Tips til surroundhøyttalere og plassering.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips til surroundhøyttalere og plassering.

Se spec for utstyr. Bytter snart ut Patos Lyric 402 til fordel for SVS MTS-01. Beholder Patos Lyric 202 senteren inntil videre pga den passer i racket. SVS MCS-01 blir for høy....

Trenger nye surroundhøyttalere.
    Syns de nye MBS-01 til 8000,- er litt for dyre som surr.høytt for mitt oppsett?! Har derfor sett på SVS SBS-01 som alternativ (1990,-). Siden jeg beholder Patos senteren så kan kanskje de nye Patos Basic 110 mkII (1795,-) være et alternativ.
    Hva sier dere? Er surroundhøyttalerene så viktige at jeg bør kjøpe MBS-01? Andre alternativ? (må være sorte)

Min sofa står helt inntil bakveggen. Har ikke mulighet til å henge surroundhøyttalerene på veggen hverken bak eller på sidene. Derfor står de på stativ på hver sin side av sofaen (ca 1,2-1,5m fra sweetspot).
    Hvor skal de peke? Rett mot meg? På skrå framover? Rett framover? Hva er mest riktig?
    Og stativene... hvor høye bør de være? De jeg har nå er 80cm uten høyttalere.

Håper på raske og gode svar!

Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har heller ikke mulighet til å henge de opp, så mine er i "ørehøyde" (60cm) pekende rett mot meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gompan
    Jeg har heller ikke mulighet til å henge de opp, så mine er i "ørehøyde" (60cm) pekende rett mot meg.
    Og sofaen din står helt inntil veggen?

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme plassering på sofaen hos meg.
    Har plassert bakhøyttalerene på stativ vinklet mot TVen, om du skjønner.

Se bilde på min hjemmekinoside..

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby Speaker Setup Guide - Speaker Placement
    Klikk på 5.1 og dra glidebryter som kommer på neste bilde.

Til film med lydcodec AC3 (DD 5.1) , DTS osv anbefaler jeg at de peker mot deg.

Enkelte mener 1 meter fra gulvet er ok men fleste anbefalinger ( også min) er ca 50 - 60 cm høyere enn ørene dine) (normal sittehøyde og lengde på person vil det bli 150 - 180 cm over gulvet)

Jeg har Patos Basic 110 som surroundhøytalere og er fornøyd.
    Patos - med fokus på lyd: Basic 110
    Er vel ikke samme som Basic 110 mkII men Patos har bra lyd.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BigZ
    Og sofaen din står helt inntil veggen?
    Den står nok 30-40 cm ut fra vegg. Så det blir skrått for min del. Hadde jeg vært deg, så ville jeg hatt det skrått ut i rommet. Kanskje mot venstre fronthøyttaler.

Newcomer NightScope sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg også trodde at Surround høytallerne skulle plasseres i ørehøyde, men det skal de vist ikke.
    I manualen til min Pioneer LX60 står det at SR og SL skal plasseres 60 til 90cm over ørehøyde og så det det viktig at de ikke peker direkte mot hverandre (de skal peke ned mot der man sitter).
    SBL og SBR skal også plasseres 60 til 90cm over ørehøyde. Avstanden mellom dem er anhengig om man skal bruke THX standarden eller ikke.

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller hvilken type lyd bilde en liker,og absolutt hvilken type høyttaler en har.
    Noe liker fyldig surround lyd bak, og noen en mer klar stereo.
    Har en fordel med at jeg har bi polare og får dermed både litt i pose og sekk.

Selv prøv begge deler i øre høyde og rett opp mot taket, og der i mellom.
    Liker mest klar lyd fra høytaler rett i øret.

Før jeg ombygging så pekte de rett mot øret skrått bakfra ca 15cm over øret.

Ville prøvd meg fra på hva du selv liker. finn fram noen kasser og test deg fram.

Forslag på test.
    God surround.
    Master and Commander, den kjente canon scenen, når de er under dekk skal det virkelige høres ut som det er noen som tramper rundt i taket ditt. (blev faktisk litt lurt der selv. "Men Damn woman... spiller da ikke så høyt...")

Matrix revolutions. Rett etter de tøffe blekkisene kommer gjennom hullet i taket. Kommer det et sug av lyd bak og framover når kamra flyr gjennom hullet.

Klar og god stereo.
    Open Range, skyte scenen på slutten.Klar og fin lyd der skuddene sitter der de skal.
    Star wars 1,2,3 generelt men 1 med er Pod Racer. du hører klare over ganger fra venster til høyre og motsatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NightScope
    I manualen til min Pioneer LX60 står det at SR og SL skal plasseres 60 til 90cm over ørehøyde og så det det viktig at de ikke peker direkte mot hverandre (de skal peke ned mot der man sitter).
    Hvordan skal jeg få til dette da sofaen er inntil veggen, og jeg må ha høytt. på stativer? Da peker jo de mot hverandre, eller så må jeg ha stativer der sokkelen gjør at høyttaleren peker mot sweetspot da... hmm
    Og hvorfor bruker enkelte gulvstående høyttalere som surroundhøytt.? Da blir det jo helt feil?!

Oki... andre som har erfaringer, meninger eller rett og slett mener å ha fasit?

Noen som har meninger om valg av høytt. i mitt oppsett? Bør jeg spandere 8000,- på MBS-01 eller klarer jeg meg fint med SBS-01?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette står i manualen til min Yamaha RX-V2700:
    "Surround left and right speakers (SL and SR)
    The surround speakers are used for effect and surround
    sounds. Place these speakers behind your listening
    position, facing slightly inwards, about 1.8 m above the
    floor."
    (I et system med både SB og PR høytt. (surr. back og presence))

Dette får jeg ikke til i min stue, så hva er de beste alternativene er vel det jeg spør om...

Newcomer NightScope sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at mye går på smak og behag, men jeg regner med at Pioneer har utført mange tester på hvordan høytallerne skal plasseres for å få korrekt lydbilde.
    Jeg har plassert mine som beskrevet i manualen til Pioneer.

Hvis dere går inn på thx sine web sider så ser dere hvordan høytallerne skal plasseres. Det eneste som ikke er beskrevet er høyden over gulvet.
    Dette er det samme oppsettet som sto i manualen til Pioneer.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På mange måter kan gulv høytalere som brukes til surround bli feil.

Det er mange typer surround og derfor veldig ulike måter å ha sine høytalere.

For full utnyttelse av hjemmekino må høytalere vinkles og tilpasses for ultimat lyd.
    Hjemmekino der lyd til film / konsert video kommer fra surround som DD 5.1 , DTS og HD lyd formater.
    Litt kommer det ann på avstand mellom høytalere osv men som oppsett i en vanlig stue bør de vinkles osv.

eksempel > det er mange typer vegg feste til vinkling
    Dette er en av dem > Tilbehør - Høyttalertilbehør | Hi-Fi Klubben: VM ACOUSTICS W0.5

Det er to hovedtyper surround

den som mixes fra 2 kanalers lyd til surround
    (her blir neppe beste lyd at høytalere peker mot ørene)

eller ferdig kodet lyd som på DVD , Blu Ray osv
    Her blir beste lyd om dine surroundhøytalere kan vinkles mot deg.

Får du til en løsning som kan gi deg justerings muligheter anbefaler jeg det.

Det er jo også andre løsninger til surround
    Min løsning er kanskje egoistisk der den hovedsakelig tar hensyn til 1 lytter.

Har ikke prøvd feks slike før > Surround Speakers : QS8 - Axiom Audio
    men kanskje andre har prøvd eller anbefaler høytaletyper.
    ( vil sikkert passe godt om mange ører skal dekkes)

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viktigste er vel at lyden i hvert fall treffer lytteposisjonen. Når du ikke har mulighet til å henge de på vegg, så ville jeg ha hatt de på skrått ut i rommet. Det blir som Moppen sier, hør og test. Dette går mye på smak og behag, så det er ingen bestemmelser om hvordan det MÅ være, bare BØR være.

Det er ikke alle som har mulighet til å henge de på vegg. Hadde jeg hatt det, så ville jeg ha foretrukket det. Vinklet på skrått ned mot lytte posisjon. Har en fotrengt tanke om at dette ville gitt mest effekt av surround.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    870
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått tak i et par sorte og ubrukte SVS SBS-01 til 1200,-.

Siden de er 30 cm høye, så er midten på høyttaleren ca 95cm over bakken med de stativene jeg har. (Stativene er altså 80cm)
    Prøver dette først der jeg skråer høyttalerene litt mot lytteposisjon, men ikke sånn at de peker rett mot hverandre. (90 grader)
    Får kjøpe meg høyere stativer hvis ikke dette blir bra.

Takker for svar. Har jo fått en del hjelp til å forstå hvordan et optimalt oppsett skal se ut.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer, håper du blir fornøyd