litt hjelp til valg av høytalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

litt hjelp til valg av høytalere?

Hei. Jeg bygger hjemmekino på et rom som er 30m2 stort. Anlegget er basert på en denon 3808 og et par B&W 684 og har tenkt meg minst et par B&W DS3 som bak/side høytalere. Men nå er jeg på utkikk etter sub og center, og er litt usikker på hva som kan lønne seg. Jeg har tenkt og bruke maks 10 000 kr på center og maks 10 000 kr på sub siden jeg har forstått at disse er ganske viktige for og få til en god hjemmekinolyd. Jeg lurer også på hvordan kabler jeg burde satse på. Jeg har sett litt på dali mentor center, men er litt usikker på hvordan denne vil fungere med resten av anlegget.

Noen som har noen tips til valg av center, sub eller kabler?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eine
    Hei. Jeg bygger hjemmekino på et rom som er 30m2 stort. Anlegget er basert på en denon 3808 og et par B&W 684 og har tenkt meg minst et par B&W DS3 som bak/side høytalere. Men nå er jeg på utkikk etter sub og center, og er litt usikker på hva som kan lønne seg. Jeg har tenkt og bruke maks 10 000 kr på center og maks 10 000 kr på sub siden jeg har forstått at disse er ganske viktige for og få til en god hjemmekinolyd. Jeg lurer også på hvordan kabler jeg burde satse på. Jeg har sett litt på dali mentor center, men er litt usikker på hvordan denne vil fungere med resten av anlegget.

Noen som har noen tips til valg av center, sub eller kabler?
    SVS sub kan jeg anbefale. sjekk Welcome to L-Sound!
    Ville ikke kjøpt B&W sub. Har hatt det og var sinnsykt mye bedre å gå over til SVS. Når det gjelder kabler så mener jeg det ikke er vits å bruke for mye penger på. Bruk pengene på utstyr istedenfor.

Newcomer SveinMD sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som senter kan det kanskje vere ein idé å sjekke ut HTM61(Annonse på AVtorget) frå B&W. HTM61 er ein del av 600-serien som dine 684, og vil ha like tonale kvaliteter som frontane dine. Til sub vil du heilt sikkert få mange tips om SVS, mange her på AVF sverger til denne produsenten. Ellers kan det vere verdt å sjekke ut alternativa i prisklassen frå XTZ og Velodyne...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, som SveinMD skriver er det nok lurt å matche frontene dine med center i samme serie. Videre ville jeg brukt de 5k du sparer der på en skikkelig sub fra Velodyne. DD10 OG DD12 pleier å ligge på rundt 15k på bruktmarkedet. Hvis du skal ha nytt ville jeg definitivt vurdert SPL-1000R. Denne har fine kalibreringsmuligheter med romkorreksjon m. målemikrofon. Kjekt med fjernkontroll er det og
    Lykke til!

Mvh Westen

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med HTM7 ? Kan det fungere? ellers som sub så tror jeg det står mellom svs, velodyne, eller dali suite 1.5. Har sett litt på og importere velodyne spl 1200 fra USA og siden dollaren er så lav så ble prisen en del lavere enn i norge.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en Dali SWA-15 tidligere, mye like specs som Suite 1.5. Suiten skal være litt bedre eetr det jeg har lest, kan ikke bekrefte dette.

Jeg har nå en SVS 20-39PCplus, og hos meg fungerer den bedre. Den går dypere, er strammere og mer kontrollert. Ingen tvil om hva jeg ville valgt
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med HTM7 ?
    HTM61 sparker bedre fra seg enn HTM7, samtidig som den matcher frontene dine, ville helt klart gått for førstnevnte.

ellers som sub så tror jeg det står mellom svs, velodyne, eller dali suite 1.5. Har sett litt på og importere velodyne spl 1200 fra USA og siden dollaren er så lav så ble prisen en del lavere enn i norge.
    Hvis du ikke er keen på å bruke alt for mye penger, går du for SVS, de har et godt pris/ytelsesforhold. Akkurat 1.5 modellen fra Dali kjenner jeg ikke så godt til, men ville ikke handlet den til fullpris, da burde du heller gå for SVS.
    Når det gjelder import spørs det om ikke vinningen går opp i spinningen, når alle avgifter er betalt. Du må også sjekke opp om det faktisk er mulig å bruke en Veoldyne fra USA på strømnettet i Norge.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det kanskje HTM61. Er ikke så godt kjent med SVS. Hvor er det beste stedet og kjøpe disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lite erfaring å komme med, men jeg gikk for en 12" XTZ og er veldig fornøyd med den!
    Mye go'lyd for pengene!
    Om du ikke har bestemt deg enda bør de også få en sjanse...

XTZ 99 W12 i sort pianolakk

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja de ser ganske gode ut. Har også hørt at de er gode i forhold til prisen. Så det blir kanskje en sånn til og begynne med, eller en stor og tung SvS sub, men er ikke sikker på hvilken av Svs subbene som passer helt for meg.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS forhandles av Welcome to L-Sound!

Det ligger forresten en brukt på AVtorget, http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/28348

Her får du mye bass for pengene.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ'en er nok en flott sub, har dessverre ikke hørt den selv, men i og med at trådstarter har noen ganske rugne fronthøyttalere ville jeg nok gått for svs eller velodyne. SVS kan kun handles på nettsidene til Lsound.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tanken med valget av fronthøytalere var at jeg skulle bruke litt penger på sub. Så valget går mot velodyne eller svs

Newcomer SveinMD sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både SVS og Velodyne lagar særs gode subar, så eg trur ikkje du går feil der. Men, det kan vere verdt å merke seg at du ikkje bør handle kun på pris. Billegare produkt kan i mange tilfelle vise seg å spele like godt som dyrare alternativ med tanke på matching og lydsignatur. Dine eigne preferansar vil så klart òg spele inn. Ein billeg XTZ kan godt konkurrere med ein dyrare sub under dei rette forholda. Det handlar om at utstyret skal spele godt i ditt rom, som kan vere annleis enn miljøet andre har høyrd den same komponenten i. Du bør absolutt høyre på utstyret, helst heime, før du kjøper sub. 10.000 er mange pengar å svi av utan først å ha høyrd produktet... Ikkje misforstå meg, eg trur uansett ikkje du går heilt feil med verken SVS eller Velodyne, for all del!

Nok pjatt frå meg, lukke til med valet! Er alltid spanande å følgje slike innkjøpsrundar, er jo ekstra kjekt viss folk vert fornøgde! :-D

Edit: Uff, var ein del skrivefeil her ja...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •