Valg av senterhøyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av senterhøyttaler

Hei

Jeg er på jakt etter en billig senterhøyttaler til mitt surrond anlegg.
    For tiden har jeg en NAD T752 Receiver og fire Canton satelitter pluss en 12" sub. Disse Cantonene har gått ut av produksjon for mange år siden...
    Har tenkt litt på gale 3050c, cerwin vega v5c eller kanskje jeg kan strekke meg til en dali c1000.

Hvilken senterhøyttaler vil være å anbefale til mitt oppsett?
    Kom gjerne med bedre forslag

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Valg av senterhøyttaler

Sitat Opprinnelig postet av sds
    For tiden har jeg en NAD T752 Receiver og fire Canton satelitter pluss en 12" sub. Disse Cantonene har gått ut av produksjon for mange år siden...
    Kom gjerne med bedre forslag
    Hva slags Canton-modell dreier det seg om? Jeg har alltid hatt sansen for Canton. De er etter min mening svært gode på småhøyttalere. Har du vurdert å bruke alle fire i front? Altså to sentere. Da må du selvfølgelig investere i bakhøyttalere, men de trenger heldigvis ikke være voice-matched med frontene...

Har du TV eller projektor? (Det har litt med plassering av fronthøyttalerne å gjøre).

Hvis du MÅ ha ny senter, så tror jeg CerWin Vega er en dårlig match mot Cantons tighte lydbilde. Tror Dali vil fungere bedre. Gale vet jeg for lite om, men jeg vil tro (på grunn av det engelske opphavet) at også de matcher Canton bedre enn Cerwin Vega.

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Satelittene heter Plus S, og subben heter Plus C. Hvordan klarer jeg å benytte to høyttalere som senter?
    Har et 32" widescreen tv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strekk deg til c1000!
    Cw centeren låter ikke noe bra!
    Gale centeren låter greit men man kan ikke spille noe særlig høyt med den.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Strekk deg til c1000!
    Cw centeren låter ikke noe bra!
    Gale centeren låter greit men man kan ikke spille noe særlig høyt med den.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Er det mulig å koble to høyttalere med 4 ohms impedans til en NAD T752s senter kanal utgang? Høyttelerene er ganske små med et 3,5" element og 1" diskant.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satelittene heter Plus S, og subben heter Plus C. Hvordan klarer jeg å benytte to høyttalere som senter?
    Har et 32" widescreen tv.
    Plus S er nok en utgått modell, men Plus-serien som sådan eksisterer fortsatt. Det finnes en senter for Plus-serien som heter Canton AV 700 som matcher. Jeg ville forsøkt å få tak i den, alternativt en annen høyttaler i Plus-serien. De matcher hverandre ganske godt alle sammen, vil jeg tro.

Når det gjelder flere senterkanaler er vel det mest aktuelt ved bruk av lerret. Med 32" TV holder det sikkert med en senter (og det er mange som mener det er det beste uansett.) Skal du ha to sentere på en TV vil jeg anbefale enten en oppå og en under, eventuelt en på hver side av TVen (da nærmere TVen enn sidekanalene, selvsagt. Men med en TV oppnår du ikke så mye med to senterhøyttalere...

Lykke til!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å koble to høyttalere med 4 ohms impedans til en NAD T752s senter kanal utgang? Høyttelerene er ganske små med et 3,5" element og 1" diskant.
    Med 4 Ohms høyttalere kobler du dem i serie istedenfor i parallell. Det gir en nominell belastning på 8 Ohm. Seriekobling forutsetter at høyttalerne er identiske (samme modell).
    De må ikke kobles i parallell, da det vil gi en farlig lav impedans på 2 Ohm.

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Med 4 Ohms høyttalere kobler du dem i serie istedenfor i parallell. Det gir en nominell belastning på 8 Ohm. Seriekobling forutsetter at høyttalerne er identiske (samme modell).
    De må ikke kobles i parallell, da det vil gi en farlig lav impedans på 2 Ohm.
    Det skal også nevnes at den samlede effekten ved seriekobling av 2 like høyttalere, bare vil bli halvparten av det en høyttaler ville gitt ved samme spenning fra forsterkeren.

På Norsk: to seriekoblede høyttalere vil spille mye lavere enn det 1 høyttaler gjør alene ved samme voluminnstilling på forsterkeren

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cdrom
    Det skal også nevnes at den samlede effekten ved seriekobling av 2 like høyttalere, bare vil bli halvparten av det en høyttaler ville gitt ved samme spenning fra forsterkeren.

På Norsk: to seriekoblede høyttalere vil spille mye lavere enn det 1 høyttaler gjør alene ved samme voluminnstilling på forsterkeren
    "Mye lavere" er å ta litt hardt i. Høyttalerne vil spille 3dB lavere ved halvering av effekten. Dette kompenseres lett ved instillinger på surroundforsterkeren. Det er også verdt å merke seg at ved samme effekt spiller det like høyt, men med bare halvparten av membranutslaget på hvert høyttalerelement.

Man kobler uansett ikke flere sentere for å få det til å spille høyere. Man gjør det for å plassere eller fordele lyden fra senterkanalen bedre.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som skjer ved seriekobling er at effekten blir halvert, membranutslagene pr høyttaler blir halvert, og lydtrykket blir nøyaktig det samme som med en høyttaler. (det minker ikke 3 dB)

Kobler man i paralell blir det en økning på 6 dB.

Årsaken til den litt "rare" effekten er at man samtidig som å halvere effekten dobler membranarealet.

Tilfører man 10 volt til en 4-ohms høyttaler får man 25 watt og en gitt slaglengde.

Tilfører man 10 volt til 2 stk koblet i serie får man 6,25 watt pr stk. Det er 1/4 av effekten i den som står alene, men 1/4 av effekten tilsvarer halve membranutslaget. Siden man har doblet areale flytter man like mye luft ved samme spenning og halv effekt inn.

Tilsvarende vil man ved paralellkobling flytte dobbelt så mye luft, noe som tilsvarer en 4-dobling av effekten i antallet dB.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det som skjer ved seriekobling er at effekten blir halvert, membranutslagene pr høyttaler blir halvert, og lydtrykket blir nøyaktig det samme som med en høyttaler. (det minker ikke 3 dB)
    Vil det si at man ved seriekobling av to høyttalere øker følsomheten med 3dB i forhold til en høyttaler?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan seriekobler jeg høyttalerene?

Hvor får jeg kjøpt canton?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan seriekobler jeg høyttalerene?
    Først vil jeg si at med 32" TV og Canton Plus S-høyttalere, så tror jeg ditt beste valg vil være en Canton AV700 senterhøyttaler, som tidligere nevnt.

Seriekobling av to høyttalere gjøres ved å:
    1. koble forsterkerens positive pol (+) til positiv pol (+) på første høyttaler,
    2. koble negativ pol (-) på første høyttaler til positiv pol (+) på andre høyttaler og
    3. koble forsterkerens negative pol (-) til negativ pol (-) på andre høyttaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Vil det si at man ved seriekobling av to høyttalere øker følsomheten med 3dB i forhold til en høyttaler?
    La oss si at du har en 4 ohms høyttalere med 87dB/1W/1M. Det tilsvarer 90dB/2,83V/1M. Seriekobler man to slike får man 90dB/1W/1M siden membranarealet dobbles, men siden impedansen også dobbles så blir strømmen halvert så man beholder 90dB/2,83V/1M.

En høyttaler: 87dB/1W/1M og 90dB/2,83V/1M
    To i parallell: 90dB/1W/1M og 96dB/2,83V/1M
    To i serie: 90dB/1W/1M og 90dB/2,83V/1M

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rett som whoppas sier, og da bør jeg legge til at skal du sammenlikne følsomheten til høyttalere med volumkontrollen i samme posisjon så vil man holde seg på 2,828 volt om man senker eller øker impedansen. Det stemmer selvsagt ikke 110 %, men det stemmer 99%. Det innebærer altså ingen nivåforskjell, men en enklere belastning for forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei...

Da har jeg kommet frem til to muligheter. Jeg finner ingen som selger Canton av 700 senterhøyttaler. Dali c1000 blir litt for dyr. Mine Canton høyttalere er ikke magnetisk avskjermet, så det er ikke mulig å ha dem i nærheten av tven. Tenkte da at jeg enten kunne investere i en Gale 3050c, eller i to stk Gale 3010s og seriekoble dem. Er jeg helt på jordet nå, eller vil dette fungere fint? Er det noen andre gode muligheter, så er det bare å si ifra. Jeg har sikkert oversett noe. Takker uansett for mange gode svar

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke hvor du bor, men tar du kontakt med Njål Hansson kan nok de henvise deg til nærmeste forhandler.

Njål Hansson AS

Frode

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen...

Da har jeg prøvd med en Gale 3050c senterhøyttaler. Det ble helt feil!! Den går i retur idag!
    Tror nok jeg må investere i et nytt frontsett. Det er ikke mye som passer disse gamle Canton høyttalerene....

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg må investere i et nytt frontsett. Det er ikke mye som passer disse gamle Canton høyttalerene....
    Da kan du jo bruke dine 4 Canton Plus S som surroundhøyttalere i et 7.1-oppsett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •