Plassering av surround høytalere????

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Carlos_007 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Plassering av surround høytalere????

:? Hva er egentlig den "rette" høyden på bak og side høytalerene i et 7 kanals oppsett???!
    Da man ser at stativ høytalere og gulvhøytalere bare såvitt går over ryggen på sofaen/stolene så henger man vegghengte høytalere mellom 150-180cm opp på veggen!!!??

Hva er best, få lyden rett inn i ørehøyde (skulle nesten tro det) eller langt opppå veggen som fabrikaten annbefaler ?
    Eller er vegghøytalerene bygget for å sende lyden litt nedover??

:-?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det noe "rett eller galt", selv om det finnes noen standarder, fra for eksempel THX. Det blir vel smak og behag. Jeg har hatt bakhøyttalere både på stativ og montert høyt oppe på veggen.

Foretrekker bakhøyttalerene på stativ i normal høyde når det er god avstand fra sofa til høyttaler. Slik jeg har det nå, med sofa tett opp til bakvegg, foretrekker jeg høyttalerene montert høyt oppe på veggen.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Tror ikke det noe "rett eller galt", selv om det finnes noen standarder, fra for eksempel THX. Det blir vel smak og behag. Jeg har hatt bakhøyttalere både på stativ og montert høyt oppe på veggen.

Foretrekker bakhøyttalerene på stativ i normal høyde når det er god avstand fra sofa til høyttaler. Slik jeg har det nå, med sofa tett opp til bakvegg, foretrekker jeg høyttalerene montert høyt oppe på veggen.
    Nei det var det jeg mente med rette i gåseøyne :-) Prøvde bare å få litt info om de forskjelige plasseringsmulighetene på surround og bakhøytalere...
    Hva som er "rett" og hva andre har fått best lydbilde med??? ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg hadde hjemmekino plasserte jeg bakhøyttalerne ca 10 cm over ørehøyde, det fungerte best hos meg, men det er vel smak og behag. Prøv deg frem og finn ut hva du syntes er best

Newcomer Oyfinn sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    268
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å ha lest at det beste er 60 cm over ørehøyde, men det kommer vel an på hvor tett du sitter til veggen og hvor godt høytaleren sprer lydbølgene. Har brukt den standarden hos meg lenge og jeg er rimelig fornøyd. Skjønner ikke helt de som har høytaleren rett i øret.. Kan jo umulig få noen god surround-opplevelse når man bare hører den ene høytaleren. Som nevnt over er det bare å prøve seg frem - Det er jo tross alt en del av moro'a :-)

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oyfinn
    Mener å ha lest at det beste er 60 cm over ørehøyde, men det kommer vel an på hvor tett du sitter til veggen og hvor godt høytaleren sprer lydbølgene. Har brukt den standarden hos meg lenge og jeg er rimelig fornøyd. Skjønner ikke helt de som har høytaleren rett i øret.. Kan jo umulig få noen god surround-opplevelse når man bare hører den ene høytaleren. Som nevnt over er det bare å prøve seg frem - Det er jo tross alt en del av moro'a :-)
    Ja må nok bare prøve meg frem, men når det gjelder så er det kansje ikke så gøy å "prøve" seg frem med å borre masse hull i veggen ...;-)

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Carlos_007
    Ja må nok bare prøve meg frem, men når det gjelder så er det kansje ikke så gøy å "prøve" seg frem med å borre masse hull i veggen ...;-)
    Det du trenger er to kompiser med sterke armer og god tålmodighet:-D

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Interessant tråd

Selv vurderer jeg å kjøre 4 bakhøyttalere i mitt oppsett.
    Har, som mange andre, sofaen helt inntil bakveggen.
    Tenker meg å sette 2 høyttalere(surround) ved siden av sofaen, vinklet inn mot sweetspot, og de 2 bakre surround montert på veggen, x antall cm over ørehøyde...

Vil dette være riktig?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lag en planke som er like lang som veggen er høy. Kil den inntil veggen og bruk den som en midlertidig feste til høyttalerene. Når en er fornøyd med plassering av høyttaler så borer en rett gjennom planken der høyttalerne var festet. Den blir en form for mal der og da. Hvis en får til en fornuftig kiling av planken er det ikke bare høyden som kan flyttes på, men også frem og tilbake i rommet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Lag en planke som er like lang som veggen er høy. Kil den inntil veggen og bruk den som en midlertidig feste til høyttalerene. Når en er fornøyd med plassering av høyttaler så borer en rett gjennom planken der høyttalerne var festet. Den blir en form for mal der og da. Hvis en får til en fornuftig kiling av planken er det ikke bare høyden som kan flyttes på, men også frem og tilbake i rommet.
    Genialt kokken!!! Skulle tro du var ingeniør he he ;-)
    Når jeg kommer så langt får du heller ta turen og være "ørene" mine !!! Tok du ann.... He he :-)

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ha side høytalerene helt oppe i vinlen tak/vegg og vinkle de 45 grader ned mot sofan/stolen??? Er det noen som har testet dette???
    Jeg spør forde de JBL L820 høytalerene jeg skal ha bak/side, kan festes i 90 graders hjørne så de får en vinkel på 45 grader!!! romkoreksjonen på reciverene vil vel sikkert klare det også greit,eller???

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    249
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt guide finner man til 7.1

THX Home Theater 7.1 Speaker System Layout
    (Dolby og DTS)

Dolby Speaker Setup Guide - Speaker Placement

Min anbefaling til høytaler oppsett til 7.1 hjemmekino, ikke dipolar eller tripolar eller oppsett til musikk eller spill.
    Utgangspunkt er med 1 lytter for best surround.
    Med flere personer kan det lønne seg å justere høytalere litt + lagre andre innstillinger for lydoppsett i reciver.(ulike meny valg )
    Optimalt må høytalere vinkles og tilpasses din lytte possisjon.
    Anbefalt høyde på surround left / right er ca 60 cm over ørene dine eller høyere (høyere enn 60 cm anbefaler jeg å også vinkle dem ned)
    Ja surround left / right + front left / right + surround back (2 samlet eller hver for seg) skal peke mot ditt lyttepunkt.
    Du burde ha en avstand fra surround back frem til ørene dine.
    Har du ikke mulighet til å dra sofa litt ut fra veggen bør du vinkle høytalere litt ned så lyden ikke går langt over hodet ditt. (ca 60 cm over ørene + vinklet ned)

Du har kanskje mikrofon til din reciver som gjør kalibrering enkelt når høytalerene er plassert riktig.

Ikke plasser retning på høytalere slik

Dine ører bør være senter.(vinklet inn litt over hodet til lytter)
    Lyd som sendes via møblemang , dører , pynt , vinkler i rom før den kommer frem blir feil (korreksjon kan rette opp noe men blir ikke altid så bra)

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har benyttet både stativ og veggmonterte HT'er bak og på siden. Vært innom dipole såvel som bipole.
    Diffus lyd bak er vel ikke lenger standarden for surroundinnspillinger, og valg av høyttalere kan med fordel gjenspeile dette. Personlig foretrekker jeg likevel ikke å ha effekthøyttalerne rett mot sweetspot. Får større lydbilde da.

Har i lengere tid hatt stativ-HT'er bak. Utmerket lyd, men plasseringsmessig vanskelig. Veldig lett at ryggen på stol/sofa spiser opp lyden. Har nå veggmonterte, som ligger en drøy halvmeter over "ørehøyde" når jeg sitter i sweetspot. Beste surroundlyden jeg har hatt til nå.

Som enkelte er inne på har jeg også erfart at plassering av disse krever fintuning på samme måte som frontene. For nær tak eller vegger ødelegger fort lydbildet, det samme gjelder vinkling.

Newcomer JLmorten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt at flere personer får seg overaskende forbedring i lydbilde ved og øke avstanden til bakhøytalerne, og det betyr jo som oftes og montere de høyere opp.(Leste heimakino nr:8 8) )
    lurer litt på prøve dette og se om bra blir bedre...
    er nå 20-30cm over ørehøyde.
    med sofa va 50cm fra bakvegg

Så lurer litt på hva avstand til bakhøytalerne folk har osv.
    jeg kan ikke flytte sofaen noe lengre, sweetspot er nå 3-3,2 meter fra Tv og nærmere ønske jeg ikke og komme..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •