Jeg trenger forslag til surround/rear-høyttalere! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Dette avhenger kanskje hvilken type lister du skal bruke rundt dører og vinduer, samt om du kan tolerere at høyttaleren går utenpå listene.
    Vedlegg 30458
    Hvis jeg tolker dette riktig, så er målet mellom foringene som vist på bildet.
    Det er vanlig å ha en kant på ca 5-8mm mellom ytterkant på foringen og listen.
    Der som vi tenker at du bruker 70*12 glatte lister kan vi gjøre følgende utregning (kantavstand 5mm): 370-5-70-70-5=220mm mellom listene.
    Skissen din er veldig nærme virkeligheten!

Jeg tror jeg kan blåse i å få plass til noe som river mellom listene, så da er neste grense utenfor listene (noe som er absolutt uaktuelt).

Da står vi igjen med en maks bredde på rundt 32-35 cm.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å flytte døra? :twisted:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Blir det Dali Ikon 7/8 i front og mentor vokal i senter?

Da burde vel disse passe bra?

Litt jålete med diskanter som du ikke hører MEN, "Somebody think of the children!"
    Hehe - takk for den, Konrad ;-)

Størrelsen var godt innenfor kravene, og det er jo stil med samme serie rundt baut! Er litt skeptisk til at dette er en kombi-høyttaler, som like gjerne kan brukes som front (hengt ved siden av en TV) som surround. Det er vel best å gå for en fullblods surround? Er faktisk litt usikker på hvilke egenskaper jeg skal se etter når det gjelder surround. Bipolar vs direktestrålende osv... ER sannelig ikke sikker...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hva med å flytte døra? :twisted:
    Nei, det er helt uaktuelt - da får jeg ikke plass til den planlagte gulv-til-tak bassfellen bak den ;-)

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du helt fastlåst på å IKKE bygge selv? Det finnes mye godt selvbygg der ute, med gode byggebeskrivelser. Bygger du selv får du akkurat de målene du vil ha på høyttalerne også.... ;-)

Selv leser jeg side opp og side ned på HTGuide.com for tiden, der har gutta utviklet mange spennende modeller. Vil spesielt nevne modellene "RS TMWW", "RS WT/MW" og "RS150MT". Da får man fronter og senter med 2x8", og bakhøyttalere med samme midwoofer og diskant som frontrekka. Du finner alle modellene jeg nevner, og flere, her:
    HTGuide Forum - A Guide to HTguide.com Completed Speaker Designs.

Du som innehar så store snekkerkunnskaper er nesten "dømt" til å bygge selv, jeg tror ikke jeg er den eneste som liker å lese/se dine tråder og ikke minst alle de gode bildene dine!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Er du helt fastlåst på å IKKE bygge selv? Det finnes mye godt selvbygg der ute, med gode byggebeskrivelser. Bygger du selv får du akkurat de målene du vil ha på høyttalerne også.... ;-)
    Ja, det er klart... ;-)

Selv leser jeg side opp og side ned på HTGuide.com for tiden, der har gutta utviklet mange spennende modeller. Vil spesielt nevne modellene "RS TMWW", "RS WT/MW" og "RS150MT". Da får man fronter og senter med 2x8", og bakhøyttalere med samme midwoofer og diskant som frontrekka. Du finner alle modellene jeg nevner, og flere, her:
    HTGuide Forum - A Guide to HTguide.com Completed Speaker Designs.
    Ja, her var det mye snacks!

Du som innehar så store snekkerkunnskaper er nesten "dømt" til å bygge selv, jeg tror ikke jeg er den eneste som liker å lese/se dine tråder og ikke minst alle de gode bildene dine!
    Takk for de hyggelige ordene!

Grunnen til at jeg ikke har vurdert selvbygg er rett og slett tiden. Jeg begynner å bli "litt" utålmodig etter å få liv i rommet, og har rett og slett ikke tid/ork til å sette i gang bygging av 7 høyttalere... Hadde jeg satt i gang med noe slikt nå, kunne jeg ha begynt å forberede jakt på ny bolig og barn annenhver helg med det samme ;-)

Litt dumt, for jeg elsker jo å holde på med slikt, men sånn er det nå dessverre.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Overså desverre det kravet.

Jeg har 4 av disse liggende:

De har målene 27x10x22 så de er veldig plasseringsvennlige. Flott lyd med dipol mulighet via jumpere bak, men har selvsagt ikke megatrøkk hvis det er et krav
    Bare til info for alle som leser denne tråden og tenker på å sende meg en PM for å kjøpe dem. Jeg kommer ikke til å selge noen av dem ennå. Har igjen å teste endel før jeg drar noen konklusjoner og velger om jeg skal selge eller ikke! Ellers takk for oppmersomheten

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Rune!

Har fått testet dipole bakhøyttalere rund baut for første gang og det fungerer meget bra i min kino. Hadde Matrix 804 gulvstående som bakHT før, men dipole ser ut til å fungere bedre. Mer trøkk selvfølgelig i Matrixene, men "mer" surround-følelse i dipolene.

Har B&W DS6, men de er vel litt brede for deg? Tror de er rundt 38cm brede (heter vel DS3 nå).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Hei Rune!

Har fått testet dipole bakhøyttalere rund baut for første gang og det fungerer meget bra i min kino. Hadde Matrix 804 gulvstående som bakHT før, men dipole ser ut til å fungere bedre. Mer trøkk selvfølgelig i Matrixene, men "mer" surround-følelse i dipolene.

Har B&W DS6, men de er vel litt brede for deg? Tror de er rundt 38cm brede (heter vel DS3 nå).
    Hei Morten (og gratulerer med kino ;-) !

Veldig interessant at du opplever dipole som bedre! 38 cm blir nok litt i meste laget, men det finnes jo andre dipole-alternativer.

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse vil passe bra med tanke på størrelsen.

HI-FI Huset AS - RSFX
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Disse vil passe bra med tanke på størrelsen.

HI-FI Huset AS - RSFX
    Hmmm..... disse hadde muligens passet bra sammen med GS 60'ene som Vetteman skal selge...

Takk for tipset!

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du lyst til å høre GS, så er det jo bare å ta seg en tur.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Har du lyst til å høre GS, så er det jo bare å ta seg en tur.
    Ja, det hadde vært hyggelig!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mor10
    Hei Rune!

Kjører du dipol rund baut, dvs i 7.1? (Burde kanskje lett i tråden din, men er lat :-D )

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Kjører du dipol rund baut, dvs i 7.1? (Burde kanskje lett i tråden din, men er lat :-D )
    Latsabb ;-)

Han mener sikkert "halvsirkel-baut" (de 4 bakhøyttalerene). Noe sier meg at denne karen ikke tuller med frontsettet...

---

Surfet litt rundt og så enda et alternativ:

Med sine 34 cm er de innenfor absolutt max. Er også litt fascinert av dipol/bipol-muligheten.

Det sies vel at bipol er best for multikanals lyd og dipol er best for film/surround. Noen surroundhøyttalere kan sågar svitsje mellom disse to via et trigger-signal, men da blir det plutselig (for) dyre (for meg) saker.

Er det noe ivrige DIY'ere som har forsøkt å mekke om en manuell bryter til en triggerstyrt på slike høyttalere?

Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Neida, men du vet jo hva jeg har i front nå

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •