En test: Dynavoice M-65; Måleresultater i post 230-232

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 19 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 361
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En test: Dynavoice M-65; Måleresultater i post 230-232

Edit 23/4-08: Etter nye opplysninger i saken, viser det seg nå at dette ikke er piratkopier, men antagelig en "Asia" versjon av høyttalerne. Bilder og måleresultater av begge versjoner i post 230-232.

Edit 14/3-08: Etter opplysninger som har kommet frem i denne tråden:
    http://avforum.no/forum/hoyttalere/6...-gooba-no.html
    Må jeg presisere at målinger og lytteinntrykk som kommer frem i denne tråden, antagelig IKKE samsvarer med orginale og korrekte Dynavoice M-65.

Jeg har altså gått til innkjøp av et par Dynavoice M-65 til min sønn på 12 år.
    Disse ble kjøpt på nettet for den nette sum av 900.-NOK for paret! NYE!

Hva i all verden er det mulig å få for 900 kroner?
    Kan det i det hele tatt være verdt å dra i hus?
    Eller hører de egentlig hjemme på kildesorteringen?

Man får ihvertfall MYE for pengene!
    En av disse ht er bestykket med:
    2 stk 6,5" basselementer
    2 stk 5,25" mellomtoner
    1 stk diskant
    4 stk bassrefleksrør
    Terminal for biwiring/biamping
    Justerbart delefilter i 4 trinn (-2, 0, 2 og 4dB)
    2 plugger for tuning av bassrefleks
    Kabinett i 18mm MDF.

NB! Veiledende pris på disse er vel 1995.- kr. Mens alle mine utsagn i denne tråden vil være ifht prisen JEG fikk dem for på en norsk nettauksjon.

Jeg tenkte nå og se litt nærmere på disse høyttalerne, se litt på byggekvalitet og ta noen målinger av lydkvalitet.

For denne prisen burde de kunne nå en rimelig stor kjøpegruppe, både for gutterommet, studenthybelen, kjellerstua, hytta, anlegg nr 2, eller kanskje de duger som partyht også?

Edit: Endret tråd tittel.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La oss først se litt på de enkelte delene i disse ht.

Sånn ser de altså ut:

-dynavoice_front-jpg

Slanke høye gulvstående høyttalere med MTMWW konfig.
    Kabinettene virker rimelig solid bygget, med en vekt på 27kg.
    Diskant og basselementer er innfeldt, men av en eller annen grunn ikke mellomtonene. Terminalene på baksiden ser helt greie ut, eller faktisk ser de kraftigere ut enn på mange langt dyrere høyttalere, Festeplaten er tykk, og den er festet med ikke mindre enn 8 skruer! Rett over terminalene sitter justeringen av delefilteret. Noe vi skal komme tilbake til senere.

For å begynne fra toppen, så ser jo diskanten rimelig grei ut?
    Vel ikke like imponerende når man ser baksiden kanskje?

-dynavoice_diskant_02-jpg

Det var visst bare frontplaten som var stor...........

Mellomtonene er i følge Dynavoice laget av karbonfiber, "fasepluggen" i midten viser seg jo fort å bare være en støvkopp, ikke overraskende!

-dynavoice_mellomtone_02-jpg

Dette var langt mer imponerende på baksiden enn diskanten ihvertfall!

Og bassene er altså laget i Kevlar, og fasepluggen er ikke stort til hjelp her heller............

-dynavoice_bass_01-jpg

Men det var da ingen negative overraskelser på baksiden her heller!

Om vi kikker litt inn i kabinettet så ser vi at diskant og mellomtoner sitter i et eget kammer, med ørlite dempemateriale innvendig.

-dynavoice_mtkammer-jpg

Og faktisk finnes det en avstiver bak basselementene også. Litt dempemateriale har de også kostet på her.

-dynavoice_avstiver-jpg

Både terminalen, bassene og mellomtonen har faktisk pakninger for tetting mot kabinettet, men IKKE diskanten???
    Og joda, mellomtonen var innfeldt den også! De hadde bare klasket på noen "pynteringer" utenpå. Så hvorfor gidde å bry seg om innfelling da?

Utfra hva man ser, er jeg sålangt egentlig litt imponert, bortsett fra diskanten som så utrolig billig og simpel ut.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns nesten det er fasinerende hvor lite disse koster! Ikke ser de så ille ut heller, rent estetisk.
    At innmaten ikke står i stil til et par ht til 20 x prisen skulle vel ikke overraske noen. Blir spennende å høre utfallet ditt etter en skikkelig test!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Syns nesten det er fasinerende hvor lite disse koster! Ikke ser de så ille ut heller, rent estetisk.
    At innmaten ikke står i stil til et par ht til 20 x prisen skulle vel ikke overraske noen. Blir spennende å høre utfallet ditt etter en skikkelig test!
    Helt enig, bortsett fra at jeg betviler hvor skikkelig denne testen blir!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge Dynavoice skal disse ha en frekvensrespons på 28-20000hz +/- 3dB. (Ja særlig, tenkte jeg) De leveres med 2 skumpropper til bassrefleksrørene, slik at man kan tune avrullingen i bassen i tre trinn.
    I tillegg har de en tuningmulighet i delefilteret hvor du skal kunne justere mellomtonen i 4 trinn, -2,0,2 og 4 dB. Hvorfor i all verden mellomtonen? Det vanlige er jo å kunne justere diskanten, eller hva?

Rommet til sønnen, hvor disse står plassert, er ca 3,7 x 4,3m (16kvm). Det har skråhimling på begge langsidene, malt panel i tak og på vegger og sponplater med vinylbelegg på gulvet. Det er spartansk møblert, med en skrivepult, en seng, en saccosekk og et digitalt trommesett som enenste møblering. Ikka akkurat overdempet mao!

Høyttalerne ble plassert i hjørnene, med midten av frontbaffelen ca 60cm fra sidevegg, og 70cm fra bakveggen. (tatt utfra øyemål på hukommelsen).
    De ble koblet opp på en eldre Pioneer stereo receiver (2x85w@4ohm) med ditto Pioneer cd-spiller som kilde. Kabler er type billig fra Clas Ohlson.

Førsteinntrykket var: veldig skarp og romlebass.
    OK de er ikke innspillt, og de kan tunes, så her er det fortsatt håp! De trenger mer mellomtone! Men den stod allerede på +4dB
    Vel det måtte prøves, og når jeg satte den til 0dB i stedet, ble mine mistanker bekreftet. Dette var ikke mellomtonen man tunet nei, men selvfølgelig diskanten! Og dermed ble lyden straks mer behagelig også.

Gutten var lite fornøyd med bassen, det var nok bass men ikke særlig kontrollert......
    Skumproppene ble fjernet, og stereoen ble byttet ut med pappas gamle gromsaker fra Denon. PMA-1560 (2x250w@4ohm) og DCD-2560.
    DA ble lyden straks mange hakk mer "spiselig" og gutten smilte fornøyd :-D
    Hvis innspilling av elementene i tillegg går i riktig retning, lover dette godt....

Edit: Var feil mål på rommet.

Active Raven sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Tvedestrand
    Poster
    411
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt disse Dynavocene før, men virker som man får mye for pengene her. At det er mulig å lage et par relativt store HT så billig er ganske utrolig.
    Hadde vært artig å sett en måling av dem:-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og målingene kommer nå de! :-D

Alle målinger er tatt i høyde med diskanten.
    Husk at alt under ca 300hz er veldig påvirket av rommet, og kan derfor ikke vektlegges særlig.

Tok først en spektrum analyse av diskant/mellomtone.
    Gul=1m avstand
    Rød= 2m avstand

-spectrum-1m_2m-jpg

En dip fra 2-4khz, ellers ser jo dette rimelig greit ut. Antar det viser en noe feil fase mellom diskant og mellomtonene.

Også det samme med bassen, målt på 2m avstand, uten plugger i bassrefleksrør.

-dmt_vs-bass-jpg

Ser ut til at delefrekvensen ligger rundt 2-300Hz. Og at de i dette tilfellet spiller ned til ca 35hz. Men responsen i lytteposisjon er nok antagelig noe helt annet. I hvertfall høres det sånn ut i mine ører.

For å se nærmere på nevnte dip, gikk jeg over til impuls måling på 1m avstand, med 3mS tidsvindu slik at rompåvirkningen ikke blir med i målingen.
    Snudde fasen på diskanten også, for å sjekke reverse null.
    Rød=rett fase
    Grå=diskant fasevendt.

-rev0-jpg

Vel delefilteret er ikke helt galt ihvertall, og det ser ut til at delefrekvensen er ca 3600Hz. Man ser også at dipen fortsatt er der, og at responsen med et nødskrik ligger innenfor +/-3dB.

Går vi videre og tester ut tuningsmulighetene på delefilteret, får man en overraskelse eller to!
    Blå= -2dB
    Grønn = 0dB
    Gul = +2dB
    Rød = +4

-diskant-innst-jpg

Som ørene mine også mente å høre er det tydelig diskanten vi justerer og IKKE mellomtonen.
    Men den største overraskelsen var allikevel +2dB innstiliingen! Den er faktisk lavere enn 0dB
    Og -2dB ser mer ut til å være -4dB!

Skal sjekke den andre ht i ettermiddag, og se om den også gir samme feil her.

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynavoice lager utrolig bra saker til prisen. Har selv storebroren til disse, (M85)og kan skrive under på at de låter knall til prisen. Naboen har et par Patos Lyric 401mk2 og har sammenlignet de mange ganger, og vil ikke si at M85 ligger så utrolig langt unna i noen tilfeller. Men på den annen side så hører man klart at 401 ligger en del prisklasser over. Diskanten er behagligere og mye mer oppløst. Mellomtonen synes jeg er det svakeste leddet på dynavoice, man hører stor forskjell fra M85 - 401 i dette området. Bassen er ikke så mye dårligere på Dynavoice enn den er på 401, den kan opfattes som litt tørrere og raskere på Patos enn på Dynavoice, men synes absolutt at Dynavoice gjør det bra i dette området.

Men så er det det å sammenligne M85 med M65 da, jeg har ingen erfaring med M65, så vet ikke hvor mye forskjell det er mellom de. Prisforskjellen er heller ikke så stor, tror M85 ligger på 3,5k nå.

Newcomer illusion sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    Dynavoice lager utrolig bra saker til prisen. Har selv storebroren til disse, (M85)og kan skrive under på at de låter knall til prisen. Naboen har et par Patos Lyric 401mk2 og har sammenlignet de mange ganger, og vil ikke si at M85 ligger så utrolig langt unna i noen tilfeller. Men på den annen side så hører man klart at 401 ligger en del prisklasser over. Diskanten er behagligere og mye mer oppløst. Mellomtonen synes jeg er det svakeste leddet på dynavoice, man hører stor forskjell fra M85 - 401 i dette området. Bassen er ikke så mye dårligere på Dynavoice enn den er på 401, den kan opfattes som litt tørrere og raskere på Patos enn på Dynavoice, men synes absolutt at Dynavoice gjør det bra i dette området.

Men så er det det å sammenligne M85 med M65 da, jeg har ingen erfaring med M65, så vet ikke hvor mye forskjell det er mellom de. Prisforskjellen er heller ikke så stor, tror M85 ligger på 3,5k nå.
    Etter hva jeg har lest, så har M65 renere lyd enn M85, M85 har litt mer partyfaktor enn M65 da.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant. Jeg har lenge vurdert å bytte ut sønnens CV CLSC12 med et par M65 da de virker litt mer folkelige
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    illusion: Tror det kommer litt ann på hvordan man tuner høyttalerne. Med to porter tettet og med x-change i +4db så spiller m85 meget klart og detaljert. Jeg personlig kan ikke tenke meg at m65 kan være noe bedre enn m85 på dette, bla siden de har billigere elementer. Men har som sagt aldrig hørt m65 så kan ikke si noe sikkert.

Jeg ville uansett gått for M85 istedenfor M65 i de fleste situasjoner. Er så liten prisforskjell opp, og da får du jo toppmodellen i challenger serien. Så sant man ikke får et kjempetilbud på M65 hos netthandelen elns da.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har M-65 selv og, og plassering og innspilling er veeeldig viktig.

De trenger iallefall 40 timer for å løsne litt, men når du runder 100 timer og videre, så blir de veldig fine.

-J

Intermediate Folkvord sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken auksjon side kjøpte du de?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Folkvord
    Hvilken auksjon side kjøpte du de?
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...itt-igjen.html

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok i bruk Speaker Workshop i dag, og etter en kalibrering tok jeg en kjapp frekvensmåling, og fikk omtrent samme resultatet som med Arta som er benyttet i innleggene over.
    Deretter målte jeg opp impedansen, for å se hvor vanskelig last de er for forsterkeren, og for å se på bassrefleksavstemmingen.

Her ser dere impedansmålingen av M-65:

-m65_impedans-jpg

Impedansen er under 4 ohm fra ca 80-500hz. Og laveste impedanse er 2,8 ohm ved 180Hz.
    Ser man på fasen er den nede i -48gr ved ca 80hz, og impedansen er like under 5 ohm.

Jeg antar dette er årsaken til at bassen i disse ble strammet godt opp ved bruk av en forsterker med mer påkostet og kraftigere strømforsyning.

Og her ser man hvordan plugging av en eller to bassrefleksrør påvirker avstemmingen av bassen:

-bass_impedans-jpg

Svart= uten plugger - Fb= 57Hz
    Rød= 1. rør plugget - Fb= 50Hz
    Blå= 2 rør plugget - Fb= 43Hz

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi kan jo ta med de to siste målingene også med det samme vi er igang!

Her er en impulsemåling:

-pulse-jpg

Og her er frekvensmåling gjort i SW:

-m65_frekvens-jpg

Rød= 1m onaxis, gated 3mS (ses som markører i impulsemålingen over)
    Svart= 1m onaxis, uten gating, med 1/3 oktav smoothing.
    Markøren ved 350Hz viser hvor lavt den gatede målingen gjelder.

Som man ser er frekvenskurven jevn og fin untatt problemområdet rundt delefrekvensen.
    Jeg skal ved en senere anledning ta noen målinger av diskant og mellomtone hver for seg, med og uten delefilter, for å se hvorfor denne dipen er der.

Dette antar jeg er et bevisst valg fra Dynavoice, spørsmålet er hvorfor?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette forsterker jo min oppfattning at det er midbass/nedre mellomtone som er den tyngste lasten, min Pioneer VSX-915 går i "Overload" av og til på litt høyere volum, ca -20 på reciever, og "Kari Bremnes - Mitt Hjerte Hamrer Og Hamrer" som innsignal

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jacjan
    Jeg har M-65 selv og, og plassering og innspilling er veeeldig viktig.

De trenger iallefall 40 timer for å løsne litt, men når du runder 100 timer og videre, så blir de veldig fine.

-J
    Hva slags forsterker har du?
    Jeg lurer litt på disse selv

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den største overraskelsen var allikevel +2dB innstiliingen! Den er faktisk lavere enn 0dB :confused:
    Og -2dB ser mer ut til å være -4dB!

Skal sjekke den andre ht i ettermiddag, og se om den også gir samme feil her.

kan du kommentere dette i ettertid? stemte målingene? kjøpte disse på lagersalg hos hificenterkjeden i går for 800,-. kjempefornøyd til prisen selv om det var noe helt annet jeg hadde tenkt meg i helt andre prisklasser..men det er en historie for seg.

sitter å fikler med db instillingene nå og skal gjøre meg opp en mening..
    er i alle fall nødt til å kjøpe nye spikes til disse da jeg gav bort de gamle tidligere. det trenger de sårt.
    du sier at man får dypere og mer bass ved å bruke skumproppene? aldri vært borti slike men ser på målingene dine..
    hvor langt fra veggen bør de stå for å få en naturlig bassgjengivelse som ikke er overdreven? jeg må omøblere stua for at disse beista skal trives..på tide uansett :)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet du om det er flere par igjen på Hificenterkjeden til den prisen? Er det forresten i Oslo du kjøpte dem eller?

Side 1 av 19 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •