Tips og råd om stativhøyttalere og farger

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tips og råd om stativhøyttalere og farger

Hei !

Jeg trenger litt tips, meninger og råd fra noen med peiling da jeg selv sitter i en endeløs tankering jeg ikke kommer meg helt ut av, å ikke helt klarer å bestemme meg for hvilke høyttalere å fargerkombinasjoner jeg skal gå for.

Har nylig flyttet inn i leiligheten min hvor jeg har brukt siste året på å pusse den totalt opp. TV og Stereo var i planene under byggingen hele tiden. Dette endte opp med at jeg monterte trekkerør inni tv/stereo veggen og ut til hver side over gulvlisten, samt en egen på ene siden for sub / evt surround. Disse er så koblet i en elektroboks som sitter på linje sammen med 3 andre bokser. De andre boksene inneholder 1 stk med tv/internett signal og 2 stk med strømføring. Hele veggen er så kledd med 10mm kryssfiner før den er gibset, dette med tanke på diverse veggmonterte skaper og flatsjerm tv. Stuen er på ca 14-16kvm med åpen løsning til kjøkken og sov.

Jeg er litt smålig designbevist å har lakt opp til rene og lyse flater i hele leiligheten. Fargen på veggene går i en gulaktig hvitfarge, taket er i eggehvit med sølv spotlights og uten lister,gulvet er en veldig lys vallnøtt laminat. Den glatte og litt minimalistiske stilen er noe jeg vil ta igjen på tv / stereoveggen min. Dette gjelder både i stereokomponenter og møbler.

Jeg har funnet ett veggskap på hifikluben i hvit farge jeg skal anskaffe meg. Her skal forsterker, cd spiller, ps3 og bærbar pc plasseres. Et stykke opp på veggen, over flatsjerm kommer et ikea skap i hvit med plass til cd / dvd samlingen min. Dette mener jeg kommer til å se veldig moderne å ryddig ut spesielt med tanke på at en får sjult det meste av komponenter og ledninger inn i ett skap.

Spørsmålene mine står så ved valg av høyttalere til dette som kan matche. Her spiller design og farge på høyttalerne inn like mye som kvaliteten. Jeg har en max pris på 8-10.000 for høyttalere. Vil helst at dette budsjettet også inneholder noen gode stativer.

Etter mye tenking var jeg mest sugen på hvite møbler, og svarte komponenter i pianolakk finish. Her var det Samsung tv på ønskelisten sammen med et par XTZ 99.25. Dette følte jeg ville være en stilig match som så bra ut mot det hvite ellers på veggen. Men i ettertanke kom jeg til å tenke på hvor nådeløs svart pianolakk er mot støv, orker jeg å tørke av alle komponentene et par ganger i uken. Vil det svarte bli for tungt å dominerende opp mot de andre lyse møblene, eller vil det bli en kul kontrast ? Å på samme tiden finnes det ikke noen butikk jeg kan få en demo av XTZ 99.25 i.

Tankene har så ledet over i lyse farger. Trefarget høyttaler (lønn), med sølv stativer, å muligens en tv i hvit eller sølv. Blir dette for lyst eller vil det se veldig moderne ut? Av høyttalere i lyse farger har jeg så og si falt pladask for B&W CM1. De har et vanvittig flott design, spesielt de blanke ringene rundt elementene. Å senest idag var jeg innom hifiklubben å hørte på dem, å falt veldig for lyden. Det var tilbakelent å klart i disse høyttalerne. Tipper en kan høre på disse i timesvis uten å bli svett i ørene. Så per dags dato har jeg en liten finger på disse i lønn med sølv stativer, eller i rosenut med svarte stativer. Sistnevnte kan jo også matches opp med matt svart XTZ subwoofer om lyden skulle bli litt for tam. Ellers har jeg også vært en tur innom hifisenteret å hørt på Dynaudio Audience 42. Den var helt ok, men scoret ikke så mye på design hoss meg. Lytterommet var også for dårlig til at jeg fikk det helt store inntrykk av denne. Veldig dynamisk og punch i den, bør jeg høre en gang til på denne eller ?

Mine spørsmål går i hovedsak ut på hvilken av disse høyttalene bør jeg gå for ? Finnes det andre alternativer jeg bør få me med i denne prisklassen som jeg ikke har hørt ? Å hvilke farger synes dere jeg burde matche opp mot de hvite vegghengte skapene på tv / stereoveggen min ?

De høyttalerne jeg anskaffer meg tenkte jeg å ha i noen år, så kvaliteten på dem må være god sammen med at designet må falle i smak. Hva forsterkeri anngår så tenkte jeg muligens å bytte ut til den mest anbefalte forsterkeren for den høyttaleren jeg faller for, så dette bør dere ikke ta med i vurderingen deres når dere kommer med råd.

Kjører idag på en Harman/Kardon 675 på en ca 2 x 70-80w, HK maskineriet blir nok mest sannsynlig byttet ut etter hvert som høyttalere og audiofil tenning kommer på plass. Såsant den ikke viser seg å være en fortreffelig match til mine nye høyttalere da.

Takkr for tips og råd !

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skriver mye om design, og lite om hvilken lyd du liker og hvilken musikk du hører på...

Om mulig bør du prøve å få lånt med deg hjem et par alternativer, f.eks. CM1, og høre hjemme hos deg selv.
    Om du liker minimalistisk stil med få "myke" elementer i møblementet, vil sikkert enkelte komponenter høres litt harde og skarpe ut hjemme i forhold til i butikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Monitor Audio GS10 med originalstativer, ser og høres(med rett elektronikk) ut som en million!
    Bilde under.

mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen !

Glemte meg litt bort der istad hva musikk anngår. Det er jo tross alt det som er det viktigste med hele greia her

Fra før av er jeg helfrelst i det meste som er av elektronisk musikk. Men har i senere tid vendt litt over til mykere elektronisk musikk. Å nå for tiden går det mye i litt eldre saker innen funk, disco, og en del vokalmusikk sammen med ekte instrumenter, gjerne litt moderne elektronisk jazz ala "jazzanova" og "exploding plastix". Ett hovedmoment i mye av det jeg hører på er friske rytmer å saftige basslinjer som fenger. Lettere pop som Kurt Nilsen osv er også fint å høre på å som jeg får mer og mer sansen for.

Er vel hovedsaklig på jakt etter litt rolige å behagelige høyttalere ala CM1 som ikke blir slitsomme i lengden å høre på, men samtidig fyldige. Det er ikke behov for å spille så vanvittig høyt heller siden jeg bor i borretslag å må ta litt hensyn avogtil. Dessuten er leiligheten preget av så mye glatte flater at jeg knapt kan røre volumknappen med det oppsettet jeg har nå.

Ellers vil høyttalerne bli brukt sammen med en god film av og til. Å her kommer det kanskje en ekstra sub til om det skulle bli litt for tamt. Men hovedfokus er på musikk !

Kom med deres råd og meninger angående høyttalere, og forslag til fargevalg.
    Ellers nevner jeg at jeg er meget sjarmert av B&W CM1, men kan det være andre kandidater ? Bor i Stavanger å har HFK,HFC, Resonans og Maxwell rundt meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Øyvind H
    Monitor Audio GS10 med originalstativer, ser og høres(med rett elektronikk) ut som en million!
    Bilde under.

mvh

Så ikke så dumme ut de der. Hvem som forhandler disse i norge ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg tatt meg selv i nakken å gjort et valg. Det havnet på svart pianolakk og XTZ høyttalere. Dels på grunn av all den gode kritikken de har fått å at det er kjekt å prøve noe litt anderledes. Veldig spennende å ikke vite helt hva lyd de presenterer, håper på hakeslepp når de kommer i hus.

Svart pianolakk komponenter var også den første planen jeg hadde så da får jeg holde meg til den. Ser at de fleste tv og sub komponenter også leveres i denne fargen så da er det et bredere utvalg her. Tipper dette blir en fin å frekk kontrast opp mot andre hvite møbler i leiligheten min.

Vurderer også XTZ sin forsterker da denne er litt kraftigere og sikkert mer passende sammen med XTZ høyttalerne en den jeg har nå.

Skal prøve å oppdatere med litt bilder når alt er i hus.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var XTZ floorstands på plass sammen med stereo møbler. Må si det ble ganske fint når det var oppmontert.

Massiv å god finish på XTZ stativene prisen tatt i betraktning. Stativene har også hull for sandfylling. Noen forslag til hvor mye sand jeg bør fylle disse med ? Montro om en ikke får sandblåsnings sand på biltema for en rimelig penge.

Nå gjenstår høyttalere og flatsjerm.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!
    Hvilken XTZ-modell har du valgt?

Om du bestemmer deg for sandfylling er det vel bare å fylle til det er fullt...:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg har en knapp på 99.26 modellen. Føler denne er litt finere i fasongen å tar seg bedre ut på stativene i ett rent stereo oppsett kontra den mer boksformede 99.25 modellen. Synspunkter på dette ?

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Tror jeg har en knapp på 99.26 modellen. Føler denne er litt finere i fasongen å tar seg bedre ut på stativene i ett rent stereo oppsett kontra den mer boksformede 99.25 modellen. Synspunkter på dette ?
    Er helt enig med deg at designet på 99.26 er penere

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På tide å oppdatere litt her igjen.

Jeg har nå fått fingen ut å bestilt høyttalere. Jeg sa i forrige tråd at jeg likte best 99.26 modellen av XTZ sin stativhøyttalere. Dette fordi den har en noe spesiell form å tar seg pent ut i ett rent stereo oppsett. Alikevel falt valget på 99.25 modellen. Dette fordi jeg synes stativene er veldig firkantete, å vil ha noe som matcher opp med dette. Valget av flatsjerm endret seg også så følte 99.26 ble en feil match her på det helhetlige designet. Ja vet jeg er pirkete, men håper på finest mulig resultat når alt er på plass.

Jeg fikk også bestilt inn et par cd`er slik at jeg har litt riktig musikk å få testet disse lekkerbiskene på. Her ble det et par Bo kaspers cd`er, Led Zepplin og Bjørn Berge. Må nok ta meg en runde til på nettet og bestille enda mer orntlig musikk da jeg for det mesta har gamle dunka dunka cd`er som ikke blir brukt, å ellers ligger all musikk på pc i mp3 format *Banne i kirken*

Kommer tilbake med en liten rapport om lyden når jeg får hørt litt på disse karene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !

Må vel bare starte med ett stor grøss. Disse XTZ 99.25 høyttalerne er aboslutt fantastiske !!

Jeg har matet dem med lavmælt pop og jazz ala bo kaspers orkester. Heftig bluesgitar plimpring som bjørn berge presentere. Dynamisk å fengende pop å detaljer som bare michael jackson klarte i gamle dager. Å nå sist går det i litt hip hop, break beat og drum`n`bass ala Ninja tune plateselskapet.

Lyden er veldig åpen, mitt i sentrum, kontant og meget klar. De leverer en dynamikk og rytme som jeg aldri har hørt før. De går bøttelavt og dypt hva bass angår, med full stålkontroll.

Hver eneste låt jeg har hørt til nå så dukker det opp nye detaljer som jeg aldri før har hørt. Å jeg har stilt meg spørsmålet flere ganger : er det virkelig sånn det intrumentet eller lyden høres ut ?

Ved første øyekast når jeg pakket dem opp så virket di små å puslete, men du verden for en finish og massiv klang i kabinettene når jeg tog "knoketesten" på dem. Alt virker meget solid og gjennomført.

De ble plassert på xtz stativer veldig nære stereo/tv veggen min. Jeg vinklet dem også inn mot lytteposisjonen ett par grader slikt at høyttaleren siktet rett forbi hodet. Det som er mest inmponerende er alle detaljene disse høyttalerne leverer, og ikke minst fylden og bassen. Den er så kontrolert og på en måte stram, men massiv på samme tiden. Akuratt den type klangbalanse jeg var ute etter. Det er nok fordi jeg har plassert dem så nære bakveggen å uten skumpropp i bassporten at de faktisk går så dypt. Jeg blir bare sittende å stirre på de små boksene å undres over hvor all den dypbassen kommer fra. Jeg har fortsatt til gode å teste dem ut på film med litt heftige eksplosjoner osv. Må finne ut om behovet for en sub utenom er der eller ikke.

Bør vel skrive litt om diskanten også da denne gjør en fantastisk jobb. Leste i en test at båndiskanter ofte var litt bakpå osv. Men jeg føler ikke det me denne. Den sitter rett forran nesa di å kiler deg i øregangen. Kvass og klar og meget deltaljrik diskant som får fram hvert eneste element. Til tider var høyttalerne kanskje litt for avslørende på dårlige innspillinger, og en del sus kom fram, men dette viser jo bare hvor detaljerte og presise de er i lyden de leverer. Det er også fint med tuningen av diskanten som finnes på disse høyttalerne, selv om med mine ører brukte jeg litt tid for å klare høre forskjellen i nivåene. Men føler jeg har funnet rett innstilling på diskanten nå slik at den er kvass og klar å ikke for frampå og irriterende i ørene.

For inntreserte kan jeg absolutt anbefale denne høyttaleren på det varmeste. Jeg slutter meg herved til fanskaren av XTZ produkter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gulvhøytalere vs stativhøytalere

Interessant at du har gått for disse 99.25 høytalerne. Jeg var helt sikker på at jeg skulle kjøpe gulvhøytalere, men nå er jeg igjen noe usikker etter å ha lest hvor fornøyd du er. I tillegg har XTZ høytalerne generelt fått veldig mye skryt.

Personlig har jeg tenkt en del på å kjøpe Monitor Audio BR5 høytalere. Jeg bor i London, så det er kanskje ikke så dumt å kjøpe britiske høytalere (XTZ er noe vanskeligere å få tak på). Men det store spørsmålet er om disse høytalerne (99.25) faktisk låter bedre til mitt bruk enn gulvhøytalere (til rundt 4-5000kr). Har relativ lik musikksmak som deg. Noen formening om 99.25 høytalerne sammenlignet med gulvhøytalere? Sikker på at du sjekket dette ut da du vurderte høytalere. Rent generelt vet jeg ikke fordel/ulempen med mindre stativhøytalere iforhold til gulvhøytalere...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •