Full hjemmekino, nytt rom, nytt av alt. Hva velger jeg? 250 - 400.000kr

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 84
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Full hjemmekino, nytt rom, nytt av alt. Hva velger jeg? 250 - 400.000kr

Det bygges nytt hus på 1200m2 og i en del av kjelleren skal det være hjemmekino for store og små. Kinoen skal også brukes til noe møter og foredrag for egen og muligens også andres bedrifter.

Det kommer til å være total lyskontroll i rommet, eget maskinrom om ønskelig (dersom det viser seg å være nødvendig) og alt skal styres fra en eller flere enheter som gjør det samme. Jeg legger også svært stor vekt på at systemet er særdeles enkelt å bruke, enten man ønsker å ha en presentasjon eller finne film i biblioteket på over 2500 titler.

Problemet er at jeg selv kun har erfaring fra anlegg mellom 15 - 50.000kr klassen, men denne gangen skal det altså gjøres skikkelig. Jeg har fått hjelp av et eget firma til å sette opp utstyr og plantegninger, men jeg skulle gjerne høre litt meninger fra folk som vet hva de driver med og kanskje også erfaring med kinobygging i denne klassen.

Jeg setter opp de 2 forslagene lyd og bilde firmaet har satt opp, og jeg ønsker veldig gjerne at dere kanskje fyller inn pris på utstyret de har valgt (dette har jeg nemmelig ikke fått av de) og andre ting som kan være opplysende.

Det låter følgende:

Anlegg kinosal 1:

AHC trådløst panel m/docking - Finner ikke noe info om AHC på nett, hjelp?
    AHC controller som samler styring av lys, lyd og bilde
    Mitsubishi HC6000 projector - Er ikke sony vw60 et mye bedre valg?
    Projector feste
    Adeo Lerret p136 Plano HT, 136", yttermål 317X186
    Mediacenter PC med SW for AHC styring, hva er dette?
    Pioneer DV 600AV-S, DVD spiller (1080P oppskalering) - denne er vel ikke så bra?
    Sunfire TGR-3 Home Theater Receiver, 7X200W.
    Sunfire CRS-3 Cinema Ribbon Trio Front Høyttalere
    Sunfire CRS-3 Cinema Ribbon Trio Senter Høyttaler
    Sunfire CRM-2 Duo Surroundhøyttalere
    Veggfester for CRM-2, ACC-2CWB
    Sunfire True Subwoofer EQ Signature, 2700W
    Rack m/frontplater, hyller, strømskinner etc.

Hvordan tror dere dette vil være? Er dette utstyr som entusiastene syntes er fett, eller er det utstyret monteringsselskapet tjener fett med penger på?

Tusen takk for givende svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm..... Spennende!

Hvis du hadde noe større budgett kunne du jo sjekke ut Midgard Audio Gaia. Dette er riktignok "bare" ett stereooppsett, men han klarer nok å lage et OK surroundsystem til deg også. Virker ikke som spenn er det som holder igjen dette prosjektet.

http://avforum.no/avnytt/showproduct...dd33bd65deaa1c

Avshop har ( hadde? ) en del fete JBL pakker som antagelig kunne passe. Kan desverre ikke finne noen link på avshop i skrivende stund.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig at høyttalerne ikke ser helt sinnsyke ut, slik som de du viste meg, jeg kommer tilbake til om de skal være integrert eller synlige fra lytteposisjonen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med inwall løsninger?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom dette ikke er bygget ennå kan jo nær sagt hva som helst monteres usynlig.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står ikke noe i tilbudet du har fått fra firmaene mot å kopiere og legget ut innhold/priser på nett da?

Etter min mening hadde det vært ryddigere av deg ikke å nevne prisene du har fått fra firmaene, men å starte med å gi informasjon om rommet og bruken, samt budsjett. Så kunne de som har peil på slike anlegg (det er jo noen av de her på forumet) gitt deg tips å jobbe ut ifra.

Tviler på at firmaene som har gitt deg tilbudene blir så fornøyd hvis de ser at du har lagt ut innholdet i tilbudene.

Kan hende jeg er på villspor, men... Bare et velmenende tips!

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er under bygging, jeg vet ikke nøyaktig hvor langt det er kommet enda men dette skal jeg finne ut i løpet av morgendagen. Jeg prøve å finne litt om høyttalerne på nettet, disse som er satt opp her virker jo rett og slett skikkelig pjuskete.

Jeg ser på kinoen andre folk her på forumet her, der brukes det jo alt fra 1 - 4 subwoofere. Dette skal jo være en kino, lyd og bildet skal være gøy når man først har det.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Det står ikke noe i tilbudet du har fått fra firmaene mot å kopiere og legget ut innhold/priser på nett da?

Etter min mening hadde det vært ryddigere av deg ikke å nevne prisene du har fått fra firmaene, men å starte med å gi informasjon om rommet og bruken, samt budsjett. Så kunne de som har peil på slike anlegg (det er jo noen av de her på forumet) gitt deg tips å jobbe ut ifra.

Tviler på at firmaene som har gitt deg tilbudene blir så fornøyd hvis de ser at du har lagt ut innholdet i tilbudene.

Kan hende jeg er på villspor, men... Bare et velmenende tips!

DrE
    Jeg vet ikke om de har sagt noe om dette, men velger uansett å ta bort prisen. For alt jeg vet kan det være en kjempe pris, men også helt bånn.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timmern
    Jeg vet ikke om de har sagt noe om dette, men velger uansett å ta bort prisen. For alt jeg vet kan det være en kjempe pris, men også helt bånn.
    Såklart, det lønner seg alltid å hente inn tilbud flere plasser. Det mest lønnsomme for deg er å si dette til tilbudsgiver. "Jeg kommer til å hente inn noen tilbud og se an hva som føles best".

Da gir du de beskjed om at de må gjøre sin flid med både kundebehandling og oppsett ;-)

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvd-spiller til 1700,- i et anlegg til 400 000,- hørtes litt....feil ut

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo i alle fall si at AHC er Norsk og at firmaet som leverer det har et rykte for å levere kvalitetsmessig gode installasjoner. Du kan jo godt sammenligne AHC som "hjerne" i hus-automasjon med løsninger fra/basert på AMX, CUE, Crestron, Stardraw, Promixis, LinuxMCE.

De har alle sine *priser*, *brukergrensesnitt*, *tilgjengelighet*, *kompleksitet* osv osv, men til syvende og sist klarer de det samme etter at noen med peiling har satt opp systemene:

1. Selvforklarende grafisk brukergrensesnitt.
    2. full kontroll av lys, lyd, bilde, aircondition, osv osv.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kommer nok ikke til å bli brukt nei. Jeg lurer på om de som har satt opp dette systemet gjerne vil ha alle filmene over på media center løsningen. Finnes det en maskin som kan mate dvd plater inn i en spiller eller lignende? Alle filmene er DVD, hadde vært fint å fått dette opp på en meny og så bare "spill av".

Jeg bruker selv mediaportal som begynner å fungerer veldig greit nå. 350 filmer i HD, Sharp 52" og Harmony 1000. Holder for meg, men nå har ikke jeg dedikert kino:P

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...jeg synes nok oppsettet du har fått foreslått varierer litt i kvalitet... På lydsiden skal jeg ikke uttale meg for mye, Sunfire skal jo være gode greier, så der er du nok relativt godt dekket. Selvsagt finnes det mye annet spennende der ute, men det vil det alltid gjøre.

Samtidig vet jeg ikke helt om den receiveren du har fått foreslått er den mest fremtidsrettede mht kildehåndtering i HDMI samt de nye HD-lydformatene. Jeg ville heller foreslått Yamaha Z11 faktisk, ev. med noen blokker koblet til for å forsterke de kanalene som har størst behov for dette... 11 kanaler gir virkelig en løftet kino-opplevelse, det trenger du bare dra innom din lokale kino for å oppleve - spesielt vil jo det være effektfullt i en såpass stor kino som den du beskriver... Pioneer toppmodell på receiverfronten kan også være aktuell, den kjører utelukkende digitale ICE-blokker og gir enorm effekt slik at du trolig kan skippe ekstra blokker.

På kilde/bildesiden synes jeg videre du har fått et litt dårlig forslag i denne prisklassen. En JVC HD-1 eller HD-100 samt et 2.35:1 rammelerret hadde jo vært optimalt, men samtidig er jo kravet at du skal kunne kjøre presentasjoner i kinoen, noe 2.35:1 ikke er spesielt godt egnet til. Et 2.35:1-oppsett ville også krevet en egen anamorfisk linse (f.eks. en av de nye Prismasonic-linsene), men i denne prisklassen er jo ikke 20.000 fra eller til det helt avgjørende. Jeg mener jo at kravet til å kunne kjøre presentasjoner i et slikt oppsett bør legges temmelig lavt, da det forstyrrer hovedmålet - som jeg antar er å sette sammen en skikkelig hi-end hjemmekino. Jeg foreslår derfor at du bare kjøper inn en billig presentasjonsprojektor i tillegg som du benytter ved behov. Den kan du jo kjøre innenfor 2.35:1-lerretet uansett...

Når det gjelder kilde MÅ du jo ha Blu-ray, alt annet blir jo tullete. Pioneer har jo en fin sak...

Ettersom forhandleren du benytter deg av har tilgang på Pioneer bør det jo være greit å kunne bytte ut til Pioneer receiver-toppmodell og Blu-ray da... På bildesiden har de sikkert også tilgang på JVC. Adeo leverer også såvidt jeg vet alle sine lerret i 2.35:1 med litt leveransetid. Du står igjen da kun med linsen, og den kan du jo ærlig talt bare bestille fra Prismasonic eller en norsk forhandler som fører disse, installasjonsfirmaet klarer sikkert å skru opp og installere linsen i alle tilfelle.

Lykke til - men jeg må samtidig gi en liten advarsel - et du først ute etter kun det beste vil du måtte påregne å bruke ganske mye tid på research, og det er samtidig et poeng at du i størst mulig grad holder deg til de anbefalingene du har fått av installasjonsfirmaet, da det i motsatt grad kan bli litt kluss. Tenker da kanskje mest på 2.35:1, som jo er et veldig morsomt konsept (samme bildeforhold som på kino), men samtidig pr. dato litt avansert og til dels knotete å forholde seg til (f.eks. får du ikke tekst på de fleste filmene), så det er allikevel mulig at du bør gå for 16:9 og heller komme tilbake til cinescope 2.35:1 ved en senere anledning... Alt avhenger egentlig av hvor mye tid du har tenkt å bruke på oppsett og knoting i etterkant. Jeg hadde jo personlig valgt mye avanserte greier, men jeg er jo en AV-entusiast, noe du ikke nødvendigvis ønsker å måtte konvertere til selv om du kjøper kino til halvmillionen...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christiansk
    Dvd-spiller til 1700,- i et anlegg til 400 000,- hørtes litt....feil ut
    Legg med husautomasjon! Skal du ha en "kino" med brukervennlighet, så er det brukervennligheten som koster mest (og også tar mest tid). Jeg er forsåvidt enig i at 1700-klassen høres litt lite ut, men ta med i beregningen at det er mange ting som koster i dette oppsettet.

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg hadde jo personlig valgt mye avanserte greier, men jeg er jo en AV-entusiast, noe du ikke nødvendigvis ønsker å måtte konvertere til selv om du kjøper kino til halvmillionen...
    Mye fornuftig i ditt innlegg Lygren, og det mest fornuftige av alt i denne sammenheng har jeg quotet

men: Timmeren har jo vist at han har interesse på "oppsett-nivå" i htpc-trådene, så kanskje han _er_ en AV-entusiast?

DrE

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...for øvrig gleder vi oss til bilder og presentasjon på minHjemmekino.no...

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Voldsomt stort hus da gitt!

Detta blir spennende!!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjarne82
    Voldsomt stort hus da gitt!

Detta blir spennende!!
    Ja og så er det bare en hytte:lol:

Kjempe bra med gode tilbakemeldinger, det er klart jeg skal komme tilbake med bilder og mere informasjon. Jeg fikk bare saken i hånden i dag, og mere enn dette har jeg ikke satt meg inn i det. Som DrErling er inne på så er brukervennlighet veldig viktig i denne kinoen. Her skal alle kunne kose seg uten å måtte skrike om hjelp, enten det er jentunge på 15, guttebarna på 20 eller far på 45

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Legg med husautomasjon! Skal du ha en "kino" med brukervennlighet, så er det brukervennligheten som koster mest (og også tar mest tid). Jeg er forsåvidt enig i at 1700-klassen høres litt lite ut, men ta med i beregningen at det er mange ting som koster i dette oppsettet.

Mye fornuftig i ditt innlegg Lygren, og det mest fornuftige av alt i denne sammenheng har jeg quotet

men: Timmeren har jo vist at han har interesse på "oppsett-nivå" i htpc-trådene, så kanskje han _er_ en AV-entusiast?

DrE
    Jeg er naturligvis en entusiast, men det er det jo ikke alle som har tid eller interesse av å være.

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...jeg synes nok oppsettet du har fått foreslått varierer litt i kvalitet... På lydsiden skal jeg ikke uttale meg for mye, Sunfire skal jo være gode greier, så der er du nok relativt godt dekket. Selvsagt finnes det mye annet spennende der ute, men det vil det alltid gjøre.

Samtidig vet jeg ikke helt om den receiveren du har fått foreslått er den mest fremtidsrettede mht kildehåndtering i HDMI samt de nye HD-lydformatene. Jeg ville heller foreslått Yamaha Z11 faktisk, ev. med noen blokker koblet til for å forsterke de kanalene som har størst behov for dette... 11 kanaler gir virkelig en løftet kino-opplevelse, det trenger du bare dra innom din lokale kino for å oppleve - spesielt vil jo det være effektfullt i en såpass stor kino som den du beskriver... Pioneer toppmodell på receiverfronten kan også være aktuell, den kjører utelukkende digitale ICE-blokker og gir enorm effekt slik at du trolig kan skippe ekstra blokker.

På kilde/bildesiden synes jeg videre du har fått et litt dårlig forslag i denne prisklassen. En JVC HD-1 eller HD-100 samt et 2.35:1 rammelerret hadde jo vært optimalt, men samtidig er jo kravet at du skal kunne kjøre presentasjoner i kinoen, noe 2.35:1 ikke er spesielt godt egnet til. Et 2.35:1-oppsett ville også krevet en egen anamorfisk linse (f.eks. en av de nye Prismasonic-linsene), men i denne prisklassen er jo ikke 20.000 fra eller til det helt avgjørende. Jeg mener jo at kravet til å kunne kjøre presentasjoner i et slikt oppsett bør legges temmelig lavt, da det forstyrrer hovedmålet - som jeg antar er å sette sammen en skikkelig hi-end hjemmekino. Jeg foreslår derfor at du bare kjøper inn en billig presentasjonsprojektor i tillegg som du benytter ved behov. Den kan du jo kjøre innenfor 2.35:1-lerretet uansett...

Når det gjelder kilde MÅ du jo ha Blu-ray, alt annet blir jo tullete. Pioneer har jo en fin sak...

Ettersom forhandleren du benytter deg av har tilgang på Pioneer bør det jo være greit å kunne bytte ut til Pioneer receiver-toppmodell og Blu-ray da... På bildesiden har de sikkert også tilgang på JVC. Adeo leverer også såvidt jeg vet alle sine lerret i 2.35:1 med litt leveransetid. Du står igjen da kun med linsen, og den kan du jo ærlig talt bare bestille fra Prismasonic eller en norsk forhandler som fører disse, installasjonsfirmaet klarer sikkert å skru opp og installere linsen i alle tilfelle.

Lykke til - men jeg må samtidig gi en liten advarsel - et du først ute etter kun det beste vil du måtte påregne å bruke ganske mye tid på research, og det er samtidig et poeng at du i størst mulig grad holder deg til de anbefalingene du har fått av installasjonsfirmaet, da det i motsatt grad kan bli litt kluss. Tenker da kanskje mest på 2.35:1, som jo er et veldig morsomt konsept (samme bildeforhold som på kino), men samtidig pr. dato litt avansert og til dels knotete å forholde seg til (f.eks. får du ikke tekst på de fleste filmene), så det er allikevel mulig at du bør gå for 16:9 og heller komme tilbake til cinescope 2.35:1 ved en senere anledning... Alt avhenger egentlig av hvor mye tid du har tenkt å bruke på oppsett og knoting i etterkant. Jeg hadde jo personlig valgt mye avanserte greier, men jeg er jo en AV-entusiast, noe du ikke nødvendigvis ønsker å måtte konvertere til selv om du kjøper kino til halvmillionen...
    Interessant og spennande innlegg, vart dog interessert i kva slags receiver frå pioneer som har ice-moduler? Er ikkje LX-70 toppmodellen?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer sin Blu Ray spiller er helt sinnsykt treig, latterlig at det i det hele tatt går ann! Det tar jo 3 minutter fra man trykker på "power" til plata snurrer. Sånn skal det ikke være i denne kinoen hvertfall! I og med at vedkommende har så mange dvd filmer så trenger vi vel en skikkelig DVD-spiller også da, lo litt når jeg så de hadde satt opp DV-600 til 1700kr, når jeg nettop var innom hifi-klubben og så på spillere til både 10 og 20 ganger så mye!

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •