XTZ 99 W10.16, instillinger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ 99 W10.16, instillinger

Har nettopp kjøpt meg ny hjemmekino, Yamaha RX-V861, Dynavoice M65/S5/C5, samt XTZ 99 W10.16.

Problemet er at jeg ikke skjønner bæret av innstillingene på baksiden av sub'en...
    high pass, on/off - eq, on/off - justerbar frequency- justerbar volum - justerbar phase.
    Hvordan i alle dager skal disse instillingene stå? Hvilken forholder seg til hvilken? Hva bør stå på, hva bør ikke stå på? Hvilket nivå bør de justerbare knappene stå på? Hva skal jeg sette sub'en på i lyd-menyen på receiveren? hrz osv?
    ARRRRRRRRRGH! Skjønner ingen ting!!!! :evil:

Kjøpte anlegget samt ps3 og panasonic 42 px74 for å nyte følelsen av kino i min egen stue... Men det det har endt med er at sub'en er blitt stående av, slik at jeg ikke får det etterlengtete trykket i "trynet".
    Kan forøvrig nevne at jeg har funnet en bra plassering for den, slik at bassen durer i lytteposisjonen, men får den ikke til å låte bra.

Hvis dere gode sjeler som vil støtte en mann i nød trenger mer info fra meg, så er det bare å fyre løs. Vil være hyppig innom tråden og svare på alle spørsmål dere har...

HJELP!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    High pass anbefales ikke. Dette betyr at du kutter ut frekvensene under 35 Hz, mener jeg å huske. Greit nok hvis du sliter med altfor mye bass, men til filmbruk mister du omtrent alt det morsomme.
    EQ betyr økning på 7 dB ved 50Hz på XTZ.
    Phase:
    Høyttalerne og subwoofer må ikke fase ut hverandre. Kan du få noen til å justere denne mens du sitter i sweetspot, skal den stå der suben spiller høyest. Anbefaler at du bruker sinustoner til dette.
    Frequency:
    Frekvensen du vil at subwooferen skal ta over bassen for høyttalerne.
    Du kan gjøre det enkelt ved å sette den på fullt på suben og justere crossover til 80Hz på din receiver.
    Har du autokalibrering på din receiver, kan du justere volum på suben slik at den blir til ca 0 på receiver.

Dette er en meget enkel og grunnleggende metode og er kun for å få deg i gang. Eksperimenter selv og søk litt her på forumet, så optimaliserer du nok suben din etterhvert.

Sitat Opprinnelig postet av KapyeinKrok
    Har nettopp kjøpt meg ny hjemmekino, Yamaha RX-V861, Dynavoice M65/S5/C5, samt XTZ 99 W10.16.

Problemet er at jeg ikke skjønner bæret av innstillingene på baksiden av sub'en...
    high pass, on/off - eq, on/off - justerbar frequency- justerbar volum - justerbar phase.
    Hvordan i alle dager skal disse instillingene stå? Hvilken forholder seg til hvilken? Hva bør stå på, hva bør ikke stå på? Hvilket nivå bør de justerbare knappene stå på? Hva skal jeg sette sub'en på i lyd-menyen på receiveren? hrz osv?
    ARRRRRRRRRGH! Skjønner ingen ting!!!! :evil:

Kjøpte anlegget samt ps3 og panasonic 42 px74 for å nyte følelsen av kino i min egen stue... Men det det har endt med er at sub'en er blitt stående av, slik at jeg ikke får det etterlengtete trykket i "trynet".
    Kan forøvrig nevne at jeg har funnet en bra plassering for den, slik at bassen durer i lytteposisjonen, men får den ikke til å låte bra.

Hvis dere gode sjeler som vil støtte en mann i nød trenger mer info fra meg, så er det bare å fyre løs. Vil være hyppig innom tråden og svare på alle spørsmål dere har...

HJELP!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjertelig!

Det var et imponerende bra svar!.. Faktisk så enkelt at selv jeg skjønte tegningen!!!

Da skal sub'en opp og gå i løpet av morgendagen. Legger ut flere spørsmål ved ev. problemer, takker for rask respons! :-D

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor leser du ikke i instruksjonsboka!?
    Alt står godt forklart svart på hvitt der.

Hvis du kan stille inn delefrekvensen individuelt på hver høyttaler så kan du prøve å sette alle høyttalerne i small, så kan du dele til frontene på 40/60hz og bakhøyttalere samt center på 80hz. Slik har jeg det stilt inn, og da står volumet på subben et "hakk" under midten, dette gir et fint trykk fra subben samt at den spiller stramt og rent.

Fordelen ved å sette de i small istedenfor large, er at hvis de står i large, så vil høyttalerne fortsatt spille under det du har satt delfrekvensen til og da kan det kanskje kræsje litt med subben. Men hvis du setter de i small, så er det kun subben som spiller under de Hz du har oppgitt i reciver.

Slik er det ihvertfal på min H/K reciver, men det er ikke alle recivere som kan dele individuelt på hver høyttaler.
    Noen recivere er slik at hvis du setter høyttalerne til small så deles de automatisk på 80hz, men slikt varierer fra reciver til reciver.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •