bygge egne høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bygge egne høytalere

Har i dag et par vanvittig gode "demo høytalere" som er laget ho en megtkjent produsent. men denne produsenten var jo mest opptatt av lyden og ikke finnishen på selve høytalerene. Jeg lurte litt derfor på om jeg skulle forsøke og bygge tilsavrende kabinetter selv med litt bedre finnish, da jeg er en forholdsvis god hobbysnekker. Har bygget mye rart, men ikke høytalere:-D

Lurte derfor om det er noen som vet om en god "guide" eller noe her på forumet hvor jeg kan se litt byggeprinsipper osv... :-D

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fi Smurfen
    Har i dag et par vanvittig gode "demo høytalere" som er laget ho en megtkjent produsent. men denne produsenten var jo mest opptatt av lyden og ikke finnishen på selve høytalerene. Jeg lurte litt derfor på om jeg skulle forsøke og bygge tilsavrende kabinetter selv med litt bedre finnish, da jeg er en forholdsvis god hobbysnekker. Har bygget mye rart, men ikke høytalere:-D

Lurte derfor om det er noen som vet om en god "guide" eller noe her på forumet hvor jeg kan se litt byggeprinsipper osv... :-D
    Hva med å bare legge ny finish på disse høyttalerene du har da? Om han som bygget dem brydde seg om lyd, så er sikkert selve konstruksjonen habil nok. Da sparer du ivertfall noen kroner.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cowboy bebop
    Hva med å bare legge ny finish på disse høyttalerene du har da? Om han som bygget dem brydde seg om lyd, så er sikkert selve konstruksjonen habil nok. Da sparer du ivertfall noen kroner.
    har vurdert det, men siden dette i utgangspunktet bare er et par testhøytalere fra fabrikk, er ikke høytalerne helt identiske i fasong. de spiller knallbra, men ser ikke like bra ut hehe

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør iallfall sørge for følgende hvis du vil beholde lyden i originalen: 1) Kassen må ha samme volum. 2) Baffelen (frontplata) må ha samme dimensjoner og elementene må ha samme plassering på baffelen 3) Hvis bassrefleks: Avstemmingen må være den samme, og porten bør vende samme vei som i originalen. Dermed er det ganske begrenset hva du kan forandre på uten å forandre lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Du bør iallfall sørge for følgende hvis du vil beholde lyden i originalen: 1) Kassen må ha samme volum. 2) Baffelen (frontplata) må ha samme dimensjoner og elementene må ha samme plassering på baffelen 3) Hvis bassrefleks: Avstemmingen må være den samme, og porten bør vende samme vei som i originalen. Dermed er det ganske begrenset hva du kan forandre på uten å forandre lyden.
    er helt klar over det.. har snakket med kontruktøren i dag, han ga meg noen tips om hvor mye jeg kan tilate meg og forandre.
    så da setter vi igang.

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fi Smurfen
    er helt klar over det.. har snakket med kontruktøren i dag, han ga meg noen tips om hvor mye jeg kan tilate meg og forandre.
    så da setter vi igang.
    artig prosjekt dette da du må gjerne holde oss oppdatert om hvordan det går, og om du får like god lyd i de nye høytaler kabinettene i forhold til de gamle

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    artig prosjekt dette da du må gjerne holde oss oppdatert om hvordan det går, og om du får like god lyd i de nye høytaler kabinettene i forhold til de gamle
    er like spent selv.. de elementene fortjener virkelig et godt kabinett.. dette er bla bass membraner laget av sjøgress.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi vil gjerne se bilder! :-D

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Vi vil gjerne se bilder! :-D
    Hell yes we want! :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal skjære ut matrialene til kassene i helgen, 40mm massiv eik. legger ut bilder når det meste er skjært ut og skal settes sammen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •