Plugge bassport eller ikke?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plugge bassport eller ikke?

Hei! Ganske så nybegynner med denne "hobbyen" jeg, men leser å leser på forumet her. Sponser også hjemmekino å lyd&bilde vær mnd selvfølgelig,like bra vær gang det kommer et nytt blad i hyllene.

Men det jeg lurer på her er litt hva plugging av bassportene på høytalere utgjør for lyd å opplevelse? Å plugge begge eller en? Har et par dynavoice f6 å har plukket opp noe om at de funker best med en plugg eller to..
    Noe med erfaring eller synspunkter på dette hadde vært flott.
    På forhånd takk.

Mvh Kjetil

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som navnet tilsier har det med bassen å gjøre hovedregelen sier vell at du skal tette begge portene i små rom og ha dem åpne i store rom, men den regelen har så mange untak at det knapt kan kalles en regel. kommer helt ann på hvordan du liker bassen. har du tettet portene så har jeg forstått at du får litt dypere, tightere bass, mens har du åpne porter så går ikke bassen så dypt men du får litt mere trøkk i bassen. men bassen forandrer seg også ettersom hvor langt fra bakveggen du plasserer høytalerene. så hvordan du liker bass med hensyn til avstand til bakvegg og om du vil ha 0,1 eller 2 porter lukket må du nesten bare eksprimentere deg frem til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne tenke meg det hadde noe med bassen å gjøre ja.
    Takk for svar, får se om jeg får tak i noen plugger å tester ut litt. :-D

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du plugger portene i en bassreflekskonstruksjon gjør du den i realiteten om til trykkammer (også kalt lukket) - iallfall hvis pluggen er helt tett. Dette fører til en radikalt annerledes avrulling nedover i bassen. Du får mindre bassnivå, men nivået faller relativt langsomt sammenlignet med bassrefleks - typisk med rundt 12 dB per oktav anekoisk. Bassrefleks gir større bassnivå, men nivået faller raskt under avstemmingsfrekvensen (typisk med 18 dB per oktav eller mer). I noen tilfeller vil den basshevingen den såkalte "romforsterkningen" bidrar med, oppveie avrullingen til et trykkammersystem meget godt, slik at systemet totalt spiller med en stram og fin bass som også går dypt. Dette kan dessuten gi et mindre "boomete" resultat i mange rom.
    Hvis du plugger portene slik at litt luft kan sive gjennom pluggen, får du det som gjerne kalles en "akustisk ventil". Plugger du portene bare delvis, endrer du på bassrefleksavstemmingen.
    Prøv og se hva du synes om resultatet! Sokker (også sure) duger som plugger!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Sokker (også sure) duger som plugger!
    He he.. Passer bra til amatømusikk, der instrumentene spiller surt.. gjør det ikke.. :-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    He he.. Passer bra til amatømusikk, der instrumentene spiller surt.. gjør det ikke.. :-D
    Sikkert - men jeg synes det er urettferdig å skylde på instrumentene.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Blir ganske teknisk å vanskelig å forstå alt med en gang men det stå jo her så jeg kan jo lese over flere ganger..hehe. Sure sokker vet jeg ikke om jeg vil prøve, kanskje lyden "lukter" surt. ops:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •