Mirage OMD-28

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Mirage OMD-28

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mirage OMD-28

Mirage OMD-28

Har nå hatt mine HT siden Oktober. Har nå fått spillt dem inn og fått testet dem litt på forskjellig musikk og film.

Link til Mirage:
    OMD-28
    Her ligger også linker til 2 tester.

Mange som har skrevet om mirage sine forskjellige høytalere opp gjennom tidene har vært opphengt i at de er vanskelige å plassere. Dette mener jeg ikke er et problem nå med OMD-28. Jeg har også en følelse av at mange har oppfattet de som vanskelige å plassere fordi de gir et helt annet lyd bilde en konvensjonelle høytalere.
    Har også lang erfaring med Om-8 fra tidligere og plassering er jo det som er fordelen med Mirage. Lyden er bra i hele rommet.

Fordelen nå med OMNI teknologien er at den ikke er helt borte i et eget hjørne når det gjelder lydsignatur. Det gjør nok at flere liker dem og kan tenke seg å høre mer.
    Tidligere modeller har hatt en meget distinkt sound og mange har nok følt at
    det ikke er det de er vant med.

Diskant:

OMD-28 har en oppløsning som overgår alle tidligere modeller, de er ikke varme, men mer rett frem uten å farge lyden like mye som forgjengerne gjorde med sitt varme og myke lydbilde.
    De liker å ligge helt på kanten og gir masse informasjon hele tiden. her blir man ikke lytte lei av en skarp og pågående diskant. man bare kjenner at den ligger å presser på de riktige kanppene.

Mellomtone:

Øvre basselement/mellombass spiller utrolig bra sammen med mellomtonen. de tilfører en dypde til stemmer som av og til kan skremme vannet av deg. I sanger med Yello kommer de mørke stemmene frem på en for meg helt ny måte. den gjengir også myke, lyse og andre typer vokal på en utmerket ufarget måte, men likevell engasjerende. For meg har det alltid vært en jakt etter en høytaler som kan være engasjerende og lorrekt på sammen tid, OMD-28 gir meg dette på en utrolig god måte.

Bass/dynamikk:

Mirage OMD.28 har fått dra nytte av at Mirage har utviklet en ny metode å utnytte og forsterke dype basstoner på i sine kabinetter.
    Enkelt forklart er det et kammer som leder bassen mot bunnen av kabinettet og ut under høyteleren. Dette gir en bassrespons som klarer -10 db på 18hz.
    Det er sterke tall. bakdelen med en slik dypbass respons er at man ofte får en høytaler med lav følsomhet. OMD-28 er i andre tester blitt målt til 83db ved ca 96 hz det er lavt. Dette gjør at man trenger mya av både watt og strøm for å hente alle godsakene ut av høytaleren.

Da jeg gikk til innkjøp av OMD-28 var det i første omgang for å få en høytaler som kunne spille med tyngde og gi et oppløst og stort lydbilde. Lite visste jeg om hvilken dynamikk de kunne stille med.
    Da jeg etter ca 2 mnd innspilling begynte å dra på litt åpnet det seg en ny verden, men jeg fant fort ut at carveren min ikke holdt mål. Den måler 250 watt pr kanal, 320 mosfet ampere pr kanal og har en 1,4 kva strømforsyning. med andre ord ikke en småtass.
    De rev og slett i kroppen min, men jeg hørte at det manglet mye strøm...
    Løsningen ble å få noe bedre, så Halo a51 ble bestillt.

En ny era med Halo er i gang:

Å huff å huff å huff , jeg har så vondt i kroppen min, positivt altså...
    Det spiller så jaevlig bra at ingen vil tro det før de har hørt det. Dybde og trykk, alt på en gang og i storeeee doser også. På Michael Jacksons Invinceble er det så mye trøkk og dybde at noen som ikke er klar, kan fort svelge tungen sin eller det som verre er.

Jeg er blitt freslt på en helt ny måte, måtte bare ikke gud se på meg som en avguds dyrker for dette grenser nå til forguding av Miragene. jeg bare digger de verre enn noe annet i hele verden!!!

Så er du ute etter følgende:

- Oppløst,men ikke pågående.
    - fyldig, men oppløst mellomtone.
    - Fløyelsmyk dybde helt ned til under 20 hz.
    - semitrailer dynamikk rett i flesen.

Look no further, walk no further, see no further, hear no further løsningen er her, Mirage OMD-28.

Dette var en enkel, første gangs reveiw fra en nesten ordblind vestlending. Spørsmål om bedre og mer utfyllende svar på enkelt punkter besvares selvfølgelig.

Jan Ove
    :grin:

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse ser utrolig interessante ut, og dine lytteinntrykk forsterker inntrykket. Hvem forhandler disse i Norge?

Hvordan opplever du senterhøyttaleren?

På spesifikasjonssiden er vel A51 omtrent det samme som Carveren (250w per kanal, noenlunde samme strømstyrke)?

Nice kino, btw :-)

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mono er i hvertfall importør i Norge:
    Velkommen til Mono AS

Bare så synd at de aldri klarer å oppdatere hjemmesiden sin med ny info om Mirage!
    (Finner kun prisliste)

En sammenlikning av mine tidligere Mirage OM5 (forrige toppmodell fra Mirage) og mine nye Patos Symphonic IV finnes her (se nederst på sida):
    AVforum.no - Migen's hjemmekino

PS!
    Har aldri hørt den nye OMD-28, men den har sikkert mye nytt å by på !

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re:

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Disse ser utrolig interessante ut, og dine lytteinntrykk forsterker inntrykket. Hvem forhandler disse i Norge?

Hvordan opplever du senterhøyttaleren?

På spesifikasjonssiden er vel A51 omtrent det samme som Carveren (250w per kanal, noenlunde samme strømstyrke)?

Nice kino, btw :-)
    Senteren er ikke blitt så grundig testet enda, men det jeg har hørt så lang er meget lovende. Som OMD-28 er den dynamisk og oppløst. Hjemme hos meg nå er det et meget sammenhengende lydbildet på film.

Carveren er jo kraftig, men har kun 1,4 kva strømforsyning, mens A51 har 2,2 kva. Tror nok den lave impedansen til OMD-28(83 db,>96hz) suger mye strøm.
    Tror nok og at A51 er en meget god match med OMD-28. Carveren har aldri før blitt så utspillt.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok en del som er skeptiske til teknologien i disse høyttalerne. Men etter at jeg har spilt litt på Omni 350 som jeg kjøpte til å ha bak, må jeg si at jeg er imponert over hvor godt disse spiller! Da spesielt mellomtonen er knallgod til prisen!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OMD-28 er en høyttaler jeg liker meget godt. Vi testet den for lenge siden, og den er meget enkel å like, uten for mange nykker eller særegenheter.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Mirage OMD-28

Jeg er blitt freslt på en helt ny måte, måtte bare ikke gud se på meg som en avguds dyrker for dette grenser nå til forguding av Miragene. jeg bare digger de verre enn noe annet i hele verden!!!
    Jan Ove
    :grin:
    Tror Vårherre er rimelig raus og at du kan regne med tilgivelse!

Interessant omtale av en høyttaler med en svært spennende teknologi, Whitedmon!

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dynamikken.

Det er dynamikken som er det mest fremtredende ved de.
    Fikk tatt meg en liten lytte time i går og må igjen bare skryte hemningsløst av kraften de gir fra ca 20-22hz og oppover.

Lurer på om jeg skal døpe om kinoen til trykkammeret.
    hadde R.Y på lytting, han har Kappa 9.2 og JC-1. Han ble helt målløs av dynamikken og det store lydbildet.

På enkelte spor satt vi begge to og hadde de største glisene, snudde oss bekreftende mot hverandre og bare var i lykkeurs.

Slikt no er bare gattt!!

Må også si at sammenhengen mellom de forskjellige kanalene er helt utrolig bra, du har ikke det kanal jaget, med skifting fra en side til annen, kun et super sammengende lydbildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Oslo
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante høyttalere! Hva er prisen på skjønnhetene?
    Hegel H80 - Dynaudio Excite X14 - Nordost Blue Heaven - QED XTC

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

pris OMD-28

Sitat Opprinnelig postet av olesor
    Interessante høyttalere! Hva er prisen på skjønnhetene?
    De ligger vel på veil 75.000.-

Tror de skal være priset til 69990.- i flere butikker. Sikkert mulig å få de ned til 65.000.-, i sin lokale butikk.

ikke billig, men disse er i samme klasse som B&W 802, Usher 8571 mm. Så prisen er ikke gale sånn sett.

Newcomer R.Y sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er utvilsomt noe av de råeste høyttalerne jeg har hørt. Skal utvilsomt ha slike en dag:-D
    Parsound CD1. Parasound JC2. Parasound JC1. B&W 800N.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare si meg enig! Har 4 stk å de spiller bra men trenger mere rom og forsterker enn jeg kan gi dem nå men når jeg blir "rik" å får egen hjemmekino så vil jeg tro de kommer til sin rett.

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    De ligger vel på veil 75.000.-

Tror de skal være priset til 69990.- i flere butikker. Sikkert mulig å få de ned til 65.000.-, i sin lokale butikk.

ikke billig, men disse er i samme klasse som B&W 802, Usher 8571 mm. Så prisen er ikke gale sånn sett.
    Med fare for litt trådnekrofile tendenser her men, oppdaget nå at disse selges for $1.299,- (jeg vil tro det er stykkpris) hos Vanns i USA.
    Mirage OMD-28 Black 3-Way Black OM Design Series Floorstanding Loudspeaker | Vanns.com

Men uansett så vil man jo sikkert klare å få et par til Norge for under 20.000 v/ bruk av Jetcarrier eller noe slikt. Det må jo uansett være et kupp!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •