Jeg bygger senterhøyttaler!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer Martin-_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg bygger senterhøyttaler!

Hei!

Jeg vil først si at jeg er ny her på forumet, så beklager hvis jeg gjør/skriver noe feil Hehe, over til topic: Jeg skal fremover bygge meg komplett 5.1 høyttalerpakke, og ønsker tips og råd fra profesjonelle. Jeg har bygd en god del høyttalere tidligere, men mest sub-kasser til bilbruk. Surroundanlegget jeg har per dags dato er også bygget selv, og jeg har derfor bestemt meg for å fortsette med samme merke på elementene da jeg har gode erfaringer med disse.

Jeg skal starte det hele med å bygge senterhøyttaleren! :-D
    Jeg har valgt å bruke et relativt stort basselement (sammenlignet med mange pakkeløsninger der senter- og bakhøyttalere har 4" eller 5,25" basser), nemlig en 8" (Peerless 830868 ). Derfor vil jeg bruke et 3-veis oppsett med en 4" mellomtone (Peerless 830870) og en 1" ringradiatordiskant (Peerless/Vifa XT25TG) fordi bassen på 8" vil ha litt vanskeligheter med å henge helt med opp til 3500 Hz som er laveste delefrekvens jeg ville ha delt med i et 2-veis system. Så dette løser jeg ved å bruke en 4" som mellomtone ;-) Jeg har valgt et høykvalitets delefilter som deler på 500/5000 Hz 12/24 dB per oktav. Dette gir veldig rett frekvensgang over hele spekteret. For å regne ut kassevolum og se grafer over frekvensgang bruker jeg programmet Bass Box Pro 6. Bassen skal sitte i et ventilert kammer med et 3" (7,5 cm) aeroport bassrefleksrør. Mellomtonen blir i et lite trykkammer. Siden dette skal være en senterhøyttaler har jeg kommer fram til at det vil se best ut å starte med mellomtonen (fra venstre), så diskanten, deretter bassrøret og til slutt bassen. Skal prøve å lage kassetegninger nå i AutoCad 2008. Har volum i liter fra Bass Box Pro å jobbe ut ifra Jeg tar gjerne imot innspill og kommentarer på dette prosjektet! Bilder over kassen skal komme snart :-D

-Martin

EDIT: endret diameteren på bassrøret

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes spennende ut, jeg vurderer selv en "mannecenter" men er ikke helt enig om hvordan den skal bygges opp.. Vurderer disse:

4 stk Parts Express:Goldwood GW-S650/8 6-1/2" Poly Cone Woofer 8 Ohm $10.30/stk
    2 stk Parts Expressayton RS180S-8 7" Reference Shielded Woofer 8 Ohm $31.00/stk
    2 stk Parts Express:Usher 8945A 7" Carbon Fiber/Paper Woofer $89.00/stk

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har du vurdert til diskant da? Sitter å regner på kassemål jeg nå, skal lage kassetegning i Illustrator snart å legge ut (gav opp AutoCAD) :-D

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke testet ut Google Sketchup da? et meget enkelt tegneprogram for 3D.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, skal du ha dette dyret liggende ? I så fall tror jeg du bygger deg et problem mtp spredningsmønster. Men et spenstig prosjekt er det :-D

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Hei, skal du ha dette dyret liggende ? I så fall tror jeg du bygger deg et problem mtp spredningsmønster. Men et spenstig prosjekt er det :-D
    Hei! Hehe, ja det er planen. Jeg har omjustert litt på plasseringen av de forskjellige elementene da. Kan du utdype hva du mener...?

Tegning av foreløpig kasseforslag:

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Du har ikke testet ut Google Sketchup da? et meget enkelt tegneprogram for 3D.
    Hehe, joda, var inne på tanken... Men egentlig holder det med Paint for min del. Trenger bare noe å klusse på når jeg skiver opp alle målene på platene til kassa, innvendinge og utvendige

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry , kan ikke det ops: Men har vel erfart at senter ht. bør være symmetriske mtp. spredning
    Skulle ikke forundre meg om noen av proffene leser dette så får du sikkert en bedre forklarig.
    Men hvorfor 3 veis , det hadde vært mye enklere med et 2 veis opplegg. det finnes 8" som tåler høy deling og tilsv. diskanter som går litt lavere . Hadde for noen år siden et par med 2 x 8 + 1" det funket veldig bra....

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, hadde egentlig gått bra med denne bassen og diskanten óg det. Men vil ikke velge billigste/enkleste utvei. Mener mellomtonen blir bedre når jeg har et mye mindre element som kun jobber i dette kritiske området (400-2/3000Hz). Også diskanten kan bli finere ved høyere deling, det er i hvertfall min erfaring. Det er vel diskanten som er mest kritist til spredning, og det tror jeg ikke blir noe problem med en ringradiator :-D Men såklart, finnes det bedre løsninger og folk har gode forklaringer så kan jeg endre oppsettet mitt :-D

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, du kan iallefall gå langt lengre ned enn 3500hz(!) nesten ingen 2veis ferdighøyttaler deler så høyt. mine dynaudio f.eks, 1800hz.
    samt har jeg et par 15tommere som tar over ved 2500!

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er jo klar over det Har sett diskanter som har -12dB ved 800 Hz, men det er ikke det jeg er ute etter. Vil heller ha elementer som jobber godt og vell innenfor sine frekvensbegrensninger. Derfor 3-veis :-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør (i mine "øyne" må) sette diskant og mellomtone nærmest mulig hverandre, jo kortere avstand mellom elementene, jo høyere delefrekvens kan du benytte.

Du bør sette mellomtone og diskant over hverandre, såfremt du har plass.
    Den horisontale spredningen er viktigere enn den vertikale.

Med elementene plassert på denne måten vil du nok få mange rare fasefeil, og frekvensresponsen vil hørbart forandre seg bare du vrir på hodet i sweetspot.

Et høykvalitets delefilter gjør uansett ikke jobben, når det ikke er tilpasset dine elementer plassert på din måte, med din størrelse på frontbaffelen.

Hvis du leser litt mer om ht. bygging og delefilterkonstruksjon, slipper du å havne i for mange av nybegynner fellene

Kjedelig å legge mye jobb i kasser som gjør jobben for elementer og delefilter umulig. Og kjedelig å bruke penger på delefiltere som bare i teorien gjør hva du hadde tenkt.

Lykke til!

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipsene! Skal lese litt mer om kassekonstruksjon og delefilter Lastet ned SkechUp nå, skal prøve å lage et nytt utkast for kassen. Alle elementer og deler er bestillt :-D

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg byttet litt plass på elementene. De to grå strekene bak/ved siden av mellomtonen illustrerer der kassa er avdelt innvendig. Alt på tegningen er etter mål og å målestokk.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen mål på kassen da? Og plassering av elementene?
    Jeg ville nok forsøkt å få elementene enda bedre sammen, da spes mellomtone og diskant.
    Du kan for eksempel flytte diskanten opp og nærmere mellomtonen, og flytte bassen etter.

Hvis du legger ut målene, kan jeg simulere litt på forskjellige plasseringer av elementene for deg.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, her kommer noen mål. Alle er målt i millimeter og er innvendige mål

Kammer mellomtone: 150x245x150mm 5,513 liter. Reélt volum 5,3 liter.

Kammer bass: 600x245x360mm 50,35 liter. Reélt volum 52,84 liter.

Disse målene har jeg regnet ut ved hjelp av Bass Box Pro 6. Mellomtonekammeret er uten filt, mens basskammeret er med filtkledd bak og sidevegger. Jeg valgte "High Fidelity" for å regne ut med rettest mulig frekvensgang. Jeg får da en frekvensgang som ser slik ut (i teorien):

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kassen er laget!

Oh well, da er kassen ferdig bygget og sparklet! Jeg fikk ikke tatt noen bilder under selve byggingen da det støvet så innmari at jeg ikke ville dra inn noen finelektronikk som et kamera til flere tusen :razz: Mellomtonen fikk et eget kammer på 5,5 liter (5,3 reélt). Dette kammeret tror jeg ikke jeg skal ha noen form for dempemasse i, da mellomtonen ikke blir like bra med simulert større kassevolum. Hvis noen har erfaringer med eller uten dempevatt, blir jeg glad for å høre om det Bassen fikk et eget ventilert kammer på 52,8 liter (50,3 liter reélt). Her er volumet beregnet med ca 4 cm tykk dempevatt i bakveggen og sideveggene. Diskanten skal også moteres i dette kammeret, og volumet den opptar er medregnet. Den er plassert så nære mellomtonen som mulig, men det ble horisontal plassering. Hele kassen er bygget i 19mm MDF med avstivere i basskammeret. Jeg har ikke fått alle delene enda, så jeg har ikke saget på hullet til Aeorport-røret. Dette fordi i følge katalogen er ytterdiameter bare 8mm større en baffelhullet, noe jeg tror er feil. Så kjipt å sage for store hull! :razz: Ellers brukte jeg et nytt "sparkel" som jeg ikke har prøvd før. Nemlig kjemisk tre, som visstnok skal følge platene bedre å ikke sprekke opp. Det er også mye hardere enn vanlig finsparkel. Det var lett å pusse på, og det er jo alltids et pluss når man skal slipe flere kvadratmeter med kasse :-D Jeg lurer litt på om jeg skal male kassen i en mørk grå-tone istedet for vanlig svart matt. Oljemaling såklart Jeg håper å få resten av delene i uka som kommer, og har planer om å male ferdig kassa til da. Her kommer noen bilder! Kassa ble litt større enn jeg hadde sett for meg :razz:

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er oftest påkrevet med demping av mellomtonekammeret, ikke for avstemmingen sin del, men for å redusere stående bølger inne i kassen.
    Du kan mao få en roligere/rettere frekvensgang i mellomtonen om du demper.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør jeg dekke alle veggene slik som i basskammeret, eller holder det med bakveggen? Takk for alle svar

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, mulig denne tråden passer bedre i DIY? Kan en moderator være så snill å flytte den for meg? :-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •