En test: Dynavoice M-65; Måleresultater i post 230-232 - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 19 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste
Viser resultater 181 til 200 av 361
    Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel, jeg gidder ikke åpne opp for å tukle med delefilteret, får heller stole på at dynavoice har konstruert filtrene riktig slik at den induserte strømmern spiller i fase med strømmen fra forsterker, hvis ikke vil dette kunne være ett problem om en kjører begge terminaler på en forsterker. Som sagt, så ser jeg ikke annen mulighet enn at det er indusert strøm pga av magnetfeltet fra spolene. Er vel dette danke mener med "signaler"...

De som ikke har hatt noe fysikk så skaper metaller som leder strøm ett magnetfelt rundt seg, og en spole forsterker dette mange ganger med antall viklinger, derfor blir det ett kraftigere magnetfelt rundt spolen og dette magnetfeltet kan gå over til en annen spole for å så generere spenning der. Ut fra bildet tidligere i tråden så ligger jo ikke spolene så veldig langt unna hverandre, dessuten så ligger kablene fra det ene delefilteret nesten helt inntil spolen til det andre delefilteret...

Norcad vet kanskje mere om dette? Ellers er sikkert snickers-is en guru på dette området...

Newcomer jcberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Vel, jeg gidder ikke åpne opp for å tukle med delefilteret, får heller stole på at dynavoice har konstruert filtrene riktig slik at den induserte strømmern spiller i fase med strømmen fra forsterker, hvis ikke vil dette kunne være ett problem om en kjører begge terminaler på en forsterker. Som sagt, så ser jeg ikke annen mulighet enn at det er indusert strøm pga av magnetfeltet fra spolene. Er vel dette danke mener med "signaler"...

De som ikke har hatt noe fysikk så skaper metaller som leder strøm ett magnetfelt rundt seg, og en spole forsterker dette mange ganger med antall viklinger, derfor blir det ett kraftigere magnetfelt rundt spolen og dette magnetfeltet kan gå over til en annen spole for å så generere spenning der. Ut fra bildet tidligere i tråden så ligger jo ikke spolene så veldig langt unna hverandre, dessuten så ligger kablene fra det ene delefilteret nesten helt inntil spolen til det andre delefilteret...

Norcad vet kanskje mere om dette? Ellers er sikkert snickers-is en guru på dette området...
    Hvis de har konstruert filteret feil slik at det induseres strømmer i spoler i hist og pist ville jeg ikke veddet for mye på at de har tatt hensyn til faseforskyvning. Det kan faktisk være dette som står for dip'n rundt delefrekvensen?

Er spolene veldig nær hverandre? total mangel på skjerming?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok også dette kan være induksjon mellom spolene ja. Delefiltrene sitter jo rett over hverandre bak på terminalen, så det er nok fullt mulig at skjer.

Men ser dere på målingen jeg tok, er det nok tenkt fasekorrigering i filteret. Dette er en billig høyttaler, med til prisen god lyd. Dvs at Dynavoice har lagt litt jobb i konstruksjonen. Å få maks ut av billige elementer, ved bruk av billige enkle filtere, er en god jobb.

Jeg tror dipen rundt delefrekvensen er lagt der med vilje, og jeg tipper at årsaken er utilstrekkelig frekvensområde vs effekttålighet til elementene, evnt for stor forvrengning. Eller det rett og slett rettes opp lyttemessig ved høye lydtrykk. Her kommer både ørenes følsomhet i dette området, og elementenes endring ved høyere temperatur i talespolene inn i bildet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Viktig melding!

Nå har jeg klart å spore opp ett sett Dynavoice M-65, kjøpt på Netthandelen i fjor sommer, og har dermed serienr.
    Disse vil jeg få hjem til meg i løpet av uka, for å kjøre en sammenligning.
    Min sønns M-65 kjøpt på Gooba, vil også bli målt på nytt.
    Nå vil hvert element bli målt opp hver for seg, for å sjekke TS-parametre, frekvens og impedans. I tillegg vil jeg også måle opp delefiltet, og selvfølgelig hele høyttaleren komplett til slutt.
    Kabinett, bassrefleksrør, pynteringer og terminaler vil også bli saumfart visuellt etter forskjeller.

Rapport med målinger og bilder kommer i løpet av uka!

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjempeflott, Norcad. Takk

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Norcad; dette er strålende!

Bruk gjerne Lyd&bilde sin test også - sjekk om det de skriver stemmer overens med de du fant og hvor stor sprik det er mellom testen og de "nye" M65.

Can't wait............

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flottings :-)

Jeg gleder meg til å se på "forsjellene" på de 2.

Newcomer Janago sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Nå har jeg klart å spore opp ett sett Dynavoice M-65, kjøpt på Netthandelen i fjor sommer, og har dermed serienr.
    Disse vil jeg få hjem til meg i løpet av uka, for å kjøre en sammenligning.
    Min sønns M-65 kjøpt på Gooba, vil også bli målt på nytt.
    Nå vil hvert element bli målt opp hver for seg, for å sjekke TS-parametre, frekvens og impedans. I tillegg vil jeg også måle opp delefiltet, og selvfølgelig hele høyttaleren komplett til slutt.
    Kabinett, bassrefleksrør, pynteringer og terminaler vil også bli saumfart visuellt etter forskjeller.

Rapport med målinger og bilder kommer i løpet av uka!
    Applauderer også dette!

Hva om du også kunne målt opp Seas 22TAF/G, jeg har et par av disse liggende. :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Janago; Jeg vurderte også å kjøpe disse for å oppgradere M-65, og kommet med en oppskrift her ang endring av delefiltre. Men det er sønnen min på 12år som har disse høyttalerne, og jeg fant ut at han er bortskjemt nok! :-D

Men kjøper du et par til og sender de til meg, så kan jeg da måle de opp jeg

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ønske at fattern hadde tryllet fram et par m-65 for 4 år siden, da hadde jeg vert i himmelen. Men hvor mye koster de "planene" dine?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Norcad; dette er strålende!

Bruk gjerne Lyd&bilde sin test også - sjekk om det de skriver stemmer overens med de du fant og hvor stor sprik det er mellom testen og de "nye" M65.

Can't wait............
    En test er jo subjektivt - så å måle noe opp mot en test andre har gjort med sine ører, vil vel neppe gi noe spesielt tilbake?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    Skulle ønske at fattern hadde tryllet fram et par m-65 for 4 år siden, da hadde jeg vert i himmelen. Men hvor mye koster de "planene" dine?
    Et par diskanter og delefilterkomponenter ville vel ende på omtrent det samme som jeg ga for ht; 900.-

Men Eltek hadde tilbud på Seas diskantene for et par uker seiden, og det var da jeg vurderte dette.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    En test er jo subjektivt - så å måle noe opp mot en test andre har gjort med sine ører, vil vel neppe gi noe spesielt tilbake?
    Du er inne på et veldig godt poeng her Msport. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal kunne sammenligne noe som helst mot en annens lydpreferanser.

Jeg forsøker å gi minst mulig av subjektive lytteinntrykk av samme grunn. Målinger sier absolutt ikke alt om hvordan en høyttaler låter, men det er et sammenligningsgrunnlag hvor det er opptil hver enkelt å lese dataene på best mulig måte.

Poenget her blir å se etter avvik. Å sammenligen to sett målinger, gjort på samme måte med samme måleutstyret vil ihvertfall gi en god pekepinn på om dette er identiske produkter eller ikke.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres meget bra ut norcad, endelig kan vi få ett mere konkret svar på lydmessige forskjeller mellom disse m65.

Gleder meg resultatene Krsysser også fingrene for oss med asiaversjon

Newcomer Janago sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par diskanter og delefilterkomponenter ville vel ende på omtrent det samme som jeg ga for ht; 900.-

Men Eltek hadde tilbud på Seas diskantene for et par uker seiden, og det var da jeg vurderte dette.
    Ja jeg slo til :-D , for det er jo et slags "nysgjerrighetsprosjekt" dette?
    For min del: billige høyttalere fra Gooba, og billige diskanter fra Eltek.
    Lyder dette like bra som det sies?

Vel,... jeg får bare bite i det sure eplet da, og kjøpe meg målemikrofon og usb lydkort og måle selv.:-D

-Jan

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er inne på et veldig godt poeng her Msport. Jeg forstår ikke helt hvordan jeg skal kunne sammenligne noe som helst mot en annens lydpreferanser.

Jeg forsøker å gi minst mulig av subjektive lytteinntrykk av samme grunn. Målinger sier absolutt ikke alt om hvordan en høyttaler låter, men det er et sammenligningsgrunnlag hvor det er opptil hver enkelt å lese dataene på best mulig måte.

Poenget her blir å se etter avvik. Å sammenligen to sett målinger, gjort på samme måte med samme måleutstyret vil ihvertfall gi en god pekepinn på om dette er identiske produkter eller ikke.
    Det var ikke meningen at man skal "måle" en subjektiv opplevelse - men les L&B testen, lytt til de "ekte" og se om testen svarer til forventningene.
    Kjør så samme musikk på "asiaversjonen" og tenk igjennom om det er hørbare forskjeller. Noter ned dine inntrykk FØR du kjører målingene.

SÅ kjører du målingene og ser etter fysiske forskjeller (diskant f.eks)

Ikke legg så mye vekt på selve L&B testen som sådan, men vurder om DU mener den ene eller den andre svarer til dine forventninger etter å ha lest testen.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ? Test i lyd og bilde??

Vi ser jo bedre forskjell ved å måle forskjellene framfor å måle de opp mot en journalist sine personlige inntrykk og meninger?
    Såvidt jeg husker rett så påpekte også journalisten mangler ved diskant på de "originale" ht, så da kan det bli litt av en utfordring å vurdere ut fra dette.

Det måtte vel i så fall bli om Norcad finner alvorlige forskjeller på diskant mellom de to modellene, i såfall vil vi vel være i stand til å lese dette selv ut ifra testen?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke meningen å gjøre dette til et stort nummer.
    Meningen var følgende:
    fagbladet Lyd&Bilde gav M65 kjempescore i 05/06 utgaven sin:
    Test av Dynavoice Challenger M-65 Høyttalere - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester

(man kan si mye om bladet og testen, det kan man ta et annet sted)

6 av 6 stjerner, 9 av 10 poeng på samtlige "kategorier"

+: Stor, dynamisk og fyldig lyd til latterlig lav pris
    -: Pinlig korrekt og nøytral er den ikke

Noen er enige, andre er ikke. Jeg personlig har ikke allverden sammenligningsgrunnlag, men for meg var dette en grei pekepinn da jeg skulle kjøpe - mine forventninger var store og høyttaleren innfridde (etter litt innspilling og tilvenning).

En god venn av meg har anlegg i +100.000 kroners klassen (Denon/B&W/Pioneer). Selvfølgelig har han bedre lyd og mere lyd enn meg, men i forhold til pris/leveranse så er jeg enig med L&B og at M65 er verdt "poengen".

Så spør jeg da: er de "asiaversjonene" forskjellige fra de andre M65 - ikke bare fysisk med pyntelister og/eller diskant/isolasjon - er det forskjell i lydopplevelsen?

Hvis JA - da MÅ man sette Netthandelen (og Gooba?) til veggs da man ikke kan bruke en test for ett produkt i markedsføringen av et annet.

Hvis NEI - da har Frode Ertzeid rett i at varene er like og testen kan brukes i markedsføringen av "asiaversjonene".

Var dette så veldig vanskelig.............

ps! helt personlig så ønsker jeg selvfølgelig at det IKKE er forskjell i lydopplevelsen - at folk som har kjøpt asiaversjonene for en knallpris skal ha samme glede av produktet sitt som jeg har hatt (og har) av mine M65.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo jeg forstod at det er dette folk lurer på, men da er jo testingen av denne orginal mot asiamodellen mer enn nok til å finne ut feks forskjell på kvalitet i diskant mm.

Dersom avik er for stort så kan ikke asia modell forsvares med å selges under lyd og bildes medaljekarakter.....

Men dette er jo innlysende ikke?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Jo jeg forstod at det er dette folk lurer på, men da er jo testingen av denne orginal mot asiamodellen mer enn nok til å finne ut feks forskjell på kvalitet i diskant mm.

Dersom avik er for stort så kan ikke asia modell forsvares med å selges under lyd og bildes medaljekarakter.....

Men dette er jo innlysende ikke?
    Hvis det etterlatte inntrykk - lydopplevelsen - er avvikende, så kan ikke testen brukes i markedsføringen.

Vi får vente og se på testresultatet. Jeg regner med at man lytter litt også - ikke bare dissikerer

Side 10 av 19 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •