Et bassete forum? tid for Super tweeter - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Av ren og skjer nyskjerrighet: Hvordan måles såpass høye frekvenser som det her er snakk om?
    Med en måle-mikrofon, en mikrofonforsterker og en digital frekvensanalysator.

B&K har et bredt utvalg av kostbare mikrofoner med kalibrert respons, stor båndbredde eller lav støy. Ofte stanger man mot fysiske barrierer hvis man forsøker å få alt på en gang, og studiomikrofoner prioriterer helt andre ting enn flat frekvensrespons til 100kHz.

-k

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Dire Straits - Love Over Gold - #3 - Industrial Disease fra 1982

Regner med at dette er ei låt de fleste har i sin samling, og derfor
    kan sette av noen minutter for å lytte til den nå.

Hvor høyt i frekvens er det vi hører?

Legger ved en analyse for de 2 første minuttene i denne låta

Denne er veldig interessant!
    Én ting er hva instrumenter produserer ved f.eks en konsert/live men hva du får ut av CD-plata er jo noe ganske annerledes...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk knutinh!
    Tenkte vel i farten ikke over at Brüel & Kjær selvsagt har såpass avansert utstyr. ops:

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Av ren og skjer nyskjerrighet: Hvordan måles såpass høye frekvenser som det her er snakk om?
    Sakset fra rapporten:
    Appendix B. Measurement Equipment
    A Hewlett Packard 3567A FFT analyzer, which captures 262,144 samples per second and has a dynamic range of 150 dB and a signal-to-noise ratio of over 80 dB, was used with two quarter-inch microphones, one a Bruel & Kjaer 4135 with 2639 preamp and 2807 power supply. the other an Aco/Pacific model 7016 with 4012 preamp and PS9200 supply. A half-inch Aco/Pacific 7012 was used for collateral measurements.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Denne er veldig interessant!
    Én ting er hva instrumenter produserer ved f.eks en konsert/live men hva du får ut av CD-plata er jo noe ganske annerledes...
    Dette er hva rapporten bl.a. nevner om konsert/live/produksjon:
    Even if we assume that air-conducted ultrasound does not affect direct perception of live sound, it might still affect us indirectly through interfering with the recording process. Every recording engineer knows that speech sibilants (Figure 10), jangling key rings (Figure 15), and muted trumpets (Figures 1 to 3) can expose problems in recording equipment. If the problems come from energy below 20 kHz, then the recording engineer simply needs better equipment. But if the problems prove to come from the energy beyond 20 kHz, then what's needed is either filtering, which is difficult to carry out without sonically harmful side effects; or wider bandwidth in the entire recording chain, including the storage medium; or a combination of the two.
    On the other hand, if the assumption of the previous paragraph be wrong — if it is determined that sound components beyond 20 kHz do matter to human musical perception and pleasure — then for highest fidelity, the option of filtering would have to be rejected, and recording chains and storage media of wider bandwidth would be needed.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Ja. 3kHz er den båndbredden som telefon har, og har ingenting med hifi å gjøre.
    Enig
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Elgitar genererer dog ofte rike overtoner med rør-forvrengning. Synthesizere kan ha veldig mye høyfrekvens, kanskje spesielt de som ikke er sample-baserte.
    -k
    Forvrenger gjør også en overstyrt forsterker eller element så det kan vel knapt kalles for hifi heller... Men så er det vel en viss forskjell på en kontrollert og ukontrollert forvrengning?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig at denne analysen "bekrefter" at vi har behov for SuperTweetere

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eh cdplaten stopper ved 20khz

Newcomer Martin-_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En vanlig cd-plate er vel innspilt med 44100 hz samplingsfrekvens, noe som da gir en teoretisk frekvensgang fra 0 til 22050 hz?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    greit. fortsatt like tøysete

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leker man seg litt med en EQ til musikk finner man raskt ut at selv om energien oppover i frekvens (5khz-20khz) er relativt minimal er den helt avgjørende for lydkvaliteten.

Effekten av lyd over 18 - 20 khz er jeg mer skeptisk til. Men med den superdiskanten kunne man jo dele helt ned i 14 khz. Hvis delingen er slak vil jo det si at den er med å hjelper til i mesteparten av diskantregisteret...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å oppsummere de siste postene og mine innvendinger mot supertweeter:
    • Mange instrumenter har lite energi over 20kHz. Som linken min lengre opp viser så er det enkelte instrumenter som har noe eller mye energi over 20kHz.
    • Selv instrumenter som har mye høyfrekvent output vil over en avstand på 10 eller 40 meter gjennom luft få dempet høyfrekvens betydelig relativt lave frekvenser.
    • Mikrofoner har begrenset båndbredde. De mikrofonene som lydteknikerene foretrekker fordi de liker lyden er gjerne produsert på 60-tallet og runder av fra 15kHz. Selv nye studio-mikrofoner har skjelden båndbredde stort over 20kHz.
    • Mange formater for opptak og distribusjon av lyd har svært begrenset nivå eller SNR over 20kHz.
    • Lite tyder på at mennesket kan nyttiggjøre seg frekvenser over 20kHz.

Det er ikke tilstrekkelig å peke på amplitude/frekvens-fordelingen av musikk og ut fra det slutte hvordan et menneske oppfatter musikken, eller hvilket frekvensområde som er "viktigst". Øret er svært følsomt mellom 1kHz og 4kHz, og selv om musikk typisk ser ut som "lavpass", så vil ørets følsomhet antagelig redusere viktigheten av veldig lave og høye frekvenser.

Som snickers har nevnt ved tidligere anledninger, så kan "supertweetere" påvirke en høyttalers respons under 20kHz, og det er en nærliggende forklaring for rapporter om "bedre" (eller dårligere) lyd når man kobler inn supertweetere.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Forvrenger gjør også en overstyrt forsterker eller element så det kan vel knapt kalles for hifi heller... Men så er det vel en viss forskjell på en kontrollert og ukontrollert forvrengning?
    Ulinearitet i høyttalerelementer eller forsterkere skaper nye harmoniske komponenter og typisk "mer diskant", "hardere lyd".

Hvorvidt det er en ønsket ting er et spørsmål om smak. Jeg tror at elgitar, og i særdeleshet forvrengt elgitar ble møtt med at det var "djevelens verk" på 50-tallet. I dag er det en kulturelt akseptert kunstform som får støtte av Giske :-)

Jeg vet at gitarister ofte bruker utrolig mye tid på å sette opp akkurat "den rette" signalkjeden med flere ledd av filter, forvrengning etter hverandre. For meg og min smak kan det høres veldig uttrykksfullt ut.

-k

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg:
    Her må det være målefilteret som lurer deg. Hvis du ikke hører forskjell på et anlegg med output over 3kHz kontra et uten output over 3kHz så tror jeg du må innse at hørselen din ikke er representativ for folk flest. En helt avgjørende del av det å måle er å vite hva man faktisk måler. Dette er vel selve baksiden av den veldige tilgjengeligheten på billig måleutstyr som folk ofte bruker helt uten den fjerneste anelse om hvorfor det ikke er samsvar mellom det de tilsynelatende måler og det de hører.

Generelt om supertweetere:
    En liten diskant kan for eksempel gi 12dB mer output til sidene ved 15kHz enn fremmover. Den kan da fort gi 24dB mer bakover, noe som gjør at lydenergien ved 15kHz er i snitt 12 dB, med andre ord tilsvarende 16 ganger mer energi i rommet ved 15kHz enn med en tradisjonell diskant selv om frekvensgangen på aksen er lik. Hvorfor skulle man ikke klare å høre forskjell på noe slikt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Flageborg:
    Her må det være målefilteret som lurer deg.
    En helt avgjørende del av det å måle er å vite hva man faktisk måler. Dette er vel selve baksiden av den veldige tilgjengeligheten på billig måleutstyr som folk ofte bruker helt uten den fjerneste anelse om hvorfor det ikke er samsvar mellom det de tilsynelatende måler og det de hører?
    Jeg har benyttet et program som du finner her:
    DL4YHF's Audio Spectrum Analyser

Programmet analyserer frekvensene - og nivå - direkte på signalnivå.

Jeg regner med at du har måleutstyr, på grunn av din bakgrunn som høyttalerurvikler, som er av profesjonell industristandard.

Du har sikkert den skiva jeg refererer til:
    Dire Straits - Love Over Gold - #3 - Industrial Disease

Det ville være fint hvis du kan presentere en frekvensanalyse av de 2 første minuttene i denne låta.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller har du et konkret forslag?
    C8 på et piano er 4182Hz. Men man har jo endel informasjon oppover i frekvens.

Hvis du ikke mener at det er noe å hente over 3kHz, kan du jo koble fra diskanten på Matrixene dine, da mellomtaonen går opp til 3kHz.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Jeg har benyttet et program som du finner her:
    DL4YHF's Audio Spectrum Analyser

Programmet analyserer frekvensene - og nivå - direkte på signalnivå.

Jeg regner med at du har måleutstyr, på grunn av din bakgrunn som høyttalerurvikler, som er av profesjonell industristandard.

Du har sikkert den skiva jeg refererer til:
    Dire Straits - Love Over Gold - #3 - Industrial Disease

Det ville være fint hvis du kan presentere en frekvensanalyse av de 2 første minuttene i denne låta.
    Jeg tror det ville være mer hensiktsmessig å analysere denne med et PC-program direkte på PC-en, men da bruke et mye kortere tidsvindu, samt større dynamikkområde.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg tror det ville være mer hensiktsmessig å analysere denne med et PC-program direkte på PC-en, men da bruke et mye kortere tidsvindu, samt større dynamikkområde.
    Denon DAC som jeg benytter for Denon CDspiller har et LEDmeter som viser signalnivå fra -60dB til 0dB. Nå har jeg justert SpectrumLab programmet til tilsvarende skala.

Hvorfor anbefaler du et kortere tidsvindu?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •