Nye gulvhøyttalere i front, maks 5000,-

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye gulvhøyttalere i front, maks 5000,-

Hei!

Skal kjøpe nye høyttalere i morgen, har i utgangspunktet sett meg ut Dynavoice Finale 10 Twin, til 4990,- på surround.no...

Dynavoice Finale 10 Twin i sort farge

Det eneste som bekymrer meg litt er at da jeg snakket med selgeren, virket han ikke spesielt interessert i å gi meg angrerett på dem (er en forutsetning at jeg får hente høyttalerne i butikken i morgen).

Hører mest på moderne rock, en del metal og minimalt med trance hvert skuddår. Også en del akustisk musikk, og jeg er veldig fornøyd med høyttalerne jeg har nå (litt lite trøkk, og litt spinkel lyd, bare).

Mange sier at det er "mye spennende" til rundt 5000,- men jeg har ikke sett noe annet enn Dali Concept 6, og det er ikke sååå spennende (en kompis har dem, og jeg syns mine nåværende Dynavoice F6 faktisk er bedre til "min" type musikk, mindre skarp i diskanten og fyldigere i bassen enn Dali, selv om Dali'ene går høyere på fest).

Cerwin-Vega utgår, og alt med mindre trøkk en Dynavoice F6/Dali Concept 6 og tilsvarende utgår også. Skal ikke ha sub, så må ha minst et par 6,5" på hver side - liker kraftig lyd og høyt volum!

Håper noen har gode tips til en kravstor stakkar (til tross for at jeg antagelig vil kjøpe DV Finale 10 Twin om ingen har noe bedre å komme med).

På forhånd kjempe-takk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folk er dårlige til å svare her så seint. :P

Jeg drar til Surround.no-butikken i morgen, og ser hva jeg får testet der... Finale 10 var ikke koplet opp, men de skal opp og testes om jeg skal kjøpe dem! Må sammenlikne dem med M-65.

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du forteller hvilken forsterker du skal hekte dem på, så er det enklere å vite hvilke ht man kan tipse om...

Mvh

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynavoice Challenger M-85.
    Proson 212rr

Så sant du har forsterker til å drive de.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte Finale 10 Twin, jeg. Veldig fornøyd! Tok med den gode, gamle Jamo DVR 50-receiveren min, og den duger faktisk til "normal" stuebruk selv med såpass størrelse på høyttalerne (nå vet jo alle at det ikke er størrelsen det kommer an på, hehe).

En kompis har Dali Concept 6 drevet av Denon AVR-2308, og det spiller faktisk ikke noe bedre enn Finale 10 på DVR 50'en hos meg, og han har også mindre trøkk (ikke at hans oppsett er noe dyrere heller, men det er hvertfall mer "oppskrytt" eller kanskje jeg skal si "allment akseptert av Hi-Fi-massene").

Etter et par-tre timer med testing og plaging av mannen hos Surround.no (ålreit kar, forresten), fikk jeg noen inntrykk av de forskjellige høyttalerne i tillegg til hva jeg har med dem fra tidligere.

Mine erfaringer med Dynavoice kan oppsummeres som følger:

F6: Fantastisk til prisen - punktum. Ikke forvent all verden, og du blir ikke skuffet!

M-65: Utrolig lite nøytral lyd, alt for ubalansert, distinkt peak i midbassen, derfor ikke en god allrounder (spør du meg)... spar heller pengene... Glad jeg ikke kjøpte denne på Gooba-auksjon, det hadde vært penger i dass for min del...

Finale 10 Twin: Nøytral i mellomtone og diskant, litt ujevn frekvensgang i bassen (som forventet, kjennetegnet til Dynavoice) som kan jobbes litt med, potensiale for svært høye lydtrykk med god kvalitet - er kort og godt omtrent som forventet til prisen! Absolutt konkurransedyktig, om ikke med høyttalere av høyere prisklasse, så hvertfall i tilsvarende.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jamaha høytalere hos surround.no har ikke prøvd dem ut selv men jg kommer kanskje til å kjøpe dem

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha NS serien er pene høyttalere. Spiller greit nok men synes kabinettene deres er av relativt dårlig kvalitet. En hel del resonans i de kassene. Tynt materiale. Ikke noe spesiellt gode på dypbass heller. Spinkle billige terminaler.

Ta en titt på Magnat sine 5 og 600 Quantum serie. De er mange ganger bedre bygd og bunn solide. Spiller vesentlig bedre og man får en følelse av kvalitet. F.eks Quantum 505 eller 605.

Eneste minuset jeg kan nevne på de er at ihvertfall 500 serien har et avtagbart metall gitter foran. Få det av!

Prismessig bør 505 ligger rundt 5k +

Her er en liste over forhandlere som kan skaffe disse. Forhandlere - Audiocom as

Edit : www.avhifi.no har dem. Og i valgfri farger

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Boomboxx
    M-65: Utrolig lite nøytral lyd, alt for ubalansert, distinkt peak i midbassen, derfor ikke en god allrounder (spør du meg)... spar heller pengene... Glad jeg ikke kjøpte denne på Gooba-auksjon, det hadde vært penger i dass for min del...

Finale 10 Twin: Nøytral i mellomtone og diskant, litt ujevn frekvensgang i bassen (som forventet, kjennetegnet til Dynavoice) som kan jobbes litt med, potensiale for svært høye lydtrykk med god kvalitet - er kort og godt omtrent som forventet til prisen! Absolutt konkurransedyktig, om ikke med høyttalere av høyere prisklasse, så hvertfall i tilsvarende.
    Jaså, tycker du det? Måste hålla med on att Finale 10 är jämnare i frekvensgången och mer korrekt i ljudet, men M-65 är också helt underbar att lyssna på. Många bra egenskaper såsom öppenhet, stort ljud, detaljerad diskant, fullt tillfredsställande balans som jag ser det, och en unik spelglädje som återspeglas av få. Den har fått mycket bra kritik så helt värdelös är den i allafal inte =)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •