Hvor stort rom for klipsch RF82/RF63?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 47
    Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor stort rom for klipsch RF82/RF63?

Hei, hvor stort rom burde man ha til Klipsch høyttalere, fra RF82 og oppver?
    Lurer litt på å innvestere i enten RF82 eller RF63 etterhvert, men er veldig usikker på om disse har noe å gjøre på rommet mitt, eller om de blir altfor store. (noe jeg har sterkt på følelsen at de blir.) Så ca hvor stort burde rommet være for at disse høyttalerne skal yte bra? Lurer også litt på hvor stor klaring det burde være til tak og vegger.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har RF 82 på 35m2 med stor takhøyde , det holder til mitt bruk
    Du kan spille til du blir kvalm.. Vil tro at RF 63 tåler enda mer
    Har mine ca. 40 cm fra veggen og 1 mtr. fra sidevegg

Ligger jo et par Klipschtråder her nå...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar. Tenkte ikke på den andre Klipsch tråden når jeg postet. Men jeg poster i den fra nå av dersom jeg har spørsmål.

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt RF-63 i et rom på 17kvm. Var ingen suksess hos meg. Klarte aldri å få bassen til å sitte. Ble for svulstig og med antydning til buldrete over et visst lydvolum. HT ca 70 cm fra sidevegg og bakvegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rf 82 forstjener et romm på minst. 35m2

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 10,5 m2 med mine RF-63.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, hvordan tror dere rommet mitt passer til RF82?
    Rommet er ca 20kvm, med skråtak. (Trykk på linken i signaturen for å se bilder.)

Er redd for at diskanten kan bli altfor skarp, og er det noe jeg hater så er det en skjærende diskant/øvre mellomtone. Er det eventuelt andre Klipsch modeller som kanskje vil passe bedre til rommet?

Har stilt samme spørsmål i den andre Klipsch tråden, så dersom dere svarer, så kan dere gjerne svare der. Så slipper vi så mange forskjellige Klipsch tråder.

Active teoh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    328
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ca 26kvm med RF-82. Skulle hatt mer mulighet til å eksperimentere med avstand til bakvegg.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svarer som jeg pleier:-) Ingen vits å kjøpe så store høyttalere at man ikke får utnytte dem. Har selv gått ned i størrelse på høyttalerne og fikk mye bedre lyd.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    hmm, hvordan tror dere rommet mitt passer til RF82?
    Rommet er ca 20kvm, med skråtak. (Trykk på linken i signaturen for å se bilder.)

Er redd for at diskanten kan bli altfor skarp, og er det noe jeg hater så er det en skjærende diskant/øvre mellomtone. Er det eventuelt andre Klipsch modeller som kanskje vil passe bedre til rommet?

Har stilt samme spørsmål i den andre Klipsch tråden, så dersom dere svarer, så kan dere gjerne svare der. Så slipper vi så mange forskjellige Klipsch tråder.
    Jeg synes generelt at små høyttalere gir best resultater i små rom (men det trenger ikke være stativhøyttalere - det finnes golvstående som egner seg også!). Nå er ikke 20 m2 så veldig lite, og det er flere faktorer enn størrelse som avgjør om en høyttaler fungerer i et mindre rom. En av disse er spredningen. Nettopp på dette punktet har Klipsch en fordel, fordi hornet gir en kontrollert spredning som begrenser førsterefleksjonene fra flatene i rommet (særlig hvis du i tillegg vinkler dem litt innover). Det er ofte disse som er årsak til skarp og ubehagelig lyd. Det er også viktig at høyttalerne får nok "pusterom" selv om rommet er lite. I de fleste tilfeller blir de perspektiviske egenskapene bedre når de plasseres med noe avstand fra veggene (også bakveggen!). En nærfeltsoppstilling kan realiseres i ganske små rom og kan gi fantastisk holografi!
    Har du vurdert stativutgavene til Klipsch? Disse kan gi kjemperesultater i et mindre rom sammen med en god sub, og finnes i mange pris- og kvalitetsklasser. Det kan være vanskelig å få kontroll på bassen i et lite rom, og det er ofte lettere å optimalisere denne med en sub som lett kan flyttes rundt på, enn det er å få et par (for) store høyttalere til å spille bra.
    Når det er sagt, så må jeg tilføye at det finnes et hav av glimrende høyttalere som har en mer behagelig topp enn det Klipsch har - og som krever mindre av elektronikken for å spille godt. Kanskje du skulle vurdere noe annet også?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok fullt mulig at RF-63 vil bli for store for ditt rom. Dine Dynavoice fronter er vel 110cm? RF-63 er 117cm høye og veldig dype bakover, og så nært som du sitter i forhold til frontrekken vil du jo nesten få ht'ene som bakhøyttalere i tillegg til at de vil stå og stange i skråtaket! Hehe :lol:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene folkens. Tror jeg styrer unna Klipsch for denne gang. kan heller vente til en senere anledning når jeg får større rom og litt forskjellig. Selvom Klipsch liksom har vært det jeg har hatt mest lyst på, så tror jeg at jeg vil ende opp med et bedre resultat om jeg velger et annet merke som kanskje er litt snillere i toppen og som ikke krever fult så mye forsterkerkraft. Den største Stativhøyttaleren i Refrence serien til Klipsch kunne muligens vært aktuel, men har mest lyst på gulvstående. Kanskje jeg går for noe fra Patos istedet, har hørt mye på Patos høyttalere før, og de liker jeg meget godt lyden i.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg går for noe fra Patos istedet, har hørt mye på Patos høyttalere før, og de liker jeg meget godt lyden i.
    Ja, men Patos er jo noe helt annet enn Klipsch. Her snakker vi om en varm og fyldig signatur, helt uten dobermann-tendenser, men også uten de pyrotekniske egenskapene til Klipsch. Det betyr ikke at de er dårligere. Jeg er helt enig med deg i at Patos lager høyttalere det er lett å like lyden til - og de gir et lydbilde med en nydelig holografi.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg styrer unna Klipsch for denne gang. kan heller vente til en senere anledning når jeg får større rom og litt forskjellig. Selvom Klipsch liksom har vært det jeg har hatt mest lyst på, så tror jeg at jeg vil ende opp med et bedre resultat om jeg velger et annet merke som kanskje er litt snillere i toppen og som ikke krever fult så mye forsterkerkraft.
    Men bevares, hvor har du fått for deg at Klipsch er så skarp i toppen? Har du overhode hørt innspillte Klipsch høyttalere? Mine har spillt i underkant av 300 timer nå og jeg driver de med Nad forsterkere! Noe som ikke er en god combo med klipsch men likevel synes jeg de er de flotteste høyttalerne jeg har hørt ang. diskant og øvre mellomtone!

Men vi har kanskje ulik smak? :roll:

Edit: Hva med å vurdere dette settet fra Klipsch heller? Tror kanskje de vil passe bedre med størrelsen på rommet ditt...

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Men bevares, hvor har du fått for deg at Klipsch er så skarp i toppen?
    Nei, jeg tror også at mange som ikke har hørt Klipsch har feilaktige forestillinger om hvor kvasse de er i toppen (jeg har selv vært blant dem). Klipsch er kanskje ikke siste ordet i oppløsning, men vond diskant har de bestemt ikke synes jeg! Allikevel vil nok noen mene at tractrix-hornet, den pågående spillestilen og den spretne dynamikken blir i meste laget (noen har jo så sarte ører at de ikke tåler metalldomer engang). Nokså mange synes på den andre siden at Klipsch er selve definisjonen på aural moro. Både folk og høyttalere er ulike - og godt er det!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alex Fossum
    rf 82 forstjener et romm på minst. 35m2
    Bullshit!

Har ca 17-18kvm effektiv del av stuen og det er ikke noe problem, verken med eller uten romkorreksjon, dog gjør rk endel ting slik at det faller i hop!

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Klipsch

Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Men bevares, hvor har du fått for deg at Klipsch er så skarp i toppen? Har du overhode hørt innspillte Klipsch høyttalere? Mine har spillt i underkant av 300 timer nå og jeg driver de med Nad forsterkere! Noe som ikke er en god combo med klipsch men likevel synes jeg de er de flotteste høyttalerne jeg har hørt ang. diskant og øvre mellomtone!

Men vi har kanskje ulik smak? :roll:

Edit: Hva med å vurdere dette settet fra Klipsch heller? Tror kanskje de vil passe bedre med størrelsen på rommet ditt...
    Jeg må si meg enig med Vincent Vega her, har selv et rom på ca 22 m3. Spiller på Klipsch RF 83, Klipsch RC 64 og 4 x Klipsch RS 52 og dette spiller veldig bra selv om det ikke enda er innspillt ca 500 timer, helt innspilt blir ikke disse høytalerene før de har ca 1000 timer så det tar sin tid, det er veldig mangen som utaler seg om Klipsch uten og ha hørt høytalerene etter det er fulstendig innspillt

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldrig hørt de nei, er derfor jeg spør. Har selvsagt tenkt å ta en lytt før jeg eventuelt kjøper noe fra klipsch, men lyden kan jo blir fulstendig anderledes her hjemme enn i butikken. De ville ikke fått noe særlig luft rundt seg her, og det er derfor jeg frytkter at det kan bli skarp diskant/øvre mellomtone. Det jeg har hørt her på forumet er at dersom rommet er for lite og de får for lite luft rundt seg så blir de litt harde i toppen, spesielt på inspillinger med litt lavere kvalitet. Jeg har selv ikke hørt de, så jeg vet ikke om dette stemmer eller ei, men som sagt er det derfor jeg spør.

Dersom valget skulle falle på RF63 så ville jeg fått veldig liten avstand mellom toppen av høyttaleren og taket, og de ville stått ca 30cm ut fra bakvegg og de ville hatt ca 40cm avstand fra sidevegg. Sitteavstanden er på ca 3m +/-.
    det er nesten det med skråtaket som skremmer meg mest, siden jeg har hatt litt problemer i diskant/mellomtone i dette rommet tidligere. Men det kommer kanskje litt av at jeg også bare har/har hatt billige høyttalere.

Hvis jeg kjøper RF63/82 så må jeg vel også ha en effektforsterker?
    Regner med at en Onkyo 875 ikke vil være kraftig nok til å drive et 5.1 opsett med bare store klipsch høyttalere? Dette er også litt av grunnen til at jeg begynner å helle litt mot patos, selvom jeg er fult klar over at Patos og Klipsch er meget forskjellige.

Hmm må tenke grundig gjennom dette. :razz:

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du prøver Klipsch tror jeg du vil bli forbløffet over hvor levende de gjengir musikken. Om det er korrekt eller ikke blir egentlig underordnet. For å si det slik: Korrekt hi-fi er dønn kjedelig. Det må være en eller annen faktor som får følelsene i sving, enten det nå er rørenes eufoni i mellomtonen, hornhøyttalerens nærhet og dynamikk eller de omnipolare / bipolare høyttalernes evne til å gjenskape opptaksrommet. Musikkopplevelse har med følelser å gjøre, og bare utstyr som kan spille på disse strengene har etter mitt syn livets rett. Uansett hvilket spor vi velger å følge: Matching betyr alt!

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Bullshit!

Har ca 17-18kvm effektiv del av stuen og det er ikke noe problem, verken med eller uten romkorreksjon, dog gjør rk endel ting slik at det faller i hop!
    Hva mener du med "effektiv del av stuen"? Hvis det totale rommet er større så vil dette så absolutt påvirke lyden. Jeg kan bare ikke fatte og begripe hvorfor så mange plasserer store høyttalere i små rom. I min bok er dette ikke optimalt for kvalitetslyd (og jeg har hørt på mye i over 35 år) . Hvis maksimalt lydtrykk er målet derimot finnes jo Cervin Vega! Rimelige men gode små høyttalere og en eller to tilpassede sub'er kan gi deg high end for en brøkdel av prisen i små rom. Hvorfor velge det middelmådige alternativet?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •