er dritt kul. I den gamle leiligheten jeg bodde var dette alltid sangen jeg viste folk hva en SVS sub (var på den tiden en Plus /2) var god for. Det var en veldig stor stue, men suben spilte sinnsykt bra i den. De fleste ble bare sittende å måpe. De ville ha selvsagt ha en kopi av sangen å teste på sitt eget utstyr, men de fleste fikk ikke samme opplevelsen hjemme. Mange kjørte kun stereo, å noen få hadde kanskje en liten CV sub eller lignenede stående. Man er som Roko sier avhengig av ikke bare sub som går dypt, men også en som kan flytte syke mengder luft der nede for å få den opplevelsen mange her inn nevner, å selvsagt mange andre ikke får oppleve
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke noe problem den der, traff på litt inventar i stua som resonerte littegrann.

flere låter med kosebass for interiserte.

Tim Schuldt - pretty poison
    2pac - so many tears
    massive attack - angel (denne er vanskelig hos meg, mye resonans i inventar)
    massive attack - group four

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig morsomt Endelig var alle naboer borte så da gjorde jeg et forsøk :P Med rumperisterne så fikk jeg følelset at jeg ble dyttet ut av sofaen under hvert basslag 8) Men hvordan skal det høres ut når det er "live"? Vet ikke helt hva jeg skulle svart hvis jeg skulle svart på den pollen som er her.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Nå er vel lavfrekvens det helt motsatte av høyfrekvens - ikke bare rent "formelt" men også slik at man kan føle lavere frekvenser enn øret kan høre - man føler at magen og huset rister på lave frekvenser, mens høye frekvenser kan man ikke føle.
    Er det ikke slik?
    Mennesker kan oppfatte frekvenser fra ca. 30 Hz og helt opp mot 15-20 000 Hz. (wikipedia)
    Et voksent menneske oppfatter lyd med frekvenser mellom 20 og 20 000 svingninger pr. sek. (Caplex)

Jeg gidder ikke prøve på den Sting låta engang. Proson sine sub'er går ikke lavere enn 22hZ uansett. Kanskje jeg går glipp av noe viktig her i livet, men uansett unner jeg dere den "eksklusiviteten".

Videre fra Caplex:
    .....mens f.eks. tamduer kan oppfatte lyd ned til 0,05 svingninger pr. s.

Det er VILT!!!!! 0,05hZ - herregud - naturen har mange overraskelser gitt - tamduer!
    Du kunne jo prøvd alikevel da =) det er ikke som om proson sine subber deler ved 22hz. Jeg har brukt sonostester på mine subber som går helt ned i 1hz. På 10hz hørte man ingenting, men det rista i takt med svingningene på elementene i dørene nedover gangen her på internatet :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sinustoner og slikt er en veldig 'unaturlig' og meget tung belastning for subber. Vær forsiktig!

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her dundret det godt, ja ^^ Må teste denne igjen når jeg får igang subben min

Men jeg har hørt sanger som er slemmere mot subben f. eks. Basstronic - Bass, I love you (eller noe i den dur. Jeg ville ha kalt den: Subwoofer, I hate you)

Det skal være sagt at en direktekoblet forsterker er nødvendig for de aller aller dypeste frekvensene (ut i fra øret(og øynene ) beregner jeg det til 10Hz; de laveste frekvensene forsterkeren min klarte. Går enda dypere så vidt jeg vet)

Vær forsiktig med volumknotten

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags sub har du?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagr
    Her dundret det godt, ja ^^ Må teste denne igjen når jeg får igang subben min

Men jeg har hørt sanger som er slemmere mot subben f. eks. Basstronic - Bass, I love you (eller noe i den dur. Jeg ville ha kalt den: Subwoofer, I hate you)

Det skal være sagt at en direktekoblet forsterker er nødvendig for de aller aller dypeste frekvensene (ut i fra øret(og øynene ) beregner jeg det til 10Hz; de laveste frekvensene forsterkeren min klarte. Går enda dypere så vidt jeg vet)

Vær forsiktig med volumknotten

Noen som har et waterfall av denne? Skulle vært artig å sett og prøvd noe som går under tuning på subbene mine og sett hvordan det oppførte seg.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikk litt bakover i tråden, du.. ;-)

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt svar til hva dere vil ha: Era - Ameno. Og mye annet fra Era. veldig mye fin musikk.. og god dybde.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes CV 1215se mine klarte det fint , klart det ristet i abuslutt hele huset , men høytalerne klarte seg godt , sykeste bass jeg noen gang har hørt ,,,,,hehe tøft

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mellomstua
    ...klart det ristet i abuslutt hele huset , men høytalerne klarte seg godt , sykeste bass jeg noen gang har hørt ,,,,,hehe tøft
    50Hz rister jo ikke - det bare vibrerer lett.... ;-)

Du må nok ned mot - og under - 20Hz før du kan påstå at det "rister".

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •