Jeg bygger senterhøyttaler! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Newcomer Martin-_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da var kassen grunnet og sparklet på nytt. :-D Deretter slipt ned og vasket i white sprit. Så malt 3 lag med oljemaling 5-glans, fargekode 7500C (mørk grå). Som dere ser har jeg laget et oppheng i gangen slik at jeg fikk hengt opp kassa og malt alle sidene Jeg er fornøyd med resultatet, men kunne kansje hatt en nyense mørkere gråtone. Så mye mørkere ut da jeg så fargeprøvene, men disse er jo kun 2x3 cm mot hvit bakgrunn. Da så den såklart mørkere ut... :razz: I morgen får jeg den siste pakken fra Ljudia med delefilter, rør, terminal, pakninger og monteringsskruer! Da blir det montering og litt flere bilder :-D

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jippi!

Da var senterhøyttaleren ferdig! :-D Jeg er selv meget fornøyd med resultatet... Jeg skjønner alikevell nå hva dere snakket om med tanke på spredningsmønster. Får endel fasefeil, men dette er kun på kloss hold. Hvis jeg flytter meg 0.5 meter unna, hører jeg ingen feil og lydbildet blander seg så godt at jeg ikke hører noen forskjell uansett vinkel eller høyde. Heller ikke hvis jeg vrir på hodet :razz: Høyttaleren er langt fra innspillt enda, men bassen er fyldig og tung. Mellomtonen er bare helt nydelig, etter litt lytting av AHA og Soda (må høre litt blandet musikk, og utvalget av originale CD'er er heller dårlig) blir jeg bare mer og mer fornøyd! Stemmer kommer fram på en slik måte at det høres helt ut som noen faktisk står der og synger! Diskanten er klar og tydelig, med en helt vanvittig detajlerik lyd! Jeg merker ikke noe til at den er for høy eller skarp, som jeg har lest at andre har opplevd. Jeg bruker en helt ok cd-spiller fra Hitatchi og en gammel men kraftig (oppgitt til 2x180 watt rms i 8 ohm, veier over 15 kg) Onkyo forsterker. All kabling inne i høyttaleren er 2x2.5mm SUPRA. Skal bli gøy å fortsette prosjektet, neste ut er bakhøyttalere med de samme elementene. Skal bygge disse kassene litt slankere men høyere. Altså sett i sammenligning hvis senteren hadde stått oppreist

EDIT: glemte bildene :razz:

Som dere ser sleit jeg litt med at den ene skruen knakk når jeg hadde skrudd den heeeeelt inn. Fikk den heldigvis ut ved hjelp av en vannpumpetang. Måtte forbore skruehullene med 3mm bor.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså: dere skal få lov til å komme med tilbakemeldinger :lol:

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har når gått til innkjøp av målemikrofon og et lite miksebord som phantommating til mik'en, slik at jeg kan foreta målinger av høyttaleren Etter å ha lest tråden til norcad, ble det til at jeg skal bruke programmet Arta til målingene. Har også prøvd Room EQ Wizard, men det ble litt for innviklet til å lære seg på en dag :razz: Skal poste grafer og målinger når jeg er ferdig :-D

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo litt av en doning Pent resultat, ingen tvil om det!

men er det nødvendig at en senter skal gå så lavt i frekvens?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en smaksak vil jeg si. Senterhøyttaleren gjengir jo veldig mye av lyden i en film, og jeg vil ha en som stemmer og lyder høres naturtro fra/i/på. Jeg skal ikke benytte sub ved siden av, derfor 8" :-D

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du vil ikke ha sub ved siden av men du har planer om å bygge komplett 5.1 anlegg? ;-)

Sorry, måtte bare:-D

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0