Minimal bråk mot naboen. Spikes eller pads?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Minimal bråk mot naboen. Spikes eller pads?

Hei,

Jeg kjøpte for en tid tilbake noen slike Valhalla-pads, for å ha under subwooferen min. Absolutt fornøyd med produktet, men lurer på en sak.

I forhold til spredning av vibrasjoner til naboer og lignende (bor i borettslag), hva er mest kurant: spikes eller pads?

Jeg tenker da naturligvis på hvilken av de to dempningsmetodene som fører til mindre spredning av selve vibrasjonene i bygget. Den ene naboen hører kun droning av vibrasjon når jeg spiller seint på kvelden og de er på soverommet. Hører ikke noe diskant i det hele. Er dermed interessert i å ytteligere minimere vibrasjonsspredningen, slik at jeg kan fortsette å spille med litt volum, også etter 23. Ingen som bor under meg, han over meg hører ingen ting, men naboen på samme plan altså.

Burde jeg bytte til spikes, og er det eventuelt andre triks jeg kan benytte?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mp jo også komme litt an på om naboen din synes det er mest komfortabelt å gå med spikes i ørene, eller om han foretrekker pads.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spikes kobler høyttaleren til underlaget. Myk demping kobler høyttaleren fra underlaget. Vil tro naboen foretrekker sistnevnte (det gjør iallfall min). Ellers vil underlaget ha mye å si for effekten.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Spikes kobler høyttaleren til underlaget. Myk demping kobler høyttaleren fra underlaget. Vil tro naboen foretrekker sistnevnte (det gjør iallfall min). Ellers vil underlaget ha mye å si for effekten.
    Sikker på dette? ...jeg trodde spikes gjorde det vanskelig for de dypeste tonene til å forplante seg gjennom beina og ned i underlaget, derav designen.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det mp jo også komme litt an på om naboen din synes det er mest komfortabelt å gå med spikes i ørene, eller om han foretrekker pads.
    Litt morsom du

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lagt dempemateriale under min subwoofer. Sammen med mindre vibrasjoner i huset ble også lyden betraktelig bedre.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Sikker på dette? ...jeg trodde spikes gjorde det vanskelig for de dypeste tonene til å forplante seg gjennom beina og ned i underlaget, derav designen.
    Jeg har dummet meg ut alt for ofte til å være skråsikker på noe som helst, men slik er iallfall barnelærdommen min: Spikes virker dels ved å hindre høyttaleren i å bevege seg fram og tilbake som en reaksjon på membranbevegelsene, dels ved at energi ledes fra høyttaler via (stativ og) spikes ned i underlaget. Det stemmer også med mine egne praktiske erfaringer: Jeg er mye bedre venner med naboen etter å ha gått over fra spikes til myk avkobling. Selv foretrekker jeg generelt spikes - synes de strammer bedre opp. Jeg bor i et rekkehus konstruert med hule vegger og golv (bindingsverk, bjelker og sponplater), og det leder lyd som bare f...!

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nedovervendt element på min subW, altså den står på 4 ben, hva er å foretrekke da av pads? Noen tips?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt best resultat ved å bruke soundcare spikes for å dempe vibrasjonene fra min DD18. Mine Revel liker ogå spikes bedre enn dempeputer.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Jeg har nedovervendt element på min subW, altså den står på 4 ben, hva er å foretrekke da av pads? Noen tips?
    Når elementet spiller nedover på den måten så settes vel golvet i bevegelse uansett hva du har mellom sub'en og underlaget? Hos meg rister det iallfall ille og jeg synes heller ikke nedovervendt sub spiller best i Hulen.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Jeg har hatt best resultat ved å bruke soundcare spikes for å dempe vibrasjonene fra min DD18. Mine Revel liker ogå spikes bedre enn dempeputer.
    Best for deg eller for naboen? :???: Som sagt: Hvis jeg hadde gitt f i naboen, hadde jeg også sverget til spikes!

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når elementet spiller nedover på den måten så settes vel golvet i bevegelse uansett hva du har mellom sub'en og underlaget? Hos meg rister det iallfall ille og jeg synes heller ikke nedovervendt sub spiller best i Hulen.
    Har testet flere subber i mitt oppsett, og den jeg har endt opp med er helt klart det som låt best, derav valget.. Det er en lukket kasse uten reflekser så hjelper på, men det vibrerer godt til naboene ja..

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i at subwoofere med lukket kasse ofte fungerer glimrende til musikk. Når det gjelder nedovervendte elementer, så gir de nok en litt annen balanse mellom den dypeste bassen og resten av bassregisteret. Jeg synes imdlertid at golvet gjerne vil spille med og mudre det hele til. Tror underlag, rom og plassering har mye å si for hva vi opplever som best her.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en annen formening :-)

Pads eller spikes tror jeg har liten innvirkning på lyden som evnt. naboen hører, spesielt på subwoofere. Uansett om man henger sub'en opp i ett gyro-oppheng uten direkte kontakt til noe som helst vil lyden (les: vibrasjonene) den lager forplante seg i vegger/tak/gulv og lage gjenlyd hos evnt. uheldige naboer. Jeg kan ikke slå i bordet med noen vitenskapelig målinger men jeg har forsøkt både plassering på gulv (tre/betong), spikes og 4 lag med teppe uten at det hjelper hverken i underetasjen eller 2. etasje (alle vegg/gulv er isolert) og man hører det like godt på utsiden av huset, uansett.

Lyd er luft i bevegelse, og lyden stopper ikke opp til tross for spikes/dempematter etc, det kan nok hjelpe noe på lyden i selve rommet men skal man ha gode resultater hos naboen eller utenfor rommet må også rommet lydisoleres med lydbøyler/dempemateriale.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med sub er vel at den spiller meget lave og bærekraftige frekvenser. Dvs lydbølgene bærer mye energi og vil derfor gå lengre og igjennom langt mere enn høyrere frekvenser. Kan feks ta en analogi til AM og FM radio der AM går lengst pga av lavere frekvenser(les: lengre bølgelende).

Tror sub uansett vil være ett ganske stort problem i en blokk/borettslag.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Lyd er luft i bevegelse, og lyden stopper ikke opp til tross for spikes/dempematter etc, det kan nok hjelpe noe på lyden i selve rommet men skal man ha gode resultater hos naboen eller utenfor rommet må også rommet lydisoleres med lydbøyler/dempemateriale.
    Nå er ikke jeg noen ekspert, men å isolere med gummi vil vel hindre at subben starter svingingen i selve treet?

En vil selvfølgelig ha vanskelig for å ta vekk de luftbærte svingningene, men de svingningene som ledes av/langs en konstruksjon, vil det være relativt enkelt å få vekk?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Best for deg eller for naboen? :???: Som sagt: Hvis jeg hadde gitt f i naboen, hadde jeg også sverget til spikes!
    Det var da for naboen jeg mente.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå til noen som kutter gravstøtter å kjøp deg en 30-40 kilos stein legg under subben, under subben bruker du spikesene du har idag, å mellom stein å gult bruker du gummi, da må subben først sette sin egen vekt, og steinens vekt i bevegelse før den klarer å sette gulvet i bevegelse, det vil nok hjelpe noe.

Men det er nok som de andre sier, når volumet kryper oppover, så er det mye energi som genereres i de lave frekvensene, og de setter hele leiligheten i sving nesten uansett, desverre...

OT: Kjøp deg noen gode øreklokker og en rumperister

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Det var da for naboen jeg mente.
    Da tror jeg at jeg prøver soundcare spikes! Jeg har jo latt piggene piggene gå rett ned i golvet. Soundcare fungerer kanskje som en mellomting mellom pigger og avkobling, ettersom piggene ikke går ned i underlaget?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fersken
    Nå er ikke jeg noen ekspert, men å isolere med gummi vil vel hindre at subben starter svingingen i selve treet?

En vil selvfølgelig ha vanskelig for å ta vekk de luftbærte svingningene, men de svingningene som ledes av/langs en konstruksjon, vil det være relativt enkelt å få vekk?
    Ja, det er vanskelig å hindre dype bassfrekvenser i å gå gjennom vegger og tak - det må som regel nokså omfattende bygningskonstruksjonsmessige endringer til. Jo lavere frekvens, jo mer skal det til for å hindre lyden i å forplante seg videre til omgivelsene. Dempeputer og lignende har neppe mye for seg utover moderate lydnivåer - ved høyt volum rister alt uansett! :twisted:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •