En test: Dynavoice M-65; Måleresultater i post 230-232 - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 19 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 361
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hazze
    Etter litt leting på nettet finner man fabrikken som produserer Dynavoice og Proson (og kansje andre høyttalere produsert av JWS).
    Fabrikken heter Ningbo Topsound Audio CO., LTD

Eieren av JWS International AB heter Tommy Wadensten, han står oppført som Chief Engineer ved Ningbo Topsound.
    Stein Frode Ertzeid som eier Netthandelen.no står oppført som Sales Manager hos Ningbo Topsound.
    Her kan vi vel raskt konkludere med at høyttalerene som selges på netthandelen er ekte vare, og at uttalelser fra JWS om at høyttalerene ikke er laget av de bare er rent tull.

Her er linker til Ningbo Topsound.
    Tommy Wadensten
    Stein Frode Ertzeid
    Flink gutt, Hazze !!!

Nå har jo Ertzeid selv sagt til oss, via en epost til meg og flere, at det ER Dynavoice produkt men egentlig ment for det asiatiske markedet.

JWS vet tydeligvis ikke hva JWS driver med - ei heller Surround.
    Men nå er advokater på saken for Gooba sin del - surround trodde kanskje de hadde enerett på merkenavnet Dynavoice i Norge, who knows.

På Topsound sine sider står det mange spennede produkter som vi kjenner igjen, men jeg finner bare Dynavoice og Proson produkter. Ikke Qln eller XTZ.

Newcomer Hazze sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra hifi-centeret:
    "JWS fabrikker i Falkenberg i Sør-Sverige drives av Tommy Wadensten, og dette er mannen bak merker som JWS, Genexxa, XTZ, Sonab og nåværende QLN."

Står på side 6 i denne PDF'en fra Hi-centeret

Newcomer Hazze sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QLN og noen av Proson modellene produseres av Yueyun Audio Appliance Co.,Ltd. som er et datterselskap av Ningbo Topsound Audio CO., Ltd

Litt flere linker:
    Selskapsinformation Ningbo Topsound Audio
    Litt av utvalget til Yueyun Audio Appliance
    Yueyun Audio's hjemmeside
    Direktelink til QLN 604 mkII fra Yueyun
    Direktelink til QLN 604 mkII fra QLN Sverige (JWS)

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround er sikkert sure for at de ikke fikk til monopolet sitt. Så JWS har vel spillt uvitende mot dem. Gosser meg uhorvelig mye nå.

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell, surround.no er jo en helt seriøst selskap, men det kan jo vær at de har blitt bedt om å annonsere den pirat informasjonen av JWS?

Men uansett så håper jeg på at forsjellene er bitte små.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mottok i dag M-65 uten noe serienummer å finne. Spennende test dette! Kommer nok ikke til å kvitte meg med dem siden dette ikke er noe klart piratkopieringstilfelle. Velvel. må kanskje høre dem først.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har vært stille her et par dager nå, ingenting nytt som har skjedd? Venter spent på den testen mellom "Asiavoice M-65" og Dynavoice M-65 da jeg har "Asiavoice" versjonen.

Noen nyheter?

Mvh Olav B, G

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et håp om å få hentet høyttalerne til testing sent i kveld. Så innen helga bør det komme noen resultater her, håper jeg

Høyttalerne vil i målingene bli betegnet M-65msnr og M-65usnr. (med serienr / uten serienr).

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Netthandelen har ikke hatt M65 i auksjon på mange dager nå, så vidt jeg vet. Kanskje det har vært fremskritt i tvisten mellom partene.... Noen andre som har sett de der? Det har bare vært Patos, de siste dagene, de gangene jeg har surfet gjennom siden.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny test, nå usnr vs msnr

Endelig så var muligheten kommet til å sammenligne de to "versjonene" av Dynavoice M-65. Jeg fikk i dag lånt et par, kjøpt på Netthandelen for ca 1 år siden, og som har merkelapp med serienummer på baksiden.

M65 usnr er ikke innspillt, uvisst om/hvor mye dette påvirker S/T data.
    VAS er ikke målt i mangel på testkasse med passende baffelhull.

Kabinett:
    Dimensjoner: Identisk
    Finish: Identisk
    Avstivere:
    I M65 msnr er dette lekter av MDF limt fast på kassen alle fire sider, samt en tverravstiver på tvers av kassen.
    I M65 usnr er dette en hel MDF plate med to store hull.
    * Sistnevnte er en dyrere og tilsynelatende bedre løsning.
    Mellomtonekammer:
    I M65 msnr er hullet for kablene på høyre side og større en kablene.
    I M65 usnr er hullet på venstre side, og her er hullet fyllt med tettemasse rundt kablene.
    * Sistnevnte er en dyrere og tilsynelatende bedre løsning.
    Terminaler: Identisk
    Deksler for mellomtoner:
    På M65 msnr har disse en avrunding ut mot kabinettet.
    På M65 usnr har disse rette kanter mot kabinettet.
    * Sistnevnte er en billigere og tilsynelatende dårligere løsning.
    Bassrefleksporter og rør:
    Dimensjoner identisk, portene er svarte på M-65 msnr, og mørkgrå på M-65 usnr.
    De medfølgende pluggene derimot er laget av et annet, mer porøst materiale, og har dårligere passform (mindre diameter?) på M-65 usnr.

Delefilter:
    Printbrettene har noe forskjellig layout på banene, men komponentplasseringen er lik.
    Spoler ser og måler identisk.
    Kondensatorer er fra to forskjellige fabrikanter, men har samme verdier.
    Motstander er identiske.

Elementer:

Diskant:
    På M65 msnr har huset til diskanten en lang krage for innfesting av elementet
    På M65 usnr har huset en kort krage og elementet er limt fast.
    De er merket med samme type nr, på identisk merkelapp.
    M65 msnr: FS: 1510hz, Qts: 1,2, Re: 5,7 ohm
    M65 usnr: FS 1530hz, Qts: 1, Re: 5,1 ohm

Mellomtoner:
    De er merket med samme type nr, på forskjellig merkelapp.
    M65 msnr: FS: 98,6/99,3hz, Qts: 0,82/0,83 Re: 3,9/3,8 ohm
    M65 usnr: FS: 89,9/90,1hz, Qts: 0,61/0,58 Re: 3,7/3,7 ohm

Bass:
    De er merket med samme type nr, på forskjellig merkelapp.
    M65 msnr: FS: 71,2/72,4hz Qts: 0,88/0,83 Re: 7,1/7,0
    M65 usnr: FS: 55,0/55,3hz Qts: 0,72/0,75 Re: 7,0/7,0

Konsekvent lavere FS og lavere Qts på M65 usnr. På bassene er forskjellene relativt store. Noe merkelig i det FS vanligvis vil synke noe ved innpilling!?
    I mine tanker er dog lavere FS positivt.

Konklusjon: Det ER forskjeller, men ingenting tyder på at M65 usnr har noe dårligere kvalitet. Foruten dekslene rundt mellomtonen og innfestingen av diskanten, kan resten av avvikene virke mer som en oppgradering enn kostnadsbesparelse.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Impedans målinger

Sammenligning av elementer i M-65 msnr (svart) og M-65 usnr (rød)

Diskant:

-diskant_imp-jpg

Mellomtone:

-mellomtone_imp-jpg

Bass:

-bass_imp-jpg

Også tilslutt, en impedans måling av hele høyttaleren, inkludert delefilteret.

-m65_imp-jpg

Ikke noe spesiellt å finne her. Forskjellene ligger rundt resonansfrekvensen til elementene, noe som er helt i tråd med S/T målingene i forrige post.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frekvensmåling

Det ble dessverre ikke tid til alt av målinger, idet jeg fikk høyttalerne igår kl 23, og måtte levere de igjen i dag kl 13. Fant ut jeg trengte litt søvn også :smile:

Jeg har derfor ikke frekvensmålinger av hvert element for seg selv, ikke har jeg målinger off-axis og ikke fikk jeg tatt målinger av transfer funksjonen på delefiltrene. Allikevel ble det faktisk 45 målinger jeg HAR tatt.

Hovedsaken her var å påvise evnt forskjeller, og det mener jeg er ivaretatt.

Diskant & Mellomtone:
    1m onaxis, i høyde med diskant, gated 4mS. msnr=svart, usnr=rød

-disk_mt_frekv-jpg

Bass:
    Samme målekriterier og mikrofonplassering som over.

-bass_frekv-jpg

Komplett høyttaler:
    Denne målingen er også gjort på 1m avstand og mikrofon plassert i høyde med diskant. Men her er det uten gating, og rompåvirkning er derfor sterkt gjeldende under 2-300hz. Diskant på 0dB, og ingen plugger i bassrefleksportene.

-m65_frekv-jpg

Og her ser man direkte forskjellen mellom ht ifra målingen over:

-m65_usnr_avvik-jpg

Dette er altså avviket på M65-usnr, ifht til M-65 msnr.

Konklusjon:
    Oppgitt følsomhet på 93dB, virker (som vanlig) en smule overdrevet. I følge mine målinger er nok 90dB nærmere sannheten.
    M-65 usnr har et noe høyere nivå mellom 1-2khz, og generellt litt høyere nivå i diskantområdet, men ruller av litt før helt i toppen.
    Ujevnhetene fra 4khz og oppover er antagelig diffraksjon fra kanten på pynteringene rundt mellomtonene.
    Jeg fikk også generellt 2-3dB høyere nivå fra 20-40hz, men dette ligger uansett så mye lavere i output, at det har liten betydning.
    Totalt sett ser man klart at begge versjoner følger samme lydsignatur, og det er ingen negative uregelmessigheter å sette fingeren på i mine øyne. Om man liker det høyere nivået rundt 1,5khz tror jeg mest vil være en smaksak.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lytteinntrykk

Min samboer fikk i oppdrag å være kritisk lytter i en blindtest.
    Hun likte uten tvil M-65 usnr best, og mente den hadde en renere, klarere lyd, med et mer "balansert" lydbilde. M-65 msnr karakteriserte hun som mer "ullen" og "innestengt".

Det ER forskjell i lyden mellom de to. Men å si at den ene har bedre lydkvalitet enn den andre mener jeg er feil.
    Forskjellen er også så liten, at jeg tror det kun er i en direkte A-B test dette klart kommer frem. Hvilken elektronikk dette blir koblet på, vil nok kunne bety like mye.
    I et dårlig dempet rom, og på høyt lyttenivå, vil jeg anta at M-65 msnr antagelig ville være å foretrekke i lengden.

På den annen side, ved å sette ned nivået på diskanten med 2dB på M-65 usnr, var det meste av forskjellen forsvunnet. Da var det kun på enkelte innspillinger med kvinnevokal man kunne ane forskjell.

Konklusjon: Det er ingen grunn til å sette spørsmålstegn til verken byggekvalitet eller lydkvalitet ved M-65 usnr. Enkelt og greit.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine usnr ble kjøpt på netthandelen da de solgte 50 par på en dag. Gikk mange billig da., og etter det har de ikke solgt noen. Men sålangt ser det ikke ut som noe tap å ha usnr. Utenom saken i seg selv, og diskusjonen rundt om det er kopier eller hva det er da..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommentarer?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vedr. testing av M-65

Jeg for min del, er godt fornøyd med at det ikke var mere forskjell mellon med og uten serienummer. Er førøvrig imponert over din innsats på så få timer.
    Takk skal du ha.

Knut

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert, norcad.

Jeg kommer til å sende mail til surround med henvisning til denne tråden og dine tester.

Deres svar/kommentarer vil bli publisert her.

Min konklusjon: i denne prisklassen er disse ørsmå forskjellene å betrakte som fullstendig irrelevante. Det er Dynavoice M65 om det er beregnet på det ene eller andre markedet. Folk kan trygt kjøpe disse uten serienummer (USN) fra Gooba/Netthandelen og få samme gode lydopplevelse for en latterlig lav pris som de som blir solgt av surround med serienummer (MSN).

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Kommentarer?
    Kan noen av avvikene mellom versjonene (kurvemessig) ha relevans med forskjell i innspillingstid?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Kan noen av avvikene mellom versjonene (kurvemessig) ha relevans med forskjell i innspillingstid?
    Jeg kan ikke gi deg noe godt svar på det. Men jeg tror ikke det vil gjøre særlig utslag.
    Det interessante allikevel er at M-65 usnr har lavere FS på både mellomtoner og basselementer, og min erfaring tilsier at FS synker ved innspilling, så det er jo litt bakvendt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er to opplysninger rundt M-65 jeg har hengt meg litt opp i:

Dynavoice skriver følgende om sin X-change terminal:
    "Längst upp på terminalen så hittar du 3 extra guldplätterade kontakter. Dessa används för att finjustera det kritiska mellanregisterområdet efter din egen smak. Du kan välja mellan -2 dB / 0 dB / +2 dB / +4 dB."

Jeg pleier ikke å kalle området over 3khz for "mellanregister". I tillegg har dem konsekvent produsert denne høyttaleren hele tiden med motstandene i delefilteret koblet feil ifht til merkingen bakpå. Har de virkelig ikke noen gang målt opp et ferdig produsert eksemplar og funnet denne feilen? Med en annen motstandsverdi og rett koblet kunne de jo faktisk veldig enkelt fått dette til å stemme med merkingen. Hadde ikke kostet 5 øre i ekstra produksjonsutgifter heller.

Den andre opplysningen er Stein Frode Ertzeids uttalelse om versjonen uten serienr:
    "I den aktuelle produksjonen kjenner jeg til at en pynte ring rundt woofere er noe annerledes enn den svenske versjonen. Jeg valgte likevel å akseptere dette."

Han har altså vært med i produksjon og distribusjon av Dynavoice høyttalere i en årrekke, og vet ikke forskjell på mellomtone og bass i høyttalerne han selger?

Amatører!

Side 12 av 19 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •