RMS watt og watt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
  1. #1
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    RMS watt og watt?

    Kan ikke så mye om watt på forsterkere og høyttalere og lurer på hva som er forskjellen på RSM watt og vanlig watt. Vil tro dere her har litt mer peiling enn meg

  2. #2
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

  3. #3
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er mange forskjellige måter og måle på.

    HIFI

    RMS 8ohm er den mest normale.
    Ellers så har du RMS 6ohm ved RMS 1 khz og RMS 4ohm.

    Den mest korekte måten heter FCT. Meg kjent er det kun harman/kardon som måler på denne måten.

    Et annet lite triks er at for 100 ekte watt koster det ca 2.000 kroner pr kanal...

    For og sjekke om watt ut er riktig så sjekk hvor mange watt forsterkeren henter inn. Den må hente mere inn en den gir ut.

    Det er få merker som faktisk klarer og levere det som loves i reklame.
    Men mærker som Rotel , harman/kardon er svært snille med oppgitte watt og har mere under dekslet en de sier.


    Så om du vil ha effektive watt velger du egen EFFEKTFORSTERKER til og drive høytalerene og bruker en Surround reciver eller Pre amp til dekoding av signaler.

  4. #4
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har en Rotel RB-870bx effektforsterker på 460watt mono som går igjennom pre out på min Nad 352 som gjer driver Cerwin Vega Ve12 med:-D
    Spiller ganske bra må jeg si:-D

    Hvordan sjekker jeg hvor mye watt den får inn? Og hvor mye den gir ut?

  5. #5
    Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Med termometer :-D Gi nå F i all denne vatten , det er evnen til å levere strøm som teller . Målemetodene er mange og like uoversiktlige for den som skal lese dem. Produsentene liker gjerne å skryte på seg et antall Watt som kun kan produseres i millisekunder før et eller annet svir av og tar kvelden :evil:

  6. #6
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En watt er en watt, uansett hvordan man snur og vender på det. Imidlertid er det noen utfordringer knyttet til å måle watt på vekselstrøm. Gode instrumenter måler etter en metode som kalles "Root Mean Square" (RMS). Denne metoden innebærer å beregne en korrekt arealberegnet verdi av signalkurven uansett kurveform. Forenklet metode består i å normalisere spenningen til peak spenning og dele den på (squrt 2).

    Dette forklarer imidlertid ikke hvorfor forsterkere med samme oppgitt watteffekt leverer ulikt. Dette kan forklares på mange måter:

    1: Impedansene forsterkeren er bygget for varierer. En 8 ohms last krever mindre ampere enn en 4 ohms last, men spenningen vil være omvendt. En forsterker som overdimmensjoneres kan drive et større impedansområde effektivt. Det betyr ikke at noen forsterkere har problemer med høyere impedanser, men om forsterkeren har lav spenning kan den levere relativt store effekter ved lave impedanser men effekten vil bli veldig lav fordi man trenger spenning for å få watt, og man trenger mer jo høyere impedans. Omvendt kreves det evne til å levere strøm for å kunne takle lave impedanser.

    Under hvilken last man faktisk behøver en effektiv forsterker avhenger av hva slags laster man planlegger å drive.

    2: Mange forsterkere klarer ikke å levere full effekt ved alle frekvenser. Dette gjelder spesielt forsterkere der man har presset ut ekstremt mange watt. En test av PA-forsterkere viste at en del av dem nesten halverte effekten ved 20Hz ift 1kHz. Man bør derfor stille som krav at en forsterker til HiFi måles fra 10Hz til 20kHz.

    For å bestemme makseffekten bruker man gjerne en grenseverdi for forvrengning. Man måler hvor mange watt forsterkeren kan levere før den i noen del av det hørbare området overstiger eksempelvis 0,1% THD. Imidlertid fuskes det her en del. Man måler ofte ikke over 5. harmonisk, man oppgir verdier som forsterkere bare klarer et veldig kort øyeblikk, og man jukser ofte en del med tallene.

    3: Intermodulasjonsforvrengning blir ofte ikke lagt til grunn. Dette dekkes heller ikke av normer som DIN, FTC og IEC.

    4: Impedans fasevinkel legges ikke til grunn for DIN, FTC og IEC. Det er her det interessante ligger. Energitapet i forsterkeren øker i takt med lastens fasevinkel (mest for klasse AB, betydelig mindre for klasse A og minst for klasse D), noe som belaster transistorene og strømforsyningen mye mer enn ved resistive laster. Det er få høyttalerprodusenter som oppgir slike data så det kan være vanskelig å finne ut av dette uten å forholde seg til tester med målinger eller liknende. Det er heller ingen etablert metode for å oppgi en forsterkers evner ved reaktive laster med untak av en, den svenske effektkuben. Imidlertid har jeg bare sett den i bruk i bladet HiFi och Musik.

    Jeg vil også minne om at musikk ikke er som en sinustoner belastningsmessig for forsterkeren. 50 W sinustone tilsvarer musikk med transienter på ca 400W. Det faktiske strømtrekket vil med andre ord ligge på omkring 1/8 av den faktiske strømmen forsterkeren forbruker når den leverer transientene.

  7. #7
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    Jeg har en Rotel RB-870bx effektforsterker på 460watt mono som går igjennom pre out på min Nad 352 som gjer driver Cerwin Vega Ve12 med:-D
    Spiller ganske bra må jeg si:-D

    Hvordan sjekker jeg hvor mye watt den får inn? Og hvor mye den gir ut?
    Du mener du bruker Pre Out på Nad 352 til Rotel RB-870BX ?

    (ROTEL PWR, RB- 870BX
    Description: BRIDGEABLE TO 300W MONO/HIGH CURRENT DESIGN
    Manufacture Years: 1987 - 1991
    Additional Information:
    Power: 100wpc)

    Hvis din Rotel er brokoblet, da må du vel ha 2 stykker, ellers får du ikke stereo, eller har du bare én høyttaler ?

    Det står bak på Rotel´en, på en liten sticker ved nettbrønnen, hvor mange watt den trekker fra strømnettet ved maks.

  8. #8
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror at strømtrekket til Rotelen er 460W, og at det er en liten misforståelse der.

    Rotel 981 er 2X130W, den yter 360W brokoblet, begge deler målt i 8ohm. Tror den trekker rundt 500W eller noe slikt.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

    Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

  9. #9
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja bruker Rotelen gjennom pre out på naden.
    Den er på en måte brokoblet ja, for ene phonokoblingen er dårlig kontakt i, så har koblet begge høyttalerene i samme kanal så den ene høyttaleren ikke kobler ut når jeg skrur høyt opp. Sto baki rotelen at den var 460watt mono men kan være det er noe annet.

  10. #10
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Okay, du kan jo endre din signatur hvis det er en 981 du har.
    Ellers, brokobler du en forsterker lager du den i realiteten om til en mono forsterker.
    Det vil sige, at du trenger 2 stk Rotel et-eller-annet, kliss like forsterkere. Da bruker du den ene til den ene høyttaler, og den andre til den andre høyttaler.
    Pre out left går til den forsterker der driver venstre høyttaler, og vice versa med høyre.
    Du skal koble høyttaler kablene som vist i manualen, eller som indikert bak på forsterkeren ved høyttaler terminalen. Det er normalt de to røde terminaler der brukes, ikke en sort og en rød. Bak på forsterkeren skal være indikert hvilken skal brukes til plus kablen fra høyttaleren.
    Når du brokobler ser forsterkeren halvparten av høyttalerens belastning av forsterkeren i ohm. Derfor må du doble denne når du brokobler.
    Er forsterkeren oppgitt til effekt i f.eks. 4 ohm, når du brokobler skal du da kun tilslutte 8 ohms høyttalere.
    Det du har gjort nå er sikkert å parallel koble 2 høyttalere til én utgang. dermed halverer du impedansen forsterkeren ser.
    http://filer.bilradiospes.no/nedlast/paralell_serie.pdf
    Vær oppmerksom på at det ikke er sikkert dette går bra.....

    Okay, denne info er ut fra den betragtning at du har brokoblet din forsterker, men det tror jeg ikke du har når du siger "den er på en måte brokoblet", så derfor har det gått bra.
    Hvis du brokobler, da bruk bare én høyttaler på forsterkeren. Kjøb en ekstra Rotel av samme slag, brokoble disse, og du har 2 x 360 watt eller noe sånt ja.
    Det der står i watt bak på forsterkeren er forbruket av watt ved maks. drift. Er dette 500 watt, da går ca. halvparten av dette opp i varme, resten dividerer du med 2, og du har en indikasjon.

  11. #11
    Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er jeg som har en 981, bare for sammenligningen sin del, siden det sies at 870 er 2X100W så er det litt usannsynlig at den er 460W brokoblet.

    Mener jeg har sett baksiden på en 870 og at det står 460W strømtrekk der.

    Her er amnualen til 870BX http://www.rotel.com/content/manuals...ed/rb870bx.pdf
    Den leverer 300W brokoblet, mens det står at den trekker 500W.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

    Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

  12. #12
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ok, takker for gode svar folkens.

  13. #13
    Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cv-dan
    Ja bruker Rotelen gjennom pre out på naden.
    Den er på en måte brokoblet ja, for ene phonokoblingen er dårlig kontakt i, så har koblet begge høyttalerene i samme kanal så den ene høyttaleren ikke kobler ut når jeg skrur høyt opp. Sto baki rotelen at den var 460watt mono men kan være det er noe annet.
    Om det er kabelen det er dårlig kontakt i, bytt den.
    Om det er phono-pluggen på forsterkeren det er dårlig kontakt i, kan du lodde den selv. Evt. be noen med erfarling hjelpe deg.
    Du hører nå kun venstre kanal, noe som faktisk er dårligere enn MONO.

  14. #14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Et annet lite triks er at for 100 ekte watt koster det ca 2.000 kroner pr kanal...
    Arcam AVR-350 7x100 skulle bare kosta 14,000,- mao ???

    Jeg har blitt lurt.

  15. #15
    Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av utrolig
    Arcam AVR-350 7x100 skulle bare kosta 14,000,- mao ???

    Jeg har blitt lurt.
    Betaler jo litt for kvalitet også

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •