Proson vs Cerwin Vega - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 52 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Det er jo du som drar inn SUBbass i denne tråden. Elementene som brukes i CV og Proson er jo heller ikke subbasselement. De spiller så høyt opp at de fleste 15kg+ elementene ville fungert dårlig.

Frode
    Se der ja, tampen brenner.

Men dette gjør de fordi det er den billigste måten å få til et par høyt spillende høytalere, ved å bruke en 15" med data som en rimelig PA bass kan den kjøres høyt nok opp i fekvens til at en også kan slippe unna med billige mellomtoner. et typisk kjenne tegn på en slik konstruksjon er en hard lyd uten varme

en annen metode å bygge ytedyktige høytalere er å bruke et skikkelig sub element og matche det med med en midbass/mellomtone driver som går dypt nok til å gjøre en skikkelig jobb feks 1", 8" og 15" eller 1", 5" 10" og 15"
    med da dette betyr dyrere drivere, delefiltre og kabinetter enn hva CV synes kundene fortjener, finner du ikke dette i CV katalogen.

Alternativet er å buke et par gode 2 eller 3 veis høytalere sammen med et par skikkelige suber, noe Klipch folka her ser ut til å ha adoptert

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FE3T
    so? enda en grunn til at kiloteorien din er håpløs
    heller ikke en brøkdel, snarere 1/4

en 5 kilos 15 tommers subbass driver med et konvensjonelt magnet system blir som en Mustang med V4
    med ditt syn kan man hive en V8 i en lada og få ferrari med andre ord.
    ræva implementering av membran og spole. men stor magnet, jej da blir det bra

En god subbass driver trenger en kraftig motor for å fungere som den er tiltenkt, dette krever blandt annet en stor magnet av god kvalitet, eller som Eminence driverne du viser til, en neodym magnet som kan gjøres like kraftig med en brøkdel av størrelsen og vekten.
    sub-bass? ingen passiv høyttaler ala de i denne tråden kan ha det. dårlig effektivitet, og kjipe ytelser oppover.
    mangetstørrelse er definitivt det siste jeg ser på skal jeg handle elementer.
    men selgere bruker den for det de kan.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dette gjør de fordi det er den billigste måten å få til et par høyt spillende høytalere, ved å bruke en 15" med data som en rimelig PA bass kan den kjøres høyt nok opp i fekvens til at en også kan slippe unna med billige mellomtoner. et typisk kjenne tegn på en slik konstruksjon er en hard lyd uten varme
    2-300hz som jeg tipper høyttalerene i denne tråden spiller til er ganske normalt. mellomtonen har fortsatt sin jobb.

en annen metode å bygge ytedyktige høytalere er å bruke et skikkelig sub element og matche det med med en midbass/mellomtone driver som går dypt nok til å gjøre en skikkelig jobb feks 1", 8" og 15" eller 1", 5" 10" og 15"
    med da dette betyr dyrere drivere, delefiltre og kabinetter enn hva CV synes kundene fortjener, finner du ikke dette i CV katalogen.
    man finner de nesten ikke noen steder når det kommer til slike høyttalere fordi punchbass betyr uendelig mye mer enn dypbass. en 5 eller 8tommer hadde ikke blitt festens store vinner akkurat.

Intermediate Vegamannen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det vits med så store høytalere når man må ha et kraftverk for å drive de? Kan man ikke da heller kjøpe noe mindre og heller supplere med flere subber. Dessuten spiller mindre elementer mye mer presist. Og du får mye mer punch og trykk i bassen

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja, tampen brenner.

Alternativet er å buke et par gode 2 eller 3 veis høytalere sammen med et par skikkelige suber, noe Klipch folka her ser ut til å ha adoptert
    Selvsagt kan man bygge en høyttaler på flere måter. For min del er høy følsomhet et poeng, og dermed hører ikke en "skikkelig sub" hjemme i selve høyttaleren. Jeg har ikke noe problem med at sånne element kan brukes til akkurat sub. Hvorvidt CV er gode eller dårlige, vet jeg egentlig lite om. Men å påstå at et skikkelig 12"-15" må være 15kg+, er uansett ganske tåpelig så lenge du ikke sier noe om hvordan det skal brukes.

Frode

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vegamannen
    Men er det vits med så store høytalere når man må ha et kraftverk for å drive de? Kan man ikke da heller kjøpe noe mindre og heller supplere med flere subber. Dessuten spiller mindre elementer mye mer presist. Og du får mye mer punch og trykk i bassen
    myter
    store elementer spiller minst like presis bass som små, de er heller ikke tyngre å drive da følsomheten øker dess større membranet er, når alt annet er likt..

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    myter
    store elementer spiller minst like presis bass som små, de er heller ikke tyngre å drive da følsomheten øker dess større membranet er, når alt annet er likt..
    Er jo litt vanskelig å holde vekta nede og stivheten oppe når membranstørrelsen øker da, så i praksis er det vel ikke fullt så problemfritt å øke membranarealet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Selvsagt kan man bygge en høyttaler på flere måter. For min del er høy følsomhet et poeng, og dermed hører ikke en "skikkelig sub" hjemme i selve høyttaleren. Jeg har ikke noe problem med at sånne element kan brukes til akkurat sub. Hvorvidt CV er gode eller dårlige, vet jeg egentlig lite om. Men å påstå at et skikkelig 12"-15" må være 15kg+, er uansett ganske tåpelig så lenge du ikke sier noe om hvordan det skal brukes.

Frode
    Får bare håpe at du får følsomheta du betaler for da ;o)
    Om CV er like "ærlige" på sine hjemme høytalere som de er på sine bilstereo elementer kan du risikere at de har en reell følsomhet som ligger 8-10db under det brosjyra påstår.

en 15 tommer verdig til å komme innom døra hos meg er for meg en subbass driver, Pa høytalere hører hjemme til sitt bruk, uansett om kant opphenget er korrugert tekstil materiale eller rødfarget skum

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Er jo litt vanskelig å holde vekta nede og stivheten oppe når membranstørrelsen øker da, så i praksis er det vel ikke fullt så problemfritt å øke membranarealet?
    passe tighte tolleranser om man kjøper løse elementer iallefall
    f.eks:
    Resonant Frequency (fs) Impedance (Re) Coil Inductance (Le) Electromagnetic Q (Qes) Mechanical Q (Qms) Total Q (Qts) Compliance Equivalent Vol. (Vas) Voice Coil Overhang (Xmax) BL Factor (BL) Surface Area of Cone (Sd)

de som står i proson og cv er neppe dyre greierne.
    her har du et par stativ og gulvmodeller som koster 20 og 30k i norge. de bruker en PA bass til rundt 60dollar(!)
    6moons audio reviews: WLM Diva Monitor with Diva Control

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bare håpe at du får følsomheta du betaler for da ;o)
    Om CV er like "ærlige" på sine hjemme høytalere som de er på sine bilstereo elementer kan du risikere at de har en reell følsomhet som ligger 8-10db under det brosjyra påstår.

en 15 tommer verdig til å komme innom døra hos meg er for meg en subbass driver, Pa høytalere hører hjemme til sitt bruk, uansett om kant opphenget er korrugert tekstil materiale eller rødfarget skum
    Hvem har sagt at jeg har CV? Hva som er reell følsomhet på mine høyttalere, vet jeg ikke sikkert. Men den er i allefall vesentlig høyere enn hos de fleste 15" subelement. Å påstå at vekten er avgjørende for kvaliteten på elementet, blir i mine øyne bare dumt.

Frode

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På forsterkere og totalvekten av høyttalere har vekten å si, men vis noen lager en bra sub med neodym magnet og aluminiumsmembran og kevlar membran så er den ikke god fordi den er lett?

Sant at det er kjekt med et tungt element, men vis et lett element spiller like bra eller bedre så spiller det vel liten rolle om elementet er tungt eller ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dj-vega
    På forsterkere og totalvekten av høyttalere har vekten å si, men vis noen lager en bra sub med neodym magnet og aluminiumsmembran og kevlar membran så er den ikke god fordi den er lett?

Sant at det er kjekt med et tungt element, men vis et lett element spiller like bra eller bedre så spiller det vel liten rolle om elementet er tungt eller ikke.
    Neodym magneter blir en annen sak, en neo magnet på størreslse med et krone stykke gir jo fort samme ytelser som en feritt puck på et par hundre gram,

La du ikke merke til betegnelsen "konvensjonelt magnet system"
    i en tidliger post, neo magneter i subbass drivere kan vel neppe kalles konvensjonelt da det ikke akkurat kryr av dem (jada jeg kjenner til Aura)

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •