Hvor stort rom for klipsch RF82/RF63? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 47
    Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og marius_arnesen: Du må ikke kjøpe noe som helst uten å ha sikret deg avtale om retur dersom høyttalerne ikke fungerer i rommet ditt! En seriøs forhandler lar deg prøve utstyret i ditt eget rom.

Har du forresten prøvd PSB? Kan være en gylden middelvei mellom Klipsch og Patos. Rett og slett gode greier.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Hva mener du med "effektiv del av stuen"? Hvis det totale rommet er større så vil dette så absolutt påvirke lyden. Jeg kan bare ikke fatte og begripe hvorfor så mange plasserer store høyttalere i små rom. I min bok er dette ikke optimalt for kvalitetslyd (og jeg har hørt på mye i over 35 år) . Hvis maksimalt lydtrykk er målet derimot finnes jo Cervin Vega! Rimelige men gode små høyttalere og en eller to tilpassede sub'er kan gi deg high end for en brøkdel av prisen i små rom. Hvorfor velge det middelmådige alternativet?
    Rommet er halvdelt men hele rommet er 25kvm, der stereodelen står på indre langside, men har hørt de i mindre rom, og det har og fungert helt greit.

Når det gjelder 'cv' lyd så er ikke det min gate nei, det er jeg ferdig med for maaange år siden!
    Mitt forrige oppsett besto av jmlab stativ+sub og joda det fungerte fint det også, men de ga meg ikke den lyden jeg var ute etter, alt for tamt og snilt!

Tonart påsto de hadde fått 82 til og fungere helt nede i 10-12kvm, men det skal ikke jeg uttale meg om.

Hvis du mener at rf 82 i et mindre rom er en middelmådig opplevelse er du velkommen innom for en lytt. Med rett matching på elektronikken har jeg oppnådd det lydbildet jeg er ute etter. Det gir med gåsehud på jazz,blues og roligere musikk, samtidig som jeg sitter med rockefot og er lamslått av dynamikken når det er tøffere type musikk som står på spillelisten!

Intermediate marius_arnesen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cv lyd vil vi ikke ha noe av her nei!

Har ikke sett på så mye annet enn Klipsch og Patos foreløbig. Men angående psb, har de noe i denne prisklassen? Total sum av fronter, center og bakhøyttalere bør helst ikke være så mye høyere enn +/- 25k.

Grunnen til at RF63 har vært i tankene er at vanligvis kan man få nesten bakoversveis på noen av tilbudene enkelte butikker er villig til å gi på Klipsch, så jeg kan kanskje gjøre en god handel der. Det som er spørsmålet er om rommet mitt ville vært noe særlig egnet til det, men hvis jeg kan få lånt med meg hjem så er det jo egentlig ikke noe problem for da kan jeg jo bare returnere de om jeg ikke blir fornøyd.

Kan jo forsåvidt komme med litt info om hva slags "materiale" de vil bli foret med.
    Anlegget vil brukes sånn omlag 70% til film og 30% musikk. Musikken som vil bli spilt er for det meste elektronisk musikk, (Jean Michelle Jarre, Pet shop boys, Infected mushroom). Og noe rock, (Linkin Park, Nickelback, Rammstein osv). Så det er jo viktig at høyttalerne takler disse sjangerne godt.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører mye på samme sjanger selv og de er skapt for slik musikk!

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Hører mye på samme sjanger selv og de er skapt for slik musikk!
    Ironien ligger i følgende utsagn fra PWK ang rock & roll:

"If hell is like this, I don't want to go there."

:twisted:

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe regner med du tenker på Paul W Klipsch elns?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, han var mer opptatt av symfonisk musikk. Kona Valerie likte opera, så når de skulle ut på konsert... så ble det opera.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøsses! :roll:

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Hvis du mener at rf 82 i et mindre rom er en middelmådig opplevelse er du velkommen innom for en lytt. Med rett matching på elektronikken har jeg oppnådd det lydbildet jeg er ute etter. Det gir med gåsehud på jazz,blues og roligere musikk, samtidig som jeg sitter med rockefot og er lamslått av dynamikken når det er tøffere type musikk som står på spillelisten!
    Nei, jeg mener ikke det. Jeg sier bare at min erfaring er at små høyttalere er det som har fungert best i små rom hos meg. At Klipsch gir fot og gåsehud - yes, yes, yes! Min store Klipsch-opplevelse var at at de kunne formidle akustisk jazz med en "jeg er der" opplevelse. Jeg har andre høyttalere som er mye bedre på naturlig instrumentklang (timbre) eller som har mer nøytral tonal balanse, men ingen gir meg som mine små Klipscher følelsen av å være på konsert.
    Edit: Jeg spiller nesten bare i stereo, og uttaler meg med dette som utgangspunkt. Flerkanalslyd blir jo noe annet hva angår plassering, perspektiv etc., og gir mye større muligheter for elektronisk "manipulering".

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Jepp, han var mer opptatt av symfonisk musikk. Kona Valerie likte opera, så når de skulle ut på konsert... så ble det opera.
    Akkurat som Gene Cerwinzki (eller hvordan det nå staves) som grunnla Cerwin Vega, han hørte bare på jazz og hatet elektronisk dunke-musikk! En kompis av meg (Walter Hoffman) som jobbet på Cerwin Vega fabrikken sa at Gene ble forbannet og hyttet med nevene når ungdommer kjørte forbi med store annlegg i bilene sine og man hørte dunkingen inn på fabrikken! Hehe... :lol:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marius_arnesen
    Total sum av fronter, center og bakhøyttalere bør helst ikke være så mye høyere enn +/- 25k.
    Som sagt her tidligere, har du vurdert dette oppsettet?

Er du usikker på klisch kommer du jo billigere ut av det med dette oppsettet samtidig som det sannsynligvis passer bedre i ditt rom enn RF-82 og større fronter....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Som sagt her tidligere, har du vurdert dette oppsettet?

Er du usikker på klisch kommer du jo billigere ut av det med dette oppsettet samtidig som det sannsynligvis passer bedre i ditt rom enn RF-82 og større fronter....
    Ja, har sett på det settet også, men har RF62 samme kvaliteter i diskant og mellomtone som RF82?

Leser jo også her at RF63 har bedre diskant og mellomtone enn de billigere modellene, men disse har jeg allerede utelukket pga størrelsen. De skulle hatt en modell som var litt mindre enn RF63 men med samme kvaliteter i diskant og mellomtone.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch Hersey III

De skulle hatt en modelll som var litt mindre enn RF63

men med samme kvaliteter i diskant og mellomtone.

Den trenger nok en sub mtp film, men utover dette så er den veldig musikalsk og lett å plassere. Trenger heller ikke mye forsterkerkraft. 5W SET trykker bra. setter du inn 20-30 PP så går den ut av sitt gode skinn...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke akkurat si jeg var noen kjempe fan av designet på de høyttalerne. :razz:
    Hva ligger de egentlig på i pris?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke akkurat si jeg var noen kjempe fan av designet på de høyttalerne. :razz:
    Hva ligger de egentlig på i pris?
    20k i norge, du får de for veiledende amerikansk pris + moms og frakt fra tyskland. ca. 13k

klipsch heresy site:no - Google Search

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en utrolig fin pris! Men er litt redd for å kjøpe noe jeg aldrig har hørt, så må nesten finne ut om det er noen i nærheten her som selger de slik at jeg kan få hørt på de før et eventuelt kjøp.

Et annet problem er jo at det finnes vel ikke center og bakhøyttalere i denne serien, og da kan det kanskje bli vanskelig å finne en center og bakhøyttalere som har en lignende klang. Om ikke center og bakhøyttalere fra Refrence serien vil fungere greit da?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var egentlig ute etter RF-82, men gutta på klipsch forumet mente at Heresy var veien å gå (dette mtp den relativt lille prisforskjellen)

Så jeg importerte fra tyskland, ikke noe problem i det hele tatt. De liker meget godt hjørneplassering og kan stilles nærme veggen. Med sine 60cm så ruver de ikke veldig i rommet, men lukker du øynene så er ikke det noen begrensning på høyden til lydbildet de tegner opp.

I følge PWK (Paul Wilbur Klipsch) så skal de "toes" kraftig inn. 45 grader blir oppgitt i notatene hans, jeg har vel en 35 grader.

Dette gjør at du så og si får brukbar lytteposisjon på hele andre siden av rommet.

Nå er ikke Heresy kjent for å være noe bassmonster... og det er heller ikke mae-set1, men cardaskablene (SE 15) som jeg nylig fikk samt plassering og en liten sub gjør at jeg ikke mangler noe nedover i oktavene.

Disse blir stående lenge i min stue.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder multikanal:

5 x Heresy III + 18" bagend sub => rått

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 x Heresy III + 18" bagend sub => rått
    Hehe det tror jeg på, men det blir nok et par steg over prisen jeg hadde tenkt.

Men tror jeg skal begynne å vurdere litt flere merker enn bare Klipsch.
    Jeg ser at PSB er nevnt tidligere i tråden, så jeg fant et sett på AVHIFI.no
    Noen som vet hvordan lyden i disse er?

AV Hifi

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tror jeg skal begynne å vurdere litt flere merker enn bare Klipsch.
    Neeeei, feig nå ikke ut så tidlig!? Ha nå litt guts og prøv de først!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •