Problem med min nye XTZ 10.16 sub??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Problem med min nye XTZ 10.16 sub??

Heisann, håper noen her inne har noen pointere og kan hjelpe meg..

Fikk min nye XTZ sub levert for litt over en uke siden, men har ikke fått pakket den opp før nå..

Må si jeg var litt nervøs med tanke på tråder her inne hvor det virker som en del har hatt litt problemer med transportskader på XTZ sine subber..

Etter tips fra en bruker Marius Arnesen i en tråd om noenlunde det samme problemet her inne, var det første jeg gjorde å skyve elementet forsiktig inn rundt hele veien... Og til min skuffelse kom jo det selvfølgelig "skrapelyd" mellom klokken 6 og 12, mens mellom 12 og 6 kom det ingen lyd i fra elementet.

Jeg koblet så opp subben og kjørte lfe signal i fra pc`en. Men her må jeg si at jeg ikke opplevde noen unormalt... Det kom ikke noe "papplyd". Det hørtes heller ikke ut som subben "rapet" til meg, som trådstarter nevnte i tråden som jeg refererer til over.

Han skriver også at lyden ble bedre hvis han holdt/ presset elementet litt inn når han kjørte signal på subben.. Hos meg hørtes lyden grei ut fra før av, og når jeg forsøkte å trykke elementet litt inn med signal på, da kom det skikkelig ulyd hos meg... Kan nenves at jeg kjørte kun lfe signal fra Pc`en min og regulerte volumet med volumknappen på XTZ subben.. siden jeg prøvde så sent på kvelden og fikk tilsnakk av min bedre halvdel fikk jeg jo ikke prøvd meg litt med forskjellige lydspor..

Kan også nevne at siden det stod så fint i bruksanvisningen at XTZ har en "self service" policy, så løsnet jeg elementet, og kunne konstatere at det var ikke noen løse ledninger som kom i klem, men skrapelyden mellom kl 6 og 12 kom fra "inne" i magneten

Så det jeg lurer på, er om jeg rett og slett må belage meg på å kontakte surround.no som jeg kjøpte subben av, og eventuelt vente nye dager på nytt element, eller er alt som det skal være???

Håper det er noen som har noen innspill som kan være til hjelp

På forhånd takk
    Stian.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontakt surround.no så sender de deg nok et nytt element.
    Synes det er rart at de ikke skal tåle frakten, da tror jeg heller det er en produksjonsfeil.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar...

Hadde vel egentlig håpet på å slippe å reklamere på noe jeg nettopp har fått i hus... Alltid kjipt det...

Var en bad feeling å høre den skrapelyden, men var jo litt forberedt på det også.. men men

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår deg veldig godt.
    Men kontakt de å hør hva du skal gjøre.
    Jeg tror at de sender et nytt element slik at du slipper og sende inn hele subben.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det hadde jo vært en fordel... subben er jo, unnskyld uttryket, drit tung..

Men forsåvidt, det var jo selve elementet også...

Jeg får ringe de i morgen formiddag og høre med de..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh, tror jeg må rett og slett begynne litt på nytt igjen her, for nå har eg tenkt som det knaker og prøvd litt til...

Det som ble sagt i den andre tråden var at man kunne sjekke elementet ved å trykke forsiktig ved gummiopphenget, og hvis man da hørte skraping i elementet, så kunne det være noe gale..

Jeg tror nå at jeg kanskje trykte litt hardere enn forsiktig... Jeg testet også på mine Dali concept 2 som jeg vet er i orden, og der var det kun et svært forsiktig trykk som skulle til før jeg hørte at elementet tok borti noe i spolen/ magnethuset (hvis det var forståelig).

Det som skiller mitt (eventuelle) problem kontra det han andre trådstarteren nevner er jo at han hadde dårlig papp lyd, med signal på elementet, i fra byrjan, og dette hadde jo ikke jeg, som var hørbart i alle fall.
    Og hans problem forsvant midlertidig ved å trykke forsiktig på elementet ved signal. Hos meg fikk jeg ulyd når jeg trykte ved signal, og her må jeg vel gjerne innrømme, også for meg selv, at jeg trykte nok litt hardere enn forsiktig..

For når jeg trykker forsiktig på elementet uten strøm/ signal så hører jeg ingen skraping, kun når jeg trykker litt hardere enn det..

Så hva er forsiktig trykk på elementet?? Har en liten feeling på at jeg kanskje var litt vel ivrig og bekymret, spesielt siden jeg egentlig ikke hørte noe ulyd, eller dårlig lyd ved å test kjøre subben med lfe signal fra pc` en... Resultatet ble heller en lettere forbanna samboer, for ifølge henne da, så ristet det helt inn på andre siden av leiligheten, og da hadde jeg ikke mye volum på heller...

Så konklusjonen min blir vel, (uten at jeg er ekspert da) at jeg kanskje var litt voldsom og trykte hardere enn nødvendig på elementet for å teste det..?

Noen tanker omkring det??

Ja, jeg er vel en av de som leser bruksanvisningen mens limet tørkerops:

Igjen på forhånd takk for innspill
    Stian.

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis subben spiller bra, å du ikke kan høre noen feil, så er vel alt i orden?

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... logikken her ligger vel i at hvis du trykker på elementet på en side vil elementet/spolen naturligvis bli "presset" skeivt mot polstykket og dermed resultere i skrapelyd. Det høres for min del mer logisk ut enn at det er skade fra fabrikk/levrandør. Dessuten burde nok i såfall "dekslet" fremfor elementet også fått seg en trykk.

Det kan vel også tenkes at du ikke har spillt inn subben din som også resulterer i at fks element /svingspolen er "stivere" enn etter noen timer /dagers normal bruk. Høyttalere krever en viss tid på seg for og låte' optimalt.
    Så jeg tenker du bekymrer deg unødvendig. Vær forsiktig med volumet de første dagene så skal du se det ordner seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for innspill...

Tenker jeg får prøve å koble den skikkelig opp og se

Ang. den trykkingen min, så burde jeg vel ikke ha trykket så hardt? Sikkert noe som kan bli ødelagt om jeg ikke tar feil?

Jaja, får koble den opp igjen litt senere og se...

Takker for innspill

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stib
    Takker og bukker for innspill...

Tenker jeg får prøve å koble den skikkelig opp og se

Ang. den trykkingen min, så burde jeg vel ikke ha trykket så hardt? Sikkert noe som kan bli ødelagt om jeg ikke tar feil?

Jaja, får koble den opp igjen litt senere og se...

Takker for innspill

Kan ikke fatte at du setter i gang med trykking, før du lar'n spille seg på plass
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skjønner jeg ingenting av. Suben spilte helt greit først, men du valgte å "reparere" den selv om den ikke var ødelagt?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Dette skjønner jeg ingenting av. Suben spilte helt greit først, men du valgte å "reparere" den selv om den ikke var ødelagt?

Slags spenning i hverdagen?? "Hva skjer hvis jeg gjør sånn?"
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Nei nei, det ble litt feil framstilling... Jeg begynte med å trykke på elementet, siden noen her inne hadde fått denne framgangsmåten fra XTZ... Burde jeg kanskje ha kjørt signal på først og så tatt en konklusjon, ja kanskje... Men gjort er gjort.. Tviler på at noe skade er gjort.. Som sagt så ble fingrene litt ivrigere enn forsiktig... Man lærer så lenge man lever.....

Det ble sagt at hørte jeg en skrapelyd, så kunne noe være gale, og skrapelyd hørte jeg... Er noen år siden jeg drev på med lyd, men har tatt opp igjen tråden, og med rustne fingre og litt overivrighet ble det slik...

Men som sagt.... er nok ingen skade gjort....Det får føye seg inn i rekken av ting jeg ikke gjør igjenops:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Slags spenning i hverdagen?? "Hva skjer hvis jeg gjør sånn?"

Hehe, nesten, men ikke helt.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Vi får håpe alt fungerer som skal hos deg da!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det kan du si...

Spenningen stiger...
    Men først må jeg ut som den tøffelen jeg er å kjøpe noen blomster til fruen... Er jo den store kvinnedagen i dag... Og da er det på sin plass med litt oppmerksomhet hehe

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det ja.. kvinnedagen, jeg får sende ho opp til oppvasken.. Det er jo hennes dag..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja gjør det, hvis du tør

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stib
    Jepp, det kan du si...

Spenningen stiger...
    Men først må jeg ut som den tøffelen jeg er å kjøpe noen blomster til fruen... Er jo den store kvinnedagen i dag... Og da er det på sin plass med litt oppmerksomhet hehe
    Håper det går bra, det skal vøre en bra sub. Har selv de nyeste 10" fra XTZ, men de er passive og må ha ekstern forsterker. De har SEAS-elementer og spiller meget bra. Er kjempefornøyd og dette er før jeg har fått kalibrert dem skikkelig.

Btw: takk for påminnelsen om kvinnedagen. Nå tror jeg må en tur ned i sjokoladebutikken og kjøpe litt dyr, men fersk hi-end sjokolade til min kjære kone!:-D
    Boutique de Chocolat - för chokladälskare! - Chokladprovning, chokladprovningar

Det var det ja.. kvinnedagen, jeg får sende ho opp til oppvasken.. Det er jo hennes dag..
    Haha! Fy!!!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *hehe* skal prøve på den her hjemme. har mine store, sterke tvil på at hun lar seg overbevise :-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •