Full hjemmekino, nytt rom, nytt av alt. Hva velger jeg? 250 - 400.000kr - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 84
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...det er LX-90 jeg snakker om fra Pioneer på receiversiden - den ble vist på IFA, men det er mulig den ikke er tilgjengelig pr. dato...

Pioneers Blu-ray er treig ja, det er korrekt, så du kan jo vurdere å heller kjøpe en rimeligere Blu-ray fra f.eks. Sony (S500 til ca. 6000.- f.eks.) i påvente av en bedre spiller fra Pioneer eller andre produsenter i det høyere sjiktet (f.eks. Denon, som jo i det minste har laget noen svært glimrende DVD-spillere). Blu-ray må du uansett ha i kinoen, du kan jo ikke leve uten med utstyr i denne kvalitetsklassen! En rask DVD-spiller kan du jo kjøpe i tillegg, igjen er jo Denons modeller glimrende, f.eks. 2930 vil jo funke greit både som film -og musikkformidler, ev. en av Denons toppmodeller for å gi deg enda bedre lyd fra CD hvis det er et krav.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Eller en Oppo digital 981HD til dvd-avspilling/oppkonvertering (og evt som drivverk koblet mot DAC, ref glimrende test til latterlig pris i forrige Stereophile)

Eller, kanskje det beste hadde vært å gå for en popcornhour mediaplayer, eller noe TVIX(var det det det hette?) greier?

Tror også jeg hadde snust litt på Yamaha sin Z11. Den har såvidt jeg husker RS232, og dermed skal den ikke være noe særlig verre enn Sunfire å kontrollere. (AHC kan ta seg av kildevalg/lyd, de viktigste settingene).

DrE

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil fraråde å velge en receiver-toppmodell som skal drive hele oppsettet. Legg ressursene i høyttalere og effekttrinn på lydsiden. Etter at det er installert er dette det klart mest kompliserte å skifte ut. Toppmodeller på "ferskvaresiden" (blueray, receiver, pj) faller så enormt i pris og er så lett å oppdatere i oppsettet i ettertid at det må være veldig dumt å gjøre kompromisser i "grunnmuren" for å få de aller siste gadgets fra dag en.

Forøvrig synes jeg ikke DVD-spilleren som er foreslått er noe merkelig valg ift resten av lydoppsettet. Som noen er inne på så er det ikke mye lydutstyr for en kino til 400k. Det er en del "skjulte kostnader" her så det er ikke så lett for oss å se hvordan det er prioritert, men det virker relativt beskjedent i forhold til mange andre kinoløsninger i samme prisklasse.

Hvor stort blir rommet og hvordan er formen på det?
    Blir det utført som auditorium?

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir veldig spennende å følge med på.

Sunfire har jo subwoofere som er beregnet for innbyggning i vegg, og med følgende spesifikasjoner skulle man ikke tro at det skulle mangle noe.
    Subwoofer:
    Power Handling - 2700W
    SPL - 110 dB
    Frequency Response - 18Hz - 110Hz
    Cabinet Dimensions - 44.5 x 14.25 x 3.75" (HWD)
    Cabinet Weight - 65.0 lbs. (assembled w/ woofers)
    Subrosa har også automatisk romkorreksjon, så det skulle i utgangspunktet bety at den skulle være ganske enkel å integrere lydmessig.

les mer om Subrosa her

Høres muligens ut som om jeg skryter vel mye av Sunfire, men for meg har Sunfire gitt meg så mange år med helt fantastisk lydkvalitet, brukervennlighet og pålitelighet at jeg ikke har noen problemer med å anbefale det til andre.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sunfire settet med Subrosa in wall sub kommer ifølge highsound.dk på ca 146000,- Dkr. (Dette for et 7.1 opsett) ønskes det et 9.1 opsett kan man legge til 21000 Dkr for to ekstra høyttalere og 9500 Dkr for et ekstra effekttrinn.
    Blir vel noe mere i norske kroner..
    Så kommer kabler, styring, projector, lerret osv i tillegg, så det drar snart avgårde med tanke på totalkostnader..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg venter desvere fortsatt på mere informasjon på hva som faktisk koster alle pengene på anlegget jeg oppga i starten av tråden

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis planen er at barn skal få boltre seg fritt i rommet vil jeg sterkt anbefale "skjult anlegg". Ketchupbefengte små barnefingre har en stor tendens til å trykke på senter av høyttalerelementer. Alle utstillingshøyttalere på elektrokjeder har nesten alle støvhetter trykket inn. En billig DVD spiller som er lett tilgjengelig, plassert litt unna selve anlegget er nok også lurt.

Hva skjedde med JBL-pakkene lygren?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne du kanskje si litt om rommet?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

" DÆVEN STEIKI " 400.000 kr til hjemmekino :-O

Subsiden.... 4* SVS PC Ultra... Åhh, drømmer litt...

Litt info om romet, plantegning er fint

Barn.... muligheten til og kunne sette MAX Lydnivå når du er ute av romet... samt og ha et eget rom til vital elektronikk... Samt stødige og solide høytalere med god garanti.

Kan ikke tenke mere, det kan gå galt he he he

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spennende prosjekt dette her som jeg gjerne vil få med meg.

Som dvd-spiller så tror jeg nye oppo 983 som er like rundt hjørnet vil gjøre det meget bra. Kan kanskje være verdt å vente på da det sannsynligvis blir en av de ultimate dvd-spillerene der ute, men fortsatt til en hyggelig pris.

Lykke til, her har du mange muligheter med tanke på budsjettet!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du har nok av areal:
    Er det aktuelt å skjule høyttalere bak en stoff-vegg? I så fall kan man jo velge høyttalere og plassere uavhengig av utseende, avhengig av hvor mye areal man kan ofre.

Hva er rommets areal, og hvor mange sitteplasser trenger du? Hvor mange skal ha "topp lyd"?

Er du i kategorien som vil vurdere å fore ut rommet for å endre rom-akustikk/akustisk isolasjon og elektronisk romkorreksjon, eller er det overkill for dine behov?

Jeg ville ha trodd at en integrert HTPC-løsning var enklere å integrere med automatisering?

Jeg tror at stabile, intuitive, oppgraderbare kontrollsystemer er det vanskeligste. Det finnes utrolig mange dårlige systemer installert der ute, og du vil vel gjerne ha muligheten til å endre litt på oppsettet i noen år framover ute å bytte ut styringen?

-k

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timmern
    Jeg venter desvere fortsatt på mere informasjon på hva som faktisk koster alle pengene på anlegget jeg oppga i starten av tråden
    Du har ikke oppgitt noe om noe egeninnsats i forbindelse med prosjektet, jeg tror du antakeligvis må regne med ihvertfall 150-200000 bare for installasjon, oppbygging av selve rommet, møbler??, lyddemping osv.. ting blir snart kostbart hvis man skal leie inn folk til alt arbeid.
    Regner med at du har fulgt med på flere av byggetrådene her på forumet, og da skjønner man snart hvor mange timer som går med på selve bygginga.

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jbl array 1400 fronthøytalere

Gulvstående | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden

jbl array 880 centerhøytaler

Senter | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden

2x jbl array 800 bakhøytalere

Stativ/bak | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden

2x velodyne dd18

Sub | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden

mcintoshMc402

For- og effektforsterkere | Stereo | Hi-Fi Center Kjeden

yamaha dsp-z11

Welcome to L-Sound!

epson tw-2000

Hjemmekino.no - Produktdatabase - Epson EMP-TW2000

sony bdp-s500

Hjemmekino.no - Produktdatabase - Sony BDP-S500

tenker du blir en av de med best oppsett her inne på forumet vist du går for dette, som jeg ville blit veldig misunelig på . totalt kommer dette på ca 410 tusen. men jeg kan tenke meg at du får en dell i rabater hos hificenteret siden du handler for såpass mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått litt mere informasjon!
    -Rommet som kinoen er i er 4,3m bredt og 5,1m langt. Det er ingen skrå vegger eller vanskelige hindre.
    -Veggene er av betong og det er ikke bestemt hva de skal dekkes med utenpå betongen.
    -Rommet, møbler og materialer til bygging av rommet er ikke ilagt budsjettet på 250-400.000.
    -I budsjettet skal; enkelt forklart, alt som gjør at rommet blir noe mere enn en dagligstue settes opp. Det vil si lysdimming/panel, mediacenterPC, høyttalerkabler, høyttalere, veggfester etc.
    -400.000 er en grense, denne skal ikke overstiges og det gjør ingen ting om det blir billigere. Gjerne heller 200.000 enn 350.000. Vi kan ha som en liten regel at de kronene som brukes over 250.000kr skal ha stor/hørbar/synlig betydning, ellers vil det ikke bli tatt med i det endelige oppsettet.

Det er svært lite sannsynlig at dette rommet kommer til å bli brukt av små barn. Ketchup og søl er ikke noe som trengs å taes hensyn til. Kinoen kommer ikke til å bli mye brukt, heller svært lite. Den blir egentlig (desverre) bare bygget for å ha muligheten til å kose seg med en god film fra biblioteket eller noen har tatt med i ny og ne...

Hva får man egentlig for 250 lapper? kan vi ikke se på ting som har vunnet tester eller flere enn 1 person har god erfaring med. Vi ønsker å bruke ting som har fått god kritikk som man vet er bra!

Newcomer Composite sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Projektor:Sony VW200 best til hjemmekino ifølge Gorm
    Hjemmekinoforsterker:Yamaha DSP-Z11 best ifølge Akto til film.

Hilsen Bjørn

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Electra BE oppsett og Yamaha Z11 eller Pioneer LX90 + noe ekstra effekt til front ht og eventuelt senter som Earthquake Cinova Grande 7. Med Yamha blir det jo 11.2 system og LX90 9.2 system. Kansje noe SVS Ultra subber istedenfor Electra sub fordi SVS har vel mest BANG for BUCK her.

Og bilde siden ville eg valgt 2:35:1 lærret og en god pj med full HD såklart.

Kabler velger du noe som har litt tykkelse, men trenger ikke vere noe dyre etter de fleste sine ører. Og siden rommet skal brukest lite og av mest folk som ikke er 100% dedikert til hifi og lyd. Har nok kablen veldig lite å si bare den har litt tykkelse.

Med ett slikt system havner du litt under 300.000,- og da har du endel overs til de andre tinga som skal inn i rommet.
    Ellers er det alt for mye ht og slikt å velge mellom i den prisklassen. Spørsmålet er jo om du vil ha det sjult eller vist og om det skal spille grisehøyt eller fint med "normalt" høyt volum.

Personlig hadde eg nok gått for Yamaha Z11, 4xSVS PB13Ultra, Pioneer DV-989AVi. Og på resten av høytaler siden måtte eg nesten tatt meg en prøvelytting med mye forskjellig.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom det virker som du ikke kommer til å være avhengig av å måtte ha det nyeste av det nyeste her så vil jeg og anbefale z11. Den holder i mange år, og du kommer vel heller ikke til å merke noe av en tapt bruktverdi på den? Klipch har noen noen bra hjemmekino pakker som er basert på integrert hjemmekino. Det at det kun skal spilles film gjør jo at dynamikk og moro faktor er pri en? Kjør på med z.11, 11.2 og klipsch. Mitt tips. Da er du vel i en prisklasse på 200 ++ på lydsiden.

Edit: Innlegget over kom akkurat omtrent likt a gitt :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    136
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en kino og ikke en russebuss, så helt sinnsyke nivåer er jo ikke nødvendig. Jeg forventer at et anlegg til 200.000kr spiller mere enn høyt nok

Newcomer Composite sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir jo morro og se resultatet av!!Du får ta noen bilder når kinoen er ferdig!

Lykke til:-D

Hilsen Bjørn

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Timmern
    Det er jo en kino og ikke en russebuss, så helt sinnsyke nivåer er jo ikke nødvendig. Jeg forventer at et anlegg til 200.000kr spiller mere enn høyt nok

Anlegg til 200.000,- så ville eg valgt Z11 og 11.2 klipsch ht. Med RF83 front og resten som følger med det. Har ikke hørt dem personlig men alle sier til kino er det noe av det råeste og de er ikke så dyr heller så du får fult Klipsch ht system til ca 100.000,- om du tar med to subber og.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •